معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۷۶

اقدامات اقتصادی دولت مصر جهت مقابله با پیامدهای ویروس کرونا

دولت مصر جهت مقابله با پیامدهای ویروس کورونا، اقدامات اقتصادی مختلفی را به اجرا گذارده است .

دولت مصر از محل صندوق ذخیره ارزی، مبلغ یکصد میلیارد پوند مصری (حدود 6 میلیارد دلار) جهت مقابله با عواقب کرونا تخصیص داد. 

- بانک مرکزی مصر مبلغ 50 میلیارد پوند مصری  (حدود 3 میلیارد دلار) جهت تامین مایحتاج ضروری و اقلام بهداشتی و حمایت از بخش گردشگری اختصاص داد و در قدم اول مبلغ یک میلیارد پوند مصری را در اختیار وارد کنندگان این اقلام قرار داد.

-  بانک مرکزی مصر مبلغ 16 میلیارد پوند مصری (حدود 1 میلیارد دلار) به منظور کمک به مؤسسات خیریه ملی اعتبار اختصاص داد.

- بانک مرکزی مصر به همه بانک ها دستور داد تا به مدت سه تا شش ماه به بدهکاران و وامداران جهت پرداخت اقساط شان بدون دریافت جریمه یا دیرکرد و یا سود اضافی مهلت دهد.

- بانک ها همچنین سود سپرده‌ها را به میزان سه درصد کاهش دادند.

- دولت مصر مبلغ 20 میلیارد پوند مصری (بیش از یک میلیارد دلار) را به بورس مصر تزریق کرد تا از ضرر و زیان بیشتر آن جلوگیری نماید. همچنین فعالان این حوزه را از پرداخت یک سری مالیات معاف کرد و برای برخی مالیات های دیگر مهلت 3 تا 6 ماهه داد. 

- حقوق کارکنان و بازنشستگان را در دو نوبت یکبار 14% و بار دیگر به میزان 5% افزایش داد.

- برای قدردانی از پزشکان و پرستاران و دیگر کادر درمان مبلغی مابین 400 تا 2000 پوند مصری افزایش حقوق ماهیانه بصورت جداگانه در نظر گرفت.

- دولت به افراد کم درآمد و بدون درآمد مبلغ ماهیانه ای به میزان 500 پوند مصری و برای مدت سه ماه در نظر گرفته است که در حال تنظیم ساز و کار مناسب پرداخت آن به قشر عظیمی از جمعیت کشور می‌باشد. دولت همچنین به صندوق های تامین و بازنشستگی دستور داد تا کمک های لازم را به افراد کم درآمد انجام دهند.

- دولت برای بخش صنعت کشور، قیمت آب بها و هزینه برق و گاز طبیعی را تا حدود 20% کاهش داد و همانند بخش های مختلف کشور نظیر گردشگری و خدمات، بخش صنعتی را نیز از جرائم و دیرکردهای بانک و برخی مالیات ها معاف کرد و مهلت شش ماهه داد. 

- دولت مصر همچنین مقرر کرد تا به صاحبان کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی و با اولویت صنایع کوچک، وام های کم بهره تا سقف بهره 5% پرداخت شود تا بتوانند خود را از این شرایط خارج نمایند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما