معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۱

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو (هفته دوم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در هفته دوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 ایجاد شرکت ملی سرمایه گذاری به دستور رییس جمهور؛

فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو در جلسه هیات دولت جمعه 25 سپتامبر 2020 ( 4 مهرماه 99) نخست‌وزیر، وزیر دارایی و همچنین رییس کل بانک مرکزی را موظف کرد که با هماهنگی با کارشناسان دفتر ریاست جمهوری و پس از مشورت با شرکای دولتی و خصوصی علاقه‌مند برای انعقاد یک قرارداد مشارکت و همکاری متناسب، در اسرع وقت نسبت به تاسیس شرکت ملی سرمایه‌گذاری اقدام کنند. در بیانیه واحد روابط عمومی ریاست جمهوری پس از جلسه هیات دولت در این رابطه آمده رییس جمهور تشیسکدی تصمیم گرفته با هدف اطمینان از بسیج و جهت‌دهی ذخایر و سپرده‌های ملی و همه نوع ابزار مالی دیگری که در راستای ارتقای عملیات‌های سرمایه‌گذاری با منافع اقتصادی، اجتماعی و مالی در بخش‌های گوناگون بویژه در بخش خدمات و صنعت هتلداری باشد، یک شرکت سرمایه گذاری ملی را برای نیل به اهداف چشم انداز آتی توسعه کشور تاسیس کند. شرکت سرمایه‌گذاری مورد نظر یک شرکت سهامی عام خواهد بود که شخصیت حقوقی دارد و سهام شرکت های دیگر را نیز در اختیار دارد، به همین دلیل شرکتی که تاسیس خواهد شد می‌تواند ملی  و یا طبق دیدگاه رییس جمهور یک شرکت بین‌المللی باشد؛ منابع دریافتی از این شرکت بعنوان درآمد علاوه بر اینکه میان سهامداران به نسبت، توزیع خواهد شد، امکان صرف در سرمایه‌گذاری‌های مجدد نیز وجود خواهد داشت.  در پایان این خبر تصریح شده این شرکت های در بسیاری از کشورهای جهان همچون در بلژیک، کانادا، سوییس و حتی در آفریقا وجود دارند و در کامرون شرکت ملی سرمایه گذاری این کشور در سال 1964 تاسیس شده است.

ج.د.کنگو به کمک مصر قصد دارد 16  هزار کیلومتر ارتباطات فیبر نوری در کشور ایجاد کند؛

22 سپتامبر 2020 (1 مهرماه 99)آقای آگوستن کیباسا (Augustin Kibassa) وزیر پست، مخابرات و فناوری‌های نوین ج.د.کنگو(PT-NTIC) اعلام کرد که با  شرکت مصری به نام "Benya holding" یک یادداشت تفاهم  همکاری را از طریق شرکت ملی پست و مخابرات(SCPT) بمنظور استقرار حدود 16 هزار کیلومتر فیبر نوری شبکه ملی را به امضا رسانده است. وی افزود در  ج.د.کنگو در حال حاضر کمتر از 5 هزار کیلومتر ارتباط فیبر نوری وجود دارد و  با اجرای قرارداد مربوط به این یادداشت تفاهم، ارتباطات فیبر نوری به بسیاری از استان‌های کشور که از این امکان برخوردار نیستند، گسترش داده خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد طرف‌های این یادداشت تفاهم بزودی برای بررسی مسائل مربوط به موضوعات مالی، حقوقی و فنی جلسات کاری مربوطه را برگزار خواهند کرد تا به محض تعیین شرایط مشارکت دو طرف، قرارداد نهایی به این منظور منعقد و سپس اجرایی شود.

وی در پایان گفت برای موفقیت در تحول دیجیتال در کشور، باید پایه‌های مستحکم و قابل اعتمادی از طریق زیرساخت‌ها ایجاد شوتد تا مفهوم فناوری دیجیتال و تجربه ملموس آن نه تنها در کینشاسا، بلکه در سایر مناطق کشور نیز برای همه مردم ما احساس شود.

حمایت مصر از پروژه قابلیت ناوبری بر رود کنگو محور ملاقات هیات مصری با نخست‌‎وزیر؛

29 سپتامبر 2020 (8 مهرماه 99) آقای «سیلوستر ایلونگا» نخست‌وزیر ج.د.کنگو با هیات سازمان مهندسی نظامی نیروهای مسلح مصری ملاقات کرد. در این هیات به سرپرستی ژنرال محمود شاعین (Mahmoud Shain) و همراهی آقای حمدی شعبان (Hamdy Shaaban) سفیر مصر در ج.د.کنگو، مسئولین شرکت‌های مصری "ARAB CONTRACTOR " و "HASSAN ALLAN" که در حال حاضر در پروژه‌های مختلفی در ج.د.کنگو فعال هستند، نیز حضور داشتند.

در پایان این ملاقات ژنرال محمود شاعین به خبرنگاران گفت دلیل حضور این هیات در دفتر نخست‌وزیری بررسی پروژه برجسته تحقق مطالعات در دست انجام مربوط به قابلیت استفاده از رودکنگو و حمایت مصر از امکان ناوبری روی این رود از مبدا شهر بوما (Boma) تا کینشاسا، بوده است.

آقای حمدی شعبان سفیر مصر در کینشاسا نیز به نوبه خود گفت کشور متبوعش در حال ایجاد یک همکاری پویا در تعاملات فی مابین با دولت کنگو است و به این منظور قاهره بیش از پیش در صدد است تا با تقویت بیشتر پیوندهای شراکت و سرمایه گذاری با کینشاسا، از برنامه توسعه در ج.د.کنگو در راستای همکاری‌های جنوب جنوب حمایت کند.

احیای پروژه نفت و گاز  محور ملاقات معاون وزیر هیدروکربور با سفیر تانزانیا ؛

28 سپتامبر 2020 (7مهرماه 99) آقای امام موسی موندو (Imam Moussa Mondo) معاون وزیر هیدورکربور ج.د.کنگو در دفتر کارش با ژنرال Paul Ignace Mella"" سفیر تانزانیا در ج.د.کنگو ملاقات کرد. در این ملاقات طرفین بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور برای احیای پروژه بهره برداری و استخراج از منابع هیدروکربورها (نفت و گاز) تاکید کردند.

بنا به اعلام روابط عمومی وزارت هیدروکربور ج.د.کنگو همکاری‌های مورد بحث در این ملاقات اساسا مربوط به امکان بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز طبیعی دریاچه تانگانیکا (Tanganyika)  توسط دو کشور پس از برگزاری جلسات کارشناسی مشترک در ماه می 2016 در تانزانیا که به امضای یادداشت تفاهمی‌به این منظور منتهی شده،  می‎باشد.

سفیر تانزانیا در کینشاسا پس از این ملاقات اعلام کرد طرفین بر ضرورت برگزاری ادامه جلسات کارشناسی با حضور مسئولین دو کشور و این بار به میزبانی ج.د.کنگو توافق کردند تا از این طریق گفتگوها برای احیای این پروژه سودمند برای هر دو کشور و عملیاتی شدن آن ادامه پیدا کند.

 آخرین تحولات ویروس کرونا در ج.د.کنگو؛

در آخرین گزارش منتشره از بولتن دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس کرونا مورخ دوم اکتبر 2020 ( 11مهرماه 99)  در خصوص آخرین تحولات مربوط به همه گیری این بیماری ضمن ابراز رضایت از روند مطلوب مدیریت اوضاع  ویروس کرونا در ج..د.کنگو و همچنین افزایش موارد بهبودیافتگان تصریح شده که مجموع مبتلایان به این بیماری از شیوع این ویروس در تاریخ 10 مارس 2020 تا به امروز، جمعا تعداد 10729 (ده هزار و هفتصد و بیست و نه) مورد شناسایی شده که خوشبختانه از این تعداد، 10183 (ده هزار و صد و هشتاد و سه) تن درمان شده اند. در این گزارش در رابطه با آمار فوتی‌ها آمده که تا به این تاریخ، در مجموع تعداد 272 مورد فوتی بر اثر بیماری ناشی از ویروس کرونا در این کشور،  به ثبت رسیده است. در این بولتن همچنین تصریح شده که از 26 استان این کشور، 21 استان به این ویروس آلوده شده اند.

 کمک بهداشتی کره حنوبی به ج.د.کنگو در ملاقات سفیر این کشور با وزیر خارجه ج.د.کنگو؛

دوم اکتبر 2020 (11مهرماه 99) خانم ماری تومبا انززا (Marie Tumba Nzeza) وزیر خارجه ج.د.کنگو با آقای " Kim Kiejoo" سفیر کره جنوبی در کینشاسا، ملاقات کرد. در این دیدار سفیر کره جنوبی محموله قابل توجه شامل ماسک اهدایی دولت متبوعش مقارن با جشن ملی این کشور را برای پشتیانی از ج.د.کنگو در مبارزه با ویروس کرونا به خانم انزنزا تقدیم کرد.

سفیر کره جنوبی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت در ملاقات با رییس دستگاه دیپلماسی ج.د.کنگو به موضوع تحکیم شراکت موثر فی مابین میان سئول و کینشاسا پرداخته و در ارتباط با مسائل مربوط به همکاری‌های سازنده دوجانبه بویژه در بخش تجارت و بازرگانی با میزبانش بحث و تبادل نظر کرده است. وی در ادامه تصریح کرد کره جنوبی بعنوان یکی از شرکای بزرگ ج.د.کنگو همواره تعامل خوبی در حمایت‌های فی‌مابین در نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی با ج.د.کنگو دارد.

واحد روابط عمومی وزارت خارجه ج.د.کنگو نیز در خصوص این ملاقات ضمن اشاره به کمک های کره جنوبی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به این کشور، اعلام کرد که خانم انززا مراتب همبستگی‌اش را در این ملاقات به مناسبت جشن ملی این کشور در تاریخ 3 اکتبر، به دولت و مردم کره جنوبی ابراز داشته است.

 بانک جهانی در پی تامین مبلغ 12 میلیارد دلار برای تامین اعتبار دسترسی کشورهای در حال توسعه به واکسن کرونا؛

30 سپتامبر 2020 (9 مهرماه 99) دیوید مالپاس(David Malpass) رییس بانک جهانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که بانک جهانی در پی تامین رقم 12 میلیارد دلار آمریکا برای حمایت از کشورهای در حال توسعه برای دسترسی آنها به واکسن کرونا است. وی در این باره گفت ما می‌خواهیم که کشورهای فقیر به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند و افراد آسیب‌پذیر و پرسنل ارائه دهنده خدمات پزشکی از واکسن کرونا استفاده کنند، به همین خاطر پروژه حمایت از این کشورها در شورای اداری (هیات مدیره) بانک جهانی در ماه اکتبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نامبرده تصریح کرد برنامه بانک جهانی به این منطور می‌تواند از طریق پرداخت یارانه [کمک‌های بلاعوض] یا وام به کشورهای مورد نظر اقدام کند و هر واکسنی را که با معیارهای ایمنی سلامتی مطابقت داشته باشد را با تایید نهادهای ذی صلاح، انتخاب نماید.

در این خبر همچنین آمده سازمان بهداشت جهانی(WHO) تعداد 100 میلیون دوز اضافی واکسن آتی در مبارزه با ویروس کرونا را برای کشورهای فقیر بسیج کرده است.

در پایان این خبر یادآوری شده که بانک جهانی تا بحال رقم مجموع 45 میلیارد دلار آمریکا را برای کمک به کشورهای در حال توسعه در مقابله با اثرات منفی همه‌گیری ویروس‌کرونا که سراسر جهان را تحث تاثیر قرار داده، بسیج و پرداخت کرده است.

منبع اخبار

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما