معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی اسپانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسپانیا در هفته سوم آذر 1400 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می گردد.

تصویب پرداخت بخشی از وجوه اروپایی برای احیای اقتصاد اسپانیا

بر اساس اعلام اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در تاریخ سوم دسامبر، این نهاد اروپایی پرداخت 10 میلیارد یورو به اسپانیا از محل وجوه اختصاص یافته به احیای اقتصاد را مورد تصویب قرار داده است. به این ترتیب، اسپانیا اولین کشور اروپایی در دریافت این وجوه خواهد بود. اروپا در اواسط اگوست نیز پیش پرداختی برابر 9 میلیارد یورو از محل این وجوه به اسپانیا انجام داد و با پرداخت 10 میلیارد جدید کل رقم دریافتی اسپانیا از این وجوه به 19 میلیارد یورو می رسد. (دیپلمات، 5 دسامبر 2021)

تحویل پنجمین و آخرین ناو عربستان از سوی اسپانیا

(دیپلمات): پنجمین و آخرین ناو سفارش عربستان به شرکت کشتی سازی دولتی اسپانیا به نام ناوانتیا در تاریخ 4 دسامبر در شهر کادیس (اسپانیا) تحویل شد. ساخت این ناو بخشی از قرارداد یک میلیارد و 800 میلیون یورویی اسپانیا با عربستان با هدف اصلی ساخت و نگهداری 5 ناو جنگی بود. در مراسم تحویل این ناو رئیس شرکت ناوانتیا از عربستان به خاطر اطمینانش به اسپانیا تشکر و قدردانی نمود. (دیپلمات، 5 دسامبر 2021)

افزایش شدید ورشکستگی شرکت های اسپانیایی در سال 2021

از آغاز سال جاری تا تاریخ 30 نوامبر، اسپانیا 5.475 مورد ورشکستگی شرکتی به ثبت رسانده که یکی از هر 4 مورد آن در ایالت کاتالونیا اتفاق افتاده است. بر اساس این آمار، میزان ورشکستگی شرکت ها در اسپانیا نسبت به سال 2020، افزایشی 40 درصدی داشته و بافت تولیدی این کشور دچار انقباضی بی سابقه از سال 2014 تاکنون شده است. (آ.ب.ث، 7 دسامبر 2021)

انتصاب یک اسپانیایی به عنوان مدیر کل اقتصاد بانک مرکزی اروپا

آقای اسکار آرسه که از سال 2018 مدیریت کل اقتصاد و آمار بانک مرکزی اسپانیا را به عهده داشت، از این پس مدیر کل اقتصاد بانک مرکزی اروپا خواهد بود. این بخش از بانک مرکزی اروپا به بررسی، تحلیل، ساختار بندی و پیش بینی سیر تحولات و سیاست های اقتصادی می‌پردازد و مجموعا 120 کارمند در 5 بخش آن کار می‌کنند. (ال پائیس، 7 دسامبر)

مذاکره اسپانیا و مراکش برای استفاده از خط لوله بسته شده توسط الجزایر

اسپانیا و مراکش در حال مذاکره برای استفاده از خط لوله گاز بسته شده توسط الجزایر هستند. 2 کشور به دنبال استفاده از این خط لوله جهت رساندن گاز خریداری شده توسط مراکش در بازارهای بین المللی از طریق این خط لوله از مسیر اسپانیا هستند. این مذاکرات، که توسط شرکت های 2 طرف در جریانند، تاکنون به دلایل سیاسی ذکر نشده به نتیجه نرسیده اند. (لاراسون، 7 دسامبر 2021)

سرمایه گذاری 3 میلیاردی اروپا برای تحول بخش خودرو در اسپانیا

کمیسیون اروپا روز پنج شنبه 9 دسامبر 2021، پروژه اسپانیا را برای سرمایه گذاری 3 میلیارد یورویی در طرح احیا و تحول اقتصادی بخش خودرو در چارچوب حمایت از تولید اتومبیل های برقی و قابل شارژ مورد تصویب قرار داد. این سرمایه گذاری امکان بالا بردن کیفیت بخش خودرو را بر اساس نوآوری در مسیر اقتصاد پایدار فراهم می‌کند. به این ترتیب، کارخانه‌های سه ات و فولکس واگن در بارسلون و ناوررا از قابلیت تولید خودروی برقی برخوردار می‌شوند. (ال پائیس، 9 دسامبر 2021)

برگزاری کنفرانس اقتصاد دیجیتال در اسپانیا

اسپانیا محل برگزاری کنفرانس وزیران بعدی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) درباره اقتصاد دیجیتال خواهد بود که از سیزدهم تا شانزدهم دسامبر 2022 برگزار می‌شود. این تصمیم در هفته ای که گذشت توسط کمیته سیاست های اقتصاد دیجیتال سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اخذ شد. دورهای قبلی کنفرانس اقتصاد دیجیتال در مکزیک (2016)، کره جنوبی (2008) و کانادا (1988) برگزار شده بوده و این اولین بار خواهد بود که در اروپا برگزار می‌شود. (دیپلمات، 9 دسامبر 2021)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما