معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۳:۱۲

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا در هفته دوم مهر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 سنگ اندازی در مسیر اعطای منابع مالی  به نیکاراگوا

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دستوری صادر کرد که تصویب «هر گونه وام» به دولت دانیل اورتگا در سازمان‌های چندجانبه مالی مانند صندوق بین‌المللی پول و ..... را ممنوع می‌کند. بایدن به سازمان‌های مذکور توصیه کرد تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه کمک مالی به نیکاراگوا و برخی از کشورها (بلاروس، برمه، کوبا، کره شمالی، اریتره، ایران، ماکائو، چین، روسیه، سودان جنوبی و سوریه) را انجام دهند.این دستور طی یادداشتی از سوی کاخ سفید به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ذیل مصوبه قانون حفاظت از قربانیان قاچاق و خشونت ابلاغ شده است.

https://100noticias.com.ni/politica/134459-biden-ordena-veto-prestamos-nicaragua-fmi/

وام جدید چین به نیکاراگوا

دانیل اورتگا، به وزیر دارایی و اعتبار عمومی‌برونو گالاردو اجازه داد تا به نمایندگی از طرف دولت نیکاراگوا توافقنامه ای جهت دریافت وامی‌به مبلغ 71 میلیون دلار با یک شرکت چینی برای ساخت نیروگاه فتوولتائیک (سیستمی‌که قادر به تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته است) امضا نماید. مطابق توافقنامه ریاست جمهوری که در روزنامه رسمی La Gaceta منتشر شده است .وام مذکور برای تامین مالی پروژه "ساخت نیروگاه فتوولتائیک" و  بهره برداری از سیستم های شرکت دولتی قنات و فاضلاب بهداشتی نیکاراگوا در شهر ماسایا در 28 کیلومتری جنوب ماناگوا استفاده خواهد شد. با احتساب این وام بدهی خارجی دولت نیکاراگوا به  شرکت های چینی تا کنون به 919.72 میلیون دلار رسیده است.

https://100noticias.com.ni/economia/134477-china-prestamo-nicaragua-planta-fotovoltaica/.

روند کاهشی صادرات نیکاراگوا به ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده همچنان مقصد اصلی صادرات  کالاهای نیکاراگوا است. با این حال، از سال 2023، حجم و ارزش کالاهای صادراتی نیکاراگوا به آمریکا روند کاهشی داشته است. مطابق آمارهای بانک مرکزی نیکاراگوا کاهش مزبور عمدتا ناشی از فروش کمتر طلا و قهوه است. کارشناسان اقتصادی کاهش صادرات طلا را به دلایل لجستیکی و قهوه را عموما به دلیل ورشکستگی شرکت  Mercon Coffee Group ، و عدم توانایی سایر شرکت ها  برای اجرای تعهدات می دانند. متخصصان می‌گوید: «شرکت‌هایی که طلا را از نیکاراگوا خریداری می‌کنند تصمیم می‌گیرند کجا آن را پالایش کنند و با توجه به اینکه این شرکت ها عموما کانادایی هستند ( مانند شرکت کالیبر ماینینگ کورپ، که معادن لا لیبرتاد، لیمون و پاون را اداره می‌کند) ترجیح می دهند از کارخانه‌های کانادایی برای پالایش طلای تولیدی خود استفاده نمایند.

https://www.laprensani.com/2024/10/04/economia/3386691-envios-de-oro-a-canada-y-merma-en-los-de-cafe-provocan-caida-de-las

بدهی‌های عمومی دولت السالوادور

بر اساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی السالوادور بدهی عمومی این کشور  بسرعت در حال افزایش است. بر اساس آخرین  آمار بدهی السالوادور تقریباً 7 برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور است. مانفردو ماروکین  اقتصاددان در این خصوص گفت: بدهی  السالوادور با توجه به اینکه با رشد اقتصادی این کشور همراه نیست، خبر بدی برای دولتمردان السالوادور است. وی معتقد است یک شرکت یا یک کشور نمی‌تواند برای همیشه بیشتر از درآمدش خرج کند زیرا حاشیه استقلال آن را در معرض خطر قرار می دهد. وی می‌گوید برخی از کشورهای آمریکای مرکزی از نظر ساختاری نتوانسته‌اند درآمد مالیاتی کافی برای پوشش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای خود تولید کنند و با گذشت زمان، به دریافت وام های بیشتر متوسل شدند. آنها در آینده  مجبور خواهند شد که منابع مالی  زیادی را برای پرداخت بدهی‌ها  اختصاص دهند. از نظر وی این موضوع کشورهای مذکور را در تله بدهی  ها گرفتار خواهد کرد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند السالوادور باید برای 15 سال متوالی  نرخ رشد 8 درصد داشته باشد تا بتواند بدهی خود را به سقف 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور  برساند.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/deuda-publica-pib-economia-el-salvador/1171866/2024/

تبادلات اقتصادی مکزیک و هندوراس

سونیا کروز سفیر هندوراس در مکزیک گفت: طرح های  زیادی در دستور کار روابط دوجانبه هندوراس و مکزیک وجود دارد و پیشرفت‌های مهمی در خصوص مشارکت مکزیک در پروژه ساخت راه‌آهن بین اقیانوسی در  هندوراس بعمل آمده است. وی افزود پروژه راه آهن بین اقیانوسی می‌تواند فرصت های جدیدی را برای تقویت تجارت بین هندوراس و مکزیک ایجاد کند. وی گفت تبادلات اقتصادی  دو کشور در بخش های‌هایی نظیر : کاکائو، قهوه و میگو در سطح بسیار بالایی در حال انجام است و ما امیدواریم با استقرار دولت جدید در مکزیک سطح همکاری‌ها با شدت بیشتری توسعه یابد.

https://www.latribuna.hn/2024/10/01/mexico-interesado-en-construccion-del-ferrocarril/

کاهش صادرات قهوه هندوراس

هندوراس بزرگترین صادرکننده قهوه در آمریکای مرکزی است، بر اساس آمارهای منتشر شده حجم قهوه صادر شده هندوراس در سال تولیدی منتهی به دسامبر 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود 12 درصد کاهش داشته است.

https://www.latribuna.hn/2024/10/02/exportacion-de-cafe-en-honduras-representa-el-38-del-pib-agricola/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما