اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته اول تیرماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ارائه میگردد:
قزاقستان و قرقیزستان تجارت فرامرزی محصولات کشاورزی را افزایش میدهند.
دومین نشست گروه کاری قزاقستان و قرقیزستان در زمینه همکاری در حوزه کشاورزی به ریاست مشترک باگلان بکبائوف، معاون وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان و سامات نصیرالدینوف، معاون وزیر منابع آب، کشاورزی و صنایع فرآوری جمهوری قرقیزستان برگزار شد.
طرفین در مورد اجرای توافقات حاصل شده در دوازدهمین نشست شورای بین دولتی، اجرای نقشه راه برای افزایش عرضه متقابل محصولات کشاورزی برای سالهای 2025-2024 و همچنین طیف گستردهای از مسائل روز همکاریهای دوجانبه در بخش کشاورزی بحث و تبادل نظر کردند.
در سال ۲۰۲۴، تجارت دوجانبه به ۳۵۰.۹ میلیون دلار آمریکا رسید که نسبت به سال قبل ۸.۴ درصد افزایش داشته است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، افزایش ۴۳.۵ درصدی ثبت شد و به ۹۹.۹ میلیون دلار آمریکا رسید. در همین زمان، صادرات از قزاقستان به ۸۰.۱ میلیون دلار (۴۴.۳ درصد افزایش) و واردات به ۱۹.۸ میلیون دلار (۳۹ درصد افزایش) رسید.
در این جلسه، از پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه آزمایشی کشاورزی محصولات قرقیزستان در شهر آستانه، با امکان برگزاری رویدادهای مشابه در سایر مناطق قزاقستان، حمایت شد.
به عنوان بخشی از بحث تجارت فرامرزی محصولات کشاورزی، طرفین تصمیم گرفتند موضوع فعالسازی تجارت بین منطقه تالاس جمهوری قرقیزستان و منطقه ژامبیل جمهوری قزاقستان را با مشارکت ادارات محلی بررسی کنند. اقداماتی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در پاسگاههای مرزی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
به منظور افزایش عرضه گندم قزاقستان، طرفین توافق کردند که موضوع تعرفههای راهآهن را با مشارکت سازمانهای ذینفع حل و فصل کنند. همچنین توافق شد که ظرف یک ماه تفاهمنامهای در مورد عرضه متقابل محصولات کشاورزی بین شرکت سهامی قرقیزستان-اگرو هولدینگ و شرکت سهامی مرکز توسعه سیاست تجاری کازترید امضا شود که نشاندهنده یک برنامه تدارکاتی پیشبینیشده است.
https://www.gov.kz/memleket/entities/sauda/press/news/details/1024515?lang=ru
آغاز ساخت مجتمع لبنیات سازگار با محیط زیست Biolife Proprevit در منطقه آکمولا
مراسم سنگ بنا این مجتمع در منطقه صنعتی خصوصی "کویاندی" در منطقه آکمولا برگزار شد تا اولین پروژه اصلی ساخت مجتمع لبنیات سازگار با محیط زیست و محصولات درمانی-تغذیه ای و نوشیدنیهای غیر الکلی Biolife Proprevit - آغاز شود.
این مجتمع که در زمینی به مساحت 12.6 هکتار ساخته میشود، لبنیات و نوشیدنیهای تخمیر شده شیر، آبمیوه، پوره میوه، سوپ و غذای کودک غنی شده با پری بیوتیک، پکتین و ویتامین تولید خواهد کرد. تقریباً 100 شغل به عنوان بخشی از این پروژه ایجاد خواهد شد.
این پروژه توسط شرکت سرمایه گذاری بین المللی EXIM FINANCE امارات متحده عربی آغاز و تأمین مالی شده است که در 38 کشور در سراسر جهان فعالیت میکند. کل سرمایه گذاری بالغ بر 62.5 میلیون دلار است. این پروژه در نقشه یکپارچه صنعتیسازی جمهوری قزاقستان گنجانده شده است.
مادیار سلطانبک، معاون رئیس هیئت مدیره KAZAKH INVES ، خاطرنشان کرد: "این پروژه با هدف بهبود سلامت شهروندان قزاقستانی و همسو با اولویتهای ملی برای توسعه صنعت فرآوری انجام میشود. ما از مشارکت EXIM FINANCE در توسعه منطقه صنعتی خصوصی "Koyandy" استقبال میکنیم و آماده ارائه پشتیبانی جامع هستیم."
انتظار میرود محصولات این کارخانه هم در بازار داخلی به فروش برسد و هم به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اروپا، خاورمیانه، چین، ترکیه و آفریقا صادر شود.
https://invest.gov.kz/media-center/press-releases/v-akmolinskoy-oblasti-nachato-stroitelstvo-eko-molochnogo-kompleksa-biolife-proprevit/
حداقل دستمزد در قزاقستان از ژانویه ۲۰۲۶ افزایش مییابد.
قزاقستان قصد دارد حداقل دستمزد را افزایش دهد. این خبر را سوتلانا ژاکوپووا، وزیر کار و حمایت اجتماعی جمهوری قزاقستان اعلام داشت. به گفته وی، در سال ۲۰۲۴، برای اولین بار در این سالها، وزارت کار روشی را برای تعیین حداقل دستمزد بسته به بهرهوری نیروی کار، میانگین دستمزد در بازار و سطح تورم تصویب کرد. سوتلانا ژاکوپووا گفت: امروزه چندین موسسه در حال انجام تحقیقات برای اطمینان از شاخصهای دقیق بهرهوری نیروی کار، میانگین دستمزد بر اساس منطقه و صنعت هستند و همه آنها مبنای محاسبه حداقل دستمزد قرار خواهند گرفت. وزیر افزود که پس از انجام تحقیقات، حداقل دستمزد میتواند از اول ژانویه سال آینده افزایش یابد.
پیش از این، سریک ژومانگارین، وزیر اقتصاد ملی از افزایش حداقل دستمزد در قزاقستان به ۱۷۴ هزار تنگه (337 دلار) خبر داده بود.
(شایان ذکر است که حداقل ترین پرداختی به کارگران روز مزد ماهانه 500 دلار میباشد).
https://www.inform.kz/ru/minimalnuyu-zarplatu-povisyat-v-kazahstane-s-yanvarya-2026-goda-a8b2fc
کاهش انتشار گازهای گلخانهای قزاقستان با فناوریهای پاکتر
آستانه - یرلان نیسانبایف، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی، در جلسهای در ۲۵ ژوئن به ریاست نخست وزیر اولژاس بکتنوف، گفت که ادامه استفاده از فناوریهای پاک میتواند به قزاقستان کمک کند تا انتشار گازهای مضر را تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۳۰۰۰۰۰ تن کاهش دهد.
جلسه شورای گذار به اقتصاد سبز که با حضور مقامات دولتی، رهبران صنعت و کارشناسان محیط زیست برگزار شد، بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای صنعتی، نوسازی تولید و ارتقای پایداری محیط زیست تمرکز داشت.
در طول این جلسه، بکتنوف بر اهمیت کاهش آسیبهای زیستمحیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی تأکید کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیر در ۲۵ ژوئن، او به عنوان بخشی از کمپین ملی «قزاقستان پاک»، بر لزوم فناوریهای پاکتر، انتشار کمتر گازهای گلخانهای و افزایش بهرهوری انرژی برای گذار به اقتصاد سبز و دستیابی به بیطرفی کربن تأکید کرد.
گزارشهای کلیدی در مورد پیشرفتهای زیستمحیطی در چندین منطقه صنعتی، به ویژه کاراگاندی، قزاقستان شرقی و اولیتائو ارائه شد.
شرکت قزاقمیس پس از نصب سیستمهای پیشرفته جمعآوری گرد و غبار، از راندمان ۹۹.۹ درصدی در جذب گرد و غبار در کارخانههای غنیسازی خود خبر داد. گازرسانی به کارخانه ذوب مس ژزقازغان تاکنون منجر به کاهش ۱۶ درصدی انتشار گازهای گلخانهای در جو شده است، ارتقا وضعیت در کارخانه ذوب مس بالخاش، مصرف آب شیرین را ۳۵ درصد کاهش داده است. این شرکت همچنین ۱۰۰ درصد سرباره خود را برای بازیابی مواد ارزشمندی مانند کنسانتره مس و سرب خام فرآوری میکند.
شرکت کاززینک در سایت اوست-کامنوگورسک خود، کاهش انتشار گازهای گلخانهای را از ۶۹۰۰۰ تن در سال ۲۰۰۱ به نزدیک به ۱۵۰۰۰ تن در حال حاضر، محقق کرده است. این شرکت قصد دارد بیش از 108 میلیارد تنگه (209.6 میلیون دلار آمریکا) در فناوریهای جدید، از جمله سیستمهای بازیابی دیاکسید گوگرد و فیلترهای ارتقا یافته برای جذب ذرات جامد، سرمایهگذاری کند.
کارمت شرکت بزرگ درحوزه آهن و فولاد در حال اجرای نقشه راه 2030-2024 برای ساخت باتریهای جدید کوره کک، نوسازی سیستمهای دیگ بخار، گذار به گاز طبیعی و بازسازی سیستمهای تصفیه هوا و آب است. طی دو سال گذشته، این شرکت میزان انتشار گازهای گلخانهای خود را 10.3 درصد و تولید زباله را 19.8 درصد کاهش داده است.
https://astanatimes.com/2025/06/cleaner-technologies-to-reduce-kazakhstans-emissions-by-over-300000-tons-by-2035/
قزاقستان سکوی نمایش فناوری حملونقل ریلی هوشمند آلستوم
آستانه، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ – مارتین ووژور، رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی در شرکت آلستوم، اعلام کرد که قزاقستان به نمونهای برجسته برای فناوری پیشرفته و پایدار ریلی این شرکت تبدیل شده است؛ سخنانی که در گفتگوی وی با «آستانا تایمز» پس از نشست شورای سرمایهگذاران خارجی در تاریخ ۲۴ ژوئن بیان شد.
آلستوم از سال ۲۰۱۰ کارخانهای برای مونتاژ لوکوموتیوهای الکتریکی در آستانه تأسیس کرده است. این مجموعه، تنها تولیدکننده لوکوموتیوهای الکتریکی در آسیای مرکزی است، با بیش از ۱۲۰۰ نیروی بومی در ۱۰ سایت فعال در کشور
میزان استفاده از قطعات ساخت داخل از ۴٪ به حدود ۳۱٪ در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و تا ۲۰۲۵ به ۳۹٪ خواهد رسید .
قرارداد تأمین ۱۱۷ لوکوموتیو برقی Prima T8 KZ8A برای جایگزینی لوکوموتیوهای قدیمی VL‑80 تا پایان ۲۰۲۸ منعقد شده است. شرکت آلستوم چهار مرکز خدماتی برای نگهداری لوکوموتیوها برنامهریزی کرده است؛ اولین مرکز در ماه مه ۲۰۲۵ در شهر شو افتتاح شده و مراکز دیگر در آستانه، آلماتی و آریس در حال احداثند. این مراکز بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهند کرد .
مرکز شو که در مه ۲۰۲۵ افتتاح شد، شامل سیستم پیشبینی هوشمند «HealthHub» برای پایش وضعیت در لحظه و پیشبینی نیازهای تعمیر است .فاز بعدی ایجاد آزمایشگاه سیگنالینگ در آستانه است تا فناوریهای نرمافزاری و مهندسی بومیبرای نظارت و کنترل شبکه ریلی آموزش داده شود . به دلیل افزایش انتقال بار راهآهن بین چین و اروپا، توسعه زیرساختهای ریلی ضروری شده است—بهویژه در مسیر «راه میانه»، لوکوموتیوهای برقی آلستوم در مقایسه با خودرو، ۸۹٪ کاهش انتشار CO₂ به ازای هر مسافر-کیلومتر دارند که نشاندهنده نقش مهم آنها در توسعه حملونقل سبز است .
آلستوم با استفاده از فناوری و سرمایهگذاری خود، نقش برجستهای در تحول حملونقل ریلی قزاقستان ایفا کرده و این کشور را به نقطهای مهم در شبکه ترانزیت جهانی تبدیل کرده است.
https://astanatimes.com/2025/06/kazakhstan-serves-as-platform-for-alstoms-smart-rail-tech/
رشد ۶.۴ درصدی صنعت قزاقستان به لطف نفت و تولید
آستانه - بخش صنعت قزاقستان در ژانویه تا مه، رشد ۶.۴ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان داد که عمدتاً ناشی از بخشهای معدن و تولید بود.
بخش معدن، که سهم کلیدی در تولید ناخالص داخلی (تقریباً ۱۲٪) دارد، نسبت به سال گذشته ۷.۸ درصد افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل افزایش تولید نفت در میدان تنگیز است. مرکز تحلیلی بانک سرمایهگذاریهالیک فاینانس در ۲۶ ژوئن گزارش داد که این امر نه تنها باعث افزایش تولیدات مرتبط مانند دیزل، گاز، نفت کوره و کک نفتی شده، بلکه تجارت عمدهفروشی و فعالیت حمل و نقل را نیز افزایش داده و نفت را به عامل اصلی در تسریع رشد تولید ناخالص داخلی در این دوره تبدیل کرده است.
تولید نفت خام ۱۰.۲ درصد، زغال سنگ ۱۱.۳ درصد و سنگ معدن فلزی ۰.۸ درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه معدن ۴۵.۵ درصد از کل تولیدات صنعتی را تشکیل میدهد، این رشد تأثیر اقتصادی گستردهای داشته است. با این حال، انتظار میرود این شتاب در ماههای آینده با تکمیل پروژه توسعه میدان نفتی تنگیز و کاهش احتمالی قیمت جهانی نفت، در صورت کاهش درگیری ژئوپلیتیکی بین ایران و رژیم صهیونیستی، کند شود.
بخش تولید که ۱۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد، نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است. محرکهای اصلی شامل تولید مواد غذایی (۱۰.۵ درصد)، مهندسی مکانیک (۱۰.۵ درصد) و متالورژی آهن (۳.۴ درصد) بودند. رشد با کاهش ۲.۱ درصدی در تولید فلزات اساسی گرانبها و غیرآهنی اندکی کاهش یافت.
بخش انرژی رشد حداقلی (۰.۱ درصد) را تجربه کرد که در مقایسه با سال قبل، کاهش شدیدی را نشان میدهد، که عمدتاً به دلیل کاهش ارزش انتقال و توزیع برق، علیرغم افزایش ۲.۹ درصدی در تولیدات طبیعی است. بخش تامین آب و مدیریت پسماند که در ژانویه تا مه ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش یافته بود، همچنان به کاهش خود ادامه داد و در مدت مشابه امسال ۶.۲ درصد کاهش یافت. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش حجم تصفیه آب و جمعآوری پسماند بود.
از نظر منطقهای، ۱۷ منطقه از قزاقستان رشد صنعتی را نشان دادند. مناطق ژامبیل و ژتیسو و شهر چیمکنت به ویژه قابل توجه بودند.
https://astanatimes.com/2025/06/kazakhstans-industry-grows-6-4-fueled-by-oil-and-manufacturing/
هر ماشین دوم در قزاقستان با وام خریداری میشود.
۱۹ ژوئن ۲۰۲۵، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، بازار وام خودرو در قزاقستان به طور قابل توجهی احیا شد. هر ماشین دوم توسط مردم قزاقستان از طریق وام خریداری میشود. کارشناسان انجمن سرمایهداران میگویند که این امر تحت تأثیر برنامههای مشترک بانکها و فروشندگان خودرو بوده است.
حجم وامهای خودرو به ۴۸۳ میلیارد تنگه (847 میلیون یورو) رسیده است، در سه ماه ابتدای 2025، ۲۱۳ هزار وام خودرو به ارزش ۴۸۳ میلیارد تنگه (847 میلیون یورو) صادر شد. این در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۳۶٪، از نظر حجم مالی ۲۲٪ بیشتر است.
در نتیجه، سهم وام خودرو در وامهای خرد به ۱۲.۷ درصد افزایش یافت. کارشناسان این رشد را به تبلیغات در نمایندگیهای خودرو، برنامههای تخفیف ویژه و سهولت درخواست وام آنلاین نسبت میدهند. تقاضا برای خودروهای ارزان افزایش یافته است. قزاقستانیها به طور متوسط ۶.۴ میلیون تنگه وام خودرو (حدود 9 هزار دلار) میگیرند. این ۲ درصد بیشتر از سال گذشته است. در عین حال، قیمت خودرو نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است: نرخ رشد سالانه ۴ درصد است.
اکثر وام گیرندگان خودروهایی با قیمت بین ۳ تا ۱۰ میلیون تنگه (5240 یورو تا 17500 یورو ) را انتخاب کردند. سال گذشته، این رقم ۶۶.۴ درصد بود و امسال به ۷۵.۲ درصد رسیده است. این بدان معناست که جمعیت به طور فزایندهای به سمت خودروهای مقرون به صرفه روی آورده است.
پردازش وام آسانتر شده است، اما تأیید آن دشوارتر شده است. میانگین نرخ بهره وام خودرو ۱۴.۸ درصد بود. این نرخ هم از نرخ پایه و هم از میانگین سایر وامهای مصرفی کمتر است. با این حال، بانکها همه درخواستها را تأیید نمیکنند. تنها ۱۵.۷ درصد از کسانی که برای وام خودرو درخواست داده بودند، تایید شدند. این نشان میدهد که بانکها هنگام اعطای وام، در مورد ریسکها محتاطتر شدهاند.
نرخ بالای بازپرداخت وام:
سهم وامهای خودرو با مدت پرداخت بیش از ۹۰ روز تنها ۳.۲ درصد است. کارشناسان این امر را به این واقعیت نسبت میدهند که وامهای خودرو توسط املاک تضمین میشوند و تعداد فزایندهای از مردم از خودروهای خود به عنوان منبع درآمد استفاده میکنند. از ابتدای سال، ۳۲.۳ هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید شده است. این میزان کمتر از مدت مشابه در سال قبل است. بر این اساس، سهم تولید داخلی در بین خودروهای ثبت شده از ۱۰ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است. طبق اعلام اتحادیه خودرو قزاقستان (KAU)، فروش خودروهای هیوندای و شورولت در ماه مه افزایش یافته است.
https://kz.kursiv.media/kk/2025-06-19/mtzh-avtonesie/
کارخانه خودروسازی کیا قزاقستان در حال تکمیل است.
۱۹ ژوئن ۲۰۲۵، روزی که خودروهای کیا سراتو، اسپورتیج و سورنتو در قزاقستان تولید کامل میشوند. این کارخانه در منطقه کستانای در حال تکمیل است.
کارخانه خودروسازی کیا قزاقستان یکی از بزرگترین پروژههای سرمایهگذاری در صنعت مهندسی داخلی است. این اولین کارخانه با چرخه کامل کیا در یک بازار خارجی خواهد بود. مدلهای دیگر کیا نیز اضافه خواهند شد. این کارخانه در ابتدا کیا سراتو، اسپورتیج و سورنتو را تولید خواهد کرد. قرار است مدلهای دیگر کیا نیز بعداً به خط تولید اضافه شوند.
خودروهای کیا سراتو، اسپورتیج و سورنتو در قزاقستان بسیار محبوب هستند. کیا اسپورتیج به طور خاص امسال با سیستم هیبریدی قدرتمند خود برجسته است. این خودرو همچنین با بنزین کار میکند. بسته به سطح تریم، این خودروها دارای کنترل آب و هوا، دوربین دید عقب، کروز کنترل و صندلیها و فرمان گرم شونده خواهند بود.
این کارخانه کیا اولین شرکت چرخه کامل است که در خارج از کره جنوبی واقع شده است.
ساخت این کارخانه در نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد. قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵، ۳۰۰۰ دستگاه خودرو تولید شود. میزان سرمایهگذاری انجام شده در این پروژه بیش از ۱۳۰ میلیارد تنگه (228 میلیون یورو) است. بیشتر آن سرمایهگذاری مستقیم خارجی است. ۶۸ ربات صنعتی در این کارخانه نصب شدهاند. آنها عملیات جوشکاری، رنگآمیزی و مونتاژ را خودکار میکنند. ظرفیت تولید سالانه تا ۷۰،۰۰۰ خودرو است.
نیروی کار و زیرساختهای اجتماعی
اکنون این کارخانه بیش از ۵۰۰ متخصص را استخدام خواهد کرد. در میان آنها مهندسانی از کره جنوبی نیز حضور دارند. ۵۳۱ نفر استخدام خواهند شد. به کارمندان، حمل و نقل، غذا و برنامه تخفیف شخصی ارائه میشود. آنها در کالجها و مراکز آموزشی محلی در کره آموزش خواهند دید.
https://kz.kursiv.media/kk/2025-06-19/shdr-kia-cerato-sportage-zhaene-sorento-koelikteri/?utm_campaign=endless_feed