معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴۳

موافقتنامه‌های اقتصادی سوریه

جمهوری عربی سوریه دارای 49 موافقتنامه اقتصادی با 19 کشور عربی و آفریقایی می‌باشد که 44 مورد از این موافقتنامه‌‌ها به صورت قانونی تصویب یا تبدیل به مصوبات دولتی این کشور شده‌اند. لازم به ذکر است طی موافقتنامه‌‌های تشکیل منطقه آزاد تجاری فی ما بین سوریه با کشورهای عربستان، امارات و اردن، کاهش 100 درصدی تعرفه‌ و عوارض‌ گمرکی با این کشورها حاصل شده‌است. پیش نویس ایجاد منطقه آزاد تجاری سوریه با کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس در سال 2004 به امضا رسید. بیشترین موافقتنامه‌های اقتصادی امضا شده سوریه با قطر به تعداد 5 مورد می‌باشد. همچنین جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا، برخی از کشورهای منطقه و تمام اعضای بریکس به جز برزیل، دارای موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری مشترک و موافقتنامه‌های همکاری اقتصادی و تجاری با سوریه هستند.

توافقنامه‌های جمهوری عربی سوریه با کشورهای عربی به شرح ذیل می‌باشند:
قدیمی‌ترین موافقتنامه تجاری سوریه با عربستان مربوط به توافق تجاری و اقتصادی دو کشور در سال 1972 می‌باشد. همچنین توافق تشکیل کمیته همکاری‌های عالی اقتصادی بین آنها در سال 1991 امضا و مورد تصویب دولت سوریه قرار گرفت و جلسات آن تا پیش از بحران چند سال اخیر برگزار می‌گردید. موافقتنامه منطقه آزاد تجاری بین دو کشور در سال 2001 امضا شده و با اجرای آن در سال 2002 معافیت‌های گمرکی به 100 درصد رسید.
دو موافقتنامه اقتصادی فی ما بین سوریه و کویت وجود دارد. در سال 1991 موافقتنامه تجاری و اقتصادی کویت و سوریه امضا و در سال 1992 به تصویب دولتین دو طرف  رسید. این توافقنامه برای تشویق بیشتر سرمایه گذاری دو کشور اصلاح و در سال 2001 موافقتنامه تشویق سرمایه گزای مشترک امضا گردید و برای اجرایی شدن در کمیته مشترک فنی دو کشور در سال 2010 اصلاح و در سال 2011 به عنوان قانون مصوبه شماره 13 به تصویب دولت سوریه رسید.
سوریه دارای دو موافقتنامه همکاری اقتصادی سال 1994 و کمیته مشترک اقتصادی سال 2000 با بحرین بوده که هر دوی این توافقات در حال حاضر معتبر می‌باشند.
برای امارات سه موافقتنامه حمایت و تشویق متقابل از سرمایه گذاری مورخ 1997، همکاری‌های اقتصادی سال 2000 و موافقتنامه تأسیس منطقه آزاد تجاری 2000 وجود دارند که در سال 2003 میلادی طی توافق اخیر، 100 درصد عوارض گمرکی کالایی بین دو طرف به صفر رسید.
قطر در بین کشورهای عربی، دارای بیشترین تعداد موافقتنامه اقتصادی به تعداد 5 مورد با سوریه است که شامل موافقتنامه‌های تجاری و اقتصادی، کمیته مشترک همکاری اقتصادی، تشویق سرمایه گذاری مشترک، تأسیس کمیته مشترک عالی و تفاهم‌نامه سرمایه گذاری قطر در سوریه است.
عمان دو موافقتنامه تجاری و سرمایه گذاری با سوریه امضا نموده است. اردن هم موافقتنامه‌‌ تشکیل منطقه آزاد تجاری را در سال 2001 با سوریه امضا و از سال 2005 کاهش 100 درصدی تعرفه‌ و عوارض‌ گمرکی بین دو کشور برقرار شده‌است.
دیگر کشورهای عربی و آفریقایی که دارای توافقات چندگانه اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک با جمهوری عربی سوریه هستند شامل یمن، لبنان، عراق، مصر، تونس، الجزایر، مراکش، سومالی، لیبی، سودان و موریتانی می‌گردد.
علاوه بر اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای منطقه، سوریه با تمام اعضای بریکس به جز برزیل، دارای موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری و موافقتنامه‌های همکاری اقتصادی و تجاری است.
ایران نیز موافقتنامه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک زیادی با سوریه امضا نموده است که جدیدترین آنها شامل موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه (سال 1389)، موافقتنامه همکاری مشترک اقتصادی (1393) و موافقتنامه همکاری راهبردی و بلندمدت (1397) هستند.
فایل مربوط به موافقتنامه‌های اقتصادی بین المللی سوریه به تفکیک جهت بهره برداری علاقمندان به پیوست درج شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما