معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۵۶

فرصت های صادرات کالا به سوریه در چارچوب مناسبت های تقویمی این کشور در سال 2020

تقویم کشور جمهوری عربی سوریه مملو از رویدادهایی است که همه کسانی که خوش شانس هستند و می‌توانند در زمان مناسب در منطقه باشند از آن لذت ببرند. در حالی که شرایط فعلی ممکن است برخی از جشن ها را محدود کند، اما برخی از آنها مانند جشنواره سالانه پنبه و برخی از تعطیلات مذهبی مانند عید فطر وجود دارد که طبق برنامه پیش خواهد رفت.

مناسبت ها و تعطیلات سوریه

روز استقلال سوریه

شروع تقویم رویدادهای سوریه در ماه آوریل، روز استقلال ملی است. به طور سنتی این روز با نمایش های بزرگ وحدت و غرور ملی همراه است. موکب ها در بیشتر مراکز مهم شهرها برگزار می‌شود، مردم محلی پرچم سوریه را به اهتزاز در می آورند و آهنگ های ملی از خانه‌ها و فروشگاه‌های محلی در سراسر کشور شنیده می‌شود.

جشنواره پنبه

هر ساله در ماه ژوئیه، جشنواره پنبه حلب به نمایش گذاشته می‌شود. این منطقه تقریباً تمام صادرات پنبه سوریه را تولید می‌کند و در طول جشنواره سالانه پنبه، کارخانه‌های پنبه درهای خود را به روی محصولات باز و مهارت های خود را به بازدید کنندگان و مشتریان داخلی و خارجی ارایه می‌کنند. بازدیدکنندگان سوری از سراسر کشور هم نه تنها برای یادگیری مهارت های جدید و ارزشمند در این نمایشگاه بلکه برای خرید کالاهای پنبه ای 100درصد خالص با کسری از قیمت معمول از این جشنواره شرکت می‌کنند.

عید فطر

پیروان آیین اسلامی87% از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند، این بدان معنی است که تعطیلات اسلامی در این کشور یک امر بزرگ است. یکی از مشهورترین این رویدادها عید فطر است که هر سال در پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. از ویژگی‌های این رویداد آمادگی خانواده و دوستان برای برگزاری مراسم عید شامل پوشیدن لباس های جدید، برگزاری نماز عید در مصلی‌ها ، دید و بازدید، تبادل هدایا و حضور در مساجد است.

نمایشگاه کتاب عربی

نمایشگاه کتاب عربی که در سپتامبر هر سال در دمشق برگزار می‌شود، به تازگی مورد پذیرش محافل علمی فرهنگی منطقه ای واقع شده، و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. هدف اصلی این نمایشگاه ترویج ادبیات عرب و نمایش نویسندگان داخلی و منطقه ای قابل و آینده دار است. آثار بسیاری از نویسندگان بین المللی نیز در این رویداد به نمایش گذاشته شده اند. این جشنواره شامل بسیاری از رویدادها از جمله برگزاری مراسم بحث و گفتگوی بازدیدکنندگان با نویسندگان کتاب است.

جشنواره مسیر ابریشم

در ماه سپتامبر جشنواره راه ابریشم، یک رویداد جالب است که هدف آن بزرگداشت تنوع و وحدت بسیاری از ملیت های سوریه است. در این جشنواره پایتخت، دمشق در سفری به گذشته قرار گرفته و به محلی تبدیل شده است که زمانی، محلی برای ملاقات غارهای جاده ابریشم بود. این جشنواره همچنین به شهرهای دیگری می رسد که با رنگ های زنده غرق می‌شوند و بسیاری از فعالیت های فرهنگی را برگزار می‌کنند.

عید قربان

یکی دیگر از تعطیلات اسلامی، که در اکتبر برگزار می‌شود، جشن الاضحی و فداکاری است. این جشن که در سراسر جهان اسلامی مهم است، دو تا سه روز به طول می انجامد و به یاد تصمیم حضرت ابراهیم علیه السلام  در قربانی کردن حضرت اسماعیل، علیه السلام فرزند اول خود که خداوند پس از پیروزی او از بوته این آزمایش، وی را به او وا می‌گذارد و گوسفندی را برای قربانی به او می رساند. مردم محلی به همین منظور گوسفندی را ذبح می‌کنند و با تقسیم آن بین خانواده و دوستان و نیازمندان، اعیاد بزرگی را در سراسر منطقه برگزار می‌کنند.

 نیازمندیها

- به طوری کلی جامعه و مردم سوریه در شرایط بحران فراگیر کنونی، دچار کمبود کالاهای اساسی مانند انواع روغن پخت و پز و سرخ کردنی، گندم، برنج، شکر، شیرخشک مورد نیاز در صنایع غذایی عمومی و کودکان و ... هستند که به دلیل افزایش نرخ برابری قیمت ارزهای رایج جهانی- یورو و دلار در برابر پول ملی- لیر سوریه موجب افزایش قیمت کالا و خدمات و نیز کاهش قدرت خرید مردم شده است.

- در برگزاری مراسم و مناسبتهای عبادی مذهبی و ملی فرهنگی فراهم نمودن کالاهای اساسی و سبد کالایی عمومی در اولویت است و کالاهای مورد نیاز این گونه مراسم مانند انواع محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها و سبزیجات؛ محصولات دام و طیور و مواد لبنی؛ انواع خشکبار، میوه و تنقلات به ویژه خرما در این کشور موجود می‌باشند. البته وجه تمایز کیفیت خرمای بم ایرانی، همواره از مزیت های نسبی کشورمان برای صادرات آنها به کشورهای سرد سیر و نیز کشورهای اسلامی‌به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان می‌باشند.

- کماکان کالا و خدمات فنی و مهندسی مختلف به ویژه کالاهای اساسی مورد نیاز این کشور با کالاهای تولید داخل سوریه که غالباَ مازاد بر مصرف عموم مردم هستند توسط دولت و بخش خصوصی با کشورهای همسایه و حامیان آن تبادل می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما