معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۹/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

توسعه سرمایه گذاری خارجی در ساخت مراکز داده در مالزی

مالزی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد مورد تقاضا برای مراکز داده است و غول‌های فناوری میلیاردها دلار را برای ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی پیشرفته به این کشور سرازیر می‌کنند. از آنجایی که جهان بیشتر به خدمات ابری، پخش جریانی و تجارت الکترونیک وابسته می‌شود، مزایای منحصر به فرد مالزی این است که آن را به عنوان یک نیروگاه منطقه ای قرار می دهد.

تبدیل مالزی به مقصد مراکز داده

مالزی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد مورد تقاضا برای مراکز داده است و غول‌های فناوری میلیاردها دلار را برای ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی پیشرفته به این کشور سرازیر می‌کنند. از آنجایی که جهان بیشتر به خدمات ابری، پخش جریانی و تجارت الکترونیک وابسته می‌شود، مزایای منحصر به فرد مالزی این است که آن را به عنوان یک نیروگاه منطقه ای قرار می دهد. با فشار سنگاپور بر روی توسعه مراکز داده جدید، بازیگران صنعت به دلیل فرصت های سرمایه گذاری، خدمات دیجیتال، اتصال و مشوق های مالیاتی برای شرکت های خارجی، به مالزی چشم دوخته اند تا امکانات خود را راه اندازی کنند.

بازار مرکز داده مالزی به عنوان قطب بالقوه بعدی ظاهر شده و به عنوان یک پیشرو ،جلوتر از سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و اندونزی ایستاده است. افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی، محاسبات ابری، ذخیره سازی داده‌ها و فناوری‌های مرتبط به طور قابل توجهی موقعیت مالزی را به عنوان مرکز مرکز داده در جنوب شرقی آسیا تقویت می‌کند.

کوالالامپور، سایبرجایا و جوهور باهرو با ایجاد پارک های متعدد فناوری، سه منطقه اصلی تمرکز مراکز داده در مالزی هستند. املاک و مستغلات مقرون به صرفه، زیرساخت‌های مخابراتی کارآمد، و منبع تغذیه قابل اعتماد در این مناطق، سرمایه‌گذاری‌های جهانی مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون را جذب می‌کند. محیط اقتصادی باثبات مالزی فضای مساعدی را برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت با پایگاه صنعتی قوی، زمین  فراوان و نیروی کار ماهر برای حمایت از رشد صنعت مرکز داده فراهم می‌کند که در مقایسه با کشورهای همسایه هزینه‌های عملیاتی کمتری را ارائه می دهد. سنگاپور سال ها مرکز اصلی مرکز داده بوده، هزینه‌های بالای زمین و عملیات در آنجا باعث شده است که بسیاری از شرکت ها به مالزی به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه روی بیاورند.

مالزی همچنین دارای شبکه‌های کابلی زیردریایی گسترده و اتصال فیبر نوری زمینی است که از اتصالات اینترنتی پرسرعت و قابل اطمینان اطمینان می دهد زیرا سرمایه گذاری مستمر در زیرساخت های مخابراتی موقعیت مالزی را به عنوان یک هاب اتصال افزایش می دهد. موقعیت استراتژیک مالزی در آسیای جنوب شرقی آن را به یک مرکز ایده آل برای پاسخگویی به نیازهای دیجیتالی رو به رشد منطقه تبدیل می‌کند.

 استراتژی دولت مالزی برای جذب سرمایه گذاری خارجی

دولت مالزی برای جذب شرکت‌های بین المللی فناوری فرش قرمز پهن کرده است و برای جذب سرمایه‌گذاری مشوق‌های مالیاتی و کمک‌های بلاعوض ارائه می‌کند. طرح اقتصاد دیجیتال مالزی اهداف بلندپروازانه ای  دارد و می خواهد مالزی تا سال 2030 به یک رهبر اقتصاد دیجیتال تبدیل شود و مراکز داده در قلب این تحول قرار دارند. اخیرا دولت مالزی، آئین نامه دستورالعمل های برنامه ریزی مرکز داد را تصویب کرده است. هدف این دستورالعمل ها، استانداردسازی و ساده کردن فرآیندهای تأیید مجوز و برنامه درخواست کنندگان است. این دستورالعمل‌ها از ابتکار عمل برای افزایش عملیات تجاری، تکمیل اکوسیستم صنعت مرکز داده و ارائه یک نقطه مرجع برای کسانی که در توسعه مرکز داده فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند.

دولت مالزی، مشوق‌های جذاب مالیاتی را از طریق آژانس‌های ترویج سرمایه‌گذاری مانند سازمان توسعه سرمایه‌گذاری مالزی(MIDA) به ایجاد کنندگان مراکز داده ارائه می‌کند.این مشوق ها شامل معافیت یا کاهش مالیات بر درآمد، عوارض واردات و مالیات فروش برای اپراتورهای واجد شرایط مرکز داده است.  از جمله این مشوقها طرح « ابتکارات دیجیتال مالزی» است. این ابتکارات توسط شرکت اقتصاد دیجیتال مالزی(MDEC)   با هدف ارتقاء مراکز داده و ارائه دهندگان خدمات ابری با انگیزه‌ها و امتیازات خاص معرفی شده است. بر این اساس شرکت‌های دیجیتال به جای محدود شدن به شهرهای سایبری (Super Corridor) یا مراکز سایبری در هر نقطه از کشور فعالیت، رشد، گسترش یا سرمایه‌گذاری کنند.

یکی دیگر از مشوقها طرح تشویقی «شتاب اکوسیستم دیجیتال» است. هدف آن تقویت اکوسیستم دیجیتال از طریق جذب فناوری و سرمایه گذاری دیجیتال با تمرکز بر دو نوع خدمات میزبانی شامل ارائه دهندگان فناوری دیجیتال و خدمات دیجیتال مبتنی بر انقلاب صنعتی است. یکی دیگر ازمشوق ها، « مشوق های مالیاتی ویژه تحت پنجانا» ( PENJANA ) است. این مشوق های مالیاتی برای شرکت هایی است که فعالیت خود را به مالزی منتقل می‌کنند و سرمایه گذاری جدیدی را در بخش های خدماتی منتخب انجام می دهند. اطلاعات تکمیلی در خصوص این مشوق ها در لینک شرکت اقتصاد دیجیتال مالزی قابل دسترسی است. https://mdec.my/

 چالش های دولت مالزی برای توسعه مراکز داده

تقاضای فزاینده برای مراکز داده به طور اجتناب ناپذیری منجر به مصرف انرژی و آب بیشتر خواهد شد ایجاد یک مرکز بزرگ انرژی بر مانند مرکز داده نیاز به مصرف روزانه قابل توجهی از برق و آب دارد. به طور طبیعی، ایجاد چنین مراکز بزرگی مسائل زیست محیطی را ایجاد خواهد کرد، از این رو برای همه مراکز داده ضروری است که با توجه به نیازهای انرژی قابل توجه خود، پایداری زیست محیطی را در اولویت قرار دهند. استراتژی‌های مختلفی  برای کاهش اثرات زیست محیطی مانند استفاده از منابع انرژی پایدار، سیستم های خنک کننده پیشرفته و فن آوری‌های تصفیه آب، ‌استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، الگوی ایجاد «ساختمان سبز» قابل استفاده است. بنابراین، اولویت بندی طراحی، ساخت و بهره برداری از مراکز داده به شیوه ای پایدار برای صنعت بسیار مهم است. کارشناسان معتقدند، مالزی برای اطمینان از موفقیت صنعت مرکز داده باید بر روی چندین حوزه کلیدی زیر تمرکز کند :

- امنیت سایبری: از آنجایی که مراکز داده مقادیر زیادی از اطلاعات حساس را ذخیره می‌کنند، هدف اصلی حملات سایبری هستند. اقدامات امنیت سایبری قوی، از جمله تشخیص تهدید پیشرفته، جلوگیری از نفوذ، و رمزگذاری داده‌ها، برای محافظت از داده‌ها و حفظ اعتماد مشتری حیاتی هستند.

- توسعه استعدادها: این صنعت به نیروی کار بسیار ماهر به ویژه در زمینه‌هایی مانند مهندسی شبکه، امنیت سایبری و مدیریت مرکز داده نیاز دارد. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش برای ایجاد استعداد مورد نیاز برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده ضروری است.

- همکاری منطقه ای: همکاری با کشورهای همسایه در زمینه توسعه مرکز داده، اتصال و امنیت سایبری می‌تواند یک اکوسیستم مرکز داده منطقه ای یکپارچه تر و انعطاف پذیرتر ایجاد کند.

 میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در  مراکز داده مالزی

افزایش هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و رایانش ابری در منطقه تقاضای قابل توجهی برای ظرفیت مرکز داده ایجاد می‌کند. تقاضای قوی جهانی برای دیجیتالی شدن باعث رشد سریع مراکز داده در آسیا و اقیانوسیه می‌شود. بازار مراکز داده این کشورها، با پذیرش فناوری‌های مختلف مانند محاسبات ابری، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، اینترنت اشیا و 5G تقویت شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، مالزی تنها در نیمه اول سال 2023 شاهد افزایش 273 درصدی سرمایه‌گذاری دیجیتال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود که نشان‌دهنده این است که رشد بیشتر سرمایه‌گذاری دیجیتال در مسیر صعودی قرار دارد. پیش بینی می‌شود تا سال 2025 به 275 میلیارد رینگیت برسد که 16 درصد از تولید ناخالص داخلی مالزی را تشکیل می دهد. وزیر سرمایه گذاری، تجارت و صنعت (MITI) مالزی اخیرا اعلام کرد که مراکز داده اکثریت (114.7 میلیارد رینگیت) از 144.7 میلیارد رینگیت سرمایه گذاری دیجیتال تایید شده بین سال های 2021 تا 2023 را تشکیل می دهند. همه گیری کووید-19 تغییرات دیجیتالی را تسریع کرد و منجر به افزایش سرمایه گذاری در مرکز داده در منطقه سایبرجایا شد.

در نوامبر ۲۰۲۳، دولت مالزی و شرکت گوگل، همکاری خود را با هدف تسریع نوآوری داخلی اعلام کردند. اخیراْ شرکت گوگل خبر از سرمایه گذاری قابل توجهی در مالزی داده و 2 میلیارد دلار برای ایجاد اولین مرکز داده و ایجاد منطقه Google Cloud در مالزی متعهد شده است. تصمیم گوگل برای قرار دادن مرکز داده جدید و منطقه ابری خود در پارک تجاری Elmina متعلق به شرکت Sime Darby Property در ایالت سلانگور، تصمیمی استراتژیک است. این مرکز از خدمات اصلی گوگل از جمله جستجو، نقشه‌ها و فضای کاری پشتیبانی می‌کند و ارائه خدمات هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند. علاوه براین، مرکز ابری نیازهای کسب ‌و کارهای محلی و سازمان‌های بخش عمومی را برآورده و خدمات ابری پیشرفته‌ای را ارائه می‌کند که می‌تواند تحول دیجیتال را در بخش‌های مختلف پیش ببرد.

علاوه بر گوگل، شرکت مایکروسافت برنامه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در خدمات ابری به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در مالزی اعلام کرد. شرکت انویدیا، برای توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی در مالزی متعهد به 4.3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایالت جنوبی جوهور شد. همچنین شرکت آمازون برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری در مالزی دارد. این سرمایه گذاری‌ها اهمیت رو به رشد مالزی در آسیای جنوب شرقی در چشم انداز فناوری جهانی را برجسته می‌کند.

  ویژگی‌های بازار مرکز داده مالزی

در حال حاضر، مالزی میزبان حدود 34 مرکز داده عملیاتی است که اکثر آنها مطابق با استانداردهای Tier III توسعه یافته اند. مالزی یکی از گران‌ترین بازارهای جهان برای توسعه مراکز داده است، با هزینه‌های ساخت بین 8.5 تا 10 میلیون دلار آمریکا در هر مگاوات، که آن را پس از سنگاپور و اندونزی گران‌ترین بازار در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌کند. صنعت مرکز داده مالزی دارای چندین اپراتور پیشرو در «اجاره فضای اختصاصی رک» (collocation) است، مانند مراکز داده پل، NTT DATA، مراکز داده Keppel، مراکز داده Vantage، VADS و خدمات GDS. بازار همچنین شاهد ورود بازیگران جدیدی از جمله Air Trunk، Equinix، Edge Conne X، Princeton Digital Group، NEXTDC و ST Telemedia Global Data Centers است که نشان دهنده یک چشم انداز پویا و رقابتی در مالزی است.

بر اساس داده‌های Mordor Intelligence، در سال 2023، مراکز داده سطح 3 بیشترین سهم بازار مالزی را در اختیار داشتند و پیش‌بینی می‌شد که سریع‌ترین بخش رشد در دوره پیش‌بینی 2017 تا 2029 باشد. بخش مرکز داده سطح ۱ و ۲ در مالزی ظرفیت بارگذاری فناوری اطلاعات خود را از 0.59 مگاوات در سال 2021 به 2.39 مگاوات در سال 2022 افزایش داد و انتظار می رود تا سال 2029 به 3.59 مگاوات با نرخ رشد مرکب سالانه CAGR ۵.۵۹ درصد برسد. در مقابل، سطح ۳ دارای ظرفیت بار ۲۵۷.۸۵ مگاوات در سال 2021 بود و پیش بینی می‌شود که از 457.66 مگاوات در سال 2022 به 1379.11 مگاوات تا سال 2029 با CAGR بالاتر 17.07 درصد رشد کند. مراکز داده سطح 3 به دلیل قابلیت نگهداری همزمان ترجیح داده می‌شوند و امکان نگهداری بدون اختلال در عملیات را فراهم می‌کنند، به همین دلیل است که بسیاری از اپراتورهای مخابراتی بر ایجاد چنین امکاناتی برای جلوگیری از اختلالات عملیاتی تمرکز می‌کنند. سطح ۴ در حال حاضر راکد است اما انتظار می رود در آینده شاهد افزایش رونق آن باشیم. در حال حاضر، Telco Hube Xchange وRegal Orion  تنها شرکت‌هایی در مالزی هستند که دارای گواهینامه Tier 4 هستند.

 جمع بندی

مالزی به دلیل رشد دیجیتال و افزایش تقاضا برای خدمات دیجیتال در منطقه آسیا و اقیانوسیه و همسو با توسعه اقتصادی، به عنوان مرکز جدید مراکز داده که به شرکت‌های جهانی خدمات ارائه می‌دهند، ظهور کرده است. جذابیت این کشور در موقعیت جغرافیایی استراتژیک آن و مشوق های دولتی مانند مالیات ویژه «تحت پنجانا» PENJANA و مزیت های رقابتی نهفته است که آن را به مقصدی ایده آل برای شرکت های خارجی که به دنبال خدمات مرکز داده یا گسترش تجارت دیجیتال هستند، تبدیل می‌کند.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری گوگل در مرکز داده و بازار ابری مالزی نشان‌دهنده روند گسترده‌تر حضور غول‌های فناوری به مالزی است که آسیای جنوب شرقی را به عنوان قطبی برای نوآوری و رشد فناوری تشخیص داده اند. مالزی با ابتکارات استراتژیک و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه از سوی شرکت‌های پیشرو، موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در اقتصاد دیجیتال جهانی، پیش‌برد پیشرفت‌های فناوری و توسعه اقتصادی در منطقه دارد.

منابع

https://www.businessgo.hsbc.com/en/article/data-centers-in-malaysia

https://www.businessgo.hsbc.com/en/article/data-centers-in-malaysia

https://www.aseanbriefing.com/news/google-to-invest-us2-billion-in-malaysia-data-center-and-cloud-market/

https://www.nst.com.my/news/nation/2024/06/1066460/malaysia-strategic-position-be-data-centre-regional-hub-experts

https://themalaysianreserve.com/2024/08/06/data-centre-surge-boosts-msia-tech-and-economic-growth/

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/10/14/what-are-data-centres-and-how-come-malaysia-is-able-to-attract-billions-in-tech-investments-for-them/153620

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما