اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی
گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته چهارم بهمن ماه 1403 مندرج در روزنامهها و سایر رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
ورود اولین کشتی شبکه Gemini به بندر جبل علی دبی
بندر جبل علی دبی از اولین کشتی شبکه حمل و نقل و ارتباط تجاری جهانی موسوم Gemini Cooperation استقبال کرد؛ این کشتی حاصل اتحاد استراتژیک بین Hapag-Lloyd و Maersk با هدف تقویت شبکه حمل و نقل اقیانوس و اتصال تجارت جهانی بوده است. این کشتی با نام تجاری MV Houston Express، 15000 کانتینری بیست فوت (TEU) در 5 فوریه در بندر جبل علی پهلو گرفت و نقطه عطف کلیدی برای شبکه Gemini بشمار رفته و بخشی از خدمات اقیانوس هند است و ارتباطات تجاری بین شبه قاره هند، خاورمیانه و شمال و جنوب اروپا را تقویت میکند. Gemini Cooperation یک مشارکت متحول کننده بین Hapag-Lloyd و Maersk است که برای ایجاد یک شبکه حمل و نقل دریایی بسیار کارآمد و قابل اعتماد در هفت مسیر تجاری طراحی شده و دارای 57 سرویس خط اصلی و شاتل است که تقریباً 340 کشتی مدرن را راه اندازی میکند که بسیاری از آنها در حال انتقال به سوخت های پاک تر هستند. شهاب الجاسمی، معاون ارشد، بازرگانی بنادر و پایانهها، DP World GCC، گفت: «ورود اولین کشتی Gemini Cooperation به بندر جبل علی موقعیت ما را به عنوان قطب دریایی پیشرو در خاورمیانه تقویت میکند. کارایی و انعطاف پذیری عملیات بندری ما، همراه با قابلیت های لجستیکی پیشرفتههاب بندر، عواملی حیاتی هستند که DP World را به یک شریک قابل اعتماد برای خطوط کشتیرانی تبدیل میکنند. شبکه Gemini قرار است انعطافپذیری زنجیره تامین را در سراسر شبکه تجارت جهانی افزایش دهد و ما مشتاقانه منتظر تقویت همکاری خود هستیم. کریستیان گومن بورگزیوس، مدیر ارشد عملیات منطقه خاورمیانه، Hapag-Lloyd، هم گفت: «با استفاده از شبکه Gemini در حال حاضر، ما خوشحالیم که اولین کشتی Hapag-Lloyd، MV Houston Express، وارد دبی شد. پس از مدت بیش از یک سال، تیمها با پشتکار تلاش کردهاند تا جمینی را زنده کنند، و دستاورد امروز گواهی بر این تلاشها است. جمینی که برای ایجاد یک شبکه اقیانوسی سریع، منعطف و قابل اعتماد طراحی شده است، حول محورهای استراتژیک متمرکز شده و داشتن شبکه قوی از بنادر و پایانهها مانند بندر جبل علی کلید دستیابی به چشم انداز ما است. https://www.wam-
دبی میزبان دومین نمایشگاه تجاری ژاپن در DWTC
دومین نمایشگاه تجاری ژاپن در مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) دبی با مشارکت بیش از 100 شرکت و برند برگزار خواهد شد. Maico Enterprise، برگزارکننده نمایشگاه تجاری ژاپن/کیوتو، رشد قوی در حجم تجارت و جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) بین امارات و ژاپن را پیش بینی کرده است. این رشد با علاقه فزاینده شرکتهای بخش خصوصی ژاپن به گسترش حضور خود در امارات و منطقه وسیعتر، بهویژه با آغاز مذاکرات دو کشور برای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) مطابقت دارد. مای ساکائو، مدیر عامل شرکت Maico Enterprise و رئیس کمیته اجرایی نمایشگاه تجاری ژاپن، رشد قابل توجه مشارکت در دومین دوره نمایشگاه را مطرح و گفت این روند اهمیت امارات را به عنوان یک بازار کلیدی برای مشاغل ژاپنی نشان می دهد که به عنوان دروازه ای برای توسعه منطقه ای عمل میکند. علاوه بر این، نمایندگان بیش از 20 شرکت ژاپنی دیگر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت تا فرصت ها را بررسی کنند و مشارکت بالقوه در نسخههای آینده را ارزیابی کنند. بر اساس دادههای سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO)، امارات به عنوان بزرگترین بازار صادرات ژاپن در خاورمیانه ظاهر شده و ارزش کل صادرات 11.3 میلیارد دلار (41.5 میلیارد درهم) را بین ژانویه تا نوامبر 2024 به ثبت رساند. دادههای رسمی مرکز آمار و رقابت فدرال امارات نیز ژاپن را به عنوان نهمین شریک تجاری بزرگ امارات در 9 ماهه اول سال 2024 با حجم کل تجارت 45.4 میلیارد درهم معرفی کرد. علاوه بر این، ژاپن در این دوره به عنوان پنجمین بازار بزرگ واردات غیرنفتی امارات قرار گرفت و چشمانداز امیدوارکننده برای تسریع رشد تجارت دوجانبه را تقویت کرد. دومین دوره نمایشگاه تجاری ژاپن که از 10 تا 12 فوریه 2025 برگزار میشود، طیف متنوعی از شرکت ها و برندهای ژاپنی را از بخش هایی از جمله فناوری، هوش مصنوعی، هوا فضا، صنایع غذایی، مهندسی، پایداری، گردشگری، مراقبت های بهداشتی، هنر و صنایع دستی به نمایش میگذارد. هدف این رویداد بررسی فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری در امارات و منطقه است و از موقعیت استراتژیک دبی به عنوان یک مرکز تجاری جهانی پویا استفاده میکند. این نمایشگاه به عنوان اولین پلتفرم جامعی که نوآوریهای ژاپنی را برای کسب و کارها و سرمایه گذاران در امارات و شورای همکاری خلیج فارس به نمایش میگذارد، فرصتی استثنایی برای کشف چشم اندازهای تجاری، ارتباط با رهبران صنعت، خریداران، خرده فروشان و تصمیم گیرندگان کلیدی در چندین بخش در ژاپن، امارات، شورای همکاری خلیج فارس و خاورمیانه گسترده تر است. وی افزود: این رویداد میزبان بیش از 100 غرفهدار، شرکت و برندهای ژاپنی است که صنایعی مانند فناوری، رباتیک و هوافضا را شامل میشود، از جمله راهحلهای پیشرفته از صنعت فضای دیجیتال ژاپن، همراه با غذا و نوشیدنی، مراقبتهای بهداشتی، و لوازم آرایشی. https://www.wam-
کاهش مشاغل جهانی و وضعیت کارکنان شرکت ها در امارات
متخصصان منابع انسانی در امارات متحده عربی از شرکتها درخواست کردند در بحبوحه روند رو به رشد کاهش مشاغل جهانی از ابتدای سال 2025، تا پیش از تعدیل نیروها، استقرار مجدد آنها در سایر بخشها را بررسی کنند. صنایعی مانند فناوری، هوانوردی، رسانه و خرده فروشی امسال با کاهش قابل توجهی مواجه شده اند. در سرتاسر جهان، شرکتهای بزرگ از جمله آمازون، بوئینگ و اسپیریت ایرلاینز، کاهش کارکنان خود را تا پایان سال اعلام کردهاند. در همین حال، زمانی که خلیج تایمز با استخدام کنندگان در امارات تماس گرفت، آنها بر اهمیت ارتباطات قوی تأکید و خاطرنشان کردند کارفرمایانی که با صراحت، صداقت و همدلی به تعدیل کارها میپردازند، تمایل دارند فرآیند را به طور مؤثرتری برای همه افراد درگیر مدیریت کنند. بر اساس گزارش Challenger, Grey & Christmas Inc، کاهش مشاغل در نوامبر 2024 به 57727 رسید که نشان دهنده افزایش 3.8 درصدی نسبت به اکتبر 2024 است. کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که یک رویکرد شفاف و ساختارمند که با کارکنان با احترام رفتار میکند، راه طولانی را در حفظ اعتماد، حتی در مواقع دشوار، و باز نگهداشتن پل ها برای آینده باز میکند. اسماعیل، مدیر کل مارک الیس دبی، گفت: "من فکر میکنم اخراج برای همه سخت است، اما روشی که شرکت ها با آنها برخورد میکنند تفاوت را ایجاد میکند. شرکتها باید قبل از اخراج همه گزینهها را بررسی کنند و وقتی تصمیم گرفته شد، شفافیت کلیدی است. کارکنان سزاوار ارتباط صادقانه در مورد چرایی اخراج و نحوه تصمیم گیری هستند. بدترین کاری که یک شرکت میتواند انجام دهد این است که مردم را در تاریکی رها کند یا به شایعات اجازه دهد که همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد. اسماعیل همچنین اضافه کرد: جابجایی و استقرار مجدد داخلی گزینهای است که اغلب نادیده گرفته میشود. به جای رها کردن استعدادهای ارزشمند، کسبوکارها باید بررسی کنند که آیا میتوان کارکنان را برای سایر نقشهای درون شرکت بازآموزی کرد یا خیر. هنگامیکه اخراج کارکنان اجتناب ناپذیر است، بستههای پایان کار باید دارای تعادل باشد و به کارکنان حمایت مالی کافی برای حرکت به جلو و در عین حال تضمین پایداری کسب و کار بدهد. متخصصان در این زمینه پیشنهاد میکنند اخراجها به دلیل کاهش هزینهها باید از قبل به کارکنان اطلاع داده شود و زمان کافی (سه تا چهار ماه) برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای آنها فراهم شود.
https://www.khaleejtimes.com –
استفاده از گلایدرهای دریایی تا سال آینده
بیلی تالهایمر، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Regent Craft، در حاشیه اجلاس سران دولت ها اعلام کرد سفینههای دریایی موسوم به Seaglider سال آینده وارد شبکه حمل و نقل امارات خواهد شد. سفر با سرعت بالا روی آب به سرعت هلیکوپتر با هزینه ای ارزان تر از کرایه تاکسی؛ این قول مدیر عامل یک شرکت نوپاست که قصد دارد وسیله نقلیه آینده نگر دیگری را به شبکه حمل و نقل امارات اضافه کند. نمونه اولیه به زودی روی آب خواهد آمد و انتظار می رود در تابستان امسال روی هوا هم آزمایش شود. تالهایمر گفت: این محصول اواخر سال 2026 یا اوایل سال 2027 تحویل داده میشود. وی افزود که گلایدرهای دریایی با استانداردهای ایمنی مشابه هواپیماها و هواپیماهای آبی مدرن ساخته خواهند شد. آنها میتوانند در مسیرهای خدماتی تا 180 مایل (300 کیلومتر) با فناوری باتری موجود کار کنند و پتانسیل ارائه مسیرهایی تا 500 مایل (800 کیلومتر) پس از در دسترس قرار گرفتن باتریهای نسل بعدی و با استفاده از زیرساخت اسکله موجود را دارند. بهترین بخش این است که کشتیرانان دریایی میتوانند به سرعت یک هلیکوپتر اجاره ای با هزینه ای ارزان تر از کرایه تاکسی سفر کنند. تالهایمر گفت مسافرانی که سوار یک سیگلایدر 12 نفره خواهند شد، هر کدام تنها 45 دلار یا 165 درهم برای سفر بین ابوظبی مارینا و دبی مارینا پرداخت خواهند کرد.
https://www.khaleejtimes.com –
آغاز فاز اول سیستم ویزای آبی ده ساله در امارات
وزارت تغییرات آب و هوا و محیط زیست و اداره فدرال هویت، شهروندی، گمرک و امنیت بنادر (ICP) جزئیات راه اندازی فاز اول سیستم ویزای آبی در امارات متحده عربی را اعلام کردند. این وزارتخانه اعلام کرد 20 نفر از رهبران و مبتکران اندیشه پایداری در این مرحله ویزای آبی دریافت خواهند کرد. این اعلامیه در حاشیه رویدادهای اجلاس جهانی دولتها در سال 2025 که از 11 تا 13 فوریه در دبی برگزار میشود، اعلام شد. ویزای آبی یک اقامت 10 ساله است که برای افرادی طراحی شده است که سهمی استثنایی در حفاظت و پایداری محیط زیست در داخل و خارج از امارات داشته اند. این ویزا به حامیان اقدامات زیست محیطی از جمله اعضای سازمانهای بین المللی، شرکت های بین المللی، اعضای انجمنها و سازمانهای غیردولتی، برندگان جوایز جهانی و فعالان و پژوهشگران برجسته در زمینه محیط زیست داده میشود. طرفداران پایداری و کارشناسان علاقه مند به دریافت ویزای آبی امارات میتوانند مستقیماً از طریق مقامات فدرال برای شناسایی، امنیت و شهروندی، از طریق مقامات فدرال برای شناسه، گمرک و شهروندی، درخواست دهند.
https://gulfnews.com-
پروژه احداث تونل(لوپ زیرزمینی) دبی توسط شرکت بورینگ ایلان ماسک
در حاشیه اجلاس سران دولت های جهانی در دبی اعلام شد شرکت Boring ایلان ماسک وزیر کارآمدی دولت ترامپ رییس جمهور آمریکا برای توسعه "Dubai Loop" یک سیستم حمل و نقل زیرزمینی که برای اتصال پرتراکم ترین مناطق شهر طراحی شده است، همکاری میکند. عمر سلطان العلما، وزیر دولت امارات در امور هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و کاربردهای کار از راه دور، و نایب رئیس اجلاس سران دولت های جهانی، در جلسه عمومیبا ماسک در اجلاس جهانی دولت ها این خبر را اعلام کرد و گفت: امروز امضای پروژه مشترک حلقه زیر زمینی دبی را اعلام میکنیم، که طی آن پرتراکم ترین مناطق دبی را برای مردم پوشش می دهد تا از نقطه ای به نقطه دیگر به روشی یکپارچه تردد کنند. شرکت Boring یک شرکت خدمات زیرساختی و ساخت تونل است که توسط ایلان ماسک در سال 2016 تاسیس شد. این شرکت برای رفع تراکم ترافیک شهری با توسعه سیستم های حمل و نقل زیرزمینی ایجاد شد. تمرکز این شرکت بر روی تونلهای کمهزینه و سریع حفاری است که میتوانند برای وسایل نقلیه، حملونقل با سرعت بالا استفاده شوند. هنوز مشخص نیست که آیا حلقه دبی دقیقاً از مدل لاس وگاس پروژه حلقه توسط شرکت Boring پیروی میکند یا خیر. حلقه مرکز کنوانسیون لاس وگاس (LVCC Loop) یک سیستم حمل و نقل زیرزمینی است که به مرکز همایش لاس وگاس خدمات می دهد. وگاس لوپ برای جابجایی مسافران در خودروهای تسلا مدل 3 با سرعت بالا طراحی شده است.
https://gulfnews.com-
استفاده امارات از عضویت در BRICS برای تقویت انعطاف پذیری تجارت جهانی
شرکت کنندگان در یکی از پنل های نشست جهانی سران دولت ها (WGS) که در دبی برگزار میشود، گفتند امارات از عضویت خود در BRICS برای تسریع رشد اقتصادی جهانی، تقویت تجارت فرامرزی و توسعه زیرساخت ها در سراسر جهان استفاده میکند. سلطان احمد بن سلیم، رئیس و مدیر عامل شرکت DP World و محمد سیف السویدی، مدیر کل صندوق توسعه ابوظبی بر نفوذ استراتژیک امارات در بریکس تاکید کرده و افزودند امارات به عنوان یک مرکز لجستیکی حیاتی، موقعیت منحصر به فردی برای ارتقای ارتباط تجاری بین کشورهای بریکس و فراتر از آن دارد و امکان جابجایی کارآمد و پایدار کالاها را فراهم میکند. طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، امروزه کشورهای بریکس حدود 3.3 میلیارد نفر - بیش از 40 درصد از جمعیت جهان - را در خود جای داده و حدود 37.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند. انتظار می رود این بلوک تا سال 2026 از G7 در تجارت جهانی پیشی بگیرد. بن سلیم با تاکید بر سرمایه گذاریهای متحول کننده گفت: «ما مسیرهای تجاری جدیدی ایجاد کرده ایم که پاکستان، افغانستان و آسیای مرکزی را به هم متصل میکند و زمان ترانزیت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به عنوان مثال، بندر ما در کراچی این امکان را فراهم میکند که محمولهها تنها در 10 روز به ازبکستان برسند؛ چیزی که قبلا غیرممکن بود. از طریق سرمایهگذاریهای استراتژیک، ما به تنگناهای جهانی رسیدگی میکنیم و جریانهای تجاری بینقص را تضمین میکنیم.» السویدی هم بر تعهد امارات به تقویت رشد اقتصادی پایدار از طریق عضویت در بریکس تاکید کرد و اظهار داشت: "شمولیت امارات در بریکس فرصتی بی نظیر برای تقویت روابط اقتصادی نه تنها از طریق همکاری دولت، بلکه با مشارکت بخش خصوصی است. وی افزود: «به عنوان بخشی از این، صندوق عمران ابوظبی موسوم به ADFD پروژههای زیرساختی در مقیاس بزرگ از جمله بنادر، راهآهن و فرودگاهها را اولویتبندی میکند که برای تقویت جریانهای تجاری و تسهیل مبادلات اقتصادی روانتر ضروری هستند. در زمینه پایداری، امارات 400 میلیون دلار از طریق ADFD به پلتفرم تامین مالی شتاب دهنده انتقال انرژی (ETAF) اختصاص داده است که برای تسریع انتقال انرژی پاک در بازارهای نوظهور طراحی شده است. این همکاری با تمرکز بریکس بر توسعه پایدار هماهنگ است و نشان دهنده تعهد مداوم ما به طرح های جهانی انرژیهای تجدیدپذیر است. https://www.gulftoday-
توافقنامههای جدید فلای دبی و بویینگ ی برای افزایش کارایی ناوگان
شرکت های هواپیمایی flydubai و Boeing توافقهای جدیدی را با هدف بهینهسازی عملیات ناوگان از طریق خدمات پیشرفته تامین قطعات و راهحلهای دیجیتال اعلام کردند. قراردادهای جدید شامل: قطعات یدکی، کیتهای 737MAX QEC، کیتهای تغییر سریع موتور (QEC) برای ناوگان 737MAX flydubai جهت به حداقل رساندن هزینهها و اختلالات برنامهریزی در حین جابجایی موتور، استفاده تیم های تعمیر و نگهداری flydubai از شبکه توزیع جهانی بوئینگ و خدمات مدیریت آن، Jeppesen FliteDeck Advisor: یک برنامه بهینهسازی پرواز تلفن همراه که به خلبانان توصیههای بلادرنگ و مخصوص هواپیما را ارائه میکند و دیجیتال سازی پیشرفته. اندرو گلاور، معاون ارشد مهندسی و تعمیر و نگهداری در flydubai، بر اهمیت استراتژیک این مشارکت تاکید کرد و گفت: « مشتاقانه منتظر ادامه همکاری نزدیک با تیمهای خدمات جهانی بوئینگ و سرمایهگذاری در فناوریهایی هستیم که کارایی عملیاتی ما را با رشد ناوگان خود بهبود میبخشد. این خدمات همچنین کارایی هزینه را بهبود میبخشد و راه حل هایی را در زمان واقعی ارائه می دهد. ویلیام آمپوفو، معاون ارشد بخشها و توزیع و زنجیره تامین، خدمات جهانی بوئینگ هم به قابلیتهای پیشرو در صنعت بوئینگ اشاره کرد و اظهار داشت: «مقیاس بینظیر، تخصص و خدمات گسترده بوئینگ چیزی است که ما را متمایز میکند و قادر میسازد تا از آنچه مشتریانمان برای حفظ ایمن و کارآمد پرواز نیاز دارند، پشتیبانی کنیم.»
https://www.emirates247.com-