معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۰- ۰۷:۵۹

وضعیت شرکت های دولتی در سوئد

وزارت دارائی سوئد وضعیت و نحوه فعالیت شرکتهای دولتی را طی گزارشی به مجلس این کشور ارائه نمود.

طبق این گزارش ارزش پرتفولیوی شرکت های دولتی در پایان سال 2023، 820 میلیارد کرون بود که برابر با سال 2021 می‌باشد، اما نسبت به سال 2022، 3.7 درصد کاهش داشته است. در سال مورد نظر مجموع گردش مالی شرکت های دولتی افزایش یافته و به خوبی از 500 میلیارد کرون فراتر رفته است.

اولویت‌های دولت برای شرکت‌های دولتی در درجه اول سودآوری و ارزش‌آفرینی شرکت‌ها با تمرکز واضح بر یک فرآیند بلندمدت است و این که شرکت‌ها باید الگوهایی برای تجارت و جامعه در کل باشند.

الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی در این زمینه می‌گوید:این امر مهم است که شرکت های دارای مالکیت دولتی حتی در زمان‌های نامشخص پایدار باشند. وضعیت شرکت های دولتی در نوع خود بی نظیر است و ارزش افزوده مهمی‌برای کل سوئد ایجاد می‌کند. همچنین خوشحال‌کننده است که شرکت‌های دولتی در سطح هیئت مدیره و مدیر عامل کاملاً برابر هستند که در مقایسه با سایر کشورها متمایز است.

نمونه کارها شرکت دولت - نتایج به طور خلاصه

پورتفولیوی شرکت های دولتی متشکل از 44 شرکت در پایان سال 2023/24 بود و مرکز ثقل آن در  شرکت های صنعت پایه / انرژی است. اکثر شرکت ها انتفاعی هستند. 22 شرکت به طور ویژه ماموریت های اجتماعی را تعیین کرده اند. حدود 137000 نفر در شرکت های دولتی از جمله شرکت های مرتبط شاغل هستند.

  • ارزش پرتفوی شرکت دولتی با کاهش 3.7 درصدی یا 31 میلیارد کرون به 820 میلیارد کرون در سال 2023 رسید.
  • ارزش هلدینگ های فهرست شده، Telia و SAS، در مجموع 5 درصد کاهش یافت که معادل کمی‌بیش از 2.2 میلیارد کرون است.
  • سود سهام به دولت در سال 2023، برای سال عملیاتی 2022، کمی‌کمتر از 23 میلیارد کرون بود. حدود 85 درصد از این سود از LKAB، Vattenfall، Telia، Akademiska hus و Svenska spel به دست آمد.
  • فروش خالص پورتفولیو شرکت دولتی 11.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به 531 میلیارد کرون (بدون شرکت های مرتبط) و 576 میلیارد کرون (با احتساب شرکت های مرتبط) رسیده است.
  • میزان سود پس از کسر مالیات برای کل سال 2023 افزایش یافت و به 37.3 میلیارد کرون رسید.
  • نتیجه عملیاتی برای کل سال 2023 افزایش یافت و به 48.6 میلیارد کرون رسید.
  • نسبت زنانی که ریاست هیئت مدیره را برعهده دارند در همان سطح سال گذشته و نسبتاً زیاد است. اعضای هیئت مدیره در پرونده شرکت های دولتی از اول می 2024 شامل 50 درصد زن و 50 درصد مرد بودند.

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی در گزارش سالانه، دولت همچنین در مورد سیاست و اصول مالکیت دولت برای شرکت های دولتی گزارش می دهد. دولت همچنین قصد دارد بازنگری در سیاست مالکیت ایالتی که در فوریه 2020 تصمیم گرفته شد، ادامه دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما