معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۰

قرارداد دوجانبه مجارستان با کشورها جهت اعتبار کارت واکسن کرونا، شکاف میان اتحادیه اروپا

یکی از چالش های مجارستان و اتحادیه اروپا از آغاز طرح ملی واکسیناسیون در این کشور، موضوع عدم رعایت ضوابط و مقررات این اتحادیه از سوی دولت مجارستان درخصوص صدور مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی بوده و انتقادات زیادی را از سوی اتحادیه علیه دولت ویکتور اوربان برانگیخته است.

در مقابل این فشارها و انتقادات، دولت مجارستان ضمن تکرار ادعای قبلی مبنی بر عدم سفارش به موقع اتحادیه در تامین واکسن مورد نیاز کشورهای عضو ، تاکید ورزید که مجارستان در مورد منافع ملت خودش تصمیم گیری کرده و سلامت مردم مجارستان در اولویت برنامه دولت خواهد بود.  بعد از سپری شدن مدتی از آغاز روند واکسیناسیون و افزایش آمار افراد واکسینه شده به بیش از 2 میلیون نفر، یکی از دغدغه‌های اصلی دولت اوربان، رونق صنعت گردشگری و اجازه فعالیت به بخش های خدمات گردشگری مانند هتل ها، رستوران‌ها، افزایش تعداد پروازها و... بوده و از این رو، ایجاد مکانیزمی‌ برای سفر گردشگران در دستور کار قرار گرفت. اما چالش اصلی دولت مجارستان با عنایت به  اینکه تعداد قابل توجهی از متقاضیان واکسن، از نوع واکسن  روسی و چینی که مجوز لازم آن از سوی آژانس داروئی اتحادیه صادر نگردیده، با محدودیت هایی در تردد و سفر به سایر کشورهای عضو اتحادیه مواجه خواهند شد.  مساله ای که از آغاز اجرای واکسیناسیون ملی در مجارستان از سوی برخی از صاحب نظران و کارشناسان مطرح شده بود.

اما دولت مجارستان با آگاهی از این محدودیت ها، همچنان از واکسن‌های شرقی در طرح واکسیناسیون ملی استفاده می نماید و معتقد است که کشورهایی چون روسیه و چین به دولت مجارستان در نجات جان مردم و سرعت بخشیدن به روند احیای اقتصادی کمک شایانی کرده اند.

با فروکش کردن بخشی از انتقادات اتحادیه اروپا علیه واکسن‌های روسی و چینی، ناشی از اظهار نظرات کارشناسان و متخصصان بین المللی و سازمان بهداشت جهانی در خصوص میزان اثر بخشی واکسن‌های مذکور، فشارهای سیاسی و انتقادات داخلی و خارجی علیه دولت اوربان تا حد زیادی کاهش یافت و حتی برخی از کشورهای همسایه و عضو ویشه گراد ،  علاقمندی خود را برای استفاده از تجربه دولت مجارستان در طرح واکسیناسیون ملی اعلام و مذاکراتی نیز در این خصوص صورت گرفت.

چنانچه در سطور پیشین اشاره شد، احیای دوباره صنعت گردشگری برای دولت مجارستان اهمیت زیادی دارد، براساس برخی از آمارهای غیررسمی، میزان درآمد سالانه مجارستان از بخش گردشگری بیش از 11 میلیارد دلار می‌باشد.  از این رو دولت، برای جذب گردشگران خارجی، با تعدادی از کشورها برای انعقاد موافقت نامه همکاری متقابل در خصوص پذیرش کارت واکسن و ارائه تسهیلات لازم برای تردد آسان اتباع کشورهای مذکور رایزنی خود را آغاز نمود. در همین چارچوب، تاکنون با کشورهای ترکیه، صربستان، کرواسی، مونته نگرو، اسلوونی، رومانی و همچنین بحرین مذاکره و موافقت های لازم صورت گرفته شد.

این اقدام دولت مجارستان نیز باعث نگرانی و انتقاد برخی از ارکان اتحادیه اروپا گردید.  در این خصوص کمیسیونر قضایی به پارلمان اروپا اعلام کرده که اعضای اتحادیه نباید تکروی کنند. وی ( Didier Reynders ) تصریح کرد:  در چنین فضایی، با  مدارک مختلف و  متعددی روبرو خواهیم شد که قابل ارائه و تائید در سایر کشورهای عضو نمی‌باشد. علاوه بر این خطر استفاده از مدارک جعلی و گسترش ویروس، افزایش و موجب بی اعتمادی در میان شهروندان اتحادیه خواهد شد.

با اینحال مقامات برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اتریش و ... نسبت به روند کند ایجاد سیستم متحدالشکل در اتحادیه برای تصویب چگونگی تردد شهروندان اظهار گله مندی کرده اند و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله یونان، کرواسی مرزهای خود را برای گردشگران ( واکسینه شده) از آمریکا، انگلستان، رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای عضو اتحادیه گشوده تا بتوانند بخش  گردشگری را در تابستان سال جاری احیا کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما