معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت کوبایی صادرات فلفل به کانادا را تقویت خواهد کرد

شرکت «آریمائو» از استان سینفوئگوس شرایط را برای صادرات فلفل تند به بازار کانادا آماده می‌کند. پس از فروش حدود 35 تن فلفل تند به کانادا به عنوان میوه تازه در سال 2021 ، شرکت کوبایی مزبور برای پاسخگویی به نیاز های مشتریان کانادایی در قالب دیگری یعنی پودر فلفل تند خشک شده آماده می‌گردد ، محصولی که منتظر تاییدیه موسسه غذایی‌هاوانا است.

کمیته‌های پارلمان کوبا بر موضوعات اقتصادی تمرکز خواهد کرد

اجرای استراتژی اقتصادی-اجتماعی کشور و همچنین اقدامات برای بهبود عرضه بازار و کاهش تورم از جمله اولویت‌های کمیسیون‌های کاری پارلمان کوبا برای سال 2022 است. طی جلسه‌ای با حضور آقای استبان لاسو هرناندز، رئیس مجلس برای بررسی کارهای انجام شده توسط این کمیسیون‌ها در سال 2021 و برنامه آنها برای سال 2022 شرکت کنندگان توافق کردند که در سال جاری ، کمیسیون‌های مجلس توسعه فعالان مختلف اقتصادی به ویژه تحولات در بخش شرکت های دولتی  سوسیالیستی و نیز اجرای قانون بودجه به ویژه در شهرداری‌ها را پیگیری کنند.

روسیه و کوبا در مورد توسعه همکاری در بخش فضایی گفتگو کردند

آقای دیمیتری روگوزین، مدیر کل آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس) در ملاقات با آقای خولیو گارمندیا، سفیر کوبا در آن کشور در مورد توسعه همکاری در بخش فضایی گفت و گو نمودند . آقای روگوزین در کانال تلگرامی خود نوشت که طی این گفتگو طرفین در مورد عملکرد ایستگاه‌های زمینی سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی روسیه (گلوناس) واقع در کوبا و نیز در مورد فناوری‌های سنجش از راه دور تبادل نظر کردند. به نقل از خبرگزاری روسی «تاس» آمده است که گزارش سالانه «روسکوسموس» در سال 2019 از استقرار یک ایستگاه زمینی گلوناس در کوبا خبر می دهد. این نوع ایستگاه‌ها برای بهبود دقت سیگنال های ناوبری مورد استفاده قرار می‌گیرند .

در کوبا واکسیناسیون علیه کووید 19 در کودکان به پایان می رسد

خانم دکتر ماریا ائوهنیا تولدو، محقق اصلی کارآزمایی بالینی «سوبرانا 02» در موسسه پزشکی بیماری‌های گرمسیری «پدرو کوری» گفت که در کوبا بیش از 1.6 میلیون کودک در برابر کووید-19 واکسینه و بیش از 3.3 میلیون دوز واکسن در این طرح استفاده شده است و پس از پایان اجرای این طرح ، هیچ مورد مرگ و میر کودکان گزارش نشده است. وی با اشاره به تاثیر ایمن سازی گسترده واکسن سوبرانا 02 در کودکان دو تا 18 ساله تصریح کرد: برای سالمندانی که واکسینه نشده اند خطر ابتلا بدون علائم به این بیماری 2.2 برابر بیشتر از سالمندان واکسینه شده است. در خصوص کودکان  این خطر 18.2 برابر بیشتر از کودکی است که واکسینه شده باشد.

کوبا واکسن‌های ضد کوید 19 خود را برای اخذ تاییدیه به سازمان بهداشت جهانی ارائه خواهد کرد

کوبا پرونده واکسن‌های ضد کووید 19 خود را در روزهای آینده به سازمان بهداشت جهانی ارائه خواهد کرد تا تاییدیه مربوطه این سازمان را بگیرد. آقای دکتر ویسنته ورز، مدیر مؤسسه واکسن فینلای (تولیدکننده واکسن‌های «سوبرانا 01»، «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» در ماه‌های گذشته به مطبوعات خارجی توضیح داد که دانشمندان و مقامات کوبایی رویه‌های مربوط به تاییدیه واکسن‌ها در نهادهای نظارتی کشورهایی مانند مکزیک و آرژانتین را به عنوان " تمرین مقدماتی" برای بهبود پرونده نهایی ارسالی به سازمان بهداشت جهانی انجام داده‌اند  . دکتر ویسنته درباره این موضوع گفت: «این پروسه ماه‌ها طول می‌کشد و هزینه آن زیاد است. ما داده‌های بالینی بسیار با ارزشی را داریم» وی در مورد واکسن «عبدالا» تولید شده توسط مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ( CIGB ) نیز گفت که مرکز مزبور روند اخذ تاییدیه آن واکسن را در WHO آغاز کرده اگرچه تاریخ مشخصی را در این رابطه اعلام نکرد.  واکسن کوبائی «عبدالا» دارای مجوز استفاده اضطراری در ویتنام، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سنت وینسنت و گرنادین‌ و مکزیک است، در حالی که «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» دارای مجوز استفاده اضطراری در کودکان در ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه است.

وزیر خارجه از روسیه برای حمایت های اقتصادی از کوبا تشکر کرد

 آقای برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا از طریق شبکه اجتماعی توییتر از روسیه برای همکاری آن کشور با کوبا در زمینه مقابله با کووید-19 با ارسال دارو و تجهیزات پزشکی تشکر کرد. در هفته جاری پنجمین پرواز از روسیه با 20 تن دارو و تجهیزات پزشکی وارد هاوانا شد. از ماه ژوئیه 2021، روسیه محموله‌هایی را برای مقابله با بحران بهداشتی (به ویژه مواد غذایی و پزشکی) به‌هاوانا ارسال کرده است. آقای. آندری گوسکوف، سفیر روسیه در هاوانا، گفت که کشورش به ارسال کمک به کوبا ادامه خواهد داد و از ورود آتی یک کشتی باری با بیش از 19 هزار تن گندم به کوبا خبر داد.

تاریخ برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا به تعویق افتاد

وزارت فرهنگ کوبا امروز از تعویق افتادن تاریخ برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا به دلیل بحران بهداشتی ناشی از کووید-19 در کشور خبر داد. سی امین دوره رویداد مزبور که قرار است از 10 الی 20 فوریه برگزار شود در ماه آوریل سال جاری برگزار خواهد شد.

کوبا ظرفیت افزایش تولید برق از طریق باد را دارد

کوبا پتانسیل تولید حدود 1100 مگاوات برق از طریق باد را دارد. آقای پروفسور آلفردو روکه، محقق مرکز فیزیک جو مؤسسه هواشناسی (Insmet) گفت که مطالعات انجام شده وجود 21 منطقه را تأیید کرده اند که شرایط لازم برای نصب نیروگاه‌های بادی در کوبا را دارند.  قرار است تا سال 2030 تعداد 13 نیروگاه بادی در کوبا ساخته شوند.

مشکلات مربوط به تولید شکر در کوبا

آقای سالوادور والدس، معاون رئیس جمهور کوبا، در جریان بازدید از چندین کارخانه شکر، تایید نمود که فصل تولید شکر (از ماه دسامبر تا ماه آوریل) در کوبا امروزه دوران سختی را تجربه می‌کند. به دلیل شروع دیرهنگام آسیاب نیشکر در چندین کارخانه و همچنین وقفه در برخی کارخانه‌ها به دلیل خرابی تجهیزات و مشکلات دیگر، امروزه در پایان ماه ژانویه مجموع تولید شکر به 100 هزار تن نمی رسد. مقامات کوبا انتظار دارند در دوره فصل فعلی 911 هزار تن شکر (500 هزار تن برای مصرف داخلی و 411 هزار تن برای صادرات) در نتیجه فعالیت 30 کارخانه تولید شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها