تامین مالی؛ ابزاری برای افزایش دسترسی به گوشیهای هوشمند در اوگاندا
گزارش حاضر، ضمن بررسی برخی تلاشها و اقدامات در جهت تامین مالیِ خرید گوشیهای هوشمند از سوی عامه مردم در اوگاندا، به بررسی دلایل اتخاذ چنین امری، به ویژه از سوی شرکتها، میپردازد. این گزارش، پیرو برخی خبرها در رسانههای اوگاندا، و تلاشِ شرکتها برای ورود به بازار گوشیهای همراه و کسب درآمد، نگاهی بر امکان تامین مالی برای خرید و دسترسی به گوشیهای هوشمند برای عامه مردم میاندازد.
در عصر ارتباطات و اینترنت، توجه شهروندانِ هر کشور روز به روز بیشتر به سمت فضای مجازی جهت تبادل فوری اطلاعات و اخبار و... سوق پیدا کرده است. زندگی روزانه مردم، وابستگیِ بیشتری به ابزارهای ارتباط سریع پیدا کرده و تلفن همراه مهمترین ابزار در این خصوص است. اما کمبود درآمد و منابع مالی برای خرید گوشیهای گرانقیمت هوشمند به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، فرصتی است تا شرکتهای فعال در این صنعت با تولید گوشیهای ارزان قمیت و البته با کارآیی لازم، وارد عرصه شوند. گزارش حاضر، نگاهِ گذرایی به امکان تامین مالی برای خرید و دسترسی به گوشیهای هوشمند برای عامه مردم دارد.
پایگاه خبری ایندیپندنت اوگاندا در گزارش خبری آورده است، اوگاندا در حال تلاش برای افزایش نقش فناوریهای دیجیتال در زندگی روزمره بوده و طرح تامین مالی دستگاههای تلفن همراه به عنوان راهحل حیاتی برای پر کردن شکاف دیجیتال و فراهم کردن امکان مشارکت بیشتر افراد و کسبوکارها در اقتصاد متصل به فناوری شناخته میشود. اگرچه استفاده از تلفن همراه در اوگاندا در سالهای اخیر افزایش یافته، اما میزان استفاده از گوشیهای هوشمند هنوز پایین است و دلیل اصلی آن، هزینه بالای این دستگاههاست. گوشیهای هوشمندِ معمولی که قیمت آنها معمولاً بین 400 هزار تا یک میلیون و 200 هزار شیلینگ (هر یورو تقریباً معادل 4000 شیلینگ اوگاندا) است، برای بسیاری از اوگانداییها، به ویژه کسانی که در مناطق روستایی زندگی میکنند، قابل دسترسی نیست. این شکاف در توان خرید باعث محدودیت دسترسی به خدمات دیجیتال ضروری مانند بانکداری موبایلی، تجارت الکترونیک، آموزش آنلاین و پزشکی از راه دور شده است.
برای حل این مشکل، چندین شرکتِ تامین مالی دارایی، راهحلهایی ارائه کردهاند که به مشتریان اجازه میدهد گوشیهای هوشمند را به صورت قسطی خریداری کنند. مدل «الان بخر، بعداً پرداخت کن»[1] که شامل اندکی پیشپرداخت و اقساط ماهانه برای مابقی مبلغ است، دسترسی به گوشیهای هوشمند را تا حدودی متحول کرده است. پرداختها به سهولت از طریق پلتفرمهای «پولِ موبایلی»[2] انجام میشود که فرآیند خرید را برای مشتریان سادهتر کرده است.
آرماندز سوپستیکس، معاون شرکت واتو اوگاندا[3] توضیح میدهد که تامین مالی دارایی، روشی مطلوب و در دسترس برای اوگانداییها جهت خرید گوشیهای هوشمند فراهم میکند. وی میگوید که این دستگاهها با شرایط تامین مالی با بهره پایین ارائه میشوند و همین امر، گوشیهای هوشمند را حتی برای افرادی با درآمد پایین، مقرون به صرفه میسازد. او افزود: «برای صاحبان کسبوکارهای کوچک، گوشیهای هوشمند فقط ابزار ارتباطی نیستند؛ بلکه برای انجام معاملات آنلاین و استفاده از اپلیکیشنهای تجاری که کارها را سادهتر میکند، ضروری هستند. هدف ما این است که هزینههای اولیه خرید را کاهش دهیم و گوشیهای هوشمند را برای کسانی که بیشتر به آنها نیاز دارند، قابل دسترس کنیم». وی همچنین اشاره میکند که با توجه به اولویتهای دولت اوگاندا در زمینه فراگیری (شمول) دیجیتال، شرکت واتو سیاستهای خود را بهگونهای تنظیم کرده است که نفوذ گوشیهای هوشمند را افزایش دهد و به شهروندانِ بیشتری امکان مشارکت در اقتصاد دیجیتال را بدهد. این اقدام به نوبه خود، فرصتهای جدیدی برای رشد و نوآوری فراهم میآورد. او در ادامه با تاکید بر نقش مهم «تامین مالی» در تجهیز اوگانداییها به ابزارهایی که برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال، اظهار داشت: «با افزایش نفوذ گوشیهای هوشمند و سرمایهگذاری در زیرساختهای اینترنتی، اوگاندا در مسیر تبدیل شدن به کشورِ کاملاً متصل به شبکه جهانی حرکت میکند».
با این حال، تامین مالی دارایی هنوز با چالشهای بزرگی- بهویژه در زمینه افزایش آگاهی مردم درباره گزینههای موجود- مواجه است. بسیاری از مشتریانِ بالقوه از برنامههای تامین مالی که میتواند گوشیهای هوشمند را مقرون به صرفهتر کند، بیاطلاع هستند. نیومبی تِمبو مدیر اجرایی کمیسیون ارتباطات اوگاندا[4]، اشاره کرد که پایین بودن میزان استفاده از گوشیهای هوشمند یکی از موانع اصلی در مسیر تحقق اهداف تحول دیجیتال کشور است. او اذعان کرد که هر چند دسترسی به اینترنت در حال افزایش است اما مناطق شهری، بیشتر از این مزایا بهرهمند میشوند. او همچنین بر اهمیت استفاده از فناوری در بخشهای کلیدی مانند کشاورزی، آموزش و بهداشت برای بهبود کیفیت خدمات و بهرهوری در سراسر کشور تاکید کرد.
تمبو در همین زمینه اظهار داشت: «تعداد مشترکان اینترنت موبایل در اوگاندا از 14 میلیون نفر در سال 2020 به 16 میلیون نفر در سال 2023 افزایش یافته که نشاندهنده اهمیت فزاینده خدمات دیجیتال است». وی افزود که این افزایش، نیاز به سرمایهگذاری بیشتر را در توسعه زیرساختهای اینترنتی برای گسترش مزایای دیجیتال به تمام اوگانداییها، نمایان میکند. کریس باریومونسی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارشاد ملی نیز ضمن تاکید بر تاثیرِ تحولیِ حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات در اقتصاد اوگاندا، اشاره کرد که این بخش سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار شغل در کل کشورها ایجاد کرده و سالانه 180 میلیارد دلار سرمایهگذاری نیز جذب میکند. وی همچنین به تلاشهای مستمر برای ادغام قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمات دولتی برای بهبود کارایی، مبارزه با فساد و افزایش رقابتپذیری ملی اشاره کرد. باریومونسی افزود: «ما چهار فاز از زیرساختهای فیبر نوری را تکمیل کرده و با کمکهای مالی از اِکسیم بانک چین، در حال گسترش شبکه خود هستیم تا همه نقاط را تحت پوشش قرار دهیم».
نسخۀ اصلی گزارش سالانۀ کمیسیون ارتباطات اوگاندا (UCC) در خصوص بخش ارتباطات این کشور در سال 2023 در فایل پیوست ارائه گردیده است.
[1] Buy Now, Pay Later
[2] Mobile Money
[3] Watu Uganda
[4] UCC