معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰

نگاهی به صنعت گردشگری قبرس 2025–2024

گردشگری یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد قبرس است که تقریباً 20 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و حدود یک‌چهارم نیروی کار را درگیر کرده است. این بخش شامل هتل‌ها، تفریحگاه‌ها، آژانس‌های مسافرتی و خدمات مرتبط است و سرمایه‌گذاری‌ها در گردشگری اکولوژیک و هتلداری لوکس نیز در حال افزایش است.

در سال ۲۰۲۴، صنعت گردشگری قبرس با رشد قابل توجهی همراه بود. درآمد حاصل از گردشگری به ۳.۲ میلیارد یورو رسید که نسبت به ۲.۹۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳، رشد ۷.۳ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد کل ورود گردشگران ۶,۲۸۵,۴۲۷ نفر و تعداد خروجی‌ها ۶,۲۷۰,۷۶۰ نفر بود که به ترتیب ۲.۹ و ۲.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. حمل‌ونقل هوایی همچنان اصلی‌ترین روش سفر بود و ۹۷.۷ درصد از کل ورود و خروج‌ها از طریق هوا انجام شد.

ورود گردشگران و منابع اصلی

تعداد گردشگران ورودی به ۴,۰۴۰,۲۰۰ نفر رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ با ۳,۸۴۵,۶۵۲ نفر، رشد ۵.۱ درصدی داشت. بریتانیا با سهم ۳۴ درصد بزرگ‌ترین منبع گردشگری قبرس بود. پس از آن، رژیم صهیونیستی با ۱۰.۵ درصد، لهستان با ۸.۳ درصد، آلمان با ۵.۷ درصد، یونان با ۴.۵ درصد و سوئد با ۳.۷ درصد قرار داشتند.

مقاصد داخلی گردشگران

از نظر محبوبیت شهرهای قبرس، پافوس با ۳۱.۵ درصد محبوبیت، انتخاب اول گردشگران بوده است. آیاناپا با ۱۵.۹ درصد، لارناکا با ۱۴.۲ درصد، لیماسول با ۱۲.۴ درصد و پارالیمنی با ۱۱.۴ درصد در جایگاه بعدی قرار داشتند. سایر مناطق جزیره درصد کمتری از گردشگران را جذب کردند.

اهداف سفر و هزینه‌ها

۸۱.۱ درصد گردشگران با هدف تفریح و گردش، ۱۱.۹ درصد برای دیدار با دوستان و خانواده و ۶.۹ درصد برای اهداف تجاری سفر کردند. میانگین هزینه هر نفر در طول سفر ۷۹۴.۴۰ یورو بوده که نسبت به سال قبل ۲.۱ درصد افزایش داشته است. بیشترین میانگین هزینه ماهانه در ماه اوت با ۹۲۱.۵۹ یورو و کمترین آن در ژانویه با ۵۱۳.۳۲ یورو ثبت شده است.

سفرهای خارجی ساکنان قبرس

در سال ۲۰۲۴، تعداد سفرهای خارجی ساکنان قبرس به ۱,۷۵۴,۹۳۷ رسید که افزایش ۴.۴ درصدی نسبت به ۱,۶۸۰,۳۴۵ سفر در سال ۲۰۲۳ داشت. مقصد اصلی قبرسی‌ها ، یونان با ۳۴.۷ درصد بود و پس از آن بریتانیا ۱۰.۵ درصد، ایتالیا ۵.۲ درصد، آلمان ۳.۷ درصد، روسیه ۳.۱ درصد و فرانسه ۲.۹ درصد قرار داشتند. محبوب‌ترین ماه سفر اوت و کم‌جمعیت‌ترین ماه فوریه بود. ۷۲.۵ درصد سفرها با هدف گذراندن تعطیلات، ۱۹.۴ درصد برای اهداف کاری، ۶.۸ درصد تحصیلی و ۱.۳ درصد به دلایل دیگر انجام شد.

در ماه مه ۲۰۲۵، درآمد حاصل از گردشگری به ۳۷۳.۳ میلیون یورو رسید که نسبت به مه ۲۰۲۴ با ۳۱۰.۵ میلیون یورو، رشد ۲۰.۲ درصدی داشت. در پنج ماه اول سال ۲۰۲۵، درآمد گردشگری به ۹۵۵.۸ میلیون یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۲ درصد افزایش یافته است. میانگین هزینه هر نفر در ماه مه ۲۰۲۵ برابر با ۷۷۹.۰۸ یورو بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

بریتانیا همچنان بالاترین آمار ورود گردشگران با سهم ۳۷.۴ درصد را بخود اختصاص داده است ، رژیم صهیونیستی با ۹.۴ درصد دومین کشور و لهستان با ۷.۷ درصد سومین بازار بزرگ محسوب می‌شوند. تعداد کل گردشگران در ماه مه ۲۰۲۵ به ۴۷۹,۱۶۰ نفر رسید. میانگین مدت اقامت ۸.۱ روز بود که نسبت به ۸.۵ روز در مه ۲۰۲۴ کاهش جزئی داشت.

https://cyprus-mail.com/2025/07/30/cyprus-tourism-revenue-hits-e373-3-million-in-may-uk-remains-top-market

https://www.oeb.org.cy/en/tourism-statistics-2024/

https://cyprus-mail.com/2025/07/22/cyprus-rakes-in-e3-2-bn-from-tourism-in-2024-paphos-emerges-as-top-destination

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما