معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۸- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۸۷۱

اقدامات انجام شده در ولایت ننگرهار اقغانستان در مورد شیوع ویروس کرونا

اقدامات انجام شده در ولایت ننگرهار اقغانستان در مورد شیوع ویروس کرونا به شرح زیر می‌باشد:

در صورت بازگشایی مرز تورخم مراجعت کنندگان 20 روز در قرنطینه خواهند بود

گزارشات واصله استان ننگرهار حاکی است که براساس تصمیم اداره ولایتی ننگرهار پس از بازگشایی مرز تورخم و ورود مهاجرین افغان از پاکستان به خاک افغانستان تمام بازگشت کنندگان برای مدت 20 روز در قرنطینه قرار خواهند گرفت. این در حالیست که هزاران نفر از مهاجرین افغان آن طرف خط دیورند منتظر باز شدن مرز تورخم هستند و اداره ولایتی ننگرهار تنها بیمارستانی را که ظرفیت 100 نفر بیمار دارد را در اختیار دارد و اعلام می‌کند که هزاران نفری که وارد استان می‌شوند را قرنطینه می‌کند.

پاکستان همچنان گذرگاه تورخم را بسته نگه میدارد

گزارشات واصله حاکی است که پاکستان تصمیم گرفته است تا گذرگاه تورخم در شرق افغانستان را به روی رفت و آمد بسته نگهدارد. قرار بود گذرگاه تورخم هفته گذشته به روی رفت و آمد بازگشایی شود اما از قرار گزارشات منتشره ماموران مرزی پاکستان و بزرگان خیبر پشتونخواه تصمیم گرفته اند تا به دلیل گسترش ویروس کرونا، این گذرگاه همچنان بسته بماند. امان الله کلیوال مدیر گمرک گذرگاه تورخم ادامه بسته بودن این گذرگاه را تایید کرد و گفته است این گذرگاه تا 9 آوریل بسته خواهد بود و هر زمان ممکن است به روی مهاجرین مانده در آن طرف مرز برای چند روزی باز شود.این در حالیست که بسته شدن گذرگاه تورخم باعث شده است که هزاران شهروند افغانستان به ویژه بیماران و بیمارداران در آن سوی نوار دیورند گیر بیافتند و مجوز بازگشت به کشور نیابند. همچنین این امر باعث شده است تا صدها کاروان تجاری افغانستان در آن سوی نوار دیورند بلاتکلیف باشند؛ اقدامی‌که باعث شده است تا تجار افغان زیان‌های زیادی متقبل شوند. اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان هشدار داد اگر پاکستان اجازه وارد شدن کاروان‌های تجاری به کشور را ندهد در کنار افزایش بهای مواد اولیه در بازارها، این امر آسیب های بزرگ مالی به تجار افغان خواهد رساند.

هند دیپلمات‌هایش را از هرات و ننگرهار به کابل انتقال داده است

با شیوع ویروس کرونا در افغانستان، هند دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگرهای خود در شهرهای هرات و جلال آباد را به کابل انتقال داده است. هر چند در شهر جلال آباد دو مورد مثبت ویروس کرونا ثبت شده، اما در هرات به خاطر برگشت هزاران مهاجر افغان از ایران، موارد مثبت کرونا رو به افزایش است. حکومت افغانستان برای شهرهای هرات، فراه و زرنج که با ایران هم مرز اند، هفته گذشته محدودیت هایی بر رفت و آمد مردم وضع کرده است. رسانه‌های هندی از منابع حکومت نقل کرده که می‌گویند، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری‌های خود از شهرهای هرات و جلال آباد را به طور احتیاطی به کابل انتقال داده اند. بر اساس آمار جدید از سوی وزارت بهداشت افغانستان 281 مورد ابتلا به ویروس کرونا تاکنون در این کشور تأیید شده است. از جمله 6 نفر جان باخته و 10 نفر دیگر بهبود یافته اند.اما حدس و گمان‌ها بر این است که شمار مبتلایان به این ویروس در افغانستان بیشتر از این باشد. متخصصان بهداشتی می‌گویند به دلیل این که سه استان افغانستان با ایران هم مرز اند، امکان دارد که شماری مبتلایان بیشتر از آن باشند که گزارش می‌شود. ضمناً میلیون‌ها افغان مهاجر در ایران زندگی می‌کنند که پس از شیوع ویروس کرونا در آن کشور تعدادی از آن‌ها دوباره به افغانستان برگشته اند. منابع دولتی هند می‌گویند، دلیل دیگر انتقال دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری‌های هند از شهر‌های هرات و جلال آباد این است که در آن استان‌ها امکانات بهداشتی خیلی اندک است.

یونیسف برتلاش رسانه‌ها درامرآگاهی بخشی به مردم در مورد ویروس کرونا تاکید کرد

اداره جهانی یونیسف با افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان از رسانه‌ها خواست تا نقش بیشتری در آگادهی به شهروندان در زمینه این ویروس بگیرند. این نهاد تلاش رسانه‌ها در امر معرفی راه‌های جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا در افغانستان را مهم خواند و خواهان ادامه آن شده است. مسئولان دفتر یونیسف در شرق افغانستان در نشست با شماری از خبرنگاران در لغمان گفتند تنها آگاهی بخشی به شهروندان می‌تواند از گسترش بیشتر ویروس کرونا در کشور جلوگیری کند. در این نشست فیض الله پتان رئیس اطلاعات و فرهنگ استان لغمان گفت، رسانه‌های این استان شرقی تلاش زیادی در امر آگاهی بخشی به مردم از خطرناک بودن ویروس کرونا و راه‌های جلوگیری از مبتلاشدن به آن کرده اند. نامبرده خواهان همکاری یونیسف با رسانه‌ها شد.

بررسی تدابیر در رابطه با مبارزه با ویروس کرونا از سوی  محمد اشرف غنی برای استان‌های حوزه شرقی

محمد اشرف غنی  روز گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران حوزه شرقی (ننگرهار،کنر،لغمان ونورستان) در رابطه با تدابیر و مبارزه با ویروس کرونا، صحبت کرد.در این کنفرانس که در ارگ انجام شد، ابتدا استانداران استان‌های ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان پیشنهادات خود را در بخش تهیه مواد خوراکی و تجهیزات بهداشتی با هدف مبارزه با ویروس کرونا در استان‌های مربوطه خود، با رئیس جمهوری مطرح ساختند. محمد یوسف غضنفر، نماینده ویژه محمد اشرف غنی  در امور توسعه اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر با تشکر از استانداران این چهار استان، گفت: در رابطه با انتقال گندم با سفیر قزاقستان صحبت شده است و به منظور انسجام کمک ها و مواد خوراکی در هماهنگی با وزارت های صنعت و تجارت، حمل و نقل و دارایی، نیاز به ایجاد یک میکانیزم منظم می‌باشد. امرالله صالح معاون اول محمد اشرف غنی  با اشاره به برنامه یازده ماده ای که به هدف مبارزه با کرونا تهیه شده است، گفت: مسئولیت جلب و انسجام کمک های موسسات را استانداران به عهده بگیرند. معاون اول محمد اشرف غنی ضمن تاکید بر انسجام علما، گفت: به وضوح دستور اشرف غنی کشور برای دستورالعمل های تدارکاتی آماده شده است و استانداران خواست ها و پشنهادات سریع خود را با سرپرست اداره امور شریک سازند. نامبرده افزود که در صورت تمدید مدت قرنطینه، باید لیست های منظم و واضح افراد فقیر و نیازمند مرتب گردد. آقای صالح خطاب به استانداران گفت: گزارش رویدادها و آفات طبیعی که در ده سال گذشته در استان‌های مربوطه شما اتفاق افتاده و همچنین بررسی امسال را به صورت کتبی ترتیب نماید، تا در تصمیمات و تدابیر لحاظ گردد. محمد اشرف غنی  با ابراز تشکر از استانداران ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان گفت در مرحله نخست پنجاه میلیون افغانی برای استان ننگرهار و بیست بیست میلیون افغانی برای استان دیگر انتقال یابد و همچنین به منظور مبارزه با کرونا در استان‌های مذکور، به سرپرست اداره امور هدایت داد تا وسایل مورد نیاز به این استان‌ها داده شود.

ساکنان استان ننگرهار از افزایش بهای مواد اولیه شاکی اند

در پی افزایش ویروس کرونا در افغانستان و قرنطینه شدن بسیاری از استان‌ها، ساکنان مرکز و شهرستان‌های استان ننگرهار از افزایش بهای مواد اولیه شکایت دارند و می‌گویند که از سوی اداره ولایتى در کنترل بهای مواد اولیه اقدامات لازمی صورت نگرفته است و حکومت هیچ توجه به افراد بی بضاعت ندارد. با شیوع ویروس کرونا در افغانستان، حکومت محدودیت بر رفت و آمد را در شهرها وضع کرده است و از مردم خواسته تا در خانه‌های خود بمانند، ساکنان شهر جلال آباد در شرق کشور می‌گویند که بهای مواد خوراکی در این شهر افزایش یافته است. بازارها، مغازه‌ها و تمامی فروشگاه‌های پر ازدحام بسته شده و مردم نیز نسبت به روزهای گذشته حضور کمتری در شهر دارند، از این رو آنها از دولت می خواهند تا توجه جدی به وضعیت اقتصادی مردم نیز داشته باشد. شاه محمود میاخیل استاندار ننگرهار می‌پذیرد که بهای مواد اولیه افزایش یافته است. وی می‌گوید که در چنین حالت بحرانی، کنترل نرخ در بازار کار مشکلی است. اغلب کشورهای دنیا در مواجه با کرونا غافلگیر شده اند، ولی کشورهای پیشرفته به برکت ثروت و سیستم های فعال و کارآمد اقتصادی، قرنطینه را تجویز و مدیریت می‌کنند. حکومت افغانستان با هدف کمک رسانی برای نیازمندان، صندوقی را تحت نام “کرونا فاند” آماده کرده است، که تاکنون صدهزار دلار و چهارصدهزار افغانی به این صندق کمک صورت گرفته است، با آنکه در استان ننگرهار تاکنون تنها دو مورد مثبت کرونا ثبت شده است، حکومت اما محدویت های بیشتری با هدف جلوگیری از ویروس کرونا وضع کرده است.

پاکستان اجازه انتقال اموال تجارتی تجار افغان را داد

دولت پاکستان اجازه انتقال اموال تجارتی تجار افغان را به افغانستان صادر کرد. مقامات پاکستانی به مسئولان سفارت افغانستان در اسلام آباد گفته ‌است که تجار افغان می‌توانند اموال تجارتی خود را از طریق گذرگاه تورخم و اسپین بولدک به افغانستان انتقال دهند. این در حالیست که قبل از این شماری از تجار شکایت داشتند که صدها ماشین کالا آن طرف مرز متوقف مانده که اموال آنان در این جریان نیز فرسوده شده است و به آنان خسارات هنگفت مالی وارد شده است. شکرالله عاطف مشعل سفیر افغانستان در پاکستان گفته که دولت پاکستان اجازه انتقال اموال تجاری مواد خوراکی و دارو را صادر کرده است. این در حالیست که دوهفته قبل دولت پاکستان به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گذرگاه‌ های خود را با افغانستان مسدود کرده بود. در این مدت، حدود هشت هزار کامیون اموال تجارتی تجار افغان در آن طرف گذرگاه تورخم و اسپین بولدک متوقف مانده بود. علیرغم این تصمیم دولت پاکستان اما تا به امروز هنوز مرز بر روی انتقال کالاهای تجاری گشوده نشده است.

 

آخرین اخبار شیوع کرونا

تاکنون دو مورد ابتلاء به ویروس کرونا در استان ننگرهار گزارش شده است. این دو نفر یکی از عربستان و دیگری از آمریکا اخیرا وارد ننگرهار شده اند؛

به دنبال افزایش رویدادهای مثبت ویروس کرونا در افغانستان، دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار اعلام کرد که برای ورود افراد به شهر جلال‌آباد و همچنان رفت‌ و آمد به کابل، کنر و لغمان محدودیت شدید وضع می‌شود. دفتر استانداری ننگرهار از روز جمعه 15 فروردین ورود افراد به شهر جلال آباد را ممنوع اعلام کرد. البته به افرادی که قصد خروج از شهر جلال‌آباد را دارند اجازه خروج داده می‌شود. در اعلامیه تصریح شده است به افرادی که از شهر جلال‌آباد به ولسوالی‌ها می‌روند، اجازه داده می‌شود، اما به هیچ صورتی به کسی اجازه ورود به شهر جلال‌آباد داده نمی‌شود؛

علیرغم تعطیلی مغازه‌ها و کسب و کارهای مختلف در سطح شهر جلال آباد (به غیر از خواروبار فروشی ، نانوایی و داروخانه‌ها) و همچنین منع رفت و آمد سه چرخه‌های مسافر کش (ریکشا) و خلوت شدن محسوس شهر از رفت و آمد مردم با هدف کنترل شیوع ویروس کرونا، اما همچنان مراسم نمازهای جماعت و جمعه با حضور کم و بیش مردم (شرکت مردم نسبت به قبل کاهش یافته است) در مساجد برگزار می‌گردد؛

در رابطه با وضع مقررات قرنطینه در برخی شهرها در افغانستان و بوجود آمدن خسارات اقتصادی به مردم ، باید توجه داشت که خسارات بیشتر قرنطینه به افرادی وارد شده که حتی بودجه ندارند تا هزینه یک روز خود را پرداخت کنند. این افراد بی بضاعت از یک سو با افزایش قیمت های مواد خوراکی مواجه شده و از سوی دیگر باید به خاطر مبارزه با ویروس کرونا قرنطینه شوند. حدود 5 میلیون افغان از طریق روزمزد برای خانواده‌های خود امرار معاش می‌کنند که این امر آنان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

در مورد گسترش ویروس کرونا در افغانستان باید علاوه بر ویروس همه‌گیر کرونا به سه موضوع و چالش دیگر افغانستان یعنی کاهش فعالیت نهادهای خیریه بین‌المللی، برگشت مهاجرین افغان از ایران، تصمیم آمریکا در مورد کاهش کمک به افغانستان و ضعف خدمات بهداشتی در این کشور توجه داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما