معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۴

حمایت بروکسل از برنامه بودجه اسپانیا

کمیسیون اروپا از برنامه بودجه اسپانیا برای سال 2022 پشتیبانی کرد. از نظر بروکسل این برنامه نشان می دهد که دولت اسپانیا راهکارهای کمیسیون را برای حمایت از احیای اقتصادی با استفاده از اعتبار موجود در صندوق ترمیم و مقاومت اروپا مد نظر داشته و سرمایه گذاری‌های خود را حفظ کرده است.

بروکسل خواستار افزایش هزینه‌های دولتی در بودجه سال آینده کشورهای عضو جهت خروج آن‌ها از بحران است ولی این موضوع را به شکل یکسان برای کلیه این کشورها اعمال نمی‌کند. از آن دسته کشورهایی که با وضعیت بهتری وارد بحران کووید19 شدند و بدهی زیادی ندارند می خواهد که با استفاده از امکانات خود این سرمایه گذاری را انجام دهند و از آن دسته کشورها مانند اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، فرانسه و یونان که با بدهی بالا وارد بحران شده و به همین دلیل آسیب بیشتری نیز متحمل شدند، می خواهد که سرمایه گذاری‌ها را کم نکرده و برای انجام آن‌ها به طور اخص به صندوق ترمیم و مقاومت متکی باشند. اما در عین حال از این گروه دوم می خواهد که متعادل بوده و جانب احتیاط را رها نکنند تا وضعیت مالی آن‌ها دچار تخریب نشود. نکته کلیدی در باره تعادل مالی مورد نظر بروکسل آن است که اعتبار موجود در صندوق ترمیم و مقاومت اروپا با طرح های بودجه سال 2022 تا 44% و در سال 2023 تا 65% استفاده شوند.

بر اساس گزارش اخیر بروکسل، اسپانیا با توجه به بدهی بالا و اقدامات حمایتی در بودجه باید سیاست مالی محتاطانه ای را جهت اطمینان از قابل پرداخت بودن هزینه‌های دولت در میان مدت در پیش بگیرد. برنامه بودجه اسپانیا به این دلیل مورد تحسین بروکسل قرار گرفته که ضمن استفاده از اعتبار صندوق، احتیاط را از دست نداده و هزینه‌های مکرر خود را کاهش داده و برخی از اقداماتی را که با هدف جلوگیری از سقوط اقتصاد خود در سال های 2020 و 2021 به دلیل همه گیری کووید19 انجام داد، محدود و یا حذف کرده است. کمیسیون تاکید کرد با آن که اسپانیا در گروه کشورهای با بدهی بالا قرار دارد، در برنامه بودجه هزینه‌های مکرر (هزینه‌هایی که به شکل ماهانه یا سالانه تکرار می‌شوند) را در لایحه بودجه کاهش داده است. گزارش روز چهارشنبه 24 نوامبر 2021 بروکسل در باره بودجه سال آینده کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بودجه اسپانیا را انقباضی دانسته و این موضوع با توجه به آن که اسپانیا کندترین کشور اتحادیه اروپا در خروج از بحران ناشی از همه گیری کووید19 است، بیشتر جلب نظر می‌کند. تنها سه کشور دیگر اتحادیه اروپا (اسلوونی، مالت و تا حدی فنلاند) با وجود کندی ترمیم اقتصاد خود بودجه انقباضی دارند.

حمایت بروکسل از برنامه بودجه اسپانیا موجب خوشحالی وزارت دارایی شد و وزیر دارایی در این ارتباط تاکید کرد که اعتبار اختصاص یافته توسط اروپا به اسپانیا امکان سرمایه گذاری، رشد اقتصادی به شکل متعادل و فراگیر و ادامه مسیر کاهش کسری و بدهی دولتی را می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما