معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

حمایت بروکسل از برنامه بودجه اسپانیا

کمیسیون اروپا از برنامه بودجه اسپانیا برای سال 2022 پشتیبانی کرد. از نظر بروکسل این برنامه نشان می دهد که دولت اسپانیا راهکارهای کمیسیون را برای حمایت از احیای اقتصادی با استفاده از اعتبار موجود در صندوق ترمیم و مقاومت اروپا مد نظر داشته و سرمایه گذاری‌های خود را حفظ کرده است.

اخبار اقتصادی اسپانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسپانیا در هفته سوم آذر 1400 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می گردد.

قرارداد دوجانبه مجارستان با کشورها جهت اعتبار کارت واکسن کرونا، شکاف میان اتحادیه اروپا

یکی از چالش های مجارستان و اتحادیه اروپا از آغاز طرح ملی واکسیناسیون در این کشور، موضوع عدم رعایت ضوابط و مقررات این اتحادیه از سوی دولت مجارستان درخصوص صدور مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی بوده و انتقادات زیادی را از سوی اتحادیه علیه دولت ویکتور اوربان برانگیخته است.

فرانسه در اندیشه طرح احیای اقتصادی مشابه طرح آمریکا

دولت فرانسه پس از هزینه 77 میلیارد یورویی در سال 2020، قرار است امسال 32 میلیارد دیگر به حمایت اضطراری از اقتصاد اختصاص دهد.

تشکیل مرجع سرمایه گذاری اندونزی معروف به صندوق ثروت ملی اندونزی

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد جهانی، اندونزی نیز شاهد انقباضات اقتصادی در سال 2020 بوده است.

ارزیابی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: احیای اقتصادی جهان از مسیر تسریع واکسیناسیون علیه کووید- 19 می‌گذرد.

احیای اقتصادی جهان تا حد زیادی بر کارایی کارزار واکسیناسیون در مقیاس جهانی استوار است. این یکی از مشاهدات اصلی اعلام شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است که روز سه شنبه نهم مارس پیش بینی‌های خود را در خصوص رشد اقتصادی منتشر کرد. این رشد پیش بینی می‌شود در سال 2021 در جهان به رقم 5.6 درصد و در سال 2022 به 4 درصد برسد. این درحالی است که در ماه دسامبر، رشد اقتصادی جهان در سال 2021، 4.2 درصد پیش بینی شده بود. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی این بازنگری در رقم پیش بینی شده برای رشد اقتصادی جهان در سال جاری را افزایش سریعتر فعالیت ها در نیمه دوم سال 2020 در مقایسه با پیش بینی‌ها، آماده شدن تعدادی از واکسن‌ها علیه کووید نوزده و طرح های راه اندازی گسترده و هدفمند اجرا شده از سوی بسیاری از کشورها بویژه در آمریکا نسبت داده است.

اثر بحران کرونا بر اقتصاد اروپا

بحران ناشی از شیوع کرونا در اوایل سال قبل، تقریبا از سوی بسیاری دست کم گرفته می‌شد. با این حال، بسیاری آنرا صرفا یک بحران طولانی‌مدت بهداشتی و اقتصادی می‌دیدند. همواره یک شرط تشدیدکننده هم در میان بود. به عبارت دیگر این باور وجود داشت که اگر حل بحران همه‌گیری طولانی‌مدت شود تا فعالیت اقتصادی به طور کامل از سر گرفته شود این آثار جدی خواهند بود. غالبا این دو جنبه، در کوتاه مدت در تضاد با یکدیگر تفسیر نمی‌شدند. برای مهار شیوع کرونا، فعالیت‌های اقتصادی برای طولانی‌مدت متوقف شده و یا با محدودیت‌های بسیار زیاد ادامه یافتند. با این حال همه دولتها قادر به مواجه با مشکلات جدید ناشی از شیوع و همزمان تبعات اقتصادی آن نبودند. مشکلات بودجه‌ای و یا سنگینی بدهی عمومی از جمله موانع پیش روی دولتها بود.

صندوق احیای اتحادیه اروپا و اهمیت آن از دیدگاه ایتالیا

روز 21 جولای 2020 نقطه عطفی در تاریخ معاصر اتحادیه اروپا به شمار می رود. اعضای این اتحادیه بعد دو ماه تبادل نظر و لابی گسترده و نهایتا 4 شبانه روز مذاکره سخت و علی رغم مخالفت جدی برخی اعضای مقتصد خود با محوریت هلند، نهایتا بودجه 750 میلیارد یورویی در قالب صندوق احیای اروپا با شعار اروپا نسل های آینده را تصویب نمودند. در این گزارش تلاش می‌شود با پاسخ به سوالات مشخص، تصویر روشنی از این صندوق و روندهای جاری برای کشورها به منظور جذب وام ها و کمک های مصوب ارایه نموده و اهمیت و جایگاه آن برای ایتالیا تبیین گردد.

راهکارهای دولت ایتالیا برای جذب کمک های اتحادیه اروپایی

دولت ایتالیا برای جذب کمک های مصوب اتحادیه اروپایی که در قالب وام 209 میلیارد یوررویی کم بهره و کمک بلاعوض به خود اختصاص داده باید طرحهای قابل دفاع و عملیاتی ارایه نماید.

طرح پیشنهادی دولت رومانی در راستای احیای اقتصادی این کشور در دوران پساکرونا

رئیس جمهور و نخست وزیر  کشور رومانی در روز چهارشنبه اول ماه ژوئیه از طرح پیشنهادی دولت در راستای  احیای اقتصادی رومانی در دوران پساکرونا  رونمایی نمودند.