معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آفریقا در مسیر کنترل همه گیری کووید-19 در سال 2022

تقریباً دو سال پس از این که آفریقا اولین مورد COVID-19 را شناسایی کرد (14 فوریه 2020)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است در صورت ادامه روند فعلی، این قاره می‌تواند همه‌گیری را در سال 2022 کنترل کند. با این حال، WHO هشدار داد که هوشیاری ادامه دار کلیدی است.

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی کوبا (هفته دوم خرداد 1400)

آخرین اخبار اقتصادی کشور کوبا در هفته دوم خرداد 1400 که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می گردد:

کمک 15 میلیون دلاری صندوق اضطراری سازمان ملل برای مبارزه با ابولا در ج.د.کنگو و گینه

MacLowcock معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه 17 فوریه 2021 (29 بهمن 99) در کنفرانسی خبری اعلام کرد یک کمک فوری 15 میلیون دلاری از سوی صندوق مرکزی واکنش اضطراری سازمان ملل(CERF) در پاسخ به شیوع ابولا در جمهوری دمکراتیک کنگو و در گینه اختصاص داده خواهد شد.

فنلاند در خرید واکسن ویروس کووید 19 در چه مرحله ای قرار دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی علیه ویروس کرونا (SARS-CoV-2) وجود ندارد. بیش از 200 نامزد واکسن در تلاش برای تولید این واکسن هستند که از میان آن‌ها، دو شرکت از فنلاند هستند. فنلاند برای دستیابی به واکسن ویروس کرونا، به موافقتنامه مشترک اتحادیه اروپا برای خرید واکسن ویروس کرونا و همچنین به کوواکس(Covax) که مکانیزم بین المللی برای اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسن‌ها می‌باشد، پیوسته است. علی رغم این اعلام کرده بعداً تصمیم خواهد گرفت که آیا واکسن‌های احتمالی را طریق مکانیسم کوواکس خریداری کند یا خیر. این کشور با اینحال اعلام کرده که واکسن‌هایی را که در روند خرید مشترک اتحادیه اروپا، در حال مذاکره هستند، از طریق کوواکس خریداری نکند. اتحادیه اروپا در تلاش است واکسن ویروس کرونای مورد نیاز کشورهای عضو را تامین کند. کمیسیون اروپا در این راستا، قبلا با شرکت بریتانیایی-سوئدیِ «آسترازنکا» و نیز شرکت بریتانیایی «جی اس کی» و شرکت چند ملیتی «سانوفی» فرانسه قرارداد هایی را امضا کرده و به تازگی نیز مذاکرات مقدماتی برای سفارش نهایی واکسن به شرکت‌های بیوتک و کیورواکِ آلمان، فیزر آمریکا و مدرنا در ایالات متحده را به پایان رسانده است. کمیسیون اروپا روز پنجشنبه گذشته نیز از تایید قرارداد پیش خرید واکسن کرونا خبر داد و تصریح کرد که برای ثبت سفارش رزرو واکسن با یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «جانسون‌اند‌جانسون»، کمپانی آمریکایی و چند ملیتی تولید وعرضه کننده دارو به توافق رسیده است.

کرونا و فرصت‌های تعاملی ایران و کشورهای آفریقایی

ویروس کووید 19 (COVID-19) گونه‌ای جدید از ویروس‌های خانواده کروناست که براساس آخرین شواهد، اواخر سال 2019 میلادی در چین مورد شناسایی قرار گرفت و در شهر ووهان شیوع پیدا کرد. سپس با انتقال به سایر کشورها و مناطق جهان، این روزها میهمان ناخوانده و موجب هراس و آزار شهروندان در 212 کشور و قلمرو سرزمینی است. براساس آمارهای اعلامی دولت‌ها، تاکنون چندین میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شده و بیش از یک میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری از دنیا رفته‌اند. در همین رابطه سایر قاره‌های جهان، آفریقا نیز امروز مورد هجمه کرونا قرار گرفته و از میان 54 کشور و 4 قلمرو وابسته این قاره، تاکنون ده‌ها هزار مورد ابتلا در ۵3 کشور و 2 منطقه و قلمرو وابسته آفریقایی ثبت شده است که از این میزان، چند هزار نفر جان خود را از دست داده‌‌‌اند. این نوشتار با بررسی موضوع شیوع کرونا و وضعیت بهداشتی و درمانی آفریقا برای مقابله با آن و همچنین ارزیابی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا، به بررسی فرصت‌های تعاملی ایران و کشورهای آفریقایی متأثر از این شرایط می‌پردازد.

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 46( هفته سوم مهرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو (هفته دوم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در هفته دوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد: