معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۶- ۰۷:۵۹

گزارش اتاق بازرگانی استکهلم از ضرورت تلاش بیشتر در زمینه فناوری های برتر

اتاق بازرگانی استکهلم در گزارشی تحت عنوان فناوری فردا، به مقایسه این شهر با سایر شهرهای پیشرو در زمینه فناوری‌های نوین و های تک پرداخته و می نویسد رتبه بندی استکهلم در مسابقه جهانی فناوری، نشان می دهد که استکهلم در چندین زمینه مهم از غول های فناوری مانند سانفرانسیسکو، لندن و نیویورک عقب تر است.

از جمله چالش‌های مهمی‌که در این مطالعه برجسته شده است، عدم حمایت سیاسی و مشکلات در جذب استعدادهای بین‌المللی است. این گزارش می افزاید استکهلم از نظر حمایت سیاسی از صنعت فناوری که موضوعی کلیدی برای ارتقای نوآوری و رشد در این بخش است، در بین شهرهای مورد بررسی در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. چالش دیگر در این زمینه، ناتوانی این شهر در جذب و حفظ استعدادهای بین المللی است. هزینه‌های بالای زندگی و کاهش زیرساخت ها باعث شده استکهلم کمتر برای جوانان جذاب باشد. سوئد همچنان کشوری نوآور و مناسب برای کارآفرینان است، اما تنها با چند تغییر، می‌تواند حتی بهتر شود.

طبق این گزارش صنعت فناوری استکهلم یک محرک کلیدی برای نوآوری و گذار سبز بوده است و در عین حال شهرت خود را به عنوان مرکزی برای کارآفرینی و برندهای جهانی تثبیت کرده است. با این حال، در نظرسنجی اخیر صورت گرفته با مقایسه هشت قطب فناوری پیشرو، استکهلم در بین سه قطب پایین قرار داشته و کمترین امتیاز را در حمایت سیاسی از این بخش دارد. این نشان دهنده تلاش شهر برای رقابت با سایر شهرهای فناوری جهانی از نظر پشتیبانی گسترده تر از اکوسیستم است. پرداختن به چالش هایی مانند حمایت سیاسی، هزینه زندگی و جذب استعدادهای برتر برای حفظ مزیت رقابتی استکهلم و ایجاد محیط حمایتی تر برای صنعت فناوری آن ضروری است.

این گزارش ادامه می دهد امروزه، تمایز بین شرکت‌های فناوری و غیرفناوری به طور فزاینده‌ای در حال تغییر است، زیرا فناوری تقریباً در تمام عملیات‌های تجاری یکپارچه می‌شود. هم زمان یک میدان نبرد رقابتی بین شهرها و کشورها نیز در رقابت برای رهبری تحول دیجیتال پدید آمده است. این امر شامل عدم توجه به صنعت فناوری، جذب کارگران ماهر و ساخت تک‌شاخ‌های بیشتر یا شرکت‌های استارت‌آپ خصوصی به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار می‌شود. رقابت جهانی بدون شک مهم و سالم است، اما به نظر می رسد تثبیت معیارهایی مانند تعداد تک شاخ ها، نیازهای اساسی را تحت الشعاع قرار می دهد که بسیار بیشتر برای توسعه یک کشور یا شهر به عنوان یک مرکز فناوری انجام می‌شود. کمبود منابع، ناامنی دیجیتال، بی ثباتی اقتصادی و موارد دیگر به عنوان مشکلات اساسی بدون راه حل ساده خود را نشان داده اند. کشورهایی مانند ایالات متحده و چین، اگرچه کامل نیستند، اما دست به کار شده اند تا با بسیاری از این مشکلات مقابله کنند و به آنها اجازه می دهد محصولات و خدماتی با عملکردی اساسی در جامعه ای بسازند که زیرساخت های دیجیتال و هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده ای حیاتی می‌شوند، مانند OpenAI، Alphabet و Huawei. جنبه‌هایی مانند اقتصاد محلی باثبات، دسترسی به بودجه، فرصت‌های آموزشی و همکاری، و شرایط سیاسی مطلوب تنها چند حوزه کلیدی هستند که اگر به درستی توسعه یابند، می‌توانند تأثیر زیادی بر صحنه فناوری داشته باشند. بنابراین، درک این مسائل و اینکه کدام شهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مبنایی برای انجام این گزارش و بررسی‌های بعدی بوده است، که هر دو نگاهی اجمالی به وضعیت فعلی مراکز فناوری پیشرو در سراسر آمریکای شمالی و اروپا دارند. با نگاهی به طیف وسیعی از شهرها، می‌توانیم شرایط لازم برای موفقیت فناوری، عواملی که مانع آن می‌شوند و چگونگی مقابله با چالش‌های مختلف را بهتر مقایسه و درک کنیم. این بینش‌های ارزشمند را می‌توان در سوئد و به‌ویژه صنعت فناوری استکهلم به کار برد، زیرا این بخش با چالش‌های جدیدی در لحظه‌ای مهم در تحول دیجیتال مواجه است.

در ادامه این گزارش آمده بخش فناوری سوئد کوچک اما قدرتمند دو برابر میانگین اتحادیه اروپا بازدهی دارد. پایتخت به خودی خود خانه نام‌های معروف جهانی است، اما در شرایط سخت اقتصادی که در پیش است، ممکن است در درازمدت با مشکل مواجه شود. بیشتر موفقیت سوئد و استکهلم را می‌توان به برنامه‌ای در دهه 1990 ردیابی کرد که در آن دولت یارانه دسترسی عمومی‌به کامپیوترها را به این امید ترویج کرد که پذیرش زودهنگام را تشویق کند، بنابراین جرقه‌ای برای ظهور «یک نسل مهندسی» شد. این موضوع به همراه یک به اصطلاح "سیستم رفاه اجتماعی موثر" در موفقیت کارآفرینی آن نقش اساسی داشته است. با این حال، امروز، بر اساس نتایج نظرسنجی به عمل آمده، به نظر می رسد که حمایت سیاسی توسط افراد در صحنه فناوری استکهلم احساس نمی‌شود. احساس عدم اطمینان می‌تواند با مشکلات دیگری مانند بازار ناکارآمد مسکن و افزایش تورم مرتبط باشد. رایج ترین موضوع خارج از این موضوعات حول محور افزایش نرخ جرم و جنایت و ترس از تأثیر منفی آن بر وجهه جهانی شهر، به ویژه برای جذب استعدادها بود.

این گزارش در پایان نکات زیر را به عنوان محورهای کلیدی برای ارتقاء جایگاه استکهلم در زمینه فناوری‌های تک مطرح می‌کند:

  • حمایت دولت و ارتقای صنعت فناوری برای موفقیت آینده بسیار مهم خواهد بود
  • اهداف و رهنمودهای ملی می‌تواند برای شرکت ها و همتایان سیاسی آنها جهت و انگیزه ایجاد کند
  • تحقیق و تجاری سازی از طریق برنامه‌های تحت حمایت دولت و همکاری‌های نزدیک تر با دانشگاه‌ها دارای پتانسیل زیادی است.
  • هوش مصنوعی و زیرساخت دیجیتال کلید رقابت و امنیت آینده استکهلم و سوئد در برابر بازیگران خارجی خواهد بود
  • جذب استعداد شاید یکی از مهمترین جنبه‌ها باشد و برای حفظ نوآوری بسیار مهم خواهد بود
  • تکیه بر نقاط قوت فعلی را نباید فراموش کرد. سوئد دارای یک سیستم رفاهی قوی، یک محیط کارآفرینی حامی و آینده‌ای امیدوارکننده به عنوان خانه فناوری سبز است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما