معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۲/۰۹- ۰۸:۰۰

تاثیر حذف AGOA بر صادرات مرکبات آفریقای جنوبی

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند از دست دادن مزایای قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) می‌تواند حجم صادرات مرکبات را کاهش داده و اثرات نامناسبی بر اشتغال روستایی و ثبات اقتصادی منطقه‌ای بر جای گذارد.

اقدام اخیر آمریکا علیه آفریقای جنوبی به بهانه فرمان اجرایی رئیس جمهور این کشور در زمینه اصلاحات ارضی، ممکن است پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای برای صادرات مرکبات که یکی از بزرگترین اقلام صادراتی کشاورزی کشور است، داشته باشد. با توجه به احتمال از دست دادن مزایای AGOA (قانون رشد و فرصت آفریقا)، موقعیت رقابتی مرکبات آفریقای جنوبی در بازار آمریکا در وضعیت شکننده‌ای قرار خواهد گرفت.

جاستین چادویک، مدیر عامل اتحادیه باغداران مرکبات با تایید بر این نکته اذعان داشت: «بدون AGOA، آفریقای جنوبی مزیت رقابتی خود در بازار آمریکا از دست خواهد داد. قانون AGOA به ما این امکان را می‌دهد که به راحتی با رقبای خود در نیمکره جنوبی مانند پرو و شیلی که در حال حاضر از هزینه‌های حمل پایین‌تر و معافیت از عوارض سود می‌برند، به رقابت بپردازیم. در صورت حذف مزیت آگوا، خطر از دست دادن هزاران فرصت شغلی در مناطق روستایی و بیش از 53 میلون یورو درآمد صادراتی را خواهیم داشت، زیرا در حال حاضر 35 هزار فرصت شغلی داخلی و 20 هزار فرصت شغلی برون‌مرزی به این صادرات بستگی دارد».

نظرات چادویک بر اتکای شدید صنعت مرکبات به AGOA موید این نکته است که قانون مزبور به مرکبات آفریقای جنوبی کمک کرده تا جای پای خود را در بازاری که بیش از 110 هزار تن یا تقریباً معادل 9 درصد از کل صادرات مرکبات کشور در سال مالی 23-2022 را جذب کرده، حفظ کند. اگرچه بازارهای اروپا، آسیا و آفریقا نیز به موفقیت این بخش کمک قابل توجهی می‌کنند، ولی بازار آمریکا به دلیل قدرت خرید بالای مصرف کنندگان و دسترسی ترجیحی ارائه شده در چارچوب AGOA برای آفریقای جنوبی حیاتی است. صادرات مرکبات به آمریکا از سال 2017 تقریباً دو برابر شده که نشان دهنده تقاضای قوی جهانی برای محصولات با کیفیت بالا است. با این حال، حذف بالقوه وضعیت بدون تعرفه، تهدیدی جدی است. بررسی مدل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که حتی افزایش متوسط تعرفه‌ها می‌تواند خریداران آمریکایی را مجبور کند به تامین‌کنندگان در مناطقی مانند پرو، مکزیک یا شیلی که پیش از این از ترتیبات تجاری مشابه سود می‌برند، روی آورند.

چادویک در مصاحبه اخیر خود گفت: «صادرات مرکبات به هند از سال 2020 به این سو با وجود اعمال تعرفه وارداتی 30 درصدی، سه برابر شده و به 30 هزار تن رسیده است. وی افزود آینده این بخش و رفاه اقتصادی جوامع روستایی به اقدامات قاطع و تعهد به حفظ مزیت‌های رقابتی بستگی دارد که مدت‌ها پشتوانه حضور آفریقای جنوبی در بازار جهانی بوده است».

Gerrit van der Merwe مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان مرکبات نیز اخیراً در مصاحبه‌ای برخی نگرانی‌های فوری را بیان و تاکید کرده که فشارهای وارده، می‌تواند بخشی را که ده‌ها هزار نفر را به کار گرفته، دچار بی‌ثباتی کند. با این حال، تجزیه و تحلیل اقتصادی این پدیده، نشان می‌دهد این تاثیر می‌تواند فراتر از موضوع قیمت‌گذاری ظاهر شود. محافل ذینفع در این ماجرا، از جمله انجمن باغداران مرکبات، نمایندگان دولت و کارشناسان مستقل امور بازرگانی، خواستار رویکرد مشترکی هستند و بر این باورند که تمرکز باید به سمت مذاکره در مورد سیاست‌های تجاری انعطاف‌پذیر و همزمان، تلاش برای یافتن بازارهای جایگزین مانند هند و چین برای اطمینان از رشد و ثبات بلندمدت مد نظر باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما