اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی
گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در روزنامهها و سایر رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
شگفتیهای فرودگاه بین المللی 35 میلیارد دلاری آل مکتوم دبی( AMIA)
7 ویژگی شگفتانگیز در فرودگاه بینالمللی آل مکتوم که در حال اجراست در ادامه اشاره میشود. این فرودگاه جدید که پنج برابر فرودگاه بینالمللی دبی (DXB) وسعت دارد، یک "شگفتی فناوری" خواهد بود. ترمینال مسافربری پیشنهادی در فرودگاه بینالمللی آل مکتوم، که با نام دبی ورلد سنترال (DWC) نیز شناخته میشود، مساحتی بالغ بر 70 کیلومتر مربع را پوشش خواهد داد - پنج برابر فرودگاه بینالمللی فعلی دبی (DXB). این فرودگاه میزبان برخی از چشمگیرترین پیشرفتهای فناوری، از جمله جابجایی خودکار افراد (APM)، عدم وجود پیشخوان برای مهاجرت و ورود، رباتیک برای جابجایی چمدان و موارد دیگر خواهد بود. هعخلیفه الزفین، رئیس اجرایی شرکت شهر هوانوردی دبی، پروژههای مهندسی هوانوردی دبی (DAEP) و دبی ساوت، برخی از "جالبترین" ویژگیهایی را که مسافران میتوانند در ترمینال مسافربری پیشنهادی 35 میلیارد دلاری منتظر آن باشند، فاش کرد. در اینجا 7 ویژگی برتر آورده شده است:
- ترمینالها و سالنهای انتظار
این ترمینال دارای دو ترمینال مسافربری و هفت سالن انتظار با بیش از 400 گیت هواپیما خواهد بود تا ظرفیت رشد آینده را تضمین کند.الزفین با اشاره به اینکه ساختار اصلی DWC در مقایسه با داشتن یک ترمینال فرودگاهی بزرگ، مجموعهای از 8 فرودگاه کوچکتر است، گفت: «ما از طریق مدلسازیهای فراوان روی خود فرودگاه، مراحل (طراحی) زیادی را پشت سر گذاشتهایم.» از «ساختمان ترمینال اصلی» (که انتظار میرود بخشی از فاز 1 توسعه باشد)، سالنهای انتظار به صورت شاخههایی مانند «یک جفت بازو» گسترش مییابند و تمام «مراحل رشد و آینده در فرودگاه در این الحاقات انجام خواهد شد.»
به گفته الزفین، فرودگاه جدید یک «شگفتی فناوری» خواهد بود. او گفت: «من فکر میکنم تفاوت اصلی بین فرودگاههای موجود امروزی و فرودگاههای آینده (استفاده از) فناوری و هوش مصنوعی است. کل اکوسیستم بسیار متفاوت خواهد بود. ما برای پردازش بسیار سریع و شهودی افراد به فناوریها وابستهایم.»
- جابجایی خودکار افراد (APM)
یکی از ویژگیهای کلیدی، یک جابهجایی خودکار افراد (APM) پیشرفته است که برای ادغام در ساختمانها در سطح ورودی طراحی شده است. به عنوان مثال، برای مسافران ترانزیت، تخصیص تمام گیتها از طریق فناوری انجام خواهد شد، الزفین گفت. او توضیح داد: «اگر دو هواپیما وجود داشته باشد که بیشتر جابجایی بین آنها اتفاق بیفتد، آنها را کنار یکدیگر قرار میدهیم. و اگر دور باشد، مسافران میتوانند سوار قطار شوند که آنها را به منطقه شما میبرد.» در یک تعامل قبلی، پل گریفیتس، مدیرعامل فرودگاههای دبی، گفت که یک شبکه قطار زیرزمینی (زیرزمینی) در حال ساخت است.
فناوری مورد استفاده در فرودگاه «یکپارچه و بدون مرز» خواهد بود و صفهای طولانی برای مهاجرت، ورود و گمرک را از بین میبرد. او توضیح داد: «شما مجبور نخواهید بود برای دانستن اینکه چه کسی هستید به اداره مهاجرت مراجعه کنید. به محض ورود به فرودگاه، آنها میدانند که شما چه کسی هستید، از کجا میآیید و به کجا میروید. آنها همه چیز را در مورد شما میدانند و میتوانند شما را (خیلی سریع) پردازش کنند.»
این فرودگاه فناوریهای پیشرفته، از جمله رباتیک برای جابجایی چمدان، امنیت و نگهداری را ادغام خواهد کرد. این سیستمها در کنار راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینهسازی عملیات و بهبود کارایی کار خواهند کرد. شناسایی بیومتریک، اقدامات امنیتی هوشمند و ورود خودکار، تجربهای سریعتر و یکپارچهتر را از ابتدا تا انتها به مسافران ارائه میدهد.
- مرکز لجستیک چندوجهی یکپارچه
این فرودگاه که در نزدیکی بندر جبل علی و مناطق آزاد واقع شده است، یک مرکز لجستیک چندوجهی یکپارچه ایجاد میکند که هوا، زمین و دریا را به هم متصل میکند و به طور قابل توجهی موقعیت تجارت و لجستیک جهانی دبی را برای دههها افزایش میدهد. از نظر اقتصادی، انتظار میرود این پروژه از طریق اشتغال و مسکن، که بخش جداییناپذیر توسعه دبی جنوبی، یک شهر برنامهریزیشده و قطب لجستیک است، از حداکثر یک میلیون نفر حمایت کند.
پایداری در طراحی AMIA نقش محوری دارد و این فرودگاه در تلاش است تا گواهینامه LEED Gold را کسب کند. الزفین افزود: «ویژگیهای کلیدی سازگار با محیط زیست شامل تأسیسات برق پایدار، فناوریهای حفاظت از آب و سیستمهای مدیریت پسماند است که با هدف دستیابی به بیطرفی کربن و به حداقل رساندن تأثیرات زیستمحیطی طراحی شدهاند.»
جفزا چهلمین سالگرد خود را به عنوان سنگ بنای رشد تجارت و اقتصاد دبی جشن میگیرد
منطقه آزاد جبل علی (جفزا)، قطب اصلی تجارت و لجستیک دبی، چهلمین سالگرد خود را جشن گرفته و جایگاه خود را به عنوان سنگ بنای توسعه اقتصادی امارات و رهبری تجارت جهانی تقویت کرده است. شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی، از نقش محوری جفزا در شکلدهی به چشمانداز اقتصادی دبی تمجید کرد و به سهم آن در زنجیره تأمین، رشد سرمایهگذاری و تنوعبخشی اشاره کرد. وی در این مراسم بر اهمیت جفزا به عنوان الگویی برای توسعه منطقه آزاد جهانی و محرک اصلی دستور کار جامع اقتصادی دبی تأکید کرد. جفزا که در سال ۱۹۸۵ تحت چشمانداز مرحوم شیخ راشد بن سعید آل مکتوم تأسیس و توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم رسمیت یافت، اولین منطقه آزاد تعیینشده در منطقه بود. از آن زمان به بخش حیاتی شبکه لجستیک جهانی دیپی ورلد تبدیل شده است. امروزه، جفزا از بیش از ۱۱۰۰۰ شرکت از ۱۵۷ کشور پشتیبانی میکند و بیش از ۱۱۰ میلیارد درهم سرمایهگذاری جذب کرده است. در سال ۲۰۲۴، این منطقه آزاد ۷۱۳ میلیارد درهم تجارت غیرنفتی را تسهیل کرد که ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان میدهد و ۷۴ درصد از سرمایهگذاری مستقیم خارجی دبی در بخشهای کلیدی را به خود اختصاص داده است. جفزا با مساحتی بالغ بر ۵۳۹ میلیون فوت مربع و ادغام با بندر جبل علی، یکی از پیشرفتهترین اکوسیستمهای لجستیک چندوجهی جهان است. این منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم از بیش از ۱۶۰۰۰۰ شغل پشتیبانی میکند و در کنار اکوسیستم جبل علی، ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی دبی را تشکیل میدهد. جفزا که در سال ۲۰۲۴ توسط fDi Intelligence به عنوان برترین منطقه آزاد جهان شناخته شد، در زمینه پایداری نیز پیشرو است، کاملاً از انرژیهای تجدیدپذیر تغذیه میشود و میزبان بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی خاورمیانه است. با ورود به پنجمین دهه فعالیت خود، جفزا همچنان در استراتژی توسعه جهانی دیپی ورلد و چشمانداز امارات متحده عربی برای اقتصادی مقاوم، پایدار و مبتنی بر نوآوری، نقشی محوری دارد.
برنامه هیات اتاقهای بازرگانی دبی برای نشست تجاری 20می 2025 هامبورگ
اتاقهای بازرگانی دبی دستور کار کامل مجمع تجاری دبی - آلمان را که در ۲۰ مه در هامبورگ برگزار میشود، منتشر کردند.این رویداد بستری کلیدی برای گسترش چشماندازهای تجاری مشترک و تقویت روابط تجاری و سرمایهگذاری بین دبی و آلمان است. این مجمع که با موضوع «نوآوری، سرمایهگذاری، ادغام: ایجاد مسیری جدید برای همافزایی اقتصادی دبی و آلمان» برگزار میشود، با همکاری اتاق بازرگانیهامبورگ به عنوان شریک استراتژیک و شورای مشترک صنعت و تجارت آلمان و امارات (AHK) به عنوان شرکای پشتیبان برگزار میشود.این رویداد با هدف جذب شرکتهای آلمانی به دبی و حمایت از سرمایهگذاران آلمانی در بهرهبرداری از فرصتهای رشد منطقهای و جهانی برگزار میشود. سلطان بن سعید المنصوری، رئیس اتاقهای بازرگانی دبی، ریاست هیئتی ۴۴ نفره از دبی را بر عهده خواهد .سخنرانان تایید شده در این رویداد عبارتند از سلطان بن سعید المنصوری، رئیس اتاقهای بازرگانی دبی؛ احمد العطار، سفیر امارات متحده عربی در آلمان؛ محمد علی راشد لوته، رئیس و مدیرعامل اتاقهای بازرگانی دبی؛ عبدالله الهاشمی، مدیر ارشد عملیاتی پارکها و مناطق در DP World - منطقه GCC؛ محمد شرف، مدیر ارشد عملیاتی در شرکت توسعه اقتصادی دبی، بازوی توسعه اقتصادی وزارت اقتصاد و گردشگری دبی؛ دکتر مروان الزارونی، مدیر عامل هوش مصنوعی در وزارت اقتصاد و گردشگری دبی (DET)؛ و محمد البلوشی، مدیر اجرایی مرکز نوآوری DIFC در سازمان مرکز مالی بینالمللی دبی. سخنرانان آلمانی عبارتند از دکتر مالتههاینه، مدیر اجرایی اتاق بازرگانیهامبورگ؛ آنتونی اوسالیوان، شریک مدیریتی امارات در EY؛ دکتر هندریک برندیس، بنیانگذار و شریک در Earlybird Venture Capital؛ ادوارد بل، اقتصاددان ارشد موقت و رئیس تحقیقات در Emirates NBD؛ مکس هاینمن، مالک و مدیرعامل مشترک Gebr. Heinemann؛ دکتر نیکول رنورت، مدیر عامل روابط اقتصادی بینالمللی در اتاق بازرگانی و صنایع آلمان (DIHK)؛ استفان کیرشکه، مدیر ارشد مالی و عضو هیئت اجرایی گروه، کوربر ایجی، آلمان؛ و استفان هلر، شریک بنیانگذار آلفاکیو ونچر کپیتال (AQVC). انجمن تجاری دبی - آلمان، سومین دوره بینالمللی انجمن تجاری دبی را برگزار میکند که توسط اتاقهای بازرگانی دبی برای ترویج مشارکتهای اقتصادی استراتژیک، تقویت روابط تجاری فرامرزی و ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری جدید در سطح محلی و جهانی سازماندهی شده است. هدف این انجمن، کشف راههای جدید برای تجارت، کسب و کار و سرمایهگذاری بین دبی و بازارهای کلیدی جهانی است. اولین دوره بینالمللی این انجمن سال گذشته در پکن با انجمن تجاری دبی - چین و پس از آن دوره دوم در لندن با انجمن تجاری دبی - بریتانیا برگزار شد.
پروژه شبکه ۲.۵ میلیارد دلاری راه آهن عمان-امارات سرعت میگیرد
راه آهن حفیت شرکتی است که وظیفه توسعه و بهرهبرداری از خط آهن عمان-امارات متحده عربی را بر عهده دارد. پروژه شبکه ریلی امارات متحده عربی-عمان به طور پیوسته در حال پیشرفت است و ماشینهای سنگین خاکبرداری و سایر تجهیزات از قبل برای ریلگذاری راه آهن مستقر شدهاند. رئیس راه آهن حفیت در توییتی اظهار داشت: "با گامهای مطمئن، شکاف را پر میکنیم و آیندهای را میسازیم که ما را به هم نزدیک میکند. هر روز پیشرفت جدیدی در مسیر اتصال امارات متحده عربی و سلطنت عمان از طریق شبکه ریلی حفیت به ارمغان میآورد." راه آهن اتحاد: قطار پرسرعت ابوظبی-دبی پیشبینی میشود طی ۵ دهه ۱۴۵ میلیارد درهم به اقتصاد امارات متحده عربی کمک کند. این پروژه که ارزشی حدود ۲.۵ میلیارد دلار (تقریباً ۹۶۰ میلیون ریال عمانی) دارد، یک نقطه عطف استراتژیک در ایجاد یک شبکه حمل و نقل و لجستیک یکپارچه است که مزایای اقتصادی و اجتماعی را برای دو ملت به ارمغان میآورد.
برقراری پرواز روزانه جدید دبی به شرق چین( هانگژو)
امارات پروازهای خود را به یک شهر دیگر چین آغاز میکند این توسعه جدید، پنجمین دروازه ورود این شرکت هواپیمایی به سرزمین اصلی چین است. امارات با راهاندازی پروازهای روزانه به شهر هانگژو در شرق چین، فعالیتهای خود را در چین افزایش میدهد. از 30 جولای، امارات 49 پرواز هفتگی به سرزمین اصلی چین، از جمله پروازهای دو بار در روز به پکن و شانگهای، پروازهای روزانه به گوانگژو و شنژن و سرویس جدید روزانه بدون توقف بین دبی و هانگژو راهاندازی خواهد کرد. آخرین توسعه این شرکت هواپیمایی بههانگژو، این شهر را پس از پکن، گوانگژو، شانگهای و شنژن، به پنجمین دروازه ورود به سرزمین اصلی چین تبدیل میکند. پروازهای جدید به گونهای برنامهریزی شدهاند که مسافران را به 38 مقصد در اروپا، 22 مقصد در آفریقا، 11 مقصد در خاورمیانه، برزیل و آرژانتین متصل کنند و ارتباطات دو طرفه مناسبی را با شهرهای کلیدی از جمله استانبول، بارسلونا، قاهره و ژوهانسبورگ ارائه دهند. کارشناسان صنعت مدتهاست که معتقدند سفرهای خارجی چین هنوز به طور کامل به سطح قبل از همهگیری نرسیده است. با این حال، امارات و سایر شرکتهای هواپیمایی منطقهای در چند سال گذشته مشتاق گسترش فعالیتهای خود در بازار چین بودهاند. اوایل امسال، این شرکت هواپیمایی پروازهایی به شنزن را اعلام کرد و امارات را به اولین شرکت هواپیمایی خاورمیانه تبدیل کرد که به این مقصد پرواز میکند. شرکت هواپیمایی امارات اسکای کارگو (Emirates SkyCargo) از تقاضای قوی برای عملیات خود در چین خبر داد و تقریباً 2000 تن بار را در هفته از سرزمین اصلی چین حمل میکند. این شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که با ظرفیت کامل در تمام مسیرها با تقاضای بالای بار در پروازهای باری و مسافری فعالیت میکند. هانگژو، پایتخت استان ژجیانگ، به سرعت در حال رشد است تا به یک قطب جهانی برای نوآوری، تجارت الکترونیک و پیشرفتهای فناوری تبدیل شود. این شهر که محل استقرار گروه علیبابا است، نیروی محرکه اقتصاد دیجیتال چین محسوب میشود و پیشبینی میشود صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی آن تا سال ۲۰۲۶ از ۷۰ میلیارد درهم (۱۴۰ میلیارد یوان چین) فراتر رود.
جابجایی 13 میلیون مسافر توسط شرکت تاکسی دبی در سه ماهه اول سال 2025
در سه ماهه اول سال 2025، 13 میلیون سفر با تاکسیها و لیموزینهای شرکت تاکسی دبی انجام شد که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است. این کافی بود تا درآمد به 588.3 میلیون درهم برسد که 5 درصد بیشتر از گذشته است.