معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۶۱

طرح پیشنهادی دولت رومانی در راستای احیای اقتصادی این کشور در دوران پساکرونا

رئیس جمهور و نخست وزیر  کشور رومانی در روز چهارشنبه اول ماه ژوئیه از طرح پیشنهادی دولت در راستای  احیای اقتصادی رومانی در دوران پساکرونا  رونمایی نمودند.

این طرح  در قالب  بازه زمانی 10 سال آتی با بودجه تخصیصی 5 میلیارد یورویی در راستای احیای بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده  رومانی ارائه گردیده است. انجام سرمایه گذاری‌های گسترده و تغییر الگوی توسعه کشور از مهم ترین مبانی این طرح ذکر شده است. تمرکز بر ایجاد و توسعه  زیرساخت های انرژی و حمل و نقل کشور،  بخش سلامت، آموزش ، کشاورزی، محیط زیست و سلامت مردم رومانی محوریت این طرح را در بر می‌گیرد. هدف ارائه ی طرح مذکور ایجاد نوعی همگرایی فی مابین اقتصاد رومانی با اقتصادهای دیگر کشورهای  اتحادیه اروپا و  با هدف نهایی تولید ناخالص داخلی هم سطح با  87 درصد میانگین اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است.

براساس نظر متخصصین و کارشناسان اقتصادی رومانیایی، عمده ترین تفاوت در طرح اقتصادی ارائه شده  تمرکز بر سرمایه گذاری به عوض مصرف می‌باشد.  طبق اعلام دولت سرمایه گذاری در زیرساخت ها  میزان شصت درصد از کل هزینه‌های تخمینی را در بر خواهد گرفت. دولت متعهد شده است که تا سال 2030 پروژه‌های بزرگ زیربنایی شامل 3000 کیلومتر بزرگراه و راه آهن را در رومانی اجرایی نماید.

طرح مذکور همچنین شامل اجرای اقدامات سریع  در راستای کمک رسانی به شرکت های کوچک و متوسط  با هدف اعطای کمک های مالی تا سقف 3 میلیارد یورو می‌باشد. دولت متعهد شده است که برای کمک به شرکت هایی که درگیر بیکاری فنی می‌باشند از بودجه ی اختصاصی خود هزینه نماید. سرمایه گذاری در حوزه ی سلامت در راستای بازسازی بیمارستان‌ها و مدارس، ساخت سه بیمارستان اورژانس، هزاران مدرسه و مهدکودک نیز از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده می‌باشد.  این طرح شامل اعطای 17 کمک هزینه به تمامی‌شرکت ها و صنایع می‌باشد. میزان این کمک ها  معادل  دو هزار مورد کمک مالی به تعداد 50 هزار شرکت کوچک و متوسط در بخش هایی است که از بحران کرونا به شدت آسیب دیده اند( مبلغ 1.25 میلیارد یورو برای افزایش رقابت ها ی شرکت های کوچک و متوسط).

دولت همچنین در نظر دارد مبلغ 624 میلیون یورو در راستای توسعه ابتکارات کارآفرینانه و دیجیتالی شدن در رومانی اختصاص دهد.این برنامه شامل یک  طرح جدید استارت آپی می‌باشد که متمرکز بر توسعه استارت آپ ها و نوآوری استار-تک می‌باشد.کارآفرینان بخش کشاورزی در مناطق روستایی و کشاورزان جوان از طریق چهار طرح 410 میلیون یورو کمک دولتی دریافت خواهند نمود. دولت همچنین دو طرح جدید با اختصاص بودجه ی  1.5 میلیارد رون معادل 310 میلیون یورو در سال در راستای افزایش سرمایه گذاری‌های گرین فیلد و مبلغ 93 میلیون یورو تا سال 2025 در سال جهت سرمایه گذاری‌های توسعه منطقه ای در نظر خواهد گرفت. همانطور که ذکر گردید هدف نهایی این طرح افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی رومانی تا میزان 87 درصد از میانگین اتحادیه اروپا تا سال 2025 می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما