معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۳/۱۲- ۱۵:۵۴ - مشاهده: ۴۸۶

معرفی"پروژه کشور هوشمند سنگاپور"

روز سه شنبه 7 خرداد آقای بیوس آرون منیام (Bios Aaron Maniam)، یکی از سیاستگزاران دولت سنگاپور، با حضور در دانشگاه ویکتوریا ولینگتون پیرامون "پروژه کشور هوشمند سنگاپور" سخنرانی کرد. (مقاله SINGAPORE’S SMART NATION نیز در پیوست آمده است)

نکات مهم سخنرانی آقای بیوس آرون منیام  به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

1-  سنگاپور در پی خارج شدن از کنفدراسیون مالزی در سال 1965 با توجه وسعت اندک کشور و محدودیت در امکانات و کمبود زمین و منابع آبی تلاش خود را معطوف به این نکته کرد که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرساختهایی را برای استفاده بهینه از امکانات موجود در راستای تامین امنیت در همه زمینه‌ها برای کشور ایجاد نماید.

2-سنگاپور طی سالهای گذشته با توجه به وضعیت کشور و نیازهای آن و ارزیابی نقاط ضعف و قوت تلاش کرده با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرایط لازم را برای استفاده مناسب از نیروی کار و بهره برداری بهینه از منابع محدود موجود، کاهش هزینه‌ها، ایجاد موسسات فنی و علمی و تربیت نیروی انسانی متخصص، انعطاف پذیری و تاب آوری و فراهم کردن زمینه برای مشارکت همگانی مردم به مقابله با چالشهای پیش رو پرداخته و از این طریق به بقای خود ادامه دهد.

3- وی به نقل از آقای لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور گفت: منظور از کشور هوشمند آن است که سنگاپور از فناوری اطلاعات (IT) بطور کامل بهره برداری کند و با استفاده همه جانبه از آن در راستای ایجاد مشاغل جدید، فرصتهای جدید کسب و کار، افزایش بهره وری اقتصاد و فراهم کردن آسایش بیشتر در زندگی حرکت کند.با این اقدامات سنگاپور را به شهری برای زندگی، کار و تفریح تبدیل می‌کنیم.

4-دولت سنگاپور با ایجاد یک بنیاد الکترونیک قوی در اوایل دهه 80 میلادی بسترهای لازم را برای طراحی پروژه کشور هوشمند فراهم و در سال 2014 آن را ارائه کرد. برنامه کشور هوشمند طرحی یکپارچه تحت نظارت دولت سنگاپور است که برای پاسخگویی به چالشهای فزاینده شهری برای جمعیت سالمند، تراکم بافت شهری و پایداری انرژی و صرفه جویی در هزینه‌ها طراحی گردیده است. در چارچوب این برنامه سنگاپور در صدد آن است که با برخورداری از فناوری اطلاعات و حصول پیشرفت در زمینه‌های علمی و فنی و بهره گیری از تخصص های دانشگاهی و ارتقاء آن تحولات لازم را در نظام اقتصادی کشور در راستای تامین نیازهای اساسی کشور، تشویق مشارکت شهروندان از طریق سهولت دسترسی به اینترنت پرسرعت، افزایش بهره وری، استفاده بهتر از انرژی و حفاظت محیط زیست ایجاد نماید.

5-دولت سنگاپور از دهه 80 میلادی حرکت در مسیری تکاملی را آغاز کرد و به تدریج با بهره گیری از اتوماسیون اطلاعات، ارائه خدمات الکترونیکی، یکپارچه سازی نظام ارائه خدمات الکترونیکی و نهایتا ایجاد تحولات اساسی با تمرکز بر نیازهای کلی شهروندان از طریق دیجیتالی کردن امور، شالوده ای مستحکم را برای حرکت به سوی پروژه کشور هوشمند بنا نهاد.

6-برای پیشبرد این پروژه در ماه مه 2017 گروه دولت دیجیتال کشور هوشمند تشکیل گردید. در این گروه اداره کل دولت دیجیتال (تحت نظر وزارات دارایی)، اداره سیاست فناوری دولت (تحت نظر وزارت ارتباطات و اطلاعات)، اداره برنامه کشور هوشمند (تحت نظر دفتر نخست وزیری سنگاپور) و آژانس فناوری دولت (GovTech) مشارکت دارند. گروه دولت دیجیتال تحت نظارت یک کمیته وزارتی، متشکل از معاون نخست وزیر (رئیس کمیته) و چهار وزیر (اعضای کمیته) فعالیت می‌کند.

7-کشور هوشمند دارای سه رکن اساسی است: اقتصاد دیجیتال، دولت دیجیتال، و جامعه دیجیتال. اقتصاد دیجیتال خود مبتنی بر استعداد؛ تحقیقات و نوآوری؛ سیاستگزاری، و تدوین مقررات و استانداردها و ایجاد زیرساخت فیزیکی و دیجیتال است.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها