معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۲

کنفرانس پان آفریقایی برای توسعه سد بزرگ اینگا در ج.د.کنگو

مرحله اول کنفرانس مجازی پان آفریقایی در مورد پروژه احداث و توسعه تولید برق‌آبی سد بزرگ اینگا در ج.د.کنگو با هدف تامین نیازهای مصرف داخلی و صدور مازاد تولید برق به کشورهای آفریقایی با نام " انرژی گسترده جهانی- WWE در کینشازا برگزار شد.

مرحله اول کنفرانس مجازی پان آفریقایی در مورد پروژه احداث و توسعه تولید برق‌آبی سد بزرگ اینگا در ج.د.کنگو با هدف تامین نیازهای مصرف داخلی و صدور مازاد تولید برق به کشورهای آفریقایی با نام " انرژی گسترده جهانی-  WWE "  در روز دوشنبه 22 ژوئن 2020 در کینشازا افتتاح و تا 29 ژوئن 2020 ( 2 الی 9 تیرماه 1399) ادامه خواهد داشت.

این نشست‌ها طی 2 مرحله؛ نخست با کارگاه‌های فنی مجازی با مشارکت کارشناسان از 22 تا 29 ژوئن 2020 و دومی جلسه سران کشورهای آفریقایی به رهبری آقای فلیکس تیشسکدی رئیس‌جمهور ج.د.کنگو، طی سپتامبر و اکتبر 2020 برگزار خواهد شد. هدف از برپایی این کنفرانس به‌عنوان بخشی از همکاری‌های منطقه‌ای برای تسریع در دسترسی به انرژی پایدار، پاک، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد، اعلام شد. علاوه بر دولت ج.د.کنگو، آقای Raila Odinga نماینده عالی اتحادیه آفریقا برای توسعه زیرساخت‌ها در آفریقا، کمیسیون اقتصادی آفریقایی سازمان ملل و آژانس توسعه اتحادیه آفریقا نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

- ابتکار رئیس‌جمهور ج.د.کنگو برای برپایی این کنفرانس بر پایه دستیابی به حمایت‌های سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای بمنظور احداث و توسعه پروژه‌های برق آبی کشور به ویژه تولید انرژی از سد بزرگ اینگا، قابل ارزیابی است.

- اجرای این پروژه بعنوان یک منبع مهم و عظیم تامین انرژی سبز با هدف حل کمبود برق نه تنها در این کشور بلکه برای بازار برق در آفریقا، محسوب می‌گردد.

- ج.د.کنگوه از بزرگترین پتانسیل نه تنها در آفریقا بلکه، بیشترین ظرفیت تولید برق آبی را در جهان با بیش از 110 گیگا وات بخاطر برخورداری از رود پر آب و بزرگ کنگو و آبشارهای اینگا با حداقل تولید بمیزان 44 گیگاوات برخوردار است.

- علاوه بر سایت اینگا، ج.د.کنگو در بیش از 800 سایت کوچک در سراسر قلمرو خود توان تولید و توزیع بیش از 60 گیگا وات برق آبی را دارد.

- با بکارگیری تمام این توانمندی‌ها، ج.د.کنگو به تنهایی قادر به تولید و تآمین میزان40٪ از برق مورد تقاضای قاره آفریقا با قیمت رقابتی و با روشی پایدار می‌باشد.

- پروژه توسعه سد بزرگ اینگا برای اتحادیه آفریقا به عنوان برنامه اولویت دار تا 2063 طبقه بندی و تعریف شده است و اجزای مختلف آن نیز جزئی از برنامه توسعه زیرساخت ها در قاره آفریقا محسوب می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما