معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۵۹

آخرین تحولات بحران کرونا و تدابیر مسئولین آلمانی در مواجهه با آن در فرانکفورت

بر اساس آخرین اطلاعات واصله از سوی موسسه روبرت کخ و مسئولین ذیربط آلمانی، از 185674 نفر مبتلایان به ویروس کرونا و 8763 مورد فوتی در کل کشور آلمان گزارش شده است.

تا صبح روز جمعه 12 ژوئن (23 خرداد) آمار مبتلایان به بیماری کرونا و وضعیت بحران در ایالت های 4 گانه فرانکفورت به شرح ذیل می‌باشد:

الف- ایالت نورد راین وستفالن: تعداد مبتلایان به بیماری کرونا 39060 نفر (1643 مورد فوت)؛

ب- ایالت رایلند فالتس: تعداد مبتلایان به بیماری کرونا 6827 نفر(231 مورد فوت)؛

ج-ایالت زارلند: تعداد مبتلایان به بیماری کرونا 2769 نفر(168 مورد فوت)؛

د- ایالت هسن: تعداد مبتلایان به بیماری کرونا 10313 نفر( 489 مورد فوت). 

محققان بیمارستان دانشگاه فرانکفورت به منظور کشف نقش کودکان در انتقال و شیوع ویروس و بیماری کرونا، از روز چهارشنبه 10 ژوئن مطالعه گسترده ای را در ایالت هسن آغاز کرده اند. برای این منظور کودکان 60 مرکز مراقبت روزانه در سراسر هسن از نظر ابتلاء به ویروس کرونا مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. طبق بررسی‌های صورت پذیرفته، میزان عفونت در کودکان اغلب خفیف یا حتی کاملاً عاری از علامت است و هنوز میزان و کم و کیف ابتلای کودکان به کرونا و چگونگی انتقال ویروس به بزرگسالان توسط آن‌ها مشخص نیست. محققان انتظار دارند اولین نتایج بررسی‌ها طی 4 تا 5 هفته آینده مشخص شود.

دولت ایالتی هسن در نظر دارد همزمان برای مدیریت بحران کرونا، پیامدهای مالی و اقتصادی آن و توسعه اقتصادی این ایالت، یک بودجه دوازده میلیارد یورویی در پارلمان هسن به تصویب برساند. آقایان فولکر بوفیه، نخست وزیر، مایکل بودنبرگ، وزیر دارایی (هر دو از حزب CDU) و آقای طارق الوزیر، وزیر اقتصاد (از حزب سبزها) روز سه شنبه 9 ژوئن جزئیات برنامه معرفی شده تحت عنوان "تضمین آینده خوب برای هسن" را ارائه دادند. در صورت تایید این ایده در پارلمان هسن، قرار است دولت هسن با تشکیل صندوق ویژه مبتنی بر وام 12 میلیارد یورویی، هم پاسخگوی الزامات مرتبط با بحران کرونا باشد و هم تا سال 2023 به تقویت و گسترش زیر ساخت های اقتصادی این ایالت بپردازد، تشکیل شود. باز پرداخت وام مذکور از سوی دولت هسن سی ساله بوده و سال آینده میلادی شروع خواهد شد.

آقای فولکر بوفیه طی سخنانی در این رابطه اظهار داشته است که اکنون زمان اخذ تصمیمی قاطع و قوی برای مدیریت "بزرگترین بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم " فرا رسیده است. برنامه مدیریت کرونا فرصت نوسازی را نیز فراهم می آورد.

برنامه مذکور که آقای بودنبرگ، وزیر دارایی هسن از آن به عنوان "برنامه ای قدرتمند برای یک چالش بزرگ" سخن گفته است، قرار است از جمله موارد ذیل را پوشش دهد:

الف- کمک به کارآفرینان و شرکت های کوچک و بزرگ آسیب دیده در جریان بحران کرونا به میزان 500 میلیون یورو؛

ب- کمک به توسعه و تجهیز مدارس و زیرساخت ها و تهیه وسایل کمک آموزشی از جمله تهیه لپ تاپ با تخصیص 43 میلیون یورو؛

ج- تخصیص مبلغ 150 میلیون یورو برای حفظ و پایداری آب و هوا و 46 میلیون یورو برای توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و...

د-  اختصاص بودجه 46 میلیون یورویی برای برنامه‌های آموزشی و بودجه ده میلیون یورویی برای اعطای کمک های اضطراری به دانشجویان؛

ه- 960 میلیون یورو به منظور سرمایه گذاری در پروژه‌های بهداشتی و اجتماعی از جمله خرید تجهیزات محافظتی برای استفاده در بخش مراقبت های بهداشتی- بیمارستانی بهداشتی، افزایش مزایای پرسنل پرستاری، کمک به بازگشایی مؤسسات فرهنگی، سرپناه مخصوص زنان، خوابگاه‌های جوانان و...

و- تخصیص بودجه 2.5 میلیارد یورویی برای کمک به شهرداری‌ها؛

ز- تجهیز ادارات پلیس، قوه قضائیه و ادارات مالیاتی، بخش حمل و نقل عمومی و ... .

 شرکت هواپیمایی لوفت هانزا که تحت تاثیر بحران کرونا، بسیاری از پروازهای تجاری خود را متوقف کرده و به شدت به لحاظ نقدینگی و سرمایه تحت فشار است، در نظر دارد تعداد 22000 شغل تمام وقت خود را کاهش دهد. سازمان مستقل مهمانداران هواپیما قصد دارد به منظور جلوگیری از اخراج پرسنل لوفت هانزا نشستی با مدیران مسئول این شرکت در پایان ماه ژوئن برگزار کند. سهامداران شرکت هواپیمایی لوفت هانزا هنوز در مورد دریافت بسته نجات مالی 9 میلیارد یورویی دولت فدرال که متضمن به شروطی از جمله، مشارکت نمایندگان فدرال در هیئت مدیره و کاهش پروازهای ورودی و خروجی در دو فرودگاه فرانکفورت و مونیخ می‌باشد، مردد می‌باشند. بنابر اعلام مدیر عامل شرکت لوفت هانزا، آقای کارستن اشپور، این شرکت فقط در سه ماهه اول سال جاری میلادی، حدود یک میلیارد دلار ضرر و زیان داشته است.

آقای برند ریکسینگر Bernd Riexinger رهبر حزب چپ ها در بوندستاگ آلمان از جمله افرادی است که نسبت به تصمیم اخراج هزاران نفر از شاغلین شرکت لوفت هانزا معترض بوده است و ضمن اینکه آن را رسوایی خوانده، دولت فدرال را مسئول این امر دانسته است.

با عنایت به بسته بودن مرزها در جریان بحران کرونا، تعداد پناهجویان در ایالت هسن طی ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. طبق اعلام مقامات مسئول، کل پناهجویان اسکان داده شده در مراکز مربوطه در ماه می 126 نفر بوده و این در حالی است که در ماه می سال گذشته میلادی تعداد پناهجویان ورودی 998 نفر بوده است. تعداد متقاضیان پناهجویی در ماه آوریل سالجاری 125 نفر بوده حال آن که در مدت زمان مشابه سال 2019 تعداد پناهجویان معادل 11157 ثبت شده بود. تعداد پناهجویان در ماه مارچ 2020 هم کمتر از نصف آمار پناهجویان در ماه مارچ 2019 بوده است.

بنابر اعلام مسئولین ایالت هسن، از روز پنج شنبه 11 ژوئن تجمعات تا ده نفری خانوارها در بیرون از منزل آزاد بوده و علاوه بر آن گردهمایی و مسافرت دو خانواده که تعداد آن‌ها بیش از 10 نفر هم باشد، مجاز خواهد بود.

از هفته آینده، استخرهای شنا برای استفاده عموم بازگشایی خواهند شد، از دو هفته دیگر کلیه کلاس ها در مدارس ابتدایی دایر شده و از اوایل جولای نیز مهد کودک ها فعالیت عادی خود را آغاز خواهند کرد.

در نتیجه بحران کرونا، کاهش میزان تقاضا و خرید به شدت به بخش صنعت در ایالت هسن در ماه مارچ آسیب زده است. بنا بر اعلام مسئولین اقتصادی ایالتی در روز چهارشنبه 10 ژوئن، کل ارزش خرید در بخش صنعت این ایالت در ماه مارچ سال جاری میلادی کمتر از 19.9 میلیارد یورو بوده که این امر حاکی از کاهش 15.9 درصدی تقاضا در بخش صنعت در مقایسه با ماه قبل می‌باشد. این کاهش در درجه اول بخش مهندسی مکانیک (منفی 47 درصد) و تولید کنندگان وسایل نقلیه موتوری و قطعات خودرو (منفی 45.4 درصد) را تحت تأثیر قرار داده است. البته این آمار در بخش مربوط به تجهیزات و ابزار الکتریکی متفاوت بوده و تقاضا و خرید در این حوزه نسبت به ماه فوریه رشد 17.7 درصدی داشته است.

در نتیجه بحران کرونا شرکت های صنعتی در ایالت زارلند به خصوص در بخش صنایع فلزی، مهندسی مکانیک و خودرو به ویژه در ماه آوریل به شدت متاثر شده اند. طبق آمار اداره  آمار ایالت زارلند، در ماه آوریل سالجاری میلادی، میزان فروش محصولات صنعتی در این ایالت 48.2 درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته بوده است. میزان فروش در بخش تولید و پردازش فلزات حدود 43 درصد و در بخش مهندسی مکانیک بیش از 50 درصد کاهش داشته است. این خسارت در حوزه تولیدات وسایل و قطعات نقلیه موتوری نیز حتی فراتر بوده و بیش از 80 درصد کمتر از ماه آوریل 2019 بوده است.

ارزش تولیدات صنعتی از ماه ژانویه تا آوریل 2020 در مجموع 7.2 میلیارد یورو بوده است که این امر حاکی از کاهش 75 درصدی کل سفارشات صنعتی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2019 می‌باشد. شایان ذکر است که کل تعداد شاغلین در بخش صنعت ایالت زارلند 76300 نفر در 233 شرکت (با 50 یا بیشتر کارمند) می‌باشد که 5200 نفر کمتر از سال گذشته است.

براساس اعلام مسئولین دولتی ایالت رایلند فالتس 11 نفر از دانش آموزان هشت مدرسه در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده اند. هم اکنون این هشت مدرسه توسط بازرس مدارس اداره نظارت و خدمات (ADD) تحت نظر بوده و دانش آموزان و آموزگاران آن‌ها تحت اقدامات قرنطینه می‌باشند. طبق گفته ADD، در حال حاضر 21 مدرسه در سراسر آلمان دارای موارد مشکوک به ابتلاء به کرونا می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما