معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۱۰- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸۰

مقررات ثبت شعب، دفاتر و نمایندگی‌های خارجی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها در سوریه

مقررات ثبت شعب، دفاتر و نمایندگی‌های خارجی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها در جمهوری عربی سوریه مطابق با احکام قانون شماره 34 مصوب سال 2008 میلادی این کشور انجام پذیر است . نوشتار حاضر به مراحل لازم برای درخواست ثبت ، نحوه ارائه آن به وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریه ، مدارک لازم برای ثبت درخواست و جزئیات مربوط به هزینه های مرتبط می پردازد که می تواند مورد بهره برداری شرکت ها ، بازرگانان و فعالین اقتصادی کشورمان که علاقمند به حضور در بازار کشور سوریه می باشند قرار گیرد ، علاوه بر این مجموعه قوانین و مقررات کشور سوریه در رابطه با کار و تامین اجتماعی، بیمه و حق بیمه و سایر موارد مرتبط به زبان های انگلیسی و عربی پیوست این گزارش شده است .

 قانون شماره 34 و مراحل درخواست ثبت

الف – مراحل لازم برای درخواست ثبت :

مراحل ثبت شعب، دفاتر و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی از جمله شرکت های ایرانی ، سازمان‌ها و ارگان‌ها طبق مقررات قانون شماره 34 مصوب سال 2008 سوریه، به شرح زیر می‌باشد:

  • شرکت‌های خارجی ، سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند به یکی از اشکال: شعبه، دفتر، نمایندگی و دفتر منطقه ای ثبت شوند.
  • این شرکت‌ها حق اجرای عملیات اصلی خود و یا هر گونه فعالیت تجاری تا زمان ثبت نام و اخذ مجوز لازم برای کار طبق مقررات و قوانین موجود در سوریه را نخواهند داشت.
  • در ثبت نام می‌بایست نوع شخصیت حقوقی خارجی و زمینه فعالیت آن در سوریه را معین نمایند.

ب- درخواست ارائه شده به وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریه باید حاوی این اطلاعات باشد:

  • اسم شخصیت حقوقی خارجی ، عنوان تجاری، ملیت و مکان ثبت.
  • نوع شخصیت حقوقی، دفتر مرکزی، محل فعالیت و میزان سرمایه.
  • نوع ثبت نام.
  • موقعیت شعبه / دفتر، محل اقامت موقت و بخش انتخاب شده در صورت وجود.
  • اسم و مشخصات مدیرعامل، ملیت و محل زندگی انتخاب شده در سوریه.
  • اسم و مشخصات فرد مجاز برای تکمیل فرایند ثبت نام.
  • ایمیل آدرس شخصیت حقوقی خارجی .
  • مشخصات: مشخصات شرکاء در مورد شرکت‌های با مسئولیت محدود یا مشخصات اعضای هیئت مدیره در مورد شرکت‌های سهامی.
  • نام حسابرسی که برای شخصیت حقوقی خارجی کار می‌کند و نام حسابرس در سوریه.

ج- پیوست‌های لازم برای الصاق به درخواست ثبت نام:

لازم است اسناد و مدارک مربوطه توسط مقامات ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران تأیید شده و به درخواست ثبت نام پیوست شوند. ترجمه رسمی‌به زبان عربی اسناد مذکور باید به تأیید سفارت جمهوری عربی سوریه در تهران و سپس وزارت امور خارجه سوریه برسند.

این اسناد به شرح ذیل می‌باشند:

  • تصویر مصدق اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسات و یا هر نوع سند معادل آن مربوط به مؤسسات و شرکت‌ها با مهر اداره کل ثبت شرکت‌های ایران بر روی تمام صفحات آن.
  • اظهارنامه مقامات مربوطه سازمان یا ارگان در خصوص تصمیم هیئت مدیره شرکت، برای ایجاد یک شعبه / دفتر.
  • گواهی ثبت تجاری شخصیت حقوقی ایرانی یا مدارک معادل آن.
  • یک کپی از توافقنامه نمایندگی از شخصیت حقوقی ایرانی، جایی که فردی ساکن در سوریه به عنوان مدیر عمومی‌برای شعبه /دفتر ایجاد شده، مجاز به انجام امور مختلف از طرف ایشان خواهد بود.
  • سندی که اثبات می‌کند سرمایه پرداخت شده شرکت/سازمان، کمتر از پنجاه میلیون پوند سوری ( لیر سوریه) یا معادل آن به سایر ارزها نیست. این سند باید به امضاء و تأیید مقام مجاز مربوطه در ایران برسد.
  • صورتحساب‌های مالی سال گذشته‌ شخصیت حقوقی ایرانی در دفتر مرکزی شرکت با امضا و تأیید حسابرس خبره (با ارائه تأییدیه از انجمن حسابرسان خبره قابل ترجمه و تأیید است).
  • یک نسخه از گواهی وکالت به شخص انتخاب شده از سوی شخصیت حقوقی ایرانی جهت اتمام فرایند ثبت نام.

د - هزینه‌های ثبت نام:

شعب، دفاتر و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی، سازمان‌ها و ارگان‌ها لازم است تا بر اساس نوع درخواست ثبت به شرح جدول زیر هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایند:

 

هزینه‌های ثبت شعب، دفاتر و نمایندگی‌های شرکت ‌های خارجی، سازمان‌ها و ارگان‌ها

نوع درخواست

هزینه به لیر سوریه

ثبت شعبه، دفتر، دفتر منطقه ای

50,000

ثبت دفتر موقت و اصلاحات انجام شده در آن و در دفتر

25,000

ثبت موسسات مالی و بانکی

25,000

ثبت بخش، اصلاحات بخش و لغو ثبت شعب، دفاتر و دفتر موقت

5,000

ثبت واسطه

5,000

ثبت و لغو ثبت دفاتر نمایندگی

10,000

اصلاحات دفتر نمایندگی

5,000

ارائه کپی تصدیق شده از مدارک ذکر شده

1,000

دسترسی به یک شعبه یا دفتر ثبت

1,000

کپی تأیید شده

1,000

مجموعه قوانین و مقررات به زبان عربی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما