معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۴۴

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جزئیات جدید از ساخت نیروگاه هسته ای در قزاقستان

کنسرسیومی‌برای ساخت نیروگاه هسته ای در قزاقستان متشکل از چندین شرکت ایجاد خواهد شد. رومن اسکلیار معاون اول نخست وزیر این موضوع را در یک نشست خبری دولت اعلام کرد.

وی در مورد خطرات سیاسی احتمالی در صورت مشارکت روسیه در اجرای این پروژه اظهار نظر کرد.

معاون نخست وزیر توضیح داد: «به احتمال زیاد، ساخت ایستگاه توسط کنسرسیومی انجام خواهد شد که بیش از پنج کشور را شامل می‌شود. وی افزود : ما علاقه مند به استفاده از فناوری‌های کشورهای پیشرو در این زمینه هستیم، بنابراین تصمیم توسط یک گروه پروژه خاص اتخاذ خواهد شد. و خطرات سیاسی احتمالی به محض در طول فرآیند طراحی در نظر گرفته خواهد شد و طبیعتاً در قراردادها با شرکت ها و کشورهای مختلف حق شرط در نظر گرفته می‌شود.»

اسکلیار توضیح داد که یک نیروگاه هسته ای فقط یک تاسیسات نیست. ساختار آینده متشکل از تعدادی اجزا خواهد بود، به همین دلیل به یک کنسرسیوم نیاز است.

وی تاکید کرد: چالش انجام چنین کاری در حین طراحی است که بهترین فناوری‌ها را از کشورهای مختلف دریافت کنیم.بر این اساس بهترین شرکت های پیمانکاری جهان در ساخت این ایستگاه مشارکت خواهند داشت. بنابراین، یک جزیره هسته ای توسط یک کشور، یک توربین توسط کشور دیگر، یک سوئیچ توسط یک کشور سوم و غیره می‌تواند ساخته شود. اما در کنار هم، همه اینها تأثیر خوبی خواهد داشت.بنابراین نباید روی یک تامین کننده و پیمانکار تمرکز کنیم.

اسکلیار گفت: مشخص خواهد شد که چه کسی عضو کنسرسیوم خواهد بود، چه زمانی مستندات تهیه می‌شود و چه زمانی درباره پیمانکار و طراح تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: برنامه زمانی برای اجرای  پروژه به این صورت است: یک سال برای توسعه یک مطالعه امکان سنجی، 1.5 سال برای طراحی و اسناد برآورد. که بعد این مراحل، مرحله ساخت و ساز شروع می‌شود.

وی همچنین گفت: در ساعات اوج بار، کسری برق در قزاقستان به 2 گیگاوات می رسد و بدون انجام اقدامات مناسب، تا سال 2030 این رقم می‌تواند به 7 گیگاوات برسد که تقریباً نیمی از ظرفیت موجود است.

 بنابراین تا سال 2028 برنامه ریزی شده است که حدود 6.7 گیگاوات از کل تولید را راه اندازی کند که 700 مگاوات آن در سال جاری راه اندازی می‌شود.

 باید درک کرد که قزاقستان تعهدات خود را برای دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 پذیرفته است، بنابراین کنار گذاشتن تدریجی ظرفیت های زغال سنگ قدیمی اجتناب ناپذیر است.

https://lsm.kz/v-kazahstane-ozvuchili-novye-podrobnosti-po-aes

بانک ملی دیجیتال چه زمانی در قزاقستان شروع به کار می‌کند؟

  به گزارش ال اس قزاقستان: تا سال 2025، کار اصلی ایجاد زیرساخت ریگلاتوری دیجیتال به پایان خواهد رسید.

بانک ملی قزاقستان، همراه با آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی و شرکت کنندگان در بازار، در حال توسعه استراتژی برای دیجیتالی کردن ریگلاتوری مالی برای پنج سال آینده هستند.

این سند ابتکارات دیجیتال در کشور را در یک مفهوم واحد از یک بانک ملی دیجیتال ترکیب می‌کند. این خبر را آکیلژان بایماگامبتوف، معاون رئیس بانک ملی در افتتاحیه اجلاس فین تک آسیای مرکزی Central Asia Fintech Summit  اعلام کرد.

به گفته وی، این استراتژی تکمیل کننده تغییرات نظارتی برنامه ریزی شده برای ایجاد یک محیط قانونی طرفدار نوآوری در بازار مالی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: گذار به مرحله کیفی جدید دیجیتالی شدن، بدون وجود زیرساخت مالی دیجیتال ملی که تضمین کننده تعامل بین سازمان‌های مالی و نفوذ گسترده خدمات مالی دیجیتال در سطح ملی است، غیرممکن است.

به گفته وی، زیرساخت باید دسترسی برابر برای همه شرکت کنندگان ایجاد کند.

آکیلژان بایماگامبتوف  گفت: "مولفه‌های کلیدی زیرساخت سیستم پرداخت ملی، پلت فرم تنگه دیجیتال، پلت فرم Open API، مکانیسم رضایت دیجیتال، سیستم شناسایی بیومتریک و مرکز مبارزه با تقلب است.

برخی از این راه حل ها در حال حاضر کار می‌کنند و برخی مانند تنگه دیجیتال، پلت فرم Open API، مرکز مبارزه با تقلب، سال گذشته در حالت آزمایشی راه اندازی شدند و خدمات در حال گسترش هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تا سال 2025 کار اصلی تشکیل این زیرساخت به پایان خواهد رسید.

https://lsm.kz/kogda-v-kazahstane-zarabotaet-cifrovoj-nacional-nyj-bank

 قزاقستان و عربستان سعودی در حال توسعه همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند

 شرکت  ACWA Power  علاقه مند به گسترش بیشتر همکاری با قزاقستان است. مادیار منیل بیکوف سفیر قزاقستان در عربستان سعودی با محمد ابونایان رئیس هیئت مدیره شرکت ACWA Power دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین راه‌های گسترش بیشتر همکاری‌های قزاقستان و عربستان از جمله در نظر گرفتن امکان اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مادیار  منیل بیکوف در خصوص پتانسیل انرژی و فرصت های سرمایه گذاری قزاقستان و همچنین اقدامات دولت جمهوری قزاقستان برای جذب سرمایه‌های خارجی در اقتصاد این کشور به گفتگو کننده اطلاع داد.

به نوبه خود، ابونایان با اشاره به اینکه قزاقستان یک شریک مهم برای عربستان سعودی است، از پیشنهاد طرف قزاق برای گسترش همکاری‌ها در انرژی و سایر زمینه‌ها حمایت کرد که به طور کلی به تعامل سرمایه گذاری بین دو کشور کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که در مارس 2024، توافقنامه بین دولتی بین قزاقستان و عربستان سعودی در مورد پروژه ACWA Power مبنی بر توسعه مشترک پروژه ساخت نیروگاه‌های بادی با ظرفیت کل 1 گیگاوات با سیستم ذخیره انرژی امضا شد.  سرمایه گذاری اولیه بیش از 1.8 میلیارد دلار آمریکا است.

ACWA Power یک توسعه‌دهنده، سرمایه‌گذار و اپراتور پیشرو در زمینه‌های نیروگاه‌های برق، آب شیرین کن و نیروگاه‌های هیدروژن سبز در عربستان سعودی است.

 این شرکت در حال حاضر در 12 کشور از جمله خاورمیانه، شمال و جنوب آفریقا، آسیای مرکزی و جنوب شرقی نمایندگی دارد.

 این شرکت همچنین بزرگترین تولید کننده آب شیرین شده (تولید 44.4 گیگاوات و 6.8 میلیون متر مکعب آب شیرین در روز) است و به عنوان یکی از بهترین شرکت های انرژی تجدیدپذیر در جهان شناخته می‌شود.

https://dknews.kz/ru/ekonomika/341231-kazahstan-i-saudovskaya-araviya-razvivayut

قزاقستان و ایران در مورد پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفتگو کردند

 قزاقستان و ایران در حال افزایش همکاری در حوزه کشاورزی هستند.

ارمک کنژخانولی معاون وزیر کشاورزی با علی اکبر جوکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در مورد همکاری‌های دوجانبه در زمینه کشاورزی گفتگو کردند.

ارمک کنژخانولی خاطرنشان کرد که یکی از حوزه‌های اولویت دار همچنان اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

ارمک کنژخانولی: ما در تلاش هستیم تا شاخص های سرمایه گذاری و گردش تجاری محصولات کشاورزی بین قزاقستان و ایران را افزایش دهیم. همچنین آمادگی داریم از سرمایه گذاران ایرانی که علاقه مند به اجرای پروژه‌ها در کشورمان هستند حمایت های لازم را انجام دهیم.

 در سال 2022 یک میلیون تن غلات به ایران صادر کردیم. آمادگی داریم در زمینه‌های دیگر هم با کشور شما همکاری نماییم.

در این جلسه بخش‌های کلیدی که می‌تواند مبنای تعامل بین طرفین باشد، شناسایی شد. این بخش ها شامل تولید مواد غذایی و تولید محصولات زراعی است.

علی اکبر جوکار بر اهمیت توسعه بیشتر روابط ایران و قزاقستان تاکید کرد و نسبت به صنعت شیلات قزاقستان ابراز علاقه کرد.

شرکت کنندگان در نشست آمادگی خود را برای حفظ تماس های فعال و بحث در مورد همه ابتکارات متقابل سودمند تایید کردند.

ارمک کنژخانولی در پایان این نشست از سفیر ایران و سرمایه گذاران احتمالی دعوت کرد تا از نمایشگاه بین المللی «کاز آگرو و کاز مزرعه» که مهرماه در آستانه برگزار می‌شود، بازدید کنند.

https://dknews.kz/ru/ekonomika/341257-kazahstan-i-iran-obsudili-investicionnye-proekty-v

فناوری منحصر به فرد برای درمان رگ های خونی در قزاقستان

برای اولین بار در کشورهای مستقل مشترک المنافع، فناوری استفاده از امواج شوک درمانی برای کلسیفیکاسیون عروقی توسط متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه  (UMC) بکار گرفته شد.

بهبود در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی توانایی ارائه مراقبت به بیماران مبتلا به ضایعات پیچیده را افزایش می دهد.

اغلب آترواسکلروز عروق قلب با تجمع ترکیبات کلسترول و کلسیم روی دیواره آنها حاد می‌شود که به نوبه خود به طور قابل توجهی گزینه‌های درمانی را محدود کند.

یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که با موفقیت ترکیبات کلسیمی سخت را از بین می‌برد، سنگ شکنی داخل عروقی کرونری یا شوک ویو است.

این روش مدرن به خرد کردن ترکیبات کلسیمی‌با استفاده از حسگرهای اولتراسونیک کمک می‌کند که اندازه آنها به قدری کوچک است که می‌توان آنها را از طریق عروق مستقیماً به محل پلاک کلسیومی منتقل کرد. پس از این روش، استنت در بیمار کار گذاشته می‌شود.

درمان با امواج شوک تنها بر رسوبات سخت بدون آسیب به بافت نرم تأثیر می‌گذارد. توجه به این نکته ضروری است که قطعات کلسیم به خودی خود وارد مجرای رگ و بیشتر وارد جریان خون نمی‌شوند.

پیش از این، کارشناسان استفاده از سنگ شکنی داخل عروقی را در کلینیک های ایالات متحده مشاهده کردند. در ماه سپتامبر، تیم مرکز قلب UMC این فناوری را برای اولین بار در CIS معرفی کرد.

تیم پزشکی این کلینیک طی دو روز با موفقیت 5 عمل از این دست را بر روی بیمارانی که چندین ماه منتظر این فناوری بودند انجام دادند وضعیت همه بیماران رضایت بخش است و پس از ترخیص همچنان تحت نظر هستند.

بیمار شارا سیلخانوا، ساکن کیزیلوردا گفت: در سال 2007، در آلماتی تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفتم.و به مدت 16 سال احساس خوبی داشتم. با این حال، سال گذشته اولین علائم بیماری ظاهر شد و معاینه کلسیفیکاسیون عروقی را تایید کرد. من جزو اولین کسانی بودم که با استفاده از تکنولوژی جدید به من پیشنهاد درمان داده شد و البته کمی هم نگران بودم.اما همه چیز خوب پیش رفت و من از پزشکان و کل تیم کلینیک UMC که همیشه آماده یادگیری چیزهای جدید هستند تشکر می‌کنم.

 https://dknews.kz/ru/dk-life/341119-v-kazahstane-primenili-unikalnuyu-tehnologiyu-dlya

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما