معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی اندونزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اندونزی در هفته دوم شهریور ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پرابوو نشان افتخار بینتانگ ماهاپوترا اوتاما» را به رئیس بانک اندونزی، پری وارجیویو، اعطا کرد

رئیس بانک اندونزی (BI)، پری وارجیویو، از رئیس‌جمهور پرابوو سوبیانتو نشان افتخار «بینتانگ ماهاپوترا اوتاما» را دریافت کرد. این نشان، بالاترین نشان افتخار پس از «ستاره جمهوری اندونزی» به شمار می‌رود. پری وارجیویو یکی از ۱۴۱ چهره‌ای بود که این نشان را در مراسمی در کاخ ریاست‌جمهوری در جاکارتا، روز دوشنبه ۲۵ اوت ۲۰۲۵، از دست رئیس‌جمهور دریافت کرد. وارجیویو یک روز پیش از این مراسم، در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۲۵، آغاز به‌کار سامانه پرداخت QRIS مرزی میان اندونزی و ژاپن را در جاکارتا افتتاح کرده بود.

https://www.tempo.co/ekonomi/prabowo-beri-tanda-kehormatan-bintang-mahaputera-utama-ke-gubernur-bi-perry-warjiyo-2063007

دولت در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ خطوط لوله گاز را در ۱۵ شهرستان و شهر احداث می‌کند

وزارت انرژی و منابع معدنی (ESDM) قصد دارد طی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ شبکه‌های خطوط لوله گاز خانگی را در ۱۵ شهرستان و شهر احداث کند. لاوده سولاِمن، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز این وزارتخانه، در بیانیه‌ای کتبی که منتشر شد، اعلام کرد: طبیعتاً برای اطمینان از آمادگی اجرای پروژه، به همکاری در زمینه تأمین مواد لازم برای ساخت شبکه‌های خطوط لوله گاز نیاز داریم.

برای تضمین اجرای روان این پروژه، اداره کل نفت و گاز وزارتخانه یک مجمع آگاهی‌رسانی برگزار کرد تا با نمایندگان انجمن‌های تأمین‌کننده و تولیدکننده لوله و تجهیزات اندازه‌گیری درباره آمادگی مواد اولیه گفت‌وگو کند. سولاِمن تأکید کرد که این مجمع برای ارائه اطلاعات درباره برنامه دولت در جهت افزایش استفاده از گاز

 طبیعی، به‌ویژه برای خانوارها، بسیار مهم است. به گفته او، این برنامه تجلی عینی تعهد دولت به تنوع‌بخشی انرژی از طریق توسعه انرژی پاک است. او افزود: تولید گاز طبیعی ملی قابل‌توجه است و باید به‌طور بهینه برای مصرف داخلی و بهبود رفاه جوامع سراسر اندونزی مورد استفاده قرار گیرد.

در خصوص آمادگی مواد اولیه، ریسدیانتو، معاون هماهنگی اجرای پروژه‌های ساخت، الزامات کلی را که باید رعایت شود، از جمله اولویت‌بخشی به محتوای داخلی. (TKDN) تشریح کرد. حداقل الزامات TKDN برای لوله‌های فولادی کربنی ۴۰ درصد، لوله‌های پلی‌اتیلن ۲۰ درصد و لوله‌های گالوانیزه ۴۰ درصد است. علاوه بر این، مواد باید مطابق با مشخصات فنی و برگه‌های اطلاعات مواد باشند و ایمنی در اولویت قرار گیرد. در همین حال، سوگیارتو، هماهنگ‌کننده برنامه‌ریزی توسعه، بر اهمیت توجه به عواملی مانند در دسترس بودن مواد اولیه، ظرفیت و زمان‌بندی تولید، و زمان تحویل در محل تأکید کرد. او گفت: در دسترس بودن مواد اولیه، چه نیاز به واردات داشته باشند یا نه، الزامات TKDN، و زمان تحویل، همگی برای موفقیت این برنامه حیاتی هستند. شما می‌توانید قبل از مرحله بعدی (تأمین) به ما اطلاع دهید.

https://en.antaranews.com/news/375793/govt-to-build-gas-pipelines-in-15-districts-cities-in-2025-2026

اندونزی و اکسون‌موبیل توافق‌نامه‌ای در زمینه پروژه‌های ذخیره‌سازی و جذب کربن (CCS) و مجتمع‌های پتروشیمی امضا کردند

دولت اندونزی همراه با شرکت دولتی نفت و گاز پرتامینا دو توافق‌نامه با غول نفت و گاز ایالات متحده، اکسون‌موبیل، برای پیشبرد پروژه‌های CCS و همچنین بررسی امکان احداث یک مجتمع پتروشیمی در اندونزی امضا کردند. این توافق‌نامه‌ها در حاشیه نشست دوجانبه میان رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، و رئیس‌جمهور اندونزی، جوکو “جوکوی” ویدودو، در واشنگتن دی‌سی امضا شد.

طبق بیانیه کاخ سفید، این همکاری شامل سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۵ میلیارد دلار برای تقویت رشد صنعتی و ترویج کربن‌زدایی در اندونزی و منطقه خواهد بود. پرتامینا و اکسون‌موبیل ارزیابی پروژه ذخیره‌سازی و جذب کربن در دریای شمال‌غرب جاوه را ادامه خواهند داد؛ پروژه‌ای که از اواخر سال گذشته آغاز شد و تخمین زده می‌شود ظرفیت ذخیره‌سازی حداقل ۳ میلیارد تن دی‌اکسید کربن را داشته باشد. در این توافق‌نامه، از طرف پرتامینا، نیکه ویدیاواتی، مدیرعامل این شرکت، و از طرف اکسون‌موبیل، ایرتیزا سید، رئیس بخش راه‌حل‌های کم‌کربن اکسون‌موبیل آسیا-اقیانوسیه، حضور داشتند. همچنین، دولت اندونزی و اکسون‌موبیل توافق‌نامه‌ای برای بررسی امکان توسعه یک مجتمع پتروشیمی در اندونزی امضا کردند؛ این موضوع در بیانیه دفتر وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه‌گذاری اندونزی در روز سه‌شنبه اعلام شد.

https://www.thejakartapost.com/business/2023/11/14/indonesia-exxonmobil-sign-agreement-on-ccs-petrochemical-projects.html

 اندونزی رهبری تقویت بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط در آسه‌آن را از ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ بر عهده خواهد گرفت

اندونزی به‌طور رسمی ریاست همکاری زیربخشی جنوب شرق آسیا، شامل برونئی دارالسلام، اندونزی، مالزی و فیلیپین در چارچوب BIMP-EAGA را برای دوره ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ در منطقه بادونگ، بالی، بر عهده گرفت. این ریاست با برگزاری دوازدهمین نشست گروه کاری توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط (MSME) که توسط وزارت MSME اندونزی میزبانی شد، آغاز شد.

بگوس رَحمان، معاون بنگاه‌های متوسط وزارت MSME، در این نشست گفت: بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط ستون فقرات اقتصاد اندونزی هستند. آن‌ها در دوران بحران با انعطاف‌پذیری، خلاقیت و تاب‌آوری، توان رقابت خود را ثابت کرده‌اند. او ضمن قدردانی از ریاست سه‌ساله برونئی، تأکید کرد که اندونزی آماده است با روحیه‌ای تازه همکاری‌ها را برای تقویت MSME در منطقه گسترش دهد. اندونزی به‌عنوان رئیس جدید، چند اولویت اصلی را مطابق با دستور کار ملی از جمله تقویت اکوسیستم دیجیتال، تسهیل قانونی‌سازی و صدور گواهی محصولات، بهبود دسترسی به تأمین مالی، گسترش بازارهای داخلی و بین‌المللی و  توسعه مشارکت‌های تجاری مبتنی بر خوشه از طریق برنامه هلدینگ MSME را دنبال می‌کند.  در بخش کشاورزی، تمرکز ویژه‌ای بر تقویت زنجیره تأمین کاکائو گذاشته شده است، چرا که این محصول ظرفیت بالایی برای همکاری منطقه‌ای و صادرات دارد. در این نشست، نمایندگان برونئی، مالزی و فیلیپین از یک کسب‌وکار متوسط فرآوری کاکائو در بالی بازدید کردند تا فرصت‌های شراکت در زنجیره تأمین و گسترش صادرات کاکائوی اندونزی را بررسی کنند. همچنین ۱۰ بنگاه محلی محصولات برتر خود را به نمایش گذاشتند تا نقش MSMEها در تحقق اقتصاد پایدار نشان داده شود.

BIMP-EAGA که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد، بستری برای تسریع توسعه اقتصادی-اجتماعی در مناطق دورافتاده و کمترتوسعه‌یافته این چهار کشور است و همکاری در حوزه‌هایی چون حمل‌ونقل، تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری را دنبال می‌کند.

https://en.antaranews.com/news/375805/ri-will-lead-strengthening-msme-in-asean-from-2025-to-2028

دولت سواد تجاری فعالان اقتصاد خلاق پاکیتان را تقویت می‌کند

وزارت اقتصاد خلاق اندونزی با ذی‌نفعانی از جمله اداره خدمات مالی (OJK)، دولت منطقه پاکیتان و بانک ماندیری همکاری می‌کند تا سواد تجاری فعالان اقتصادی را ارتقا دهد و به آن‌ها کمک کند تا مقیاس کسب‌وکار خود را گسترش دهند. این تلاش بخشی از تعهد آن‌ها برای اطمینان از این است که کسب‌وکارها به‌طور حرفه‌ای اداره شوند، تا نوآورتر شوند و اقتصاد پایدارتر گردد، وزیر اقتصاد خلاق، توکو ریفکی، در این‌باره گفت،برنامه سواد تجاری پیش‌تر در بیکاسی، سورابایا و دپوگ اجرا شده است. به گفته او، این ابتکار جنبه‌های اساسی لازم برای توسعه اقتصاد خلاق را تقویت می‌کند. در این رویداد، مطالب مرتبط ارائه شد و تعامل عمیق بین مربیان و شرکت‌کنندگان تسهیل گردید. شرکت‌کنندگان علاقه زیادی به یادگیری مدیریت کسب‌وکار، تأمین مالی و چالش‌های اداره کسب‌وکار در عصر دیجیتال نشان دادند. از طریق سواد تجاری، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که فعالان اقتصاد خلاق در پاکیتان نه‌تنها شکوفا می‌شوند، بلکه رشد می‌کنند، توسعه می‌یابند و به محرک بهبود اقتصادی منطقه تبدیل می‌شوند. او افزود که این وزارتخانه متعهد است از طریق همکاری‌های مشترک، مردم را آموزش دهد تا استعدادهای برتر در سراسر کشور پرورش یابند و در مسیر دستیابی به آزادی اقتصادی و خودکفایی کمک کنند. وزارتخانه امیدوار است این برنامه به بسیاری از فعالان اقتصاد خلاق از مناطق مختلف کمک کند تا آماده مقابله با چالش‌های دنیای کسب‌وکار شوند، دسترسی بهتری به تأمین مالی پیدا کنند و به سمت تحول دیجیتال کسب‌وکارهای خود حرکت کنند.

https://en.antaranews.com/news/375829/govt-strengthen-pacitan-creative-economy-players-business-literacy

تعرفه‌های آمریکا شرکت‌های تولید کفش را بین سنگ و سندان قرار داده است

سازندگان کفش اندونزیایی همچنان نسبت به چشم‌انداز صادرات امیدوارند، اما در عین حال به دنبال تقویت جایگاه خود در بازار داخلی برای محافظت در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی هستند. در هر دو حالت، رقابت‌پذیری هزینه‌ها نگرانی اصلی است.

طبق گزارش The Jakarta Post، توافق تجاری اخیر با ایالات متحده باعث شده است که صادرکنندگان اندونزی با تعرفه واردات ۱۹ درصدی بر کالاهای صادرشده به آمریکا، بزرگ‌ترین بازار مصرفی جهان و مهم‌ترین واردکننده کفش اندونزی، مواجه شوند. تقریباً یک ماه پس از اعمال این تعرفه، صادرکنندگان اندونزی و واردکنندگان آمریکایی هر دو تحت فشار هستند.

یوسف بیلی دوسیوودا، مدیر اجرایی انجمن کفش اندونزی (Aprisindo) گفت: «با این تعرفه ۱۹ درصدی، درخواست‌هایی برای تقسیم هزینه بین خریداران و تولیدکنندگان مطرح شده است. امیدواریم این تعرفه بیشتر کاهش یابد، حتی به سطحی پایین‌تر از کشورهای رقیب.» او اشاره کرد که خریداران آمریکایی معمولاً کل هزینه را تقبل نمی‌کنند، بلکه با تولیدکنندگان اندونزی توافق‌هایی برای تقسیم بار مالی دارند. وی افزود که اگرچه این تعرفه کمتر از نرخ‌های تهدیدشده اولیه (۳۲ درصد) است و در مقایسه با رقبایی مانند ویتنام (۲۰ درصد) بهتر است، اما صنعت همچنان نسبت به چشم‌انداز جهانی «غیرقابل پیش‌بینی» محتاط است، زیرا خریداران ممکن است به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر باشند.

او و همچنین فعالان صنعت کفش از دولت اندونزی خواستند که حمایت بیشتری ، از جمله مشوق‌های مالی و مقررات‌زدایی برای جلوگیری از اخراج گسترده کارگران در این صنعت که از جمله صنایع بسیار کاربر کشور است ارائه دهد. براساس داده‌های وزارت صنعت، صنعت چرم و کفش اندونزی در نیمه اول سال ۲۰۲۵ رشد ۷.۶۲ درصدی نسبت به سال قبل داشته و ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین بازار صادراتی بوده است.

دیوید چالیک، رئیس انجمن کارآفرینان کفش اندونزی (Hipan)، با وجود تعرفه جدید، همچنان نسبت به صادرات خوش‌بین است، زیرا برندهای جهانی مانند نایکی، پوما و آدیداس بخش عمده تولید را در اندونزی انجام می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تولید از کشور خارج نشود. اما او تأکید کرد که این تعرفه پایین‌تر به تنهایی تضمینی برای برتری بلندمدت اندونزی نسبت به رقبایی مانند ویتنام و چین نیست، زیرا آن کشورها در فناوری و حمایت‌های دولتی مزیت دارند. گزارش اندیشکده  INDEF نیز تأیید می‌کند که با وجود کاهش تعرفه، صنایع کاربر اندونزی نسبت به کشورهای دیگر آسه‌آن همچنان از نظر هزینه تولید در سطح پایین‌تری از رقابت‌پذیری قرار دارند.

علاوه بر این، نگرانی‌هایی درباره بازار داخلی نیز وجود دارد. واردات کالاهای ارزان‌قیمت، به‌ویژه از چین، و همچنین کفش‌های تقلبی و دست‌دوم، به بازار اندونزی آسیب زده و برخی از آنها حتی از استانداردهای ملی عبور نمی‌کنند و در پلتفرم‌های آنلاین زیر قیمت تمام‌شده داخلی فروخته می‌شوند. در نتیجه، فروش داخلی کفش اندونزی در سال گذشته راکد ماند و حتی در فصل اوج خرید رمضان و عید فطر نیز بسیاری از فروشندگان به اهداف فروش خود نرسیدند. فعالان این صنعت خواستار سیاست‌های حمایتی، تسهیلات اعتباری و دسترسی به ماشین‌آلات مدرن با هزینه کمتر شدند.

https://www.thejakartapost.com/business/2025/09/06/us-tariffs-leave-footwear-firms-between-rock-and-hard-place.html

کاهش ۳۰ درصدی هزینه بیمه شرکت‌ها در پی کندی اقتصاد

به گفته انجمن بیمه‌گران عمومی اندونزی، شرکت‌های سراسر کشور امسال تا ۳۰ درصد از هزینه‌های بیمه خود کاسته‌اند، زیرا فشارهای اقتصادی کسب‌وکارها را وادار به کنترل هزینه‌ها کرده است. بودیهراوان، رئیس انجمن بیمه‌گران عمومی اندونزی (AAUI)، توضیح داد که هم شرکت‌های دولتی و هم خصوصی در حال کاهش هزینه‌ها هستند و خدمات بیمه از نخستین بخش‌هایی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرد. او افزود که این روند دیدگاه‌ها درباره آینده بخش بیمه غیرزندگی را در سه‌ماهه سوم مبهم کرده است. بودیه همچنین اشاره کرد که عدم قطعیت‌های اقتصادی گسترده، بر سرمایه‌گذاری و قدرت خرید خانوارها نیز تأثیر گذاشته و اثر سیاست‌های اخیر دولت بر بخش واقعی و خدمات مالی هنوز قابل مشاهده نیست. او گفت: حتی اگر تنها به رشد سال گذشته برسیم، نتیجه خوبی خواهد بود. نباید انتظار داشته باشیم رشد از سال گذشته بالاتر باشد.

 کاهش فروش خودرو نیز منجر به کاهش حق بیمه بیمه خودرو شده و بیمه حمل‌ونقل دریایی هم با کاهش حجم تجارت کاهش یافته است. بیمه ساخت‌وساز و مهندسی نیز همچنان کند باقی مانده، زیرا پروژه‌های جدید هنوز شروع نشده‌اند. بودیه همچنین اشاره کرد که تعرفه‌های وارداتی که ایالات متحده بر محموله‌های شرکای تجاری اعمال کرده، بر جریان تجاری اندونزی تأثیر گذاشته و فشار بر صنعت بیمه عمومی را افزایش داده است.

صنعت بیمه عمومی داخلی در نیمه اول سال ۲۰۲۵ حق بیمه‌ای معادل ۵۸.۵ تریلیون روپیه (۳.۶ میلیارد دلار) ثبت کرده است که نسبت به ۵۵.۲ تریلیون روپیه سال قبل، ۵.۸ درصد افزایش داشته است. این صنعت در نیمه اول سال ۲۰۲۵ سود خالص ۷.۹ تریلیون روپیه داشته که نسبت به زیان ۴.۲ تریلیون روپیه در مدت مشابه سال قبل، تغییر قابل توجهی است.

افزایش حق بیمه عمدتاً ناشی از بیمه‌های اموال، سلامت و مهندسی بود. بیمه اموال بیشترین افزایش مطلق را داشته و ۸.۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده و به ۱۷.۳ تریلیون روپیه رسیده است. بیمه سلامت ۲۸ درصد افزایش یافته و به ۶.۰۸ تریلیون روپیه رسیده است، در حالی که بیمه اعتباری ۵ درصد رشد کرده و به ۸.۵ تریلیون روپیه رسیده است.

در مقابل، بیمه خودرو ۶.۲ درصد کاهش یافته و به ۹.۴ تریلیون روپیه از ۱۰ تریلیون روپیه در نیمه اول ۲۰۲۴ رسیده است. کاهش حق بیمه در بخش هوانوردی (۶۷۹ میلیارد روپیه)، بیمه ضمانت (کاهش ۱۱ درصدی به ۷۹۸ میلیارد روپیه) و بیمه حوادث شخصی (کاهش ۸.۷ درصدی به ۱.۳ تریلیون روپیه) نیز مشاهده شده است.

https://www.thejakartapost.com/business/2025/09/02/firms-cut-insurance-spending-by-30-percent-as-economy-slows.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما