معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۲

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 46( هفته سوم مهرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

نشست سران گروه بریکس در اواخر آبان برگزار می‌شود

دوازدهمین نشست رهبران کشورهای عضو این گروه (شامل: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی " BRICS ") در تاریخ 17 نوامبر (27 آبان ماه) و به صورت کنفرانس ویدیوئی برگزار خواهد شد. طبق تصمیمات مشترک اتخاذشده، موضوع این نشست "مشارکت گروه بریکس برای تقویت ثبات جهانی، امنیت مشترک و رشد نوآوری ‌ها " انتخاب شده است. دفتر نمایندگی روسیه یادآور شده است که هدف اصلی فعالیت گروه بریکس، بهبود کیفیت زندگی مردم در پنج کشور عضو است. پیش از این، "آنتون کوبیاکوف" مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در امور همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا، کشورهای عضو گروه بریکس به همکاری نزدیک راهبردی خود در سه زمینه اصلی: از جمله سیاست و امنیت، اقتصاد و دارایی و همچنین فرهنگ و روابط بین ملت‌ها ادامه می‌دهند. وی افزود: از ژانویه سال جاری، بیش از 60 رویداد از جمله در قالب‌های آنلاین سازمان دهی شده است. لازم به یادآوری است که نشست سران گروه بریکس قرار بود در ماه جولای سال جاری (اواسط تابستان) برگزار شود، ولی این نشست به‌دلیل وضعیت شیوع ویروس کرونا، به پاییز امسال موکول شد.

 شرایط سخت خودروسازان در آفریقای جنوبی

خودروسازان در آفریقای‌جنوبی به دلیل زیان‌های ناشی از پاندمی‌ کرونا و افت تقاضا در ماه‌های اخیر، از دولت این کشور خواسته‌اند مالیات‌ها بر فروش خودروهای نو را بردارد تا با این اقدام تقاضا برای خرید وسایل‌نقلیه تنظیم و تقویت شود. این پیشنهاد که با هدف تقویت فروش محلی خودرو ارائه شده است، در اختیار سازمان ملی خودروسازان آفریقای جنوبی قرار گرفت. در این سازمان، غول‌های خودروسازی نظیر نیسان و تویوتای آفریقای جنوبی عضویت دارند که ۶۴ درصد از محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. خودروسازان می‌خواهند که نرخ مالیات این خودروها را از ۴۲ درصد کنونی به رقمی‌بین ۳۵ تا ۳۸ درصد کاهش دهند. در متن این پیشنهاد تصریح شده است که بدون همکاری دولت در این زمینه، خودروسازان خارجی ممکن است از این کشور خارج شوند.

 تشریح وضعیت اسکوم

مدیر شرکت اسکوم در گزارشی که در کنفرانس معادن آفریقای جنوبی مطرح کرد وضعیت این شرکت را بسیار بد توصیف کرد. بر اساس گفته او بدهی این شرکت به 450 میلیارد راند می رسد. مشکلات فنی این شرکت، معضل تحویل سوخت، تبدیل نیروگاهها از ذغال سنگ به مازوت از موضوعاتی است که اسکوم را با خود درگیر کرده است. وی عنوان کرده است که اکنون زمانی مناسبی برای انتقاد از اسکوم نیست و اگر اسکوم کمک دریافت نکند وضعیت بدتر می‌شود. اسکوم به دنبال منابع مالی بین المللی برای اصلاح ساختارهای خود است.

 نامیبیا

 کاهش شدید رشد اقتصادی نامیبیا در سه ماهه دوم 2020

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اقتصاد نامیبیا به دلیل اثرات ناشی از شیوع ویروس کووید 19 متحمل 5.7 میلیارد دلار نامیبیا زیان شد. بنابر اعلام اداره آمار نامیبیا، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم امسال حدود 38.26 میلیارد دلار نامیبیا بوده که ضعیف ترین عملکرد و کمترین رقم از مدت مشابه در سال 2013 است. براساس این گزارش، در سه ماهه دوم امسال اقتصاد نامیبیا 11.1 درصد کوچک تر شده که این رقم بیشترین کاهش رشد اقتصادی از سال 2014 محسوب می‌شود.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

 ممنوعیت پرواز بر فراز سد رنسانس

اتیوپی پرواز در فضای هوایی خود بر فراز سد بزرگ رنسانس را ممنوع اعلام کرده است. مدیر عامل هواپیمایی اتیوپی اعلام کرد که پس از مشورت با ارگان­های امنیتی، فضای هوایی در ایالت بنیشانگول-گومز که سد رنسانس در آنجا قرار دارد بر روی تمامی‌ پروازها بسته شده است. وی اظهار داشت که هیچ هواپیمای مسافربری یا باری مجاز به پرواز بر فراز سد نیستند اما در صورت درخواست، اجازه­ ی آن صادر خواهد شد. فرمانده نیروی هوایی اتیوپی، سرلشگر ییلما مِرداسا، چند روز پیش با لحنی هشدار آمیز اعلام کرد که نیروی هوایی هواپیماهای جنگنده ­ی خود را به­ روز کرده و توانایی دفاع از سد در برابر حملات دشمنان را دارد.

جمهوری فدرال سومالی                 

سفر رئیس جمهور سومالی به اریتره

محمد عبداللهی فارماجو در برنامه ­ای غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده روز یکشنبه 4 اکتبر به اریتره سفر کرد. او در دیدار با ایسایاس آفورکی رئیس جمهور اریتره در مورد تقویت مناسبات دو جانبه، اقداماتی برای همبستگی عمیق ­تر فیمابین و هم­چنین تحولات منطق ه­ای بحث و تبادل نظر کردند. آن­ها هم­چنین بر تقویت تلاش­ها در راستای اجرای "توافقنامه ­ی اسمره- 2018" که بین اریتره و اتیوپی به امضا رسید توافق کردند. دو طرف بر تداوم تلاش­ های کنونی برای همگرایی منطقه­ ای براساس موافقنامه ­ی سه­ جانبه ­ای که بین اریتره، اتیوپی و سومالی به امضا رسیده است تاکید کردند. محمد عبداللهی فارماجو در روز دوم سفر خود و پیش از بازگشت به سومالی از سایت­ها و پروژه­های مختلف توسعه­ ای در مناطق جنوب و شمال دریای سرخ بازدید کردند.

 جمهوری جیبوتی                             

تبدیل بندر جیبوتی سابق به منطقه­ ی تجاری

اسماعیل عمر گوئله رئیس جمهور جیبوتی پنجشنبه 8 اکتبر به­ طور رسمی طرح احداث "مرکز تجارت بین ­المللی شرق آفریقا" را کلید زد. این شهرک تجاری با مساحت 804 هزار متر مربع در محل بندر قدیمی جیبوتی ایجاد خواهد شد. این منطقه­ ی تجاری فوق مدرن در شش مرحله تکمیل خواهد شد و شامل دو برج دوقلو، هتل مجلل، مرکز تجاری، سالن همایش، بندرگاه ویژه ­ی قایق­ های تفریحی، آکواریوم، ... خواهد بود. فاز نخست این طرح بزرگ باعث ایجاد حدودا 27 هزار شغل خواهد شد. گوئله در مراسم سخنرانی شروع این طرح بزرگ با استقبال از شراکت برد-برد بین جیبوتی و چین،  اظهار داشت که این پروژه ­ی بلندپروازانه باعث هجوم گسترده­ ی سرمایه ­گذاران به کشور ما خواهد شد.

انجام این پروژه به شرکت موسوم به "گروه بازرگانان چین" که مجموعه­ ای از شرکت ­های چینی متخصص در زمینه ­ی طراحی و احداث طرح­ های بزرگ مربوط به املاک و مستغلات، پروژه­ های دریایی و مالی هستند واگذار شده است. گوئله در این دیدار هم­چنین اظهار داشت: "ما هرگز از اصل وفاداری به هر شریکی که به ما اعتماد کرده و افتخار سرمایه ­گذاری در کشورمان را به ما بدهد کوتاه نخواهیم آمد".

جمهوری نیجر

 برگزاری نشست مجازی وزیران عضو "اتحاد برای چند جانبه گرایی"

آقای کالا آنکورائو وزیر امور خارجه، همکاری، همگرایی آفریقا و نیجری‌های مقیم خارج از کشور،  روز جمعه 25 سپتامبر 2020 در کنفرانس ویدیویی وزیران "اتحاد برای چند جانبه گرایی" شرکت کرد. شرکت کنندگان و سایر نمایندگان نهادهای بین المللی در مورد چهار موضوع از جمله؛ آب و هوا، بهداشت، فناوری دیجیتال و برابری جنسیتی، بحث و گفتگو کردند. این کنفرانس مجازی توسط آلمان و فرانسه برگزار شده بود. در این فرصت، آقای کالا آنکورائو وزیر امور خارجه نیجر از آقای‌هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان و جان ایولدریان وزیر امور خارجه فرانسه بخاطر ابتکار عمل در برگزاری این نشست در سطح وزراء "اتحاد برای چند جانبه گرایی" تشکر کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی نیجر طی سخنرانی خود در این نشست، همکاری موجود بین نیجر، فرانسه و آلمان را به ویژه در زمینه صلح، ثبات و توسعه ستود. وی گفت تعهد آنها به صلح، ثبات و توسعه از طرف همه کشورها به رسمیت شناخته و از آن قدردانی شده است. همچنین حمایت این دو کشور از ساحل در مبارزه با تروریسم و ناامنی موجب ایجاد صلح و ثبات در این منطقه شده است. وی گفت، این جلسه در شرایطی که جهان با بیماری همه گیر COVID 19 رو به رو است برگزار می‌شود و به همین دلیل وزیر امور خارجه نیجر تمام جهان را به بررسی امکان ایجاد نظام بهداشتی چند جانبه دعوت کرد. رئیس دیپلماسی نیجر گفت: برای مقابله با عواقب این همه گیری، باید اعضای این ائتلاف را که در صدد تقویت چندجانبه گرایی در جهان از طریق نوسازی ساختارهای موجود هستند را تقویت نماید (WHO ، WTO ، UNESCO ، موافقت نامه‌های پاریس و بسیاری دیگر که برخی از کشورها هنوز از عضویت در آنها اجتناب می‌کنند). وی گفت، تمام کشورها در نتیجه این همه گیری به سرنوشت یکسانی دچار شده و صلح ، امنیت و ثبات جهانی مورد آزمایش قرار گرفته است، اقتصاد جهان متزلزل شده است، نهادهای چند جانبه به وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم که همچنان بر عملکرد فعلی جهان حکمرانی می‌کنند، محدودیت های خود را نشان داده اند و باید اصلاح شوند. علاوه بر شورای امنیت، که تصمیمات آن برای جامعه بین المللی در زمینه صلح و امنیت بین المللی لازم الاجرا است، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) باید(برای در نظر گرفتن وضعیت جهان، جهانی که امروز عمیقاً تغییر کرده است) اصلاح شوند. وی در پایان سخنرانی خود در این نشست گفت:  ایجاد صلح، تقویت امنیت جمعی و توسعه پایدار در مقیاس جهانی از نگرانی‌های مشترکی است که ما باید به طور مشترک و قاطعانه مسئولیت آن را بر عهده بگیریم.

 جمهوری چاد

فرار سرمایه به عنوان بلایی برای اقتصاد قاره آفریقا است

فساد، قاچاق، فرار مالیاتی و فرار سرمایه در آفریقا موجب از دست رفتن 88 میلیارد دلار در سال از درآمد این قاره است. این برآورد توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اعلام شده است. بنا به اعلام سازمان ملل، خروج سرمایه در این قاره به میزان 88 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این 88 میلیارد دلار بخشی از آنچه که قاره هر سال دریافت می‌کند(شامل کمک های توسعه ای و سرمایه گذاری مستقیم خارجی) را نیز شامل می‌شود. این خروج پول مرتبط به چندین بخش است. به عنوان مثال،  بخش طلا به تنهایی دو سوم فرار سرمایه را تشکیل می دهد از جمله  قاچاق، استخراج طلا بدون اعلام، صادرات آن به کشورهای دیگری بدون پرداخت مالیات. سازمان ملل متحد این اقدامات مضر را، چه در بخش طلا، بوکسیت، الماس و فلزات دیگر، محکوم می‌کند. گروه‌های مختلف صادرات خود را پنهان می‌کنند، سود می‌برند و مالیات پرداخت نمی‌کنند. سازمان ملل در پایان این گزارش همچنین تاکید نمود که نظام های مالیاتی و مشوق هایی که برای جذب سرمایه گذاری در نظر گرفته شده اند، نیاز به کنترل دارند، زیرا گاهی اوقات در صورت عدم کنترل کافی، اثرات منفی بوجود می آورند.

جمهوری کنگو (برازاویل )

 کمک تجهیزاتی چین به شهرداری برازاویل

سفیر چین در جمهوری کنگو در ملاقات با آقای دیودنه بانتسیمبا (Dieudonné Bantsimba) شهردار برازاویل محموله کمک کشور متبوعش شامل کامپیوترهای اداری، لپ تاب و دستگاه‌های پرینتر را به وی تحویل داد. سفیر چین پس از این ملاقات که در دفتر کار شهردار برازاویل انجام شد به خبرنگاران گفت کمک جدید دولت چین به دولت کنگو در راستای تاکید بر اراده موجود برای تقویت همکاری‌ها میان دو کشور صورت گرفته است. وی افزود مردم کنگو و چین برادران خوب هم هستند و ما قصد داریم این برادری را با ابراز اقدامات دوستانه و برادرانه از جمله اجرای پروژه‌ها در پایتخت برازاویل، نشان دهیم. سفیر چین در ادامه تصریح کرد که ملاقات امروزش با شهردار برازاویل و اهدای کمک تجهیزاتی کشورش در راستای پشتیبانی از شهرداری برازاویل در روزی انجام شد که همزمان با یکی از جشن‌های ملی چین بود.«دیودنه بانتسیمبا» شهردار برازاویل نیز در این باره ضمن تشکر از این اقدام دوستانه چین گفت تجهیزات اداری دریافتی از سفیر چین به افزایش ظرفیت خدمات شهرداری کمک خواهد کرد. وی در پایان بار دیگر بر آمادگی شورای شهر برازاویل برای همکاری یا شهرهای چین تاکید کرد.

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)

حمایت مصر از پروژه ناوبری رود کنگو

سیلوستر ایلونگا، نخست‌وزیر ج.د.کنگو با هیات سازمان مهندسی نظامی نیروهای مسلح مصری ملاقات کرد. هیات مزبور به سرپرستی ژنرال محمود شاعین و همراهی آقای حمدی شعبان سفیر مصر در ج.د.کنگو،  شرکت‌های مصری "ARAB CONTRACTOR " و "HASSAN ALLAN" که در پروژه‌های مختلفی در ج.د.کنگو فعال هستند، نیز حضور داشتند. در پایان این ملاقات ژنرال محمود شاعین به خبرنگاران گفت دلیل حضور این هیات در دفتر نخست‌وزیری بررسی پروژه برجسته تحقق مطالعات در دست انجام مربوط به قابلیت استفاده از رود کنگو و حمایت مصر از امکان ناوبری روی این رود از مبدا شهر بوما (Boma) تا کینشاسا، بوده است. آقای حمدی شعبان سفیر مصر در کینشاسا نیز به نوبه خود گفت کشور متبوعش در حال ایجاد یک همکاری پویا در تعاملات فی مابین با دولت کنگو است و به این منظور قاهره بیش از پیش در صدد است تا با تقویت بیشتر پیوندهای شراکت و سرمایه گذاری با کینشاسا، از برنامه توسعه در ج.د.کنگو در راستای همکاری‌های جنوب جنوب حمایت کند.

اوگاندا

گیر افتادن ۳۰۰۰ کامیون در مرز کنیا به اوگاندا

به دنبال تمام شدن کیت تشخیص کرونا در کنیا، نزدیک به ۳۰۰۰ کامیون که قصد جابجایی کالا از این کشور به اوگاندا و سایر کشورهای منطقه دریاچه‌های بزرگ داشتند، در مرز متوقف شده‌اند. تعدادی از رانندگان کامیون‌ها گفته‌اند از ۲۵ سپتامبر تا زمان تهیه خبر (7 اکتبر) در مرز متوقف شده‌اند.

تعدادی از رانندگان به خبرنگاران گفته‌اند که این وضعیت باعث ایجاد مشکل برای رانندگان شده است زیرا برخی از رانندگان در داخل کامیون‌های خود بیمار می‌شوند و روز یکشنبه یکی از آن‌ها در کابین کامیون جان خود را از دست داده است.

کنیا، رواندا و اوگاندا با هدف مبارزه با شیوع ویروس کرونا از ماه مارس توافق کرده‌اند که فقط رانندگان دارای گواهی منفی آزمایش ویروس کرونا اجازه عبور از مرزها دارند. از آنجایی که دولت اوگاندا ۶۵ دلار برای انجام این آزمایش دریافت می‌کند اما در کنیا این آزمایش به صورت رایگان انجام می‌شود، رانندگان ترجیح می‌دهند در کنیا آزمایش کرونا را انجام دهند. با گواهی تست منفی کرونا، رانندگان به مدت ۱۴ روز در کشورهای شرق آفریقا اجازه تردد دارند و پس از این مدت، مجبور به اخذ مجدد آن هستند. 

مشارکت ۶۶ میلیون دلاری اوگاندا در احداث جاده در ج.د. کنگو

وزیر کار و حمل و نقل اوگاندا ژنرال وامالا  Katumba Wamala روز ۶ اکتبر اعلام کرد دولت اوگاندا تصمیم به مشارکت در احداث جاده ۲۲۳ کیلومتری در جمهوری دمکراتیک کنگو به ارزش ۶۶ میلیون دلار دارد. وی گفت هدف از این کار بهبود تجارت بین دو کشور است و در صورت احداث این جاده ارزش تجارت ۵۳۲ میلیون دلاری دو کشور به میزان دو برابر افزایش می‌یابد.

ج.د.کنگو و اوگاندا دارای مرز مشترک می‌باشند و قسمت شرقی این کشور با توجه به دوری از کینشازا و سواحل اقیانوس اطلس، مجبور به تأمین نیازهای خود از طریق کشور اوگانداست.

رواندا

بخشش بدهی رواندا از سوی صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول قرار است ۱۶.۹ میلیون دلار از بدهی‌های رواندا را ببخشد. این دومین بار است که IMF بخشی از بدهی‌های رواندا را می‌بخشد تا به این کشور آفریقایی کمک کند با همه‌گیریِ کووید-۱۹ مقابله نماید. قرار بود مبلغ مذکور در بازۀ اکتبر ۲۰۲۰ تــا آوریل ۲۰۲۱ پرداخت گردد.

کنیا

تغییر قوانین کار شرکت های مخابراتی

شرکت های خدمات تلفن همراه از جمله سفریکام، ایرتل و تلکام با تغییر اخیری که در قوانین ایجاد شده است، ملزم به پرداخت جریمه برای جبران خسارت هایی خواهند شد که در زمان اختلال در بخشی از خدمات از جمله پیامک و یا اتصال به اینترنت به مشتریان و کاربران وارد می‌شود. پیش نویس این قانون دیروز برای نظر سنجی عمومی طرح شد و طی آن شرکت های خدمات رسانی در صورت قطع خدمات به صورت نقدی یا اهدای اعتبار ضرر وارده به کاربران را جبران کرده و در صورت تخلف در این مورد بنا بر قانون مورد تنبیه قرار خواهند گرفت.

خروج شاپرایت از کنیا

فروشگاه‌های زنجیره ای شاپرایت آفریقای جنوبی که دو سال قبل پا به بازار کنیا گذاشته و دست به افتتاح دو شعبه زد، حالا قصد خروج از این بازار را دارد. گروه مدیریتی شاپرایت بعد از بررسی انتخاب های بلند مدت خود در قاره آفریقا، وضعیت ارز، مسائل مربوط به توزیع و قدرت خرید پایین مشتریان خود اعلام کرد که بازارهای نیجریه، آنگولا و زامبیا فشار مالی زیادی را بر این شرکت وارد کرده است. به علاوه، بر اساس اعلام شاپرایت، فروشگاه‌های این شرکت در کنیا به مسیر منفی از نظر تولید سرمایه ادامه داده و به حد نصاب استانداردهای لازم نرسیده است. به همین دلیل، انتخاب خروج از کنیا مورد بررسی قرار گرفت و شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد این کشور مهر تاییدی بر این انتخاب شاپرایت زد.

 زیمبابوه

 انگلیس با درخواست کمک اقتصادی زیمبابوه مخالفت کرد

بریت ویت سفیر انگلیس در سوئیس به هیئت زیمبابوه ای اعزامی ‌به سوئیس گفت همکاری‌های معنادار می‌تواند تنها بعد از انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی زیمبابوه انجام شود، این اصلاحات احترام به قوانین فردی و عمل به قانون است و تنها راهی است که چالش های اقتصادی پیش رو را حل خواهد کرد که به تبع آن آینده بهتری برای زیمبابوه رقم خواهد خورد. او ادامه داد ما استقلال زیمبابوه را تضمین می‌کنیم و از سعی و تلاش زیمبابوه برای حل مناقشه پس دادن زمین‌های گرفته شده و نیز تصمیم به جبران خسارت بر اساس قوانین تملک املاک حمایت می‌کنیم و گفت امیدواریم حل این موضوع بتواند به تغییرات اقتصادی که تاکنون مانعی برای سرمایه گذاری بوده کمک کند. این هیئت زیمبابوه­ای هفته گذشته برای بررسی مسائل تجاری و راه کارهای احیاء اقتصادی و ملاقات با نمایندگان WTO  و UN  به سوئیس سفر کرد.

موزامبیک

پاسخ مثبت اتحادیه اروپا برای کمک به موزامبیک

متعاقب درخواست کمک موزامبیک از اتحادیه اروپا برای حمایت از این کشور در مقابله با تروریسم، آنتونیو سانچز سفیر اتحادیه اروپا در موزامبیک پاسخ این نهاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت اکنون باید موضوعات مطرح شده بررسی شوند. وی اظهار داشت در حوزه‌های آموزش، تدارکات و خدمات پزشکی به نیروهای نظامی‌ در حال تقابل با گروه تروریستی کمک خواهد شد. ایشان به صراحت گفت ورود نظامیان اتحادیه اروپا به موزامبیک در دستور کار نیست.

 نیجریه

افزایش تعداد شرکت های ژاپنی فعال در نیجریه

سفارت نیجریه در توکیو اعلام کرد دو کشور در حال آماده سازی برگزاری نهمین مجمع ویژه همکاری‌های نیجریه-ژاپن در نزدیکترین فرصت پس از پایان محدودیت های ناشی از کرونا هستند. بر اساس اظهارات کاردار نیجریه در ژاپن برگزاری مجمع مذکور نقش بسزایی در ارتقاء روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور داشته است تا جایی که هم اکنون ژاپن در زمره بیست شریک اول صادرات نیجریه و پنج شریک نخست واردات آن کشور بشمار می آید.

این مقام سفارت نیجریه همچنین با اشاره به افزایش حضور شرکت های ژاپنی فعال در نیجریه اظهار داشت در فاصله سال های 2017 تا 2020 تعداد این شرکت ها از 32 به 43 شرکت افزایش داشته و شرکت های ژاپنی اغلب در بخش های کشاورزی، تولید محصولات الکترونیک، زیرساخت، بهداشت و درمان و تولید، انتقال و توزیع برق فعالیت دارند.

واردات سالانه 5 میلیارد دلار مواد غذایی به نیجریه

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی نیجریه آن کشور سالانه پنج میلیارد دلار مواد خوراکی وارد می‌کند که از این میزان 1.5 میلیارد دلار به واردات محصولات لبنی از کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، هلند و آلمان اختصاص دارد.

یکی از مهمترین دلایل وابستگی نیجریه به واردات محصولات لبنی علی رغم برخورداری از ظرفیت های کم نظیر تولید این نوع محصولات، بهره گیری از شیوه‌های سنتی دامداری در آن کشور است به همین نیجریه با همکاری فائو پروژه ای را برای تبدیل دامداری سنتی به دامداری صنعتی در دست اجرا دارد که فاز آزمایشی آن در ایالت نیجر در حال اجراست.

 سنگال

سفر وزیر خارجه سنگال به کویت

در پی درگذشت امیر سابق کویت، «احمدو با» وزیر امور خارجه سنگال روز دوشنبه 14 مهر ماه 1399 جهت ابراز تسلیت و اعلام همبستگی با امیر جدید به کویت عزیمت کرد. وی همچنین با همتای کویتی خویش در خصوص موضوعات دو جانبه از جمله برگزاری دور سوم کمیسیون مشترک میان دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. دیدار با سنگالی‌های مقیم کویت نیز از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه در کویت اعلام شده است.

نشست هماهنگی سفرای اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سنگال

آقای «امدو با» وزیر امور خارجه سنگال و خانم ایرن مینگاسون نماینده اتحادیه اروپا در سنگال روز پنج شنبه اول اکتبر 2020 با حضور سفرای کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا در یک نشست پیرامون ترسیم خطوط اصلی روابط اروپا – سنگال و الزامات آن بحث و تبادل نظر کردند. مذاکرت طرفین بر  4 محور (نحوه برگزاری نشست اتحادیه اروپا – اتحادیه آفریقا؛ همکاری دوجانبه و راهبردی و چشم انداز روابط در دوره پسا کرونا؛ مهاجرت؛ و مسائل امنیتی با تمرکز بر وضعیت منطقه) تمرکز داشت.

مالی

دیدار نخست وزیر جدید با نماینده اتحادیه آفریقا در کشور مالی

آقای مختار وان نخست وزیر دوره انتقالی در تاریخ ۲ اکتبر، آقای پییر بویویا، نماینده اتحادیه آفریقا در کشور مالی را به حضور پذیرفت

آقای پییربویویا در این نشست به آقای وان به خاطر انتصاب به عنوان نخست وزیر جدید دوره انتقالی تبریک گفت. همچنین حمایت اتحادیه آفریقا را از دوره انتقالی که با آرامش طی خواهد شد، اعلام نمود. طرفین در این نشست درخصوص تقویت روابط و همکارهای فیما بین کشور مالی و اتحادیه آفریقا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

غنا

بستن حساب بانکی سفارت غنا در بلژیک

بانک ING بلژیک اعلام کرده است که حساب های سفارت غنا در این بانک را خواهد بست و این تصمیم برگشت ناپذیر می‌باشد. بانک توضیح بیشتری برای اتخاذ این تصمیم ارائه نکرده است. سفارت غنا نیز اعلام نمود که مبالغ موجود در حساب را برداشت نموده و حساب را می‌بندد. این سفارت، گمانه زنی‌ها در خصوص تخلف قانونی را تکذیب کرده است. خانم بوتچوای وزیر امور خارجه، اظهار داشت که براساس بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده، حساب بانک به دلیل قرار گرفتن غنا در لیست سیاه پولشویی و تامین مالی تروریسم اتحادیه اروپا بسته شده و افزود، امیدوار بوده و در تلاش هستیم این مشکل در آینده برطرف شود. 

 افزایش تولید نفت غنا

مدیر شرکت TGL) TULLOW GHANA LIMITED)، اعلام نمود که با همکاری شرکای تجاری در شرکتهای GNPC، KOSMOS، ANADARKO وPETRO SA، در طی سالهای 2007 الی 2019، در مجموع 10.8میلیارد دلار در میدان‌های نفتی JUBILEE و TEN) TWENEBOA، ENYENRA، NTOMME) سرمایه گذاری شده و تا کنون 300 میلیون بشکه نفت استخراج شده است. وی افزود، در طی 6 ماهه اول سال 2020، روزانه 84700 بشکه در میدان JUBILEE و 50900 بشکه از میدانهای TEN، استخراج شده است.

 گامبیا

عدم استقبال گردشگران خارجی از سفر به گامبیا علی رغم باز شدن فرودگاه

خانم لیان صلاح رئیس انجمن گردشگری و مسافرتی گامبیا در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی the point  اظهار داشت: علی رغم برقرار شدن پروازهای خارجی، گردشگران بین المللی تمایلی برای سفر به گامبیا ندارند؛ چرا که گامبیا همچنان در وضعیت کد نارنجی است و تا زمانی که کووید – 19 کنترل نشود و به کد زرد ارتقا نیابد، گشایشی در وضعیت توریسم حاصل نخواهد شد.

 اتحادیه آفریقا

ملاقات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا

در دیدار مزبور که ظهر روز پنج شنبه 17 مهر 99 در مقر اتحادیه آفریقا صورت گرفت، طرفین در خصوص همکاری‌های مشترک دو اتحادیه با هدف تقویت صلح و امنیت، توسعه زیر ساخت ها و مقابله با پیامدهای مخرب همه گیری کرونا در قاره آفریقا، مذاکره و تبادل نظر نمودند.

آقای "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز پنج شنبه به همراه "آقای ژانز لِنارچیک" کمیسیر مدیریت بحران آن اتحادیه با یک محموله 5.7 تنی تجهیزات پزشکی شامل 4.1 میلیون کیت تشخیصی کرونا و وسایل حفاظت شخصی، وارد فرودگاه آدیس آبابا شد. ملاقات با رئیس جمهور و نخست وزیر اتیوپی، رئیس کمیسیون صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، بازدید از کمپ Qoloji بزرگترین کمپ اسکان آوارگان و پناهندگان در اتیوپی و نظارت بر برنامه حمایت غذایی اتحادیه اروپا به نیازمندان در منطقه Jijiga از برنامه هیات اروپایی در سفر به اتیوپی بود.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

همکاری جامعه توسعه جنوب آفریقا با اتحادیه اروپا در خصوص صلح و امنیت از طریق برنامه حمایت از صلح و امنیت سادک

چشم انداز 2050 و برنامه توسعه استراتژیک جامعه توسعه جنوب آفریقا (2030-2020) که توسط روسای دولت های عضو سادک در اوت 2020 تصویب شد، یک برنامه فراگیر جهت برقراری صلح و ایجاد منطقه صنعتی معرفی می‌کند که در آن همه شهروندان جامعه از رفاه اقتصادی، عدالت و آزادی برخوردار باشند.  چشم انداز 2050 سادک بر سه پایه استوار است: 1- توسعه صنعتی و توسعه بازار و توسعه زیرساختی در جهت حمایت از همگرایی منطقه، 2- توسعه سرمایه اجتماعی و انسانی و 3- برقراری صلح، امنیت و حکمرانی خوب. این موضوع در واقع با هماهنگی برنامه صلح و امنیت در منطقه سادک که به منظور ارتقای صلح و امنیت و دموکراسی در منطقه راه اندازی شده است، انجام خواهد گرفت.

برنامه صلح و امنیت در منطقه سادک از حمایت مالی یازدهمین صندوق توسعه اروپایی به مدت سه سال و نیم برخوردار خواهد بود.

بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (کومسا)

تصمیم کنیا به خروج از کومسا

در پی اعلام تصمیم یک جانبه کنیا مبنی بر خروج از کومسا همگرایی منطقه ای در این سازمان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. کنیا از هم اکنون میزان تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی کشورهای عضو کومسا را افزایش داده است. این در حالی است که برای نمونه کشور مصر که دیگر کشور مهم این سازمان به شمار می اید بالغ بر 10 درصد صادرات خود را به کنیا انجام می دهد و از سوی دیگر یک سوم واردات آن نیز از کنیا می‌باشد. اتاق بازرگانی کنیا در مخالفت با این تصمیم دولت اعلام نموده که بیش از سه چهارم صادرات درون قاره ای کنیا به کشورهای عضو کومسا انجام می‌گیرد و این تصمیم لطمات جبران ناپذیری را بر تجارت و اقتصاد کنیا وارد خواهد آورد.

راه اندازی آزمایشی سیستم نظارتی سفر جاده ای میان سه بلوک کومسا، ایاک و سادک

 در ماه اوت سال جاری کارگاه آموزشی مجازی برای آشنایی با این سیستم برگزار شد که طی آن افرادی از کشورهای عضو نحوه کار سیستم را فراگرفتند. در این سیستم راننده‌ها و مسیرهای سفر ثبت میشود و رهگیری توسط اپراتورها انجام میشود. کشور زامبیا ورود اطلاعات را آغاز کرده و نصب تجهیزات ردیابی در جاده‌ها نیز در حال انجام است.

کومسا پورتال اشتراک اطلاعات میان اعضا را راه اندازی کرد

کشورهای بروندی، رواندا، کومور، مصر، اتیوپی، موریتانی و ماداگاسکار افرادی را برای ارتباط با این شبکه معرفی نمودند. قرار است اطلاعات مربوط به تولیدات منطقه ای و کالاهای ضروری مورد نیاز در این پورتال قرار گیرد. پورتال اطلاعات حلقه ارتباط میان تولید کنندگان فروشندگان و خریداران کالاهای ضروری است و به تجار کوچک نیز کمک میکند اطلاعات بازار را بدست آورند.

جامعه شرق آفریقا

واپس روی در فرایند توسعه همگرایی منطقه تجارت آزاد سه جانبه و وضع مجدد تعرفه‌های سنگین توسط جامعه شرق افریقا بر کالاهای وارده از سادک و کومسا

کشورهای عضو جامعه شرق آفریقا تصمیم گرفته اند که تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی از کشورهای عضو سادک و کومسا را افزایش دهند. این تعرفه کالاهایی همچون چرم، پوشاک، روغن خوراکی، چای فراوری شده، قهوه، گوشت و فراورده‌های گوشتی، کیف و کفش، کاشی و کاکائو را شامل می‌شود و میزان آن از 35 تا 60 درصد متغیر می‌باشد. این تصمیم در پی شکست پروژه همگرایی در منطقه تجارت آزاد سه جانبه - متشکل از 3 سازمان کومسا، سادک و جامعه شرق آفریقا – اتخاذ گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما