معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۸- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیشرفت 62 درصدی کانال آبی قوش تپه

احمد جان بلال، سرپرست شرکت‌های دولتی افغانستان در برنامه ارائه کارکردهای یک ساله خود از پیشرفت ۶۴ درصدی کار فاز دوم کانال قوش‌تپه خبر داد. او همچنین از افزایش تولید سیمان، افزایش استخراج نفت و گاز در شمال کشور و ترمیم کارخانه‌های حکومتی خبر داد. در این نشست شرکت نفت و گاز نیز اعلام کرد که این اداره از فساد اداری و احتکار در بازار نفت و گاز جلوگیری کرده و رقابت ناسالم بازرگانان در واردات مواد نفتی از بین رفته است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-190848

 سرمایه گذاری در بخش انرژی افغانستان

سرمایه گذاران ایرانی در دیدارهای جداگانه‌ای با مسئولان شرکت برق «برشنا» و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست افغانستان در زمینه تجهیزات پایش کیفیت آب و هوا، اقلیم، آب و خاک، آلودگی‌های زیست محیطی و نیز تأسیسات برق، سیستم‌های دیجیتال و افزایش ظرفیت تولید برق در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور تبادل نظر کردند. «عبدالباری عمر»، مدیر عامل شرکت برشنا با استقبال از سرمایه گذاران ایرانی گفت: اکنون فضای سرمایه گذاری در بخش برق افغانستان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شده است. مدیرعامل شرکت برشنا همچنین در دیدار با سرمایه گذاران ایرانی بر همکاری متقابل در زمینه تاسیسات برق، سیستم‌های  دیجیتال و افزایش ظرفیت تولید برق تاکید کرد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/07/03/3164342/گسترش-همکاری-اقتصادی-ایران-و-افغانستان-در-انرژی-و-محیط-زیست

 دومین قطار ترانزیتی حامل مواد معدنی عازم ترکیه شد

مسوولان محلی طالبان در هرات اعلام کردند که دومین قطار ترانزیتی حامل مواد معدنی از این استان عازم ترکیه شد. این قطار از ایستگاه روزنک استان هرات به مقصد ترکیه حرکت کرده که حامل ۵۵۰ تن مواد معدنی است. (روزنامه ۸ صبح)

https://8am.media/fa/taliban-the-second-transit-train-carrying-minerals-left-for-turkiye/

 کاهش ۵۰ درصدی صادرات زغال‌سنگ افغانستان در نیمه اول سال جاری

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات زغال‌سنگ در شش ماه اول سال جاری در مقایسه با سال گذشته، خبر داده است. در شش ماه اول سال جاری بیش از ۵۲۹ هزار تُن زغال‌سنگ به ارزش بیش از ۵۲ میلیون دلار صادر شده است که به دلیل تنش‌های مرزی افغانستان با پاکستان، افزایش قیمت زغال‌سنگ نسبت به قیمت بازار جهانی و افزایش تعرفه صادرات نسبت به سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته است. چین، هند، ایران، ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی از خریداران زغال‌سنگ افغانستان هستند. ذخایر زغال‌سنگ در افغانستان از کوه‌پایه‌های بدخشان تا هرات که حدود ۷۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-190896

  استخراج از ۱۸۰ معدن بزرگ و کوچک در افغانستان

وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد که در حال حاضر از ۱۸۰ معدن بزرگ و کوچک در افغانستان استخراج جریان دارد و در  ۱۶۷ معدن کوچک در افغانستان به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد افغانی و در ۱۳ معدن بزرگ، به میزان 8 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری صورت گرفته است. طی یک‌ سال گذشته حدود ۱۷۰۰ معدن زمرد در پنجشیر ثبت و برای استخراج قانونی آن، ۵۷۵ مجوز صادر شده و در این مدت حدود ۷۸ هزار قیراط زمرد پنجشیر به ارزش حدود  5/5میلیون دلار از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فروخته شده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/ministry-of-mines-and-petroleum-mining-is-currently-underway-in-180-small-and-large-mines-in-afghanistan/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما