راهاندازی اتاق بازرگانی اروپا در اردن
در گامی تازه از مسیر همکاری اردن و اروپا از راهاندازی اتاق بازرگانی اروپا در اردن با نام یوروچم رونمایی شد؛ نهادی که بهعنوان پلی راهبردی، روابط اقتصادی را تقویت کرده و شراکتهای تجاری میان پادشاهی اردن و اتحادیه اروپا را عمق میبخشد. افتتاح این اتاق نتیجه تلاشهایی است که طی سه دهه گذشته ادامه داشته و در این مدت انجمن کسبوکار اردنی-اروپایی (جیبا) کوشیده است تا به بستری کارآمد برای ارتباطات و پشتیبانی از شرکتهای اردنی در دسترسی به بازارهای اروپایی تبدیل شود.
(یوروچم European chaber of commerce)
مهندس یعرب القضات، وزیر صنعت، تجارت و تأمین، که بهنمایندگی از نخستوزیر در مراسم افتتاحیه حضور داشت، تأکید کرد: سفر ابتدای امسال ملک عبدالله دوم به اتحادیه اروپا نقطه عطفی در روابط اردن و اروپا بود. در جریان این سفر، توافقنامههایی در بالاترین سطح شراکت امضا شد که جایگاه پیشرفته اردن را در میان شرکای عرب اتحادیه اروپا بهخوبی نشان میدهد.
او افزود: اردن طی سالهای گذشته ثابت کرده است که ستون ثبات و امنیت در منطقهای پرتلاطم است و همین امر فرصتهای بزرگی پیشروی کشور قرار داده که باید از آنها بهرهبرداری شود. این امر نقش دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان را در تدوین برنامهای جامع برای استفاده بهینه از این فرصتها برجسته میسازد.
القضات خاطرنشان کرد: ما عملاً گامهای مهمی را در این زمینه آغاز کردهایم، از جمله آغاز مذاکرات تازه با اتحادیه اروپا برای سادهسازی رویههای مربوط به توافقنامه شراکت. این مسأله اساسی است، زیرا اردن پیشتر برای افزایش صادرات به سطوح هدفگذاریشده با دشواری روبهرو بود. او یادآور شد که اردن از سال ۲۰۱۹ تاکنون موفق شده صادرات خود به اتحادیه اروپا را بیش از دو برابر افزایش دهد؛ از حدود ۳۰۰ میلیون دلار به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴. همچنین پیشرفت چشمگیری در بخش خدمات حاصل شده که اردن در آن جایگاه برجستهای دارد.
وزیر صنعت تأکید کرد: مرحله پیشِرو نیازمند شراکت واقعی و هماهنگی گستردهتر برای تقویت حضور اقتصاد اردن در بازار اروپا، تسهیل رویهها و گسترش دامنه صادرات است؛ امری که اثرات مثبتی بر توسعه و اقتصاد ملی خواهد داشت.
از سوی دیگر، علی مراد، رئیس اتاق بازرگانی، گفت: ایده تأسیس انجمن کسبوکار اردنی اروپایی (جیبا) که امروز به اتاق بازرگانی اروپا در اردن تبدیل شده، ۳۰ سال پیش بهدست گروهی از پیشگامان و کارآفرینان شکل گرفت. هدف آن ساختن پلهای همکاری میان اردن و کشورهای اتحادیه اروپا، توانمندسازی بخش خصوصی اردن برای دسترسی به بازارهای اروپایی از طریق شراکتهای راهبردی، تبادل تجربه، ارتقای پایداری، حمایت از نقش زنان و توسعه حجم مبادلات تجاری میان اردن و اروپا بود.
او افزود: انجمن طی سالهای گذشته با اعزام هیأتهای تجاری و برگزاری برنامههای تخصصی، به پشتیبانی از شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته و امکان ورود آنها به بازار اروپا و حضور جهانی برای نخستین بار را فراهم کرده است. این تلاشها موفقیتهای گستردهای به همراه داشت و انجمن را به پلی مطمئن برای همکاری میان بخشهای دولتی و خصوصی در اردن و اروپا تبدیل کرد.
مراد تصریح کرد: تبدیل شدن انجمن جیبا به "یوروچم"، گامی تازه برای گسترش همکاری با شرکای اروپایی است.
در همین راستا، پیِر کریستوف چاتزیسافاس، سفیر هیأت اتحادیه اروپا در اردن، گفت: اتحادیه اروپا شریک اقتصادی اصلی اردن است، بهویژه در زمینه تجارت و خدمات. او اشاره کرد که اردن در بخش خدمات بیشتر صادر میکند تا وارد، و این امر نشاندهنده نوآوری و کارآمدی اقتصاد اردن بهویژه در حوزههایی همچون خدمات مالی و گردشگری است.
وی خاطرنشان کرد که فرصتهای گستردهای برای افزایش صادرات اردن به اتحادیه اروپا وجود دارد، بهویژه با بازگشایی تدریجی مسیرهای تجاری در نتیجه بهبود اوضاع در سوریه، که میتواند جریان تجارت به منطقه را افزایش دهد.
سفیر اتحادیه اروپا افزود: تأسیس یوروچم اقدامیبهموقع و فصل تازهای در روابط اردن و اروپا است که حاصل تلاشهای سرمایهگذاران، کارآفرینان و همچنین نتیجه فعالیت مذاکرهکنندگان تجاری است.
در آغاز سال جاری میلادی، "توافقنامه شراکت راهبردی جامع" میان اردن و اتحادیه اروپا به امضا رسید. در چارچوب تحقق اهداف این توافق، اتحادیه اروپا بسته کمکهای مالی به ارزش ۳ میلیارد یورو برای اردن در سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ در نظر گرفته است؛ این بسته شامل ۶۴۰ میلیون یورو کمک بلاعوض، ۱.۴ میلیارد یورو سرمایهگذاری و حدود ۱ میلیارد یورو حمایت اقتصاد کلان میشود.
بر اساس این توافق، همکاری دو طرف در حوزههای سیاسی، امنیت و دفاع، تابآوری اقتصادی، تجارت و سرمایهگذاری، منابع انسانی، پشتیبانی از پناهجویان و کشورهای میزبان تقویت خواهد شد.
همچنین بندهایی در باره تشویق سرمایهگذاری بخش خصوصی و حمایت از بخشهای متعددی همچون آب، انرژی، فناوری و کارآفرینی در آن گنجانده شده است.
صادرات ملی اردن به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری ۱۴ درصد افزایش یافته که نشاندهنده رقابتی بودن محصولات اردنی و توانایی آنها برای حضور در بازارهای پیشرفته است.
ارزش صادرات اردن به کشورهای اتحادیه اروپا در نیمه نخست امسال به ۲۲۸ میلیون دینار رسید، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته ۲۰۰ میلیون دینار بود.
در همین بازه، ایتالیا با رشد ۸۰ درصدی و صادرات ۴۵ میلیون دینار (در مقایسه با ۲۵ میلیون دینار سال گذشته) در صدر مقصدهای اروپایی صادرات اردن قرار گرفت.
فهرست کالاهای صادراتی اردن به بازار اتحادیه اروپا شامل پوشاک، کودهای شیمیایی، داروها و محصولات شیمیایی، بهعلاوه برخی محصولات کشاورزی و دیگر اقلام است.[1]
[1] -الغد شمارگان 20سپتامبر2025.