معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۰۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۷۳۵

افزایش خطر قحطی در کنیا و نیاز عاجل به آفت کش ها

گرچه ورود ویروس کووید – 19 به تیتر اصلی اخبار این روزهای کنیا مبدل شده است اما پیشروی و تکثیر ملخ های صحرایی موضوعی است به همان اندازه با اهمیت که همچنان درحاشیه اخبار کرونا توجهات را به خود معطوف می سازد. ملخ های صحرایی که در سال 2018 با تغییر اقلیم صحرای عربستان و بارش باران در آن تکثیر یافتند در جستجوی رطوبت و مزارع به کشورهای اطراف از جمله ایران روانه گشتند. این ملخ ها از ماه ژوئن سال 2019 مزارع شرق و شاخ آفریقا را تحت تصرف خود درآورده اند و با افزایش چشمگیر و غیر مترقبه بارندگی در این منطقه طی سال گذشته، در آن رحل اقامت افکنده اند.

اینک با شروع فصل بارانی در کنیا، تخم ریزی ملخ ها نیز آغاز می‌گردد و بدین ترتیب در صورت تعلل مسئولان کنیا، اولین نسل از ملخ های صحرایی در کنیا متولد خواهند شد. سیاست های اعمالی در راستای مقابله با شیوع کورونا، موجب گردیده که محموله‌های مربوط به آفت کش ها وارد کنیا نگردند و یا با تاخیر بسیار وارد شوند و این در حالی است که در امر مقابله با تکثیر ملخ ها در فصل تخم ریزی آنها، ثانیه‌ها سرنوشت سازند. تعداد این ملخ ها در هر بار تخم ریزی 20 برابر می‌شود و با توجه به این که ملخ های به دنیا آمده در این روزها ظرف 3 ماه ، خود به ملخ هایی مولد مبدل می‌شوند و به رشد لازم برای تخم گذاری می رسند، در انتهای فصل بارانی در ماه ژوئن نیز موج دوم تخم ریزی‌ها آغاز خواهد شد. این بدان معناست که در صورت عدم ارسال به موقع آفت کش ها تعداد ملخ ها ظرف سه ماه آینده، 20 ضربدر 20، یا به عبارتی 400 برابر خواهد گردید.

سازمان غذا و کشاورزی (فائو) پیش بینی کرده است که در صورت تاخیر در انجام اقدامات مقتضی، تا 3 ماه آینده تعداد گرسنگان شرق آفریقا 25 درصد افزایش خواهد یافت و به 25 میلیون نفر خواهد رسید. به طور متوسط 150 میلیون ملخ صحرایی در هر کیلومتر مربع از زمین‌های زراعی وجود دارد که این تعداد ملخ می‌تواند غذای 35 هزار نفر را در یک روز ببلعند.

لذا  صدور هر چه سریعتر آفت کش های مورد نیاز کشاورزان کنیایی به این کشور به عنوان زمینه ای برای صادرات محصولات ایرانی می‌تواند مورد توجه صادرکنندگان قرار گیرد .



متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما