معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

فرانسه در اندیشه طرح احیای اقتصادی مشابه طرح آمریکا

دولت فرانسه پس از هزینه 77 میلیارد یورویی در سال 2020، قرار است امسال 32 میلیارد دیگر به حمایت اضطراری از اقتصاد اختصاص دهد.

در حالی که سومین موج همه گیری کووید نوزده در فرانسه مشهود است، موضوع فوریت دار در وزارت اقتصاد فرانسه طرح  احیای اقتصادی و  ارتقای فرصت های شغلی است. بنا بر اعلام اولیویه دوسوپت، وزیر مسئول حساب های عمومی، دولت فرانسه پس از هزینه 77 میلیارد یورویی در سال 2020، قرار است 32 میلیارد دیگر امسال به حمایت اضطراری از اقتصاد (صندوق همبستگی، بیکاری فنی، معافیت از پرداخت های اجتماعی) اختصاص دهد.

هدف از طرح  احیای اقتصادی 100 میلیارد یورویی ماه سپتامبر گذشته که تاکنون 26 میلیارد یورو آن واریز شده است، تسریع احیای اقتصادی اعلام شده و این درحالی است که دولت تحقق هدف رشد اقتصادی شش درصدی در سال 2021 را قابل تحقق می داند. یکی از اطرافیان برونو لومر می‌گوید: "امروز برای ما، اولویت اجرای ملموس طرح  احیای اقتصادی فرانسه و اروپاست."

آیا این تلاش ها کافی خواهند بود؟ پس از یک سال بحران بهداشتی، کشور با بیمارستان‌های اشباع شده، مدارس در آستانه تعطیلی، چشم انداز خانه نشینی مجدد سفت و سخت مواجه است. آیا اقتصاد می‌تواند از سومین خانه نشینی جان سالم به در ببرد؟ ماکرون روز 25 مارس اعلام کرد که اروپا باید پاسخ های اقتصادی و بودجه ای خود به این بحران را بهبود ببخشد تا اینکه  احیای اقتصادی استوارتر باشد و بیش از حد متفاوت از طرح  احیای اقتصادی آمریکا نباشد. ماکرون که در پایان نشست اروپایی سخنرانی می‌کرد گفت: "این یکی از آموزه‌های بحران برای اروپا و فرانسه است: باید به شدت پاسخ هایمان را ساده سازی کنیم. ما بیش از حد کند، پیچیده و  تحت فشار بروکراسی خودمان هستیم."

آیا این تغییر موضع است یا فراخوان ساده ای برای نظم خطاب به دولت فرانسه و اتحادیه اروپا؟ منبعی در الیزه با امتناع از صحبت از افزایش منابع طرح  احیای اقتصادی یا یک طرح جدید احیای اقتصادی می‌گوید: "بحران ادامه دارد، تامل برای تطابق دادن دائمی ابزارهای پاسخگویی مان عادی است." به موازات دور شدن چشم انداز خروج از بحران، این ایده که بودجه‌های اختصاص داده شده تاکنون کافی خواهد بود کم رنگ تر می‌شود.

اگزاویه راگو، رئیس دیده بان فرانسوی شرایط اقتصادی می‌گوید: "آهنگ تغییر خواهد کرد." در اواخر ژانویه، اعضای این حلقه فکر با تفکرات کینزی به دو برابر کردن اندازه طرح احیای اقتصادی فرانسه دعوت کرده بودند تا اینکه زیرساخت های سلامت، آموزش یا تحقیقات تقویت شود. در اواخر ماه فوریه نیز فرانسوا بایرو، کمیسر عالی برنامه نیز خواستار یک طرح وسیع بازیابی دستگاه تولید به ارزش 200 تا 250 میلیارد یورو شده بود.

این موضوع با ذکاوت بیشتری مطرح شده است زیرا آمریکا گزینه تکیه بر تدابیر تسریع کننده را انتخاب کرده است. پس از اختصاص 1900 میلیارد یورو برای تقویت اقتصاد و قدرت خرید آمریکایی‌ها، جو بایدن که قصد دارد در رقابت با چین باقی بماند، قرار است این هفته یک طرح زیرساخت ها را برای نوسازی جاده‌ها، پل ها، شبکه‌های برق و همچنین استقرار انرژی‌های سبز در سراسر کشور اعلام کند که احتمال دارد مبلغ آن تا سه هزار میلیارد یورو باشد. آقای راگو می افزاید: "آمریکا تا پنج سال آینده احتمالا بدهکارتر اما مولدتر خواهد بود. احتمال دارد فاصله بین آمریکا و اروپا افزایش یابد."

والری رابو، رئیس گروه سوسیالیست در مجلس ملی ساختار ساز و کار احیای اقتصادی دولت را به زیر سوال می‌برد و می‌گوید: "هیچ کس هیچ چیزی از این طرح  احیای اقتصادی نمی فهمد. نمی دانیم که روی کدام خط حرکت می‌کنیم، چه حقی داریم... لازم بود سیاست های بسیار روشنی تعریف شود به جای اینکه پول عمومی‌پاشیده شود. باید یک طرح واضح تدوین شود که قدرتی برای کشیدن اقتصاد باشد."

در وزارت اقتصاد، در حال حاضر احتیاط در پیش گرفته شده است. منبعی در این وزارتخانه می‌گوید: "اولویت ما امروز، اجرای ملموس طرح احیای اقتصادی فرانسه و اروپاست. زمانی که همه واکسینه شدند، فرانسوی‌ها بخشی از پس اندازهای خود را در مغازه‌ها خرج خواهند کرد، به مسافرت خواهند رفت و این باعث تقویت اقتصاد خواهد شد. ما عملگرا هستیم. پس از بحران، همچنان زمان تطابق دادن مسائل خواهد بود."

به عقیده آقای راگو، پس از بحران، طرح احیای اقتصادی دوم می‌تواند یک وعده انتخاباتی باشد. این اقتصاددان می افزاید: "تا انتخابات ریاست جمهوری، دولت احتمالا بر نحوه خرج کردن صد میلیارد یورو طرح احیای اقتصادی متمرکز خواهد شد. اما موضوع تقویت این طرح در سطح فرانسه و اروپا الزاما در طول کارزار انتخاباتی مطرح خواهد شد. حرف زدن از طرح های ده ساله در زمینه سلامت یا آموزش یک موضوع خوب برای مباحث انتخابات ریاست جمهوری است." 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما