معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۱/۳۱- ۱۵:۵۱ - مشاهده: ۵۴۲

گزارش بانک توسعه آسیایی در خصوص کاهش رشد اقتصادی آسیا- پاسفیک

بانک توسعه آسیایی طی گزارشی اعلام کرد که تنش تجاری ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) منجر به کاهش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیا در سال های 2019 و 2020 خواهد شد. بانک توسعه آسیایی در گزارش خود تحت عنوان " چشم انداز توسعه آسیایی " اعلام کرده است که پیش بینی می‌شود کشورهای در حال توسعه آسیا که شامل 45 کشور در منطقه آسیا –پاسفیک می‌باشند در سال 2019 شاهد رشد 5.7 درصدی باشند. این درحالی است که این رقم در سال 2018 به میزان 5.9 % و در سال 2017 معادل 6.2 % بود که این کاهش ، نشان دهنده یک هشدار برای اقتصاد آسیا می‌باشد. گزارش مذکور رشد اقتصادی این منطقه برای سال 2020 را 5.6% پیش بینی کرده است که پایین ترین رقم رشد از سال 2001 در منطقه خواهد بود.

در این خصوص اقتصاددان بانک توسعه آسیایی[1] آقای Yasuyuki Sawada  اظهار داشت : " تنش تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا موجب کاهش سرمایه گذاری و کند شدن رشد اقتصادی در این منطقه می‌شود و روند توسعه کشورهای منطقه را تضعیف خواهد نمود . " به اعتقاد وی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت) نیز با توجه به پیچیدگی موضوع و اختلافات درونی ایجاد شده در داخل انگلیس تاثیرات منفی خود را بر رشد اقتصادی این منطقه خواهد گذاشت. وی معتقد است که عدم شفافیت در خصوص سیاست های مالی آمریکا و امکان ایجاد هرج و مرج مالی ناشی از برگزیت نگرانی‌ها در خصوص کاهش رشد اقتصادی کشورهای آسیا – پاسیفیک را تشدید نموده و نسبت به آنچه که از قبل تصور می‌شد روند کندتری را به خود گیرد و چشم انداز رشد اقتصادی آنها به ویژه برای چین و دیگر اقتصادهای این منطقه ضعیف تر شود ... وی معتقد است که اگر چه به نظر می رسد افزایش ناگهانی نرخ بهره در آمریکا برای مدتی متوقف شده ولی باید سیاستگذاران در این خصوص هوشیار باشند.

از نظر متخصصین بانک توسعه آسیایی نوسانات نرخ ارز به ویژه در کشورهایی که بدهی آن‌ها به دلار است مشکل ساز خواهد بود. ابزارهای پولی مناسب، گفتمان منطقه ای و بازارهای داخلی باید به عنوان وسیله ای برای مقابله با تاثیر سفت و سخت شدن شرایط مالی خارجی عمل کند.

طبق گزارش بانک توسعه آسیایی، اقتصاد چین در سال جاری (2019) رشد 6.3 % خواهد داشت رقمی‌که در گزارش ماه دسامبر 2018 بانک فوق نیز پیش بینی شده بود. اما این میزان پایین تر از رشد 6.6% سال 2018 می‌باشد. در ادامه گزارش رشد چین برای سال 2020 نیز با مقداری کاهش 6.1% پیش بینی شده است. البته چین برای سال جاری میلادی رشد اقتصادی خود را بین 6 تا 6.5% هدف گذاری کرده است که با چنین وضعیتی در منطقه آسیای جنوب شرقی سریع ترین رشد را خواهد داشت.

بانک توسعه آسیایی در کل برای آسیا در سال جاری رشد 6.8 درصدی را پیش بینی کرده است که این رقم قبلا 7.1 % بود  و برای سال 2020  رقم 6.9% را پیش بینی کرده است.

در خصوص هند، بانک مذکور رشد اقتصادی آن کشور را برای سال جاری 7.2% و برای سال 2020 رقم 7.3% را پیش بینی کرده است. این درحالی است که در سال 2018 رقم رشد هند 7% بوده است.

طبق گزارش درسال2019 کشورهای مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند در مقایسه با سایرکشورهای منطقه رشد کندتری خواهند داشت. این منطقه درسال2020 نیز رشد اقتصادی 5 درصدی را ثبت خواهند نمود.

 بانک توسعه آسیایی با اشاره به قیمت های ثابت کالا، از کاهش تورم از 2.7 % در سال 2018 به 2.5% در سال 2019 و برای سال 2020 نیز همان 2.5% را پیش بینی کرده است.

رشد کشورهای آسیای شرقی بین سال های2017 تا2020 میلادی

 

[1] Asian  Development Bank . ( ADB)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما