معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۰۲- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۱۰۴۵

مقایسه عملکرد اقتصادی دوره آقای ماکری و خانم کرچنر (رؤسای جمهور سابق و پیشین آرژانتین)

دولت آقای ماکری (2015 تا 2019) در بسیاری از شاخص های اقتصاد کلان داخلی نظیر تورم، بیکاری، بدهی عمومی نسبت به دولت قبل از خود پسرفت داشته و در برخی از شاخص های عمرانی و توسعه ای (زیرساخت ها) رشد اندکی را رقم زده است. انتظار می رفت با این حجم از بدهی خارجی توسعه اقتصادی بیشتری در آرژانتین حاصل می‌شد اما مشکلات ساختاری در کنار پدیده‌هایی همچون فساد، حیف و میل درآمدهای ارزی و استقراض های خارجی را سبب گردید .

مائوریسیو ماکری (رئیس جمهور سابق) در روز سه شنبه (19 آذر 1398 – 10 دسامبر 2019) در حالی قدرت را به رقیب خود آلبرتو فرناندز واگذار کرد که با مقایسه 16 شاخص اقتصادی (از بعد جهانی و مصرف خانوار) او طی 4 سال گذشته با سلف وی (خانم کرچنر) در 6 مورد رشد و در 10 مورد پسرفت مشاهده می‌گردد .

از جمله پیشرفت های انجام شده شامل شاخص افزایش کل تعداد شاغلان و حقوق بگیران (چه قانونی و چه غیر قانونی) ، بهبود تراز تجاری و افزایش ذخایر ارزی از منفی 4.4 میلیارد دلار به مثبت 7.3 میلیارد دلار از جمله ویژگی‌های مثبت دوران آقای ماکری محسوب می‌شود. اما در خصوص دخایر طلای آرژانتین شاهد افت 150 میلیون دلاری هستیم و این ذخایر از 2.35 میلیارد دلار به 2.2 میلیارد دلار رسیده است.

تولید ناخالص داخلی آرژانتین از 643 میلیارد دلار در سال 2015 به 450 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده  و رشد اقتصادی این کشور نیز در همین سال ها از 2.7 درصد به منفی 3 درصد کاهش یافته است.

جمعیت بیکار آرژانتین در سال 2015 حدود 5.7 درصد از کل جمعیت آماده به کار این کشور را تشکیل می داد اما در سال 2019 به اذعان آمارهای رسمی نرخ بیکاری در این کشور 10.7 درصد اعلام گردید. از سوی دیگر 20 درصد از قدرت خرید حقوق بگیران و بازنشستگان کاسته شد.

رشد تورم افسار گسیخته از 28% به 54%، افزایش بهره تا 75% بهره سالانه، رشد بدهی‌های عمومی از 222 میلیارد به 310 میلیارد دلار، کاهش ثبت شرکت ها و افزایش کارگران غیر مجاز (سیاه) از دیگر مواردی است که در مقایسه سال پایانی دولت آقای ماکری (2019) با سلف او خانم کرچنر (2015) بدست می آید.

شرح

2015

2019

تولید ناخالص داخلی (دلار)

642721

450000

افراد شاغل (میلیون نفر)

18

19.25

بیکاران (میلیون نفر)

1.1 (5.7%)

2.3 (10.7%)

تورم سالانه (درصد)

28

54

کسری بودجه (درصد)

5.1

3.5

تراز بازرگانی (میلیون دلار)

3421

14500

جمع ذخایر ناخالص (ارز و طلا)

24816

43700

جمع ذخایر خالص (ارز)

4000

7000

بدهی عمومی (میلیون دلار)

222703

310000

شاغلان رسمی

569146

546074

مستمری بگیران رسمی

8083814

7923214

شاغلان

قانونی

1815916

2415995

غیر قانونی

8106470

8594287

جمعیت کم برخوردار شهری (نفر)

2539721

2518247

جمعیت برخوردار از امکانات شهری

20727397

21673897

جمعیت برخوردار از آب بهداشتی

23376353

24531683

جمعیت برخوردار از فاضلاب

17832662

18871702

جمعیت برخوردار از گاز شهری

17941897

18278509

جمعیت برخوردار از خدمات بهداشتی

18788471

18674637

 

در حوزه توسعه زیرساخت ها دولت ماکری عملکرد نسبتاً موفقی نسبت به دوره قبل از خود داشته به گونه ای که در 7 مورد از 10 مورد رشد مشاهده می‌گردد. دسترسی جامعه شهری به تسهیلاتی نظیر آب آشامیدنی، گاز و فاضلاب طی چهار سال منتهی به 2019 افزایش یافته به گونه ای که 85.6 درصد در سال 2015 به 86.7 درصد در سال 2019 به آب سالم بهداشتی دسترسی داشتند. در حوزه توسعه زیر ساخت های گاز و فاضلاب نیز به همین میزان رشد بوجود آمده است.

افزایش جمعیت تحصیلگرده بالای 14 سال در کنار کاهش جمعیت کم سواد از دستاوردهای مثبت دوران آقای ماکری محسوب می‌شود. طی این دوران افراد با تحصیلات ابتدایی از 1.9 میلیون نفر به 1.7 میلیون کاهش یافته، افراد دارای تحصیلات متوسطه از 12.5 میلیون به 11.9 میلیون نفر رسیده و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از 4.3 میلیون نفر به 5.1 میلیون نفر افزایش یافته اند که نشان از گرایش بیشتر جمعیت به تحصیل در مقاطع بالاتر دارد.

میزان تولید انرژی برق از 32816 مگاوات در سال 2015 با افزایش سالانه  1.697 مگاوات به 39604 رسیده است.

پوشش پزشکی و خدمات درمانی از 27.3 میلیون نفر در سال 2019 اکنون به 28.3 میلیون نفر رسیده است.

اکنون فقر 35.4 درصد (بیش از 16 میلیون نفر) از جمعیت آرژانتین را تحت تاثیر خود قرار داده است که این نسبت طی یکسال گذشته 7 درصد افزایش یافته و چه موافقان آقای ماکری و چه مخالفان او بر این موضوع صحه می‌گذارند.

با نگاه اولیه به آمارهای بالا می‌توان نتیجه گرفت آقای ماکری به توسعه کشور و صرف درآمدها و وام های خارجی در این مسیر توجه بیشتری داشته و توصیه‌های صندوق بین المللی پول برای استفاده از تسهیلات اعطایی در زیرساخت ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما انتظار می رفت با این حجم از استقراض خارجی حجم بالاتری از توسعه در آرژانتین صورت گرفته و اشتغال و فقر در این کشور وضعیت بهتری پیدا کند لیکن مشکلات ساختاری در کنار پدیده‌هایی همچون فساد، حیف و میل درآمدهای ارزی مانع از وقوع این تحول گردید .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما