معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۱۷- ۰۷:۵۹

بازار خدمات فناوری اطلاعات سوئد

هیات ملی تجارت سوئد در گزارشی به شرح زیر به تشریح وضعیت بازار خدمات فناوری در این کشور پرداخته است.

طبق این گزارش، سوئد یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان از نظر فناوری است. این شهر زادگاه بسیاری از برندهای شناخته شده فناوری جهانی در بخش های مختلف می‌باشد که نقشی پیشرو در جهان ایفا می‌کنند. فناوری اطلاعات یک صنعت در حال رشد است که نیاز زیادی به تخصص دارد. هدف از این مطالعه ارائه یک راهنمای جامع برای شرکت هایی از کشورهای در حال توسعه است که علاقه مند به ورود به بازار فناوری اطلاعات سوئد هستند.

این گزارش می افزاید علیرغم اینکه سوئد راه درازی را پیموده با این وجود همچنان چالش های بزرگی باقی مانده است. در دسترس بودن حجم زیادی از داده‌ها به سرعت در حال رشد است و نیاز به پردازش و تجزیه و تحلیل این داده‌ها اهمیت فزاینده ای پیدا می‌کند. یکی از چالش های همیشگی، فقدان مهارت های فناوری اطلاعات است. کمبود مهارت ها نیز در بخش بازی در حال رشد بازار فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی قابل توجه است که فرصت های جدید زیادی را ایجاد خواهد کرد. این موضوع سوئد را به مقصد مهمی‌برای استعدادهای دیجیتال بین المللی تبدیل می‌کند.

هدف از این گزارش ارائه یک راهنمای جامع برای شرکت هایی از کشورهای در حال توسعه است که علاقه مند به ورود به بازار فناوری اطلاعات سوئد هستند. هدف آن ارائه بینش های ارزشمند و حمایت از استراتژی‌های عملی برای ارائه دهندگان خدمات و ارائه دهندگان محصول/راه حل است که به دنبال فروش محصولات و خدمات خود یا ایجاد حضور در سوئد هستند. از جمله، روندهای مهم در بازار، الزامات فنی، نظارتی و فرهنگی و مکان و نحوه یافتن شرکای تجاری را تشریح می‌کند. بخش هایی از گزارش مذکور به شرح زیر می‌باشد:

روندهای مهم در بازار

بازار فناوری اطلاعات سوئد با پیشرفت‌های سریع فناوری و چشم‌اندازهای تجاری در حال تحول مشخص می‌شود. این بخش به روندهای کلیدی شکل دهنده صنعت، از جمله ظهور هوش مصنوعی، پذیرش فزاینده بلاک چین و ارزهای دیجیتال و تأثیر مقررات در حال ظهور می‌پردازد. همچنین بررسی می‌کند که چگونه شرایط اقتصادی، تلاش های پایداری، تنش های ژئوپلیتیکی و چالش های امنیت سایبری بر بازار تأثیر می‌گذارد. درک این روندها برای شرکت هایی که هدفشان هدایت و موفقیت در بخش پویای فناوری اطلاعات سوئد است ضروری می‌باشد.

هوش مصنوعی (AI)

در سوئد، هوش مصنوعی به طور قابل توجهی در حال ایجاد تحول در صنایع کلیدی مانند مراقبت های بهداشتی، خودرو و امور مالی است. شرکت‌های بزرگی مانند اریکسون و ولوو در حال ادغام هوش مصنوعی در عملیات خود هستند تا اتوماسیون، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده و خدمات مشتری را افزایش دهند. دولت سوئد از پیشرفت‌های هوش مصنوعی از طریق ابتکاراتی مانند AI Sweden به عنوان مرکز ملی تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. انتظار می رود تقاضا برای راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی در سوئد به سرعت رشد کند، به ویژه در زمینه‌هایی مانند پردازش طبیعی زبان، یادگیری ماشین و کاربردهای مرتبط با کامپیوتر. این تقاضا فرصت قابل توجهی را برای ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات فراهم می‌کند تا راه حل های پیشرفته هوش مصنوعی متناسب با نیازهای مشاغل سوئدی را ارائه دهند.

وضعیت اقتصادی

بازار فناوری اطلاعات سوئد با چالش های اقتصادی قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند. پیامدهای COVID-19  زنجیره تامین را مختل کرده و تحول دیجیتال را تسریع کرده است، اما منابع مالی را نیز تحت فشار قرار داده است. جنگ در اوکراین بی‌ثباتی را تشدید نموده و بر منابع انرژی و افزایش هزینه‌های عملیاتی تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، سوئد با تورم بالا و افزایش نرخ بهره مواجه بوده است که به ویژه برای شرکت های فناوری وابسته به سرمایه گذاری و هزینه‌های مصرف کننده دردسرساز است. این فشارهای اقتصادی مستلزم سازگاری استراتژیک توسط شرکت‌های فناوری اطلاعات برای عبور از عدم اطمینان مالی و حفظ رقابت در یک بازار پر نوسان است. آخرین روندها به کاهش نرخ بهره اشاره دارد، اما هنوز در مورد روند تورم در آینده عدم اطمینان وجود دارد.

پایداری

سوئد یک رهبر جهانی در پایداری است و تمرکز زیادی بر فناوری پاک و فناوری آب و هوا دارد. این کشور همراه با فنلاند در رتبه اول امتیاز شاخص SDG (اهداف توسعه پایدار) 2023/2024 قرار دارد و هدف آن دستیابی به انتشار آلودگی صفر تا سال 2045 است که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های کارآمد انرژی و توسعه شهری پایدار را افزایش می‌دهد. شرکت‌های فناوری اطلاعات می‌توانند با توسعه راه‌حل‌هایی که از این اهداف پشتیبانی می‌کنند، مانند شبکه‌های هوشمند، سیستم‌های مدیریت انرژی مبتنی بر اینترنت اشیا و فناوری‌های زنجیره تامین پایدار، نقشی حیاتی ایفا کنند. تاکید بر پایداری در ارائه محصول می‌تواند با اولویت های زیست محیطی سوئد هماهنگ باشد و مشتریان آگاه از محیط زیست را جذب کند.

افزایش تمرکز بر امنیت سایبری

تنش های ژئوپلیتیکی، به ویژه با روسیه، تمرکز سوئد را بر امنیت سایبری افزایش داده است. این کشور در حال تقویت دفاع سایبری خود برای محافظت از زیرساخت های حیاتی و دارایی‌های بخش خصوصی در برابر حملات بالقوه سایبری است. این محیط فرصت هایی را برای ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات متخصص در امنیت سایبری ارائه می دهد. شرکت‌ها باید راه‌حل‌های امنیتی پیشرفته، از جمله تشخیص تهدید و پاسخ به حادثه ارائه دهند و از انطباق با مقررات سخت‌گیرانه مانند دستورالعمل امنیت شبکه و اطلاعات (NIS2) اطمینان حاصل کنند. در سال 2023، اروپا با 32 درصد از حوادث بر اساس شاخص اطلاعاتی IBM X-Force Threat Index، منطقه ای در جهان بود که بیشترین تأثیر را از تهدیدات سایبری داشت. این سهم از سال 2021 به طور پیوسته افزایش یافته است و با افزایش قابل توجه حملات باج افزار مشخص شده است. استفاده زیاد اروپا از پلتفرم های ابری به خودی خود به افزایش خطر کمک می‌کند، زیرا 30 درصد از حوادث شامل استفاده از حساب های معتبر برای دسترسی ابری یا محلی است. حوادث اصلی گزارش شده در سازمان‌های اروپایی، برداشت اعتبار (28٪)، اخاذی (24٪) و نشت داده‌ها (16٪) بود. بخش تولید بیشترین هدف آنها را در صنعت داشت و پس از آن خدمات حرفه ای و امور مالی و بیمه قرار داشتند. افزایش تهدیدات سایبری منجر به تصویب دستورالعمل اتحادیه اروپا NIS2 شده است که الزامات امنیت سایبری سختگیرانه ای را برای ارائه دهندگان خدمات ضروری در سوئد تعیین می‌کند. این دستورالعمل اقدامات امنیتی جامع، ارزیابی منظم ریسک و گزارش به موقع حادثه را الزامی می‌کند. ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات باید راه حل هایی را ارائه دهند که به سازمان‌ها کمک کند تا با NIS2 مطابقت داشته باشند، مانند چارچوب های امنیت سایبری قوی، برنامه‌های آموزش کارکنان و اطلاعات پیشرفته تهدید. این خدمات برای کسب و کارها برای محافظت از عملیات خود و حفظ انطباق با مقررات حیاتی هستند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما