معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۶:۲۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شاخص ها(بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار سوئد):

نرخ تورم بر اساس CPI در ماه سپتامبر: 1.9 درصد

نرخ تورم بر اساس CPIF در ماه سپتامبر: 1.2 درصد

نرخ بیکاری: 8.4 درصد

یک یورو: 11.38کرون(نرخ هفته گذشته 11.30 کرون)

یک دلار: 10.40 کرون(نرخ هفته گذشته 10.14 کرون)

 

رئیس بانک مرکزی: عملکرد اقتصادی بهتر به لطف چارچوب های سیاست اقتصادی

اریک تدین  در سمیناری در مورد چارچوب سیاست اقتصادی کشور اظهار داشت، نرخ تورم پایین و باثبات، مالیه عمومی قوی با تثبیت‌کننده‌های خودکار گسترده، افزایش دستمزد اسمی قابل پیش‌بینی و یک سیستم مالی باثبات - همه این عناصر برای توسعه پایدار و خوب اقتصاد سوئد مورد نیاز است. در سال‌های اخیر، این چارچوب با ترکیبی از شوک‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است که برای اولین بار از زمان معرفی آن در دهه 1990، تورم را به میزان قابل توجهی افزایش داد. خانواده‌ها و شرکت ها تحت فشار قابل توجهی قرار گرفته اند. دقیقاً در چنین شرایطی است که چارچوب ها به طور جدی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. همیشه جا برای بحث در مورد جزئیات اجرای خود سیاست اقتصادی وجود دارد، اما رتبه کلی برای چارچوب خوب است. سیاست پولی برای کاهش تورم به هدف 2 درصدی در یک زمان معقول عمل کرده است. آنها مسئولیت را بر عهده گرفتند. شکل گیری دستمزد و خودداری از مطالبات غرامت، اگر تورم در سطح بالاتری قرار می‌گرفت، وضعیت بسیار بدتر می‌شد، تورم نزدیک به هدف تثبیت شده بود و شرایط برای بهبود اقتصادی و افزایش دستمزدها فراهم است. این چارچوب‌ها نه تنها در سال‌های اخیر، بلکه در کل دوره از دهه 1990 تا حد زیادی خوب عمل کرده‌اند. در دیدگاه بین‌المللی، سوئد با چارچوب‌های ما و نحوه انجام آن‌ها مشخص می‌شود، به ویژه از نظر سیاست مالی. به عنوان مثال، ما یکی از کشورهایی در اتحادیه اروپا هستیم که کمترین بهره را به بدهی عمومی خود پرداخت می‌کنیم. داشتن مالیه عمومی قوی بسیار مهم است تا دولت سوئد در مواقع بحران فضایی برای اقدام قاطعانه داشته باشد. بنابراین یک بحث بیمه در اینجا وجود دارد. این واقعیت که چارچوب ها به خوبی کار کرده اند به این معنی نیست که اگر دلایل خوبی برای انجام این کار وجود داشته باشد، نمی‌توان آنها را تغییر داد. خوب است که بازبینی‌های منظم داشته باشیم. اما مهم است که هر تغییری را از نظر تأثیر بالقوه آنها به دقت ارزیابی کنیم. باید به سیاست های مالی و پولی اعتماد داشته باشیم و نباید اجازه دهیم که در مورد پایداری مالیه عمومی تردید ایجاد شود به گونه ای که اعتماد به وجود نظم را تضعیف کند و این شرط اثربخشی سیاست مالی است. وی همچنین ضمن اشاره به تقسیم نقش ها و تعامل بین سیاست های مالی و پولی گفت ممکن است راه‌هایی برای بهبود ترکیب سیاست های مالی و پولی وجود داشته باشد، به عنوان مثال با توسعه ترتیبات اشتراک اطلاعات. اما من در مورد پیشنهادات برای رسمی‌کردن هماهنگی تردید دارم. این نشان دهنده اعتماد بیش از حد به امکان سیاست تثبیت «تنظیم دقیق» است.

سرمایه گذاری بلند مدت در بیوگاز

بر اساس بیانیه مطبوعاتی مندرج در سایت دولت، بیوگاز یک منبع انرژی تجدیدپذیر با عملکرد زیست محیطی بسیار بالا است و بنابراین می‌تواند نقش مهمی در گذار به یک اقتصاد مدور و زیست محور در سوئد داشته باشد. در مقابل این پس‌زمینه، دولت به تدریج بودجه حمایت از بیوگاز را تقویت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که حمایت با نرخ توسعه تولید مطابقت دارد. ابا بوش وزیر انرژی و صنعت می‌گوید چند سال اخیر نشان داده است که ما چقدر در برابر قیمت بالای انرژی آسیب پذیر هستیم. اکنون با تقویت تولید محلی انرژی، آسیب پذیری نسبت به قیمت های بالای انرژی را کاهش می دهیم. علاوه بر این، انتشار گازهای گلخانه ای با این حمایت کاهش می یابد. پیتر کولگرن وزیر امور روستایی می‌گوید: این سرمایه گذاری به این معنی است که کشاورزان بیشتری می‌توانند بیوگاز تولید کنند که برای انتقال، آمادگی و سودآوری کشاورزی مهم است. برای سال 2025، تخصیص حمایت از بیوگاز 100 میلیون افزایش یافته است. برای سال های 2026 و 2027، کمک هزینه به ترتیب 150 و 400 میلیون کرون افزایش می یابد. بودجه حمایت از بیوگاز به حمایت از سه بخش تقسیم می‌شود - حمایت از بیوگاز از کود، ارتقاء گاز و مایع سازی. گسترش مداوم تولید بیوگاز عمدتاً ناشی از افزایش تولید بیوگاز از کود است که علاوه بر اینکه یک ماده خام مبتنی بر زیستی و بدون فسیل است، و منجر به کاهش انتشار متان از تولید حیوانات نیز می‌شود. همچنین آمادگی انرژی ما را تقویت می‌کند و آسیب پذیری ما را نسبت به قیمت های بالای انرژی کاهش می دهد. این پیشنهادها بر اساس توافق بین دولت و دموکرات‌های سوئد است.

کاهش علاقه به توسعه انرژی بادی در سوئد

به گزارش DN ، علاقه به انرژی باد فراساحلی در سوئد به طور قابل توجهی کاهش یافته است، زیرا سرمایه گذاران از این کشور دور می‌شوند. تصمیم Vattenfall برای توقف پروژه Kriegers Flak نمونه ای از این روند است. الین آکینجی، شریک ELS Analysis، اظهار داشت: "علاقه به سوئد کاهش یافته است" که نشان دهنده نارضایتی گسترده در بین سهامداران صنعت است. ابا بوش وزیر انرژی، تجارت و صنعت، علناً از استدلال Vattenfall  برای توقف پروژه انتقاد کرده است و اظهار می دارد که ادعاهای آنها در مورد هزینه اتصال گمراه کننده است. پیش بینی شده بود که مزرعه بادی Kriegers Flak در سال گذشته حدود 2 درصد از نیاز برق سوئد را تامین کند، اما پس از حذف حمایت دولت از هزینه‌های اتصال به شبکه ملی، غیرسود آور تلقی شد. این وضعیت زنگ خطری را در میان کارشناسان برانگیخت و هشدار داد که هم شرکت های سبز و هم سرمایه گذاران در بخش باد فراساحلی ممکن است در تعهدات خود در سوئد را تجدید نظر کنند. دانشگاهیان و متخصصان صنعت بر خطرات فزاینده برای سرمایه گذاران بالقوه در بازار باد فراساحلی سوئد تاکید دارند. آنا کروک، دانشیار دانشگاه فناوری  Luleå، تأثیر مخرب یک سیاست آب و هوایی ناسازگار بر اعتماد سرمایه‌گذاران را برجسته کرد. وی خاطرنشان کرد: این که یک توافق گسترده در مورد سیاست انرژی وجود ندارد، مشکل ساز است.

چشم انداز منطقه ای سوئدبانک

طبق آخرین چشم انداز منطقه ای Swedbank، انتظار می رود رشد جمعیت سوئد در سال های آینده کند شود. در 160 شهرداری از 290 شهرداری کشور، جمعیت در دهه آینده کاهش خواهد یافت. در نتیجه، ساخت و ساز مسکن ممکن است نیاز به کاهش بیشتر در مناطق خاصی داشته باشد، در حالی که انتظار می رود رشد نیروی کار به میزان قابل توجهی کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده رشد جمعیت در تمام نقاط کشور کند شود. در نتیجه، تقاضا برای مسکن جدید نیز در سال های آینده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. از این رو، علیرغم کاهش شدید سال گذشته، ساخت و سازهای جدید ممکن است در شرق مرکزی سوئد بیشتر کاهش یابد. در جنوب سوئد، موضوع برعکس است. در اینجا، ساخت و ساز جدید نیاز به افزایش قابل توجهی دارد. در منطقه استکهلم و اوپسالا، ساخت و ساز باید رشد کند، به ویژه در اوپسالا، جایی که انتظار می رود جمعیت در آن سریعتر از استکهلم رشد کند. رشد نیروی کار در کل کشور کند می‌شود. در سه منطقه اصلی در شمال، جمعیت در گروه سنی 20 تا 64 سال در حال کاهش است. در سایر مناطق، این گروه در حال رشد است، اما با سرعت بسیار کمتری نسبت به دهه قبل.

نگرانی  رهبران کسب و کار از افزایش جرائم اقتصادی

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط اتاق بازرگانی استکهلم، که در آن از بیش از 1500 شرکت از مناطق استکهلم و اوپسالا در مورد فضای کسب و کار سوال شده است، خشونت همچنان برای رهبران تجاری نگران کننده بوده و روند جرایم جاری از هر 10 شرکت، 8 شرکت متقاعد شده اند که جرایم اقتصادی طی پنج سال آینده افزایش خواهد یافت و تنها 2 درصد معتقدند که این نوع جرایم کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، 9 شرکت از هر 10 شرکت احساس می‌کنند که ظهور اقتصاد جنایی تهدیدی برای کل بخش تجاری است و می‌تواند مانع رشد اقتصادی سوئد شود. این نظرسنجی همچنین شامل سؤالاتی در مورد ظرفیت ایالت برای مبارزه با جرایم اقتصادی و اینکه آیا قانون کافی است یا خیر. دو سوم مشاغل معتقدند که سوئد در کشف و تعقیب جرایم اقتصادی ضعیف یا بسیار ضعیف است. اکثریت شرکت‌ها همچنین می‌خواهند مجازات‌های سخت‌تری را برای این نوع جرائم ببینند.

وضعیت بازار کار در جولای 2024

بر اساس ارقام مرکز آمار سوئد، افراد شاغل 15 تا 74 سال در جولای 2024 به 5367000 نفر رسیدند. این کاهش 18000 نفری یا 0.3 درصدی نسبت به جولای 2023 است. در محدوده سنی 20 تا 65 سال، 267000 نفر بیکار بودند. این سهم معادل 5.2 درصد به عنوان درصد نیروی کار است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.5 واحد درصد یا 29000 نفر افزایش داشته است. بیکاری در بین متولدین خارجی بیشتر از متولدین سوئد است. نرخ نسبی بیکاری در بین متولدین خارجی 12.8 درصد برای زنان و 10.6 درصد برای مردان بود. برای متولدین سوئد، نرخ بیکاری نسبی برای زنان 2.6 درصد و برای مردان 3.5 درصد در جولای 2024 بود.

اعلامیه مشارکت صنعتی شمال اروپا

بر اساس بیانیه مطبوعاتی مندرج در سایت دولت،در 4 اکتبر، ریاست سوئد شورای وزیران شمال اروپا میزبان نشستی از وزرای بازرگانی این منطقه بود تا در مورد چگونگی گنجاندن بهترین فلزات و مواد معدنی در همکاری‌های شمال اروپا بحث کنند. این نشست در محل معدن سوئد، Sickla gruva، در خارج از استکهلم برگزار شد، جایی که وزیران نگاهی دقیق‌تر به برخی از مواد معدنی مهم برای انتقال سبز و راه‌حل‌های انرژی پایدار داشتند. یکی از مهمترین نکاتی که از این نشست مشخص شد این بود که دسترسی به فلزات و مواد معدنی حیاتی برای اهداف اقلیمی و دیجیتالی شمال اروپا و اتحادیه اروپا 2030 کلیدی است. وزرا بیانیه جدیدی در مورد مشارکت صنعتی شمال اروپا تصویب کردند. آنها بر اولویت‌های مشترک کشورهای شمال اروپا و فرصت‌های ایجاد ارزش افزوده شمال اروپا تأکید می‌کنند. سوئد پیشتاز Forest Europe در 2 منطقه شمال اروپا باید دسترسی به فلزات و مواد معدنی بسیار مهم برای انتقال سبز، امنیت عرضه و انعطاف پذیری را تضمین کند. این نکته اصلی از نشست وزرای تجارت شمال اروپا بود که بیانیه جدیدی را در مورد مشارکت صنعتی شمال اروپا امضا کردند. کالاهای تولید شده پایدار می‌توانند به یک برند قوی و رقابتی نوردیک تبدیل شوند - ما پتانسیل زمین شناسی و دانش در مورد استخراج و تولید مواد معدنی مورد نیاز برای گذار سبز و تضمین موقعیت منطقه نوردیک در زنجیره ارزش جهانی را داریم. در این نشست تاکید شد که دسترسی به فلزات و مواد معدنی حیاتی برای اهداف اقلیمی و دیجیتالی اسکاندیناوی و اتحادیه اروپا 2030 کلیدی است. استفاده پایدار از منابع معدنی غنی منطقه نوردیک - از جمله ایجاد زنجیره‌های ارزش قوی - وابستگی به واردات از سایر کشورها را کاهش می دهد. این برای انتقال سبز خوب است، به انعطاف پذیری منطقه کمک می‌کند و فرصت های صادراتی جدیدی را برای راه حل های نوآورانه باز می‌کند. متأسفانه، ما در زمان‌های نامشخص و وضعیت ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش‌بینی‌تری زندگی می‌کنیم که در آن منطقه شمال اروپا نمی‌تواند همیشه اعتماد کند که رژیم‌ها و کشورهایی که تا به حال با آنها تجارت مواد خام داشته‌ایم، می‌توانند در آینده تضمین کنند که تامین می‌شود. وزیران موافقت کردند که اگر منطقه نوردیک بتواند مواد خام حیاتی را از مواد معدنی استخراج شده در قلمرو خود تامین کند، امنیت عرضه را افزایش می دهد و ما را از وابستگی به سایر کشورها رها می‌کند. گذار سبز به یک پارامتر رقابتی تبدیل شده است، همانطور که دستور کار سبز به یک برنامه اقتصادی تبدیل شده است. شرکت‌هایی که اولین راه‌حل‌های نوآورانه سبز و کم کربن را پذیرفته‌اند، می‌توانند از فرصت‌های بازار ذاتی اقتصاد جهانی با کربن کم بهره ببرند. با هم، ما باید امنیت عرضه و انعطاف پذیری را از طریق دسترسی به فلزات و مواد معدنی که برای گذار سبز و رقابت پذیری منطقه شمال اروپا بسیار مهم هستند، بهبود بخشیم. به عنوان بخشی از این همکاری، کشورهای اسکاندیناوی و صنایع آنها درک خود را از زنجیره‌های ارزش و اکوسیستم های یکدیگر افزایش می دهند و همچنین به طور جمعی خود را به سایر نقاط جهان معرفی می‌کنند. برای تاکید بر اهمیت همکاری بیشتر با یکدیگر در سیاست تجاری در منطقه شمال اروپا، حفظ انعطاف پذیری و رقابت و تمرکز بر انتقال سبز سریعتر، وزراء بیانیه جدیدی در مورد مشارکت صنعتی شمال اروپا تصویب کردند. بر اولویت‌های مشترک کشورهای شمال اروپا و فرصت‌های ایجاد ارزش افزوده شمال اروپا تأکید می‌کند.

کاهش نرخ تورم در ماه سپتامبر

به گزارش مرکز آمار سوئد، همانطور که انتظار می رفت، تورم از 1.2% در ماه اوت به 1.1% در سپتامبر کاهش یافت که بر اساس CPIF (شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت) اندازه گیری شد. این در نظرسنجی جدید  SCB گزارش شده است. تورم اکنون برای چهارمین ماه متوالی زیر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی باقی مانده است. آمارهای اولیه همچنین نشان می دهد که تورم اندازه گیری شده با CPI از 1.9 درصد در ماه اوت به 1.6 درصد در سپتامبر کاهش یافته است.

بحران شرکت نورث ولت: ممنوعیت صادرات گرافیت چین، عملیات را تهدید می‌کند

به گزارش SvD، نورث ولت با بحران بزرگی روبرو است زیرا چین صادرات گرافیت مصنوعی به سوئد را ممنوع کرده است. این ممنوعیت مستقیماً بر عملیات Northvolt تأثیر می‌گذارد و تهیه مواد ضروری برای تولید باتری را پیچیده می‌کند. کمیسیون اروپا خاطرنشان کرد که این تصمیم "بدون تصمیم صریح یا هیچ توضیح بیشتر" گرفته شده است و مانع از دستیابی واردکنندگان سوئدی به گرافیت مصنوعی مورد نیاز برای فرآیندهای تولید شده است. این وضعیت در بحبوحه تنش های مداوم بین چین و اتحادیه اروپا در مورد تولید باتری خودروهای الکتریکی آشکار می‌شود. در همان زمان، یک شرکت چینی به دنبال مجوز از سوئد برای ساخت یک کارخانه گرافیتی در تیمرو است که اهمیت استراتژیک گرافیت در چشم‌انداز ژئوپلیتیک فعلی در مورد باتری‌های خودروهای الکتریکی را برجسته می‌کند.

صنعت انرژی به سمت اقتصاد هیدروژنی می رود

به گزارش DN، شرکت Nordion ، یک اپراتور شبکه گاز، اولین خط لوله هیدروژن خود را از Letsi در Jokkmokk  به یک کارخانه کود در Luleå برنامه ریزی می‌کند. این ابتکار بخشی از یک تلاش گسترده تر برای ایجاد یک شبکه هیدروژن است، با طرح هایی برای 1000 کیلومتر خط لوله هیدروژن در اطراف خلیج بوتنیا. هانس کرایزل، مدیرعامل Nordion، در صحبت با DN، تاکید کرد که هیدروژن جایگزین منابع انرژی فسیلی خواهد شد و اظهار داشت: "صنعت انرژی مانند گله ای از Wildebeest است که همه در یک جهت می دوند. در حال حاضر، گله به سمت اقتصاد هیدروژنی می دود. اولین خط لوله 170 کیلومتر است و برای انتقال هیدروژن برای تولید کودهای بدون فسیل طراحی شده است. کرایزل بر ضرورت سرمایه گذاری اولیه قابل توجه برای ایجاد زیرساخت های هیدروژن تاکید کرد و امیدوار است از اتحادیه اروپا حمایت شود، زیرا این پروژه با اهداف اتحادیه اروپا برای تولید انرژی بدون فسیل همسو است. انتظار می رود شبکه خط لوله تا سال 2030 با سرمایه گذاری 36 میلیارد کرونی عملیاتی شود. تابستان امسال، 9 اپراتور شبکه در اطراف دریای بالتیک توافقنامه ای را برای تقویت همکاری زیرساختی امضا کردند که نشان دهنده تعهد قوی به توسعه هیدروژن به عنوان یک جزء حیاتی سیستم های انرژی آینده است. کرایزل معتقد است که برقی شدن جامعه به چیزی بیش از انرژی خورشیدی و بادی نیاز دارد و پیش بینی می‌کند که انرژی هسته ای در 20 سال آینده رقابتی نخواهد بود.

 پیوستن شرکت AstraZeneca  به Global Lighthouse Network

به گزارش SVT، تاسیسات AstraZeneca در Södertälje توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) برای پیوستن به Global Lighthouse Network ، که بر راه حل های صنعتی نوآورانه تمرکز دارد، انتخاب شده است. این شبکه در حال حاضر شامل 21 عضو از بخش های مختلف و چهار عضو از صنعت داروسازی است. کیوا آلگود، نماینده WEF، اظهار داشت که "این شناخت توانایی AstraZeneca را در مقیاس‌بندی فناوری‌های دیجیتال پیشرفته برجسته می‌کند." جیم فاکس، معاون عملیات سوئد در AstraZeneca، به این دستاورد ابراز غرور کرد و به جاه طلبی این شرکت برای تغییر توسعه، تولید و تحویل داروها از طریق استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی اشاره کرد. با حدود 4700 کارمند، سایت Södertälje AstraZeneca بزرگترین مرکز تولید در سوئد است. عضویت در این شبکه جدید امکان تبادل تجربیات و راه حل ها را با برخی از شرکت های پیشرو جهان فراهم می‌کند.

ضرورت تجدید نظر در مورد یورو

به گزارش  DNراسموس لینگ، نماینده حزب سبز، در خصوص ارزیابی مجدد موضع حزب در مورد پذیرش یورو بحث می‌کند. او خاطرنشان می‌کند که بیش از ده سال است که حزب برنامه فعلی خود را تعیین کرده است، و با تغییر چشم انداز سیاسی، زمان آن فرا رسیده است که در موضع در مورد یورو تجدید نظر کنیم. لینگ همچنین پیشنهاد می‌کند که یک همه پرسی جدید باید تا سال 2026 برگزار شود و به مردم سوئد اجازه می دهد نظرات خود را در مورد یورو بیان کنند، به ویژه از آنجایی که بسیاری از رای دهندگان جوان اکنون واجد شرایط شرکت هستند، زیرا پس از آخرین رای علیه یورو در سال 2003 متولد شده اند. وی چهار دلیل اصلی برای حمایت از یورو ارائه می‌کند. اولاً، پذیرش یورو خطرات ارزی را از بین می‌برد، تجارت را تسهیل می‌کند و ثبات را هم برای مشاغل و هم برای خانوارها فراهم می‌کند. دوم، او بر اهمیت تداوم یکپارچگی سیاسی میان دموکراسی‌ها، به‌ویژه با توجه به تهدیدات جهانی کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران تأکید می‌کند. سوم، چشم انداز اتحادیه اروپا از سال 2003 به طور قابل توجهی تغییر کرده است، به طوری که یورو در حال حاضر توسط 340 میلیون نفر در 20 کشور عضو استفاده می‌شود، که نشان دهنده عملکرد آن است. در نهایت، او تاکید می‌کند که پیوستن به منطقه یورو باعث افزایش نفوذ سوئد در سیاست پولی اتحادیه اروپا می‌شود. لینگ در پایان با تاکید بر لزوم داشتن فرصتی برای عموم مردم برای بیان نظرات خود در مورد این موضوع قبل از تصمیم گیری، به دولت پیشنهاد می‌کند که همه پرسی جدید را در اوایل پاییز 2025 اعلام کند.

افزایش تولیدات بخش خصوصی در آگوست 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید بخش خصوصی در آگوست 2024 در مقایسه با جولای 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی 1.6 درصد و در ارقام تعدیل شده تقویم نسبت به آگوست 2023 1.1 درصد افزایش یافت. تولید در بخش صنعت در ماه آگوست 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بر اساس ارقام تعدیل شده تقویم، 3.2 درصد کاهش داشته است. از میان بزرگترین صنایع تولیدی، صنعت نفت با افزایش 16.4 درصدی قیمت ثابت، بیشترین پیشرفت مثبت را نشان داد. صنعت فلزات اساسی با کاهش 15.2 درصدی قیمت ثابت، بیشترین رشد منفی را در بین بزرگترین صنایع تولیدی داشته است. تولید در بخش خدمات در ماه آگوست 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بر اساس ارقام تعدیل شده تقویم، 2.0 درصد افزایش یافته است. از میان بزرگترین صنایع خدماتی، خدمات اطلاعات و ارتباطات با افزایش 11.5 درصدی قیمت ثابت، بیشترین پیشرفت مثبت را نشان دادند. عمده‌فروشی و خرده‌فروشی با کاهش 6.7 درصدی قیمت‌های ثابت، بیشترین رشد منفی را در بین بزرگترین صنایع خدماتی داشته است. تولید در بخش ساخت و ساز در آگوست 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در ارقام تعدیل شده تقویمی 1.1 درصد افزایش یافته است. در این بخش تولید به قیمت های ثابت بدون تقویم ۰.۸ درصد کاهش یافت. بخش ساخت و ساز 9.2 درصد از کل ارزش افزوده بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.

افزایش مصرف خانوارها در آگوست 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، میزان مصرف خانوارها در آگوست 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی در مقایسه با ژوئیه 2024 حدود 0.8 درصد افزایش یافت. در مقایسه با آگوست 2023، مصرف خانوارها 0.1 درصد افزایش یافت که بر اساس قیمت های ثابت و ارقام تعدیل شده در روز کاری اندازه گیری شد. در دوره سه ماهه گذشته مصرف با قیمت های ثابت و ارقام تعدیل شده روز کاری ۰.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. بیشترین سهم مثبت وزنی مربوط به بخش تجارت خرده فروشی، عمدتاً مواد غذایی و آشامیدنی است که در مقایسه با آگوست سال گذشته 2.9 درصد در قیمت های ثابت افزایش یافته است. در مقایسه با جولای 2024 مصرف 0.4 درصد افزایش یافته است. حمل و نقل و خرده‌فروشی و خدمات وسایل نقلیه موتوری بیشترین سهم منفی وزنی را در کل مصرف داشته و در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته به قیمت ثابت 4.2 درصد کاهش داشته است. در مقایسه با جولای 2024 مصرف 1.8 درصد افزایش یافته است.

افزایش میزان سفارشات در صنعت در ماه آگوست

به گزارش مرکز آمار سوئد، کل سفارشات در بخش صنعت در آگوست 2024 در مقایسه با جولای، در ارقام تعدیل فصلی، 5.1 درصد افزایش یافت. در مقایسه با آگوست 2023، کل سفارشات در صنعت 4.0 درصد در ارقام تنظیم شده بر اساس تقویم افزایش یافته است. اکثر زیربخش های صنعتی به صورت ماهانه پیشرفت مثبتی را ثبت کردند. کل سفارشات در صنعت هم در بازار داخلی و هم در بازار صادراتی نسبت به جولای افزایش یافته است. بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 5.2 درصد و بازار صادرات 5.6 درصد افزایش یافت. بر اساس ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم، به صورت سالانه، کل سفارشات در صنعت نسبت به آگوست 2023 4.0 درصد افزایش یافته است. سفارش های دریافتی از مشتریان در سوئد 5.8 درصد و سفارش های دریافتی از مشتریان خارج از کشور 2.8 درصد افزایش یافته است. ارقام ماه اوت مقدماتی است. از زمان انتشار قبلی، توسعه ماهانه تعدیل شده فصلی در ماه جولای در مقایسه با ژوئن با 0.5 واحد درصد به سمت بالا به 3.4- درصد بازبینی شده است. توسعه تعدیل شده بر اساس تقویم در ماه ژوئیه نسبت به جولای سال قبل با کاهش 0.2 درصدی به -0.3 درصد بازبینی شده است. این گزارش در ارتباط با GDP می نویسد همانطور که در گردآوری اولیه شاخص تولید ناخالص داخلی نشان داده شده است، تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه آگوست، با تعدیل فصلی و در مقایسه با ماه قبل، 1.1 درصد افزایش یافت. تولید ناخالص داخلی تعدیل شده تقویمی 0.7 درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل بود. بخشی از رشد تولید ناخالص داخلی در ماه آگوست ناشی از افزایش تولید در صنایع تولیدکننده خدمات و رشد مصرف خانوارها بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما