معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۰

راهکارهای دولت ایتالیا برای جذب کمک های اتحادیه اروپایی

دولت ایتالیا برای جذب کمک های مصوب اتحادیه اروپایی که در قالب وام 209 میلیارد یوررویی کم بهره و کمک بلاعوض به خود اختصاص داده باید طرحهای قابل دفاع و عملیاتی ارایه نماید.

دولت ایتالیا برای جذب کمک های مصوب اتحادیه اروپایی که در قالب وام کم بهره و کمک بلاعوض به خود اختصاص داده باید طرحهای قابل دفاع و عملیاتی ارایه نماید. در نشست اخیر سران اتحادیه اروپایی در بروکسل نهایتا ایتالیا توانست 81.4 میلیارد یورو به عنوان کمک بلاعوض و 127.4 میلیارد یورو وام کم بهره را از آن خودکند. این بسته کمک در قالب صندوق احیای اروپا به کشورهای عضو اعطاء می‌شود تا زیرساختها و بخشهای درمان خود را ارتقا دهند. در این بسته 750 میلیارد یورو تصویب شد. علاوه بر این اتحادیه اروپا کمک 300 میلیون یورویی را برای کمک به شرکت  های فعال صادراتی این کشور که در طرح made in Italy تائید شده اند، تا سقف 50% هزینه‌ها تخصیص داد.  سیمست (بیمه ساچه و شرکت بازرگانی خارجی) بعنوان مرکز این کمک شناخته شده که با کمک وزارت امور خارجه ایتالیا انرا اجرایی خواهد نمود. این کمک خارج از کمک و وام مصوب اتحادیه (209 میلیارد یورو) می‌باشد.

در همین چارچوب دولت ایتالیا برای جذب این کمک ها در نظر دارد با مشارکت بخش خصوصی پروژه‌های زیرساختی، نوآورانه و سازگار  با محیط زیست را شناسایی کرده و طرحها و پیشنهادات بخش خصوصی را دریافت نماید. وزارت توسعه اقتصادی و اینویتالیا متولی هماهنگی این بخش و شناسایی طرح ها می‌باشند.  برای همین منظور دولت فراخوانی را ارایه نموده که شرکتهای بخش خصوصی طرحهای مورد نظر خود را به وزارت توسعه اقتصادی ارایه نمایند.

در همین ارتباط دولت از تمامی‌شرکت های بزرگ دولتی و بخش عمومی خواسته تا طرح های خود را برای احیای اقتصادی در کشور و شروع پرتوان فعالیت های اقتصادی بعد از بحران کرونا را ارایه نمایند. این طرح ها در حضور وزیر توسعه اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این فراخوان در ماه جون گذشته به تمامی‌شرکت های بخش خصوصی و دولتی ارایه شده بود. بر همین اساس شرکت های بزرگ دولتی از جمله Enel, Eni, Ferrovie, Fincantieri, Invitalia, Leonardo, Snam and Terna قرار است در جلسه مذکودر با وزیر توسعه اقتصادی حضور یابند و از طرح ها و پیشنهادات خود دفاع کنند. دو محور سازگاری با محیط زیست و اقتصاد کم کربن و طرح های نوآورانه از ویژگی‌های پیشنهادات ارایه شده می‌باشد. علاوه بر این طرحهای ارایه شده باید سهم قابل توجهی در احیای اقتصادی ایتالیا داشته باشند. توجه به پروژه‌های انرژیهای تجدید پزیر و دیجیتال نمودن شبکه انتقال انرژی به عنوان دو اصل اساسی در طرح ملی انرژی و محیط زیست ایتالیا می‌باشد که توسط شرکت Enel  ارایه می‌شود. شرکت انی نیز اقتصاد کم کربن در پروژه‌های آتی خود را ارایه می نماید.

دولت در نظر دارد با همکاری شرکت های بزرگ ایتالیایی با تمرکز بر بهره وری بالا و فن آوری‌های سازگار با محیط زیست پروژه‌های قابل دفاعی را برای استفاده از منابع مالی اتحادیه معرفی نماید. در طرح ملی انرژی و آب و هوای ایتالیا (Pniec) این دو محور اصل بنیادی می‌باشد. در همین چارچوب توجه ویژه ای به استفاده از انرژی‌هایی با پایه هیدروژن شده است.

در بخش زیرساختها به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد ایتالیا سه شرکت Terna, Fincantieri  و  Ferrovie در کنار Italgas و  Saipem در نظر دارند طرح های خود را در همین چارچوب ارایه دهند. طرح هایی که توجه به محیط زیست و اقتصاد کم کربن در متن آنها قرار داشته باشد.

از سوی دیگر اینویتالیا به عنوان متولی شرکت های خصوصی کوچک و متوسط در نظر دارد با جذب ایده‌های جدید و نوآورانه از بخش خصوصی بتوان سهم قابل توجهی از پروژه‌ها را برای جذب منابع مالی معرفی نماید. این نهاد نیز استفاده از فن آوری‌های هیدروژن و سیستم های مبتنی بر سوخت هیدروژن را در اولویت قرار داده است. در این بخش علاوه بر فن آوری‌های مذکور میکروالکترونیک، اینترنت اشیاء در صنایع، خودروهای سبز، بهداشت هوشمند، صنایع کم کربن، امنیت رایانه ای مورد توجه قرار گرفته است.

برای ترغیب بیشتر شرکتها برای ارایه طرح ها مشوقهایی همچون معافیت مالیاتی بر سود ناشی از سرمایه گذاری در شرکتها در یک بازه زمانی سه تا 5 ساله در نظر گرفته شده است. علاوه بر این تسهیلاتی برای تولیدات سفارش گذاری شده در خارج از کشور نیز ارایه می‌شود. مضاف بر این توجه به موضوع ارتباطات و پهنای باند مطرح می‌باشد که شرکت های مخابراتی و صندوق ذخیره ملی به همراه شرکت Enel طرح هایی را برای این منظور ارایه می‌کنند. با خروج شرکت خواوی چین از پروژه نسل پنجم مخابرات ایتالیا این پروژه به لحاظ زمانی با تاخیر مواجه خواهد شد. اخیرا وزیر دارایی و وزیر توسعه اقتصادی در نامه ای به شرکت دولتی مخابراتی این کشور اعلام کرده اند که با شرکت سرمایه گذاری آمریکایی Kkr برای توسعه پهنای باند تحت عنوان شبکه ثانویه در یک بستر وسیعتر استراتژیک مذاکرات خود را پیش برد.

بنظر می رسد دولت دو محور اساسی نوآوری و پروژه‌های سبز (سازگار با محیط زیست) را در مرکز توجه قرار داده و از بخشهای دولتی و خصوصی خواسته تا طرحهای خود را با در نظر داشتن این دو محور ارایه نمایند.

فشار آمریکا برای محدود سازی فعالیت شرکت مخابراتی خواوی چین در ایتالیا برای توسعه فنآوری ارتباطات نسل پنجم ، توسعه این بخش در ایتالیا را با تاخیر مواجه خواهد نمود. همانند آنچه در بریتانیا رخ داد و با کنار گذاشتن این شرکت چینی از پروژه توسعه مخابراتی نسل 5، توسعه زیرساخت مخابرات آن کشور حداقل با دوسال تاخیر مواجه شده است.

توجه به شرکتهای کوچک و متوسط برای استفاده از ظرفیت نوآوری این شرکتها در راستای احیای اقتصادی و بهره مندی از ظرفیت های مالی ایجاد شده از سوی اتحادیه اروپایی به توزیع ثروت در کل کشور و رشد نیروی انسانی در این کشور کمک خواهد نمود. ایتالیا در جذب کمک های اروپا صرفا به شرکتهای بزرگ خود اتکا نکرده و وزن قابل توجهی به شرکتهای کوچک و متوسط داده است. همراهی اینویتالیا با وزارت توسعه اقتصادی برای شناسایی شرکتها و طرحها در همین راستا می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما