معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۹:۱۱

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مرکز داده 30 میلیون دلاری برای تسریع اقتصاد دیجیتال (Business Wire)

گروه Raxio بزرگترین مرکز داده را با گواهی Uptime Tier III افتتاح می‌کند. در اقدامی‌ برجسته که نقش رو به رشد جمهوری دموکراتیک کنگو را در تحول دیجیتال آفریقا تقویت می‌کند، گروه راکسیو مرکز داده پیشرفته خود را در کینشازا افتتاح کرد. این تسهیلات پیشرفته که با نام Raxio DRC1 شناخته می‌شود، با سرمایه‌گذاری 30 میلیون دلاری پشتیبانی می‌شود و نقطه عطفی در برنامه ملی این کشور برای پیشبرد گنجاندن دیجیتال، تقویت رشد بخش خصوصی و تغییر خدمات عمومی از طریق دیجیتالی‌سازی است. مرکز داده Raxio و طراحی مدرن آن می‌تواند تا 400 رک را در خود جای دهد و می‌تواند به طور قابل اعتماد 1.5 مگاوات توان فناوری اطلاعات را به تجهیزات مشتری برساند. تسهیلات «همیشه روشن» 24 ساعته در امتداد مسیرهای کلیدی فیبر قرار دارد و بهترین خدمات هم‌مکانی و اتصال را در کلاس بالا ارائه می‌کند. رابرت مولینز، مدیر عامل گروه راکسیو، گفت: افتتاح مرکز داده کینشازای ما یک دستاورد مهم برای راکسیو و لحظه ای مهم برای چشم انداز دیجیتالی DRC است و ما انتظار داریم که در سال های آینده حضور خود را در جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق ظرفیت های اضافی و امکانات جدید گسترش دهیم. استراتژی Raxio با گسترده‌ترین ردپای ارائه‌دهنده مرکز داده در قاره، رسیدگی به تقاضای قابل توجه برای زیرساخت داده با کیفیت بالا در سراسر آفریقا است. از زمان افتتاح اولین مرکز داده خود در اوگاندا در سال 2021، Raxio امسال به اتیوپی و موزامبیک گسترش یافته است. راه اندازی DRC نشان دهنده افتتاح چهارمین تاسیسات Raxio در سال جاری با 1.5 مگاوات است که بزرگترین ظرفیت روز گروه تا به امروز است.

CMOC افزایش 670 درصدی سود خالص در نیمه اول سال 2024 به لطف رشد بی سابقه و پروژه‌های استراتژیک

عملکرد مالی بی سابقه درآمد CMOC یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تنگستن، مولیبدن و نیوبیم، بزرگترین تولید کننده کبالت و یکی از تولیدکنندگان پیشرو مس در جهان به 14.47 میلیارد دلار آمریکا رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.56 درصد افزایش داشت. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش قیمت فلزات در بازارهای جهانی به ویژه مس و کبالت و همچنین بهینه سازی فعالیت های شرکت است.

رکورد تولید: دارایی‌های کنگو در حال ثمربخشی هستند. CMOC به طور قابل توجهی از اهداف تولید خود در نیمه اول سال 2024 بهتر عمل کرد:

مس: 313.8 تن، 100.74 درصد نسبت به سال قبل.

کبالت: 54000 تن، افزایش 178.22 درصدی.

نیوبیم: 5082 تن، افزایش 8.23 درصدی.

کودهای فسفاته: 583.3 تن، افزایش 6.47 درصدی.

این عملکرد نتیجه بهینه سازی ظرفیت های تولید تاسیسات TFM و KFM در جمهوری دموکراتیک کنگو است که برای حمایت از افزایش و پایداری تولید فلزات ضروری گسترش یافته است. پروژه‌های استراتژیک: موتور رشد پایدار سرمایه گذاری‌های CMOC در پروژه‌های استراتژیک نقش حیاتی در این رشد داشته است. ظرفیت کامل تولید TFM با ظرفیت سالانه 450000 تن مس و 37000 تن کبالت و  KFM با ظرفیت سالانه بیش از 150000 تن مس و 50000 تن کبالت به دست آمده است.علاوه بر این، امضای توافقنامه برای پروژه برق آبی Nzilo II تضمین کننده تامین انرژی پایدار و پایدار برای حمایت از گسترش مداوم ظرفیت های تولید است. در کنار رشد مالی، CMOC همچنان به توسعه پایدار متعهد است. دریافت گواهینامه "The Copper Mark" برای TFM، اولین مورد در آفریقا، تعهد این گروه را به شیوه‌های معدنکاری مسئولانه نشان می دهد. نکته قابل توجه، CMOC به تقویت ابتکارات پایداری خود ادامه می دهد و با قرار گرفتن خود در میان ۱۹ درصد برتر بخش فلزات غیر آهنی جهانی، رتبه AA خود را در رتبه بندی ESG MSCI حفظ می‌کند.

درباره CMOC

CMOC Group Limited در سال 1969 تاسیس شد و یک شرکت خصوصی است که در بورس هنگ کنگ در سال 2007 و بورس شانگهای در سال 2012 فهرست شده است. . دارایی‌ها و عملیات اصلی آن در آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپا قرار دارد. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تنگستن، مولیبدن و نیوبیم، بزرگترین تولید کننده کبالت و یکی از تولیدکنندگان پیشرو مس در جهان است. همچنین دومین تولید کننده کودهای فسفاته در برزیل است. این شرکت از نظر فعالیت های تجاری خود در بین سه شرکت برتر جهانی فلزات اساسی قرار دارد. در جمهوری دموکراتیک کنگو، این شرکت 80 درصد از سهام معدن Tenke Fungurume را در اختیار دارد. این معدن حاوی مس و همچنین کبالت مورد استفاده در باتری‌های لیتیوم یونی است. در سال 2022، معدن Tenke Fungurume موضوع بحث حقوقی بین CMOC و دولت DRC بر سر میزان حق امتیاز پرداخت شده به شریک محلی، شرکت دولتی کنگو Gécamines23 شد. توافقی در آوریل 2023 حاصل شد که راه را برای ازسرگیری صادرات مواد معدنی هموار کرد. این شرکت از طریق شرکت تابعه خود KFM Holding Limited، 95 درصد از سهام معدن کیسانفو را از Freeport-McMoRan که همچنین مس و زغال سنگ تولید می‌کند، در سال 2020 به قیمت 550 میلیون دلار کبالت خریداری کرد. در سال 2021، این گروه 25٪ از سهام KFM را به شرکت Contemporary Amperex Technology (CATL) به قیمت 137.5 میلیون دلار فروخت و 71.25٪ از سهام پروژه Kisanfu را به خود اختصاص داد. CMOC در جولای 2022 اعلام کرد که قصد دارد 1.8 میلیارد دلار در پروژه Kisanfu28 سرمایه گذاری کند.

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو قصد دارد تبدیل گاز دریاچه کیوو به انرژی الکتریکی را آغاز کند

27 اوت در هیاتی از شرکت آمریکایی "Myhydro" با نخست وزیر در کینشازا دیدار کرد. پل هینکس، مدیر عامل شرکت Myhydro گفت: ما ابتدا در مورد پروژه تبدیل گاز در دریاچه کیوو به برق بحث کردیم. این برای تامین برق به شمال کیوو، کیوو جنوبی و احتمالا ایتوری است. این پروژه شامل استخراج گاز برای تبدیل آن به برق است.ما آمدیم تا برخی مسائل اداری را با رئیس دولت حل کنیم. ما معتقدیم که مشکلاتی که معلق بود در سریع ترین زمان ممکن حل خواهد شد. اگر اینطور باشد، در 3 ماه آینده، ما مراحل مختلف بهره برداری را آغاز خواهیم کرد.» به گفته پل هینکس، این پروژه عظیم برای بهره برداری از گاز برای تولید برق به جمهوری دموکراتیک کنگو کمک می‌کند تا تهدید سمی دی اکسید کربن موجود در اعماق دریاچه کیوو را برطرف کند.دومین پروژه ای که در جلسه استماع ما مورد بحث قرار گرفت، مربوط به پروژه برق آبی است که ما قصد داریم در DRC توسعه دهیم. ما با مقامات کنگو توافقنامه ای برای نصب ریزسدهای برق آبی در 33 سایت فهرست شده داریم. پل هینکس اعلام کرد که اولین پرونده ای که پردازش می‌شود در رودخانه لوبی در Kabeya Kamwanga در Kasai Oriental (مرکز کشور) خواهد بود.مدیر عامل شرکت MYHYDRO همچنین از قانون جدید بخش انرژی که در جمهوری دموکراتیک کنگو ایجاد شده است، که اجازه سرمایه گذاری در تولید برق از تولید تا توزیع را می دهد، استقبال کرد.در واقع، برنامه دولت (PAG 2024-2028) در ستون ششم خود، مدیریت پایدار و مسئولانه اکوسیستم را در مواجهه با تغییرات آب و هوایی فراهم می‌کند و یکی از اقداماتی که در این زمینه توصیه می‌شود، استفاده از فناوری‌های هوشمند برای مدیریت بهینه آب و برق است.

Primera Gold : کینشازا به دنبال سرمایه گذاران جدید است

در حالی که کینشازا با Primera Gold برای بهره برداری و صادرات طلای آن شریک شده بود، دولت کنگو تمام سهام این شرکت مستقر در ابوظبی را خریداری کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، اکنون کینشازا به دنبال سرمایه گذاران جدید است. زیرا شرق جمهوری دموکراتیک کنگو منطقه ای غنی از مواد خام، به ویژه طلا است. اما قاچاق منابع مالی گروه‌های مسلح را تامین و دولت را از میلیون‌ها دلار درآمد محروم می‌کند. این شرکت که با هماهنگی ابوظبی در سال 2021 ایجاد شد، با این وجود توانست بخشی از منابع حاصل از صادرات طلای شرق این کشور را به کینشازا برساند. بر اساس برآوردهای مقامات Primera Gold، قبل از شروع کار آن در سال 2021، "بیش از یک تن طلای صنایع دستی از کیوو جنوبی در هر ماه از مرز به کشورهای همسایه عبور می‌کرد" بدون اینکه اعلام شود. 

خانوارها هر ماه 24 میلیون دلار برای خرید زغال چوب خرج می‌کنند

خانوارهای شهر کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، هر روز 800000 دلار آمریکا برای خرید زغال می‌پردازند. این ارقام 20 اوت 2024، در افتتاحیه دومین دوره مجمع ملی جامعه مدنی در مورد انرژی در جمهوری دموکراتیک کنگو  فاش شد. برای شهر کینشازا، روزانه 800000 دلار زغال سنگ یا 25 میلیون دلار در ماه پرداخت می‌شود. هزینه پخت غذا با زغال دو و نیم برابر بیشتر از پختن همان غذا با برق است.  به گفته کارشناسان، برق یک کالای اقتصادی است و باید توسط دولت جمهوری دموکراتیک کنگو به آن توجه شود. زمانی که کنگو به زامبیا، آنگولا، آفریقای جنوبی، آفریقای مرکزی و سایرین برق صادر می‌کند، برق را با قیمت 5 سنت در هر کیلووات ساعت حساب می‌کند و وقتی دیگران برای کنگو برق می فرستند، آنها 15 سنت در هر کیلووات ساعت برق می فرستند. مفهوم اقتصادی حتی میزان سرمایه گذاری در بخش برق در جمهوری دموکراتیک کنگو را تعیین می‌کند. کنگو نیاز به توسعه اجتماعی دارند.  به گفته Al Kitenge، برقی که DRC از زامبیا وارد می‌کند، عمدتاً خورشیدی است. او توضیح می دهد که سرمایه گذاران ترجیح می دهند در زامبیا مستقر شوند زیرا قیمت فروش کیلووات ساعت در مقایسه با قیمت تعیین شده در جمهوری دموکراتیک کنگو بهتر است. برای این منظور، او از دولت جمهوری دموکراتیک کنگو دعوت می‌کند تا در سیاست اقتصادی کشور تجدید نظر کند، به ویژه با افزایش قدرت خرید جمعیت کنگو برای دسترسی به کالاها و خدمات مورد نظر خود. او معتقد است که سیاست برق رایگان که به ویژه توسط آژانس ملی خدمات برق رسانی و انرژی در مناطق روستایی و پیرامون شهری (ANSER) از طریق پروژه Mwinda اجرا شده است، مشکلات مربوط به دسترسی به برق در جمهوری دموکراتیک را حل نخواهد کرد.

خطوط هوایی آفریقا ضعیف ترین رشد بار هوایی را در سال 2024 ثبت کرد

بر اساس آخرین داده‌های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، شرکت های هواپیمایی آفریقا در ماه جولای 6.2 درصد افزایش تقاضای بار هوایی را تجربه کردند که کمترین نرخ رشد را در بین تمام مناطق و ضعیف ترین عملکرد آنها در سال 2024 را نشان می دهد. با این حال، بازار آفریقا و آسیا 15.4 درصد افزایش تقاضا را در مقایسه با ژوئیه 2023 نشان داد. ظرفیت در منطقه نیز 10.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد. یاتا گفت: «ارقام جولای نشان‌دهنده کندتر تقاضا و ظرفیت سال به سال در مقایسه با ژوئن است که 11.8 درصد افزایش تقاضا و 23.8 درصد افزایش ظرفیت داشته است. در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل 13.6 درصد افزایش یافت و عملیات بین المللی 14.3 درصد افزایش یافت. در این به‌روزرسانی آمده است: «این هشتمین ماه متوالی رشد دو رقمی سال به سال را نشان می‌دهد و سطوح کلی به رکوردهای سال 2021 نزدیک می‌شوند.

ظرفیت، اندازه‌گیری شده بر حسب تن-کیلومتر بار در دسترس (ACTK)، در ماه جولای 8.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و عملیات بین‌المللی نیز 10.1 درصد افزایش یافت. این افزایش تا حد زیادی ناشی از رشد 12.8 درصدی ظرفیت بار مسافری بین‌المللی است که توسط بازارهای مسافری قوی حمایت می‌شود، در حالی که ظرفیت حمل‌ونقل بین‌المللی 6.9 درصد رشد داشته است. قابل ذکر است که افزایش ظرفیت همراه مسافری کمترین میزان در 40 ماه گذشته بوده است، در حالی که رشد ظرفیت حمل و نقل باری بالاترین میزان از زمان افزایش قابل توجه در ژانویه 2024." ویلی والش، مدیرکل یاتا، اظهار داشت: "تقاضای محموله هوایی در ماه ژوئیه با رشد قوی در تمام مناطق به بالاترین حد خود در سال تا به امروز رسید.

در سایر مناطق، خطوط هوایی آسیا-اقیانوسیه با افزایش 17.6 درصدی تقاضای محموله هوایی در ماه ژوئیه پیشتاز بودند که بالاترین میزان در بین تمام مناطق بود. خطوط تجاری داخل آسیا با 19.8 درصد افزایش، در حالی که مسیرهای اروپا-آسیا، خاورمیانه-آسیا و آسیا-آفریقا به ترتیب 17.9 درصد، 15.9 درصد و 15.4 درصد رشد داشته اند. ظرفیت در منطقه 11.3 درصد افزایش یافت. شرکت های هواپیمایی آمریکای شمالی رشد سالانه 8.7 درصدی تقاضا را گزارش کردند که تحت تأثیر لغو پروازها و بسته شدن فرودگاه‌ها در ایالات متحده و کارائیب به دلیل طوفان بریل بود.

خط تجارت آسیا-آمریکای شمالی که بزرگترین خط تجارتی از نظر حجم است، 10.8 درصد افزایش داشته است، در حالی که مسیر آمریکای شمالی-اروپا رشد متوسط 5.3 درصدی داشته است. ظرفیت در آمریکای شمالی نسبت به سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

شرکت‌های اروپایی در ژوئیه رشد تقاضای سالانه 13.7 درصدی را ثبت کردند که منجر به افزایش 32.2 درصدی در مسیر تجاری خاورمیانه-اروپا شد که از سپتامبر 2023 شاهد رشد سالانه دو رقمی‌بوده است.

مسیر اروپا-آسیا 17.9 درصد رشد کرد و در داخل اروپا تقاضا 15.5 درصد افزایش یافت. ظرفیت در اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.6 درصد افزایش یافته است.

شرکت‌های حمل‌ونقل خاورمیانه شاهد رشد 14.7 درصدی تقاضا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودند و مسیر خاورمیانه-اروپا عملکرد خوبی داشت و 32.2 درصد افزایش یافت. مسیر خاورمیانه-آسیا نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.9 درصد رشد داشته است، در حالی که ظرفیت کلی در منطقه 4.4 درصد افزایش یافته است.

شرکت‌های هواپیمایی آمریکای لاتین افزایش تقاضای سالانه 11.1 درصدی را تجربه کردند، اگرچه لغو پروازها و بسته شدن فرودگاه‌ها در ایالات متحده و دریای کارائیب به دلیل طوفان بریل مانع از رشد شدند. ظرفیت در منطقه نسبت به سال قبل 9.4 درصد افزایش یافته است.

نمایشگاه بتن 2024

در 10 سپتامبر 2024، نخست وزیر جودیت سومینوا در هشتمین دوره نمایشگاه اکسپو بتون، بزرگترین نمایشگاه توسعه شهری، کریدورهای اقتصادی و مناطق ویژه اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو شرکت کرد. این رویداد بزرگ که در کینشازا و ماتادی سازماندهی شد، بازیگران کلیدی در توسعه زیرساخت ها در جمهوری دموکراتیک کنگو، از جمله رئیس جمهور فلیکس آنتوان تشیسکدی را گرد هم آورد. جودیت سامینوا در جریان بازدید خود از غرفه‌های مختلف شرکت های حاضر بازدید کرد و پروژه‌های نوآورانه و پایدار با هدف مدرن سازی زیرساخت های کشور را برجسته کرد. نخست وزیر بر اهمیت استراتژیک این سرمایه گذاری‌ها که بخشی از برنامه اقدام دولت 2024 (PAG2024) است، تأکید کرد. این برنامه زیرساخت‌ها را در مرکز استراتژی خود قرار می‌دهد تا رشد اقتصادی، ترویج توسعه پایدار و بهبود شرایط زندگی در مناطق شهری را افزایش دهد. «بهبود زیرساخت ها ستون اساسی چشم انداز توسعه ما است. جودیت سومینوا اعلام کرد که ما باید به نیازهای رو به رشد شهرهایمان پاسخ دهیم و در عین حال از ایجاد شغل و فرصت های برابر برای همه کنگویی‌ها صرف نظر از موقعیت مکانی آن‌ها حمایت کنیم. رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی نیز در سخنرانی خود اهمیت مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) در اجرای پروژه‌های زیربنایی را یادآور شد و در عین حال نتایج به دست آمده به لطف برنامه توسعه محلی 145 منطقه (PDL-145T) را برجسته کرد. این برنامه به باز کردن سرزمین‌ها و بهبود زیرساخت های اساسی، که یک جنبه اساسی برای توسعه ملی است، کمک می‌کند. دیدیه تنگه ته لیتو وزیر شهرسازی، به نوبه خود، بر نیاز به برنامه ریزی و مدیریت مراکز شهری به گونه ای تاکید کرد که آنها نیازهای فعلی و آینده کشور را برآورده کنند. Expo Béton 2024، با تمرکز بر کریدور غربی که کینشازا و کنگو-سنترال را به هم متصل می‌کند، یک پلت فرم کلیدی برای تفکر در مورد راه حل های نوآورانه و پایدار است که چشم انداز شهری و اقتصادی جمهوری کنگو را متحول می‌کند.

کشورهای آفریقایی ذخایر طلا را در بحبوحه عدم اطمینان اقتصادی افزایش دادند

بانک های مرکزی آفریقا برای محافظت از خود در برابر بی ثباتی اقتصادی و ژئوپلیتیکی و تنوع بخشیدن به پرتفوی مالی خود به طلا روی آورده اند. در سپتامبر 2023، قیمت هر اونس طلا 1900 دلار بود. یک سال بعد، به قیمت 2500 دلار به فروش می رسد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، یک انجمن تجارت بین المللی برای صنعت طلا، انتظار می رود با وجود افزایش قیمت ها، تقاضا برای این فلز در 10 ماه آینده افزایش یابد. برخی از کارشناسان هجوم طلای بانک های مرکزی آفریقا را به لزوم حفاظت از ارزهای محلی خود نسبت می دهند.«در چند سال گذشته، به دلیل تورم و این همه تحرکات برای بسته‌های محرک و بقیه، بازدهی بسیار پایین بوده است. از سوی دیگر، طلا از نظر قیمت در حال افزایش است زیرا این بانک‌های بزرگ نیز به دنبال طلا هستند. بنابراین، سرمایه‌گذاری بسیار خوبی است .در سال 2022، زیمبابوه برای مهار تورم و نوسانات نرخ ارز ارزی با پشتوانه طلا راه اندازی کرد. غنا و اوگاندا برای تقویت ذخایر رو به کاهش ارز خارجی خود از معدنچیان صنعتگر طلا می خرند. غنا، بزرگترین تولید کننده طلا در آفریقا، قصد دارد از کشورهای دیگر نفت بخرد و به آن‌ها طلا بپردازد تا فشار بر پول محلی را کاهش دهد و قیمت های بالای سوخت را کاهش دهد. برخی از اقتصاددانان می‌گویند طلا نمی‌تواند مشکلات اقتصادی برخی از کشورهای آفریقایی را حل کند. به گفته شورای جهانی طلا، کشورها باید طلا را به دلیل ارزش بلندمدت آن، عملکرد آن در زمان بحران و نقش آن به عنوان یک تنوع‌بخش مؤثر سبد سهام حفظ کنند. برایت اوپونگ افوم، استاد ارشد دانشگاه معادن و فناوری غنا، گفت: برخی کشورهای آفریقایی می خواهند از طلا برای کاهش اتکای خود به سیستم مالی جهانی استفاده کنند. او گفت: «اگر تحریم‌هایی علیه شما، یک کشور آفریقایی اعمال شود، ما می‌دانیم که این تحریم‌ها چه تأثیرات مخربی خواهد داشت. "کشورهای آفریقایی در حال توسعه هستند، یا جوان هستند، و نمی خواهند تحریم های سختی را دریافت کنند که تاثیر منفی یا شدیدی بر اقتصاد بگذارد.  به همین دلیل، وابستگی خود را به این کشورهای خارجی به صورت استراتژیک کاهش می دهند." افوم افزود که اگرچه برخی از آفریقایی‌ها ارزش طلا را می‌دانند و درک می‌کنند، بسیاری از آن‌ها این فلز را برای برآوردن نیازهای روزانه خود مبادله می‌کنند. بنابراین، آنها فقط خریدار صرفاً پیدا می‌کنند که از آنها بهره برداری کند. منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا سیستم پرداخت و تسویه پان-آفریقایی را معرفی کرد که به کشورها امکان داد با ارزهای محلی تجارت کنند. کارشناسان می‌گویند برخی از سیستم های پرداخت قاره ای، در صورت اجرا، می‌توانند فشارهای اقتصادی برخی کشورها را کاهش دهند. این به نوبه خود ممکن است آنها را کمتر به طلا وابسته کند.

امنیت غذایی: 300 میلیون نفر در آفریقا تحت تأثیر گرسنگی قرار دارند (ACP Congolaise)

بر اساس گزارشی که توسط صندوق بین المللی توسعه کشاورزی برای غرب و مرکز آفریقا (IFAD) منتشر شد ، 300 میلیون نفر یا 20 درصد جمعیت در آفریقا از گرسنگی رنج می‌برند. در گزارش سالانه ای که روز دوشنبه توسط 5 سازمان غیردولتی تحت عنوان صندوق بین المللی توسعه کشاورزی برای غرب منتشر شد، می خوانیم: "20٪ از جمعیت در سال 2023 در آفریقا و آفریقای مرکزی تحت تأثیر گرسنگی قرار خواهند گرفت. بنابراین 20٪ که حدود 300 میلیون نفر است." (IFAD). بر اساس این سند که وضعیت امنیت غذایی و تغذیه ای در جهان را نشان می دهد، «وضعیت در آمریکای لاتین و آسیا تا حدودی بهبود یافته است. با این حال، تعداد افراد مبتلا به گرسنگی در غرب و مرکز آفریقا افزایش یافته است. به گفته کارشناسان IFAD، این وضعیت به ویژه در سطح سیاست ها و سرمایه گذاری‌ها نیازمند توجه است. با این حال، در این گزارش اشاره می‌شود، آفریقا دارای چندین منطقه از زمین‌های قابل کشت و جمعیتی در میان جوان‌ترین جمعیت‌های جهان است.

جمهوری کنگو برازاویل

 بندر POINTE-NOIRE و رسیدن به 2 میلیون کانتینر در سال

آناتول کولینت ماکوسو، نخست وزیر جمهوری کنگو، سفر خود به پوینت نوآر را با نشست کاری با مدیران بندر در مورد پروژه‌های جاری و چشم انداز 2030 این بندر آغاز کرد. بندر Pointe-Noire، دروازه اقیانوسی به منطقه آفریقای مرکزی که به لطف دارایی‌های غیرقابل انکار از جمله موقعیت جغرافیایی خود به اکثر خطوط کشتیرانی در اروپا، آسیا و آمریکا خدمات رسانی می‌کند، هدف آن جابجایی 2 میلیون کانتینر در سال است. این چشم انداز اصلاحاتی را که توسط دولت انجام شده است را در بر می‌گیرد تا بندر را قادر سازد سود سهام لازم برای تأمین مالی توسعه اقتصاد کشور را تأمین کند. در واقع، این بندر یکی از مهم ترین بندرها در جنوب صحرای آفریقا و درب خروجی استراتژیک دریایی کنگو است که سالانه 1 میلیون کانتینر را جابجا می‌کند. در حال حاضر کار لایروبی در سطوح معینی با امید به بازیابی عمق لبه‌های اسکله‌ها در حال انجام است. نخست وزیر در پایان این سفر توضیح داد که سفر وی ب این امکان را به او می دهد که دارایی‌ها، پیشرفت ها و همچنین دشواری‌های این بندر استراتژیک را کشف و درک کند.

برازاویل میزبان دوره بعدی مجمع همکاری چین و آفریقا در سال 2027 

بر اساس اصل چرخش برابر بین مناطق در اتحادیه آفریقا و با در نظر گرفتن این که همه زیرمناطق آفریقا به مدت شش سال کشورهایی را به عنوان رئیس مشترک آفریقایی مجمع همکاری چین و آفریقا داشته اند، چین و آفریقا توافق کردند از یازدهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا در سال 2030، دوره ریاست مشترک آفریقایی باید از شش سال به سه سال کاهش یابد. در 5 سپتامبر 2024، در سخنرانی خود در افتتاحیه رسمی مجمع همکاری چین و آفریقا، Denis Sassou N’Guesso، رئیس جمهور کنگو، اعلام کرد: «در آستانه این مأموریت، مایلم از همه همکارانی که با تعیین ما به عنوان رئیس مشترک برای سه سال آینده برای کشور ما افتخارآفرینی کردند، تشکر کنم. برای انجمن همکاری چین و آفریقا آرزوی موفقیت داریم. در مواجهه با چالش ریاست مشترکی که به جمهوری سپرده شده است. دنیس ساسو انگوسو تاکید کرد که مناسب است پیشرفت های انجام شده و به ویژه پیشرفت های اخیر سلف وی، سنگال، به دلیل کمکی که او در توسعه انجمن و چین انجام داده است را تثبیت کنیم.

حاکمیت انرژی منطقه ای در قلب یک وبینار

کارشناسان بانک توسعه آفریقا (AfDB) و بازیگران بخشی در 4 سپتامبر 2024 ملاقات خواهند کرد تا راه حل ها و استراتژی‌هایی را با هدف بهبود حاکمیت انرژی در منطقه بررسی کنند. این وبینار که با موضوع "قرار دادن حاکمیت منطقه ای انرژی در خدمت امنیت انرژی در آفریقای مرکزی" خواهد بود، به طور مشترک توسط برنامه سیاست انرژی و محیط زیست دانشگاه آمریکایی دلور و بخش مسئول سیاست های انرژی، مقررات و مقررات و آمار بانک توسعه آفریقا سازماندهی خواهد شد. این نشست مجازی به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا در مورد چالش های انرژی فوری و محدودیت های حاکمیت ملی انرژی در آفریقای مرکزی بحث کنند. این نشست همچنین فرصتی برای برجسته کردن فرصت ها و مزیت های حاکمیت منطقه ای انرژی با هدف تقویت امنیت انرژی و بررسی طرح های مختلف منطقه ای و قاره ای برای بهبود دسترسی منطقه ای به انرژی خواهد بود. شرکت کنندگان همچنین در مورد نیاز به یک رویکرد یکپارچه برای یکپارچگی انرژی منطقه ای بحث خواهند کرد. این جلسه گفتگو شامل رهبران نظرات و کارشناسان از دانشگاه دلور، بانک توسعه آفریقا، جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی و نیروگاه برق آفریقا و همچنین دیگر استخرهای انرژی در آفریقا خواهد بود. کارشناسان وزارت انرژی آفریقا، تنظیم‌کننده‌های انرژی و بخش خصوصی نیز برای بررسی راه‌حل‌ها و استراتژی‌ها برای بهبود مدیریت انرژی در قاره حضور خواهند داشت.

حمل و نقل هوایی: از سرگیری پروازهای مستقیم برازاویل-بانگوئی اعلام شد

مقامات کنگو و آفریقای مرکزی احتمال بازگشایی مسیر هوایی برازاویل-بانگیی را که از زمان بحران بهداشتی کووید-19 به حالت تعلیق درآمده است، می‌بینند. اما این تمایل برای برقراری مجدد پروازهای مستقیم بین دو پایتخت به‌زودی با محدودیت‌های متعدد، به‌ویژه محدودیت‌های اقتصادی مواجه می‌شود. در واقع هیچ پرواز مستقیمی جمهوری کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی را به هم متصل نمی‌کند. برای رسیدن به بانگی از برازاویل یا بالعکس، مسافر موظف است یک توقف طولانی در غرب آفریقا یا شرق قاره داشته باشد. فقدان پروازهای مستقیم و اتصالات متعدد بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارد. هزینه بلیط یک طرفه 509.81 تا 594.78 دلار آمریکا که ترمزی بر حرکت آزاد مردم و مبادلات تجاری بین دو کشور است. کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی، هر دو عضو جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac)، امیدوارند تجارت خود را افزایش دهند. با ورود منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا، دو کشور باید تمامی موانع موجود در برابر تصویر جامعه غرب آفریقا را از بین ببرند و در عین حال حرکت آزاد کالاها و خدمات را در Cémac تسهیل کنند. وزیر اونوره سای نیز به نوبه خود ابراز امیدواری کرد که این ارتباط هوایی تا پایان هفته برقرار شود. به گفته منابع نزدیک به این موضوع، علاوه بر TAC (آنگولا)، شرکت منطقه ای آفریقا ایرلاینز (کنگو-برازاویل) ظرفیت مورد نیاز برای خدمات رسانی به بانگی را دارد.

حمل و نقل ریلی کنگو: تقویت ظرفیت های عملیاتی شرکت راه آهن کنگو- اقیانوس (CFCO)

شرکت Chemin de fer Congoocean (CFCO) به تازگی چهار لوکوموتیو جدید خریداری کرده است که در 22 آگوست 2024 از گمرک ترخیص شدند. لکوموتیوهای جدید 68.5 تنی، 16.9 متر طول، 2.8 متر عرض و 4.20 متر ارتفاع هر کدام قدرت کشش 1200 اسب بخار دارند. آنها که از بلژیک وارد شده اند، به شرکت راه آهن کنگو-اقیانوسی (CFCO) اجازه می دهند تا ظرفیت عملیاتی خود را از نظر حمل و نقل ریلی درون شهری افراد و کالا در طول شبکه 885 کیلومتری خود در سه بخش خود، به ویژه از Pointe-Noire/Brazzaville تقویت کند.

شرکت ترکی Aska Enerji می خواهد به تولید در نیروگاه جنو سرعت ببخشد. (CED)

کارخانه تولید گاز جنو مجهز به دو توربین با ظرفیت نصب شده هر کدام 25 مگاوات (MW) در نوامبر 2022 به خدمت بازگشت. در حالی که تنها یک توربین در حال بهره برداری است، شرکت ترکی Aska Enerji در نظر دارد در ظرفیت اضافی نصب خطوط جدید انتقال برق سرمایه گذاری کند.. شرکت Aksa Enerji پنج سال پیش وارد کنگو شد. ماموریت اصلی آن تبدیل گاز مشعل توسط شرکت نفت انی کنگو به انرژی الکتریکی است. شرکت تابعه کنگو Aska Enerji Uretim اپراتور نیروگاه Djeno است که در خروجی جنوبی Pointe-Noire، در امتداد "خط 9" واقع شده است، که از میادین نفتی تحت اداره شرکت های Total Energies و Eni Congo می آید. بر اساس پیش بینی‌های رسمی، راه اندازی اولین توربین قرار است 27 درصد انرژی شبکه سراسری برق را تامین کند.

پروژه AGRITECH کنگو، ترویج کشاورزی انعطاف پذیر

شرکت کنندگان در پروژه AgriTech در 26 آگوست 2024 در برازاویل گرد هم آمدند تا استراتژی‌هایی را برای تمرین کشاورزی انعطاف پذیر در جمهوری کنگو تعریف کنند. این نشست توسط آژانس ملی ارتقای نتایج تحقیقات و نوآوری و با حمایت مالی سازمان بین المللی فرانکفونی برگزار شد. این سازمان تولیدکنندگان کشاورزی، محققان و مؤسسات مجاز، از جمله Agri-Congo و مؤسسه تحقیقات کشاورزی (IRA) را گرد هم آورد تا در مورد استراتژی‌هایی که باید برای ارتقاء کشاورزی تاب آور و پایدار در کنگو به تصویب برسند، بحث کنند. Luvic Otoka Eyenguet، معاون هماهنگ کننده Agritech، در مورد Agritech گفت که این پروژه توسط آژانس ملی ارتقاء نتایج تحقیقات و نوآوری، ساختاری تحت نظارت وزارت آموزش عالی آغاز شده است. پروژه Agritech دارای پنج هدف خاص از جمله ترویج فرهنگ علمی و تشویق بیداری آن در جوانان است.

پایان دومین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع دستی کنگو (فیاک)

دومین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع دستی کنگو (Fiac) در 28 آگوست 2024 در برازاویل رسماً درهای خود را بسته است. صنعتگران، از بیست و نه کشور، همچنان این بخش را به اهرمی‌برای ایجاد شغل و ثروت تبدیل خواهند کرد، در حالی که منتظر برگزاری سومین دوره در دو سال آینده در سال 2026 هستند. خانم ژاکلین لیدیا میکولو، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط و صنایع دستی کنگو-برازاویل، با ارزیابی کمی از دومین نشست صنایع دستی قاره‌ای، گفت: «فیاک ۷۵۸۱۸ بازدیدکننده دارد. گردش مالی 205 میلیون FCFA؛ 202 غرفه; 29 کشور نمایندگی دارند. 

تقویت شفافیت داده‌های جنگل در مورد انتشار گازهای گلخانه ای در حوضه کنگو

کارشناسان کشورهای جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی تجربیات خود را در برازاویل در مورد پیش بینی انتشار گازهای گلخانه ای و تهیه گزارش های شفافیت دوسالانه در این زمینه تبادل می‌کنند. کشورهای زیر منطقه باید به طور منظم داده‌های مربوط به انتشار و جذب گازهای گلخانه ای خود را مطابق با توافق نامه پاریس منتشر کنند. کارشناسان آفریقایی از 27 اوت در برازاویل در مورد این موضوع گرد هم آمدند تا تجربیات خود را در زمینه توسعه گزارش‌های شفافیت دوسالانه (BTR) به عنوان مقدمه ای برای COP29 در باکو، آذربایجان به اشتراک بگذارند.

درختان نخل نفتی جدید بر اساس انرژی خورشیدی در برازاویل

دکتر موریس ایتوس ایبارا، محققی از کنگو-برازاویل، پروژه ای را در زمینه فناوری‌های جدید در کشاورزی خورشیدی (NTAS) آغاز کرد. این پروژه که هدف آن مبارزه با تغییرات آب و هوایی در کنگو است، طی یک کنفرانس - مناظره با موضوع "جنگل کاری خورشیدی" به معلمان و دانش آموزان آکادمی علوم و هنر کنگو (Asac) ارائه شد. دکتر موریس ایتوس ایبارا فرآیند جدیدی به نام NTAS را اختراع کرد که امکان تولید گیاهان جنگلی و میوه ای بر اساس انرژی خورشیدی مانند بادام زمینی، ذرت، پیاز، موز، درختان آووکادو، پاپایا، کاساوا و غیره را فراهم می‌کند. اکنون این راه حل می‌تواند از طریق آزمایشگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود.

سرمایه گذاری در آفریقا، G20 به نفع جریان سرمایه با ثبات تر

ترویج سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی بلندمدت (FDI) در بخش های تولیدی، زیرساخت ها، انرژی سبز و کشاورزی پایدار به جای سرمایه گذاری‌های بی ثبات سوداگرانه، تقویت نقش بانک های توسعه چندجانبه برای تامین مالی این اولویت ها، اجرای ایجاد چهارچوب های سیاستی قوی برای جذب و تثبیت جریان سرمایه، بر اساس توصیه‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و تشویق مشارکت بخش خصوصی، از طریق یکپارچه‌سازی سیستم‌های پرداخت، این پنج نکته کلیدی از ده موردی است که از نقشه راه G20 با هدف ارتقای بیشتر سرمایه گذاری‌های پایدار و جریان سرمایه به آفریقا بیرون آمده است.

علاوه بر این، اصلاح حاکمیت موسسات مالی بین المللی برای افزایش نمایندگی کشورهای در حال توسعه، استفاده از حقوق ویژه، اجرای راه حل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای مبارزه با نابرابری‌های فزاینده از دیگر موارد است.  در واقع، "جریان‌های سرمایه با ثبات تر و پایدارتر به آفریقا" سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی هستند که بخشی از توسعه اقتصادی پایدار این قاره هستند و به آن کمک می‌کنند. در آفریقا، کسری زیرساخت (حمل و نقل، انرژی، آب، مخابرات) مانع اصلی توسعه است. وزرای دارایی G20 و روسای بانک های مرکزی تعهد خود را برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های دولتی یا خصوصی بلندمدت در این بخش‌های ضروری (جاده‌ها، پل‌ها، خطوط راه‌آهن، سدهای برق آبی، شبکه‌های فیبر نوری و غیره) تکرار کردند.برای حمایت از انتقال انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوایی، آفریقا به سرمایه گذاری قابل توجهی در انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و غیره)، زیرساخت های انعطاف پذیر، بهره وری انرژی، مدیریت پایدار منابع طبیعی نیاز دارد. پیامدها برای آفریقا و چارچوب های سیاست و نظارتی بر اساس گزارش OECD، بحث هایی برای ارزیابی عوامل مؤثر بر جریان سرمایه به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه و تجزیه و تحلیل فرصت های این کشورها برای جذب و حفظ جریان‌های سرمایه گذاری خارجی پایدار و بلندمدت و تجزیه و تحلیل در جریان است.

82 درصد از جوانان آفریقایی معتقدند که عملکرد چین در آفریقا مثبت است

بر اساس نظرسنجی منتشر شده توسط بنیاد خانواده ایچیکوویتز (IFF)، چین همچنان قدرت خارجی با بیشترین تأثیر مثبت در آفریقا است. این نظرسنجی بین 5604 جوان آفریقایی 18 تا 24 ساله از 16 کشور از جمله ساحل عاج، کامرون، تانزانیا، آفریقای جنوبی، نیجریه، چاد و کنیا انجام شده است. این نشان می‌دهد که 82 درصد از کسانی که مورد سؤال قرار گرفته‌اند، تأثیر پادشاهی میانه را مثبت می‌دانند. بریتانیا در رتبه‌بندی قدرت‌های خارجی که نفوذ آنها در قاره مثبت تلقی می‌شود (۸۰ درصد از جوانان مورد بررسی) در رتبه دوم قرار دارد و ایالات متحده (۷۹ درصد)، هند (۷۴ درصد) و اتحادیه اروپا (۷۳ درصد)در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. پس از آن امارات متحده عربی و اسرائیل (70 درصد برای هر کشور)، فرانسه (69 درصد)، روسیه (68 درصد) و ترکیه (67 درصد) قرار دارند. این نظرسنجی با عنوان "بررسی جوانان آفریقا 2024" نشان می دهد که درک مثبت از نفوذ چین در مقایسه با سال 2022 بهبود یافته است (82٪ در سال 2024 در مقایسه با 78٪ در سال 2022). ادراک مثبت در میان جوانان رواندا و چاد (96٪)، کنیا (95٪) و نیجریه (93٪) بسیار بالا است، در حالی که جوانان از گابن (60٪)، اتیوپی (63٪) و نامیبیا (70٪) کمترین احتمال دارد که بگویند تأثیر پکن مثبت است. به گفته بنیاد خانواده ایچیکوویتز (IFF)، درک مثبت چین از نفوذ جوانان آفریقایی عمدتاً ناشی از محصولات مقرون به صرفه فروخته شده در بازارهای آفریقا، سرمایه گذاری‌های آن در زیرساخت ها و تامین مالی آن در بسیاری از کشورهای این قاره است.

دیجیتالی شدن دولت، وزارت کشور کنگو دیجیتالی کردن آرشیو وضعیت مدنی را آغاز می‌کند.

در 11 سپتامبر 2024، در برازاویل، سرافین اوندله، رئیس دفتر وزیر کشور، تمرکززدایی و توسعه محلی، با ژان لوک ماگره، مدیر آفریقای شرکت "FamilySearch" گفتگو کرد. این دو شخصیت در مورد نحوه اجرای پروژه دیجیتالی کردن آرشیو وضعیت مدنی گفتگو کردند. این دیجیتالی شدن شامل دیجیتالی کردن تمام آرشیوهای وضعیت مدنی تولید شده خواهد بود. در جمهوری کنگو، جمع آوری و تبدیل دیجیتالی کلیه اسناد وضعیت مدنی که در تالارها و سایر ادارات غیرمتمرکز و غیرمتمرکز تولید می‌شوند، به ویژه گواهی تولد، گواهی ازدواج و سایر اسناد مدنی. هدف حفظ میراث بایگانی ناشی از وضعیت مدنی با هدف تضمین حفاظت از آن است.در نهایت، این پروژه به وزارت متولی فرهنگ گسترش خواهد یافت، جایی که دیجیتالی کردن تعداد معینی از آرشیوهای با ماهیت فرهنگی نیز برنامه ریزی شده است، یعنی ثبت های باستانی مربوط به آفریقای استوایی سابق فرانسه. او گفت که این امکان یافتن پرونده‌هایی را فراهم می‌کند که کل تاریخ آفریقای استعماری سابق را ردیابی می‌کند.

جمهوری آفریقای مرکزی

کامرون 250 میلیون فرانک اس اف ای به جمهوری آفریقای مرکزی برای حمایت از انتخابات محلی خود تقدیم می‌کند

آفریقای مرکزی که به دلیل کمبود بودجه مجبور شد انتخابات خود را به دلیل کمبود پول به تعویق بیاندازد، دولت کامرون در تاریخ  22/اوت 2024 اعلام کرد که مبلغ 250 میلیون فرانک  معادل 427000 دلار به آن اعطا می‌کند. به گفته رسانه‌ها این بودجه نیاز های مختلف انتخابات از جمله آموزش کارگزاران انتخاباتی، دستیابی به مواد انتخاباتی، تدارکات و ارتباطات را تامین می‌کند. این مبلغ به ،صندوق ویژه انتخابات آفریقای مرکزی که توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (PNUD) در این کشور مدیریت می‌شود.به گفته این نهاد: "این کمک به عنوان یک الگوی همکاری جنوب-جنوب و نمونه ای برای دنبال کردن سایر کشورهای زیر منطقه مورد تجلیل قرار گرفت." در همان روز، بانگی اعلام کرد که انتخابات محلی و شهرداری را که ابتدا برای اکتبر 2024 برنامه ریزی شده بود، به 6/آوریل/ 2025 به تعویق انداخته است. این کشور توانست  تنها 5 میلیارد فرانک سی اف ای از  9 میلیارد بودجه تعیین شده بسیج کند.

دولت خواهان لغو کامل تحریم های اعمال شده بر الماس های خود است

دولت آفریقای مرکزی در تاریخ 2/ سپتامبر/ 2024 خواستار لغو کامل تحریم های اعمال شده بر الماس های این کشور توسط فرآیند کیمبرلی شد. روفین بنم بلتونگو، وزیر معادن و زمین شناسی جمهوری آفریقای مرکزی، این درخواست را در دیدار با سفرای معتبر در جمهوری آفریقای مرکزی مطرح کرد. این نشست با هدف حمایت از لغو کامل تحریم الماس های آفریقای مرکزی و ارائه پتانسیل های معدنی این کشور به دیپلمات ها برگزار شد. آفریقای مرکزی به طور دقیق به معیارهای اعتبار برای مناطق تعریف شده در چارچوب عملیاتی احترام گذاشته است. با این حال، با وجود قوانین فرآیند کیمبرلی، تحریم همچنان اعمال می‌شود.

دولت آفریقای مرکزی برای رفع تحریم الماس بسیج می‌شود

در بانگی، وزارت معادن جلساتی با شرکا و سایر سازمان‌های ملی از جمله دیپلمات ها برگزار کرد. در تاریخ 4/سپتامبر/2024  او یک کارگاه آموزشی با رهبران جامعه و مقامات اداری ترتیب داد. این جلسات با هدف تشریح مسائل مربوط به مأموریت ارزیابی تیم فرآیند کیمبرکلی که قرار است از 9 تا 15 سپتامبر در بانگی مستقر شوند, صورت گرفت. هیئتی متشکل از 25 کارشناس بین المللی وضعیت را در میدان بررسی خواهند کرد. نتایج گزارش آنها در نوامبر 2024 در نشستی در دبی اعلام خواهد شد که این مسئله برای اقتصاد جمهوری آفریقای مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یک شبکه فیبر نوری 900 کیلومتری در بانگی افتتاح شد

 یک شبکه فبیر نوری 900 کیلومتری که جمهوری آفریقای مرکزی را به کامرون و کنگو متصل می‌کند,در بانگی افتتاح شد. این فیبر نوری به کاهش شکاف دیجیتال و تسریع توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.در واقع، جمهوری آفریقای مرکزی از اتصال به اینترنت پرسرعت سود خواهد برد که نشان دهنده پیشرفت تکنولوژیکی قابل توجهی است.این پروژه توسط بانک توسعه آفریقا و اتحادیه اروپا به مبلغ 33 میلیون یورو تامین مالی شده است. مامدی سوآره، مدیر جمهوری آفریقای مرکزی در بانک توسعه آفریقا، از این ابتکار استقبال کرد. یکی از دستاوردهای این پروژه، ایجاد مرکز آموزش دیجیتال در دانشگاه بانگی است.در این مرکز، آموزش های متنوعی از جمله دسترسی به رایانه، چاپگرهای سه بعدی و کارگاه‌های شخصی را ارائه می دهند تا بتوانند جوانان از پتانسیل فیبر نوری استفاده کنند.

راه اندازی برنامه توسعه ملی جدید توسط رئیس جمهور آفریقای مرکزی

در تاریخ 13/سپتامبر/2024 رئیس جمهور آفریقای مرکزی، فاوستین آرکانژ توادرا،   برنامه توسعه ملی جدیدی (PND) را با تمرکز بر 5 ستون احیای جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) آغاز کرد. به گفته ریچارد فیلاکوتا، وزیر اقتصاد آفریقای مرکزی، PND شامل 5 محور اصلی است که عبارتند از:

  • تقویت صلح و امنیت
  • ) توسعه اقتصاد و سرمایه انسانی
  • تقویت نهادهای عمومی و حکمرانی شفاف
  • پایداری محیط زیست، مدیریت منطقی منابع طبیعی اقتصاد
  • برنامه ریزی و همکاری‌های بین المللی

وزیر اقتصاد گفت:  هدف PND ایجاد یک مشارکت فعال و مسئولانه بین  اعضای دولت آفریقای مرکزی، بخش خصوصی، جامعه مدنی، شرکای فنی و مالی، و مردم است." وی افزود: در فرمول بندی خود، نتایج مطالعه آینده نگر ملی که در سال 2020 راه اندازی شد را نیز در نظر می‌گیرد. این باید چشم انداز کلی توسعه کشور را برای 25 سال آینده مشخص کند. لازم به یادآوری است که دولت آفریقای مرکزی قصد دارد از طریق این برنامه نزدیک به 700 میلیارد فرانک CFA (تقریباً 11.83 میلیارد دلار) را برای یک دوره 4 ساله بسیج کند.

41 میلیارد فرانک CFA  کمک مالی بانک جهانی برای حمایت از تاب آوری جوامع در برابر تغییرات آب و هوایی

بانک جهانی بودجه مالی 41 میلیارد فرانک CFA معادل 70 میلیون دلار را برای پروژه شهرهای فراگیر و تاب آور در جمهوری آفریقای مرکزی (PROVIR) تصویب کرده است. پروژه PROVIR  گروه‌های آسیب پذیر در شهرهای بانگی و بربراتی، از جمله افراد آواره را هدف قرار می دهد. با این بودجه حدود 1.6 میلیون نفر باید بتوانند از شرایط زندگی بهتر،از  دسترسی بهتر به خدمات اجتماعی اولیه و زیرساخت های طراحی شده برای در نظر گرفتن تغییرات آب و هوا، بهره مند شوند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی بانک جهانی، ساکنان شهرهای منتخب به لطف سیستم های زهکشی بهبودیافته برای مدیریت آب باران و تثبیت شیب، در برابر خطرات سیل یا فرسایش محافظت خواهند شد.به گفته گویدو رونگوا، نماینده بانک جهانی در جمهوری آفریقای مرکزی: ده‌ها هزار نفر در شهرهای آفریقای مرکزی در معرض خطرات بلایای طبیعی هستند که با تغییرات آب‌وهوایی بدتر می‌شوند، این کشور به اندازه کافی برای مقابله با بارندگی‌های شدید، مجهز نیست. آفریقای مرکزی که از نظر آسیب پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی در رتبه دوم جهان قرار دارد، در معرض خطرات متعدد بلایای طبیعی است که به دلیل فقر و ناامنی سیاسی تشدید می‌شود. در سال 2022، باران‌های سیل آسا باعث آواره شدن 22450 نفر، تخریب 2000 خانه، ده‌ها پل و سیل هزاران چاه شد.

در جمهوری آفریقای مرکزی، چالش توسعه بخش خصوصی

بخش خصوصی آفریقای مرکزی هنوز در حال تلاش برای توسعه است. این کشور برای جذب سرمایه گذار با مشکل مواجه است. بسیاری از فعالیت ها و ابتکارات در حوزه غیررسمی انجام می‌شود و به طور مستقیم به منابع دولتی کمک نمی‌کند. با این حال، برای گروه بین‌حرفه‌ای آفریقای مرکزی (GICA)، توسعه کشور لزوماً شامل رشد بخش خصوصی است. تشویق بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از اهداف تعیین شده توسط GICA، یکی از دو انجمن کارفرمایان در کشور است که حدود 50 عضو دارد. برای تشویق توسعه کسب و کار، GICA بیش از هر چیز برای شنیدن صدای کارآفرینان تلاش می‌کند. خزانه‌دار سازمان می‌گوید: «ما با خود می‌گوییم که هر چه بیشتر در مشکلات شریک باشیم، راحت‌تر می‌توانیم راه‌حل پیدا کنیم. GICA یک نماینده در فروشگاه یکپارچه برای تشریفات تجاری دارد.ما معتقدیم که GICA می‌تواند به حمایت از همه این SME های کوچک کمک کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما