معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۲:۰۰

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته چهارم شهریور 1403، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تأیید مشارکت قبرس در «پروژۀ اتصال بزرگ دریایی »

جورج پاپاآناستاسیو، وزیر انرژی قبرس اعلام کرد هیات دولت این کشور مشارکت قبرس در «پروژۀ اتصال بزرگ دریایی» را تأیید کرده است. هزینۀ این پروژه، 1.9 میلیارد یورو برآورد شده است و در صورت تکمیل،‌ برق قبرس را به کِرت و از آنجا به شبکه برق اروپا متصل می‌کند. هدف این پروژه افزایش امنیت انرژی، کاهش هزینه‌های برق و ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. به گفتۀ وزیر انرژی، جمهوری قبرس از ژانویه 2025 تا دسامبر 2029، 25 میلیون یورو یارانه در سال برای هرگونه افزایش احتمالی هزینۀ برق در نظر می‌گیرد. اتحادیه اروپا 657 میلیون یورو بودجه برای تکمیل این پروژه اختصاص داده است.

https://cyprus-mail.com/2024/09/17/cabinet-makes-decision-on-gsi

تورم قبرس در ماه آگوست

بر اساس گزارش مرکز آمار قبرس (Cystat)، نرخ تورم در قبرس در آگوست 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد بوده است که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت‌ها در بخش‌های تفریحی و فرهنگی (با 7.4 درصد افزایش) و در رستوران‌ها و هتل‌ها (با 5.6 درصد افزایش) بوده است. از ژانویه تا آگوست 2024، رستوران‌ها و هتل‌ها با 5.6 درصد بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده‌اند. بر اساس ارزیابی تورم ماه به ماه، سطح قیمت‌ها از جولای تا آگوست 2024، به میزان 0.9 درصد افزایش یافته است. بین ژانویه تا آگوست 2024، نرخ تورم (نسبت به مدت مشابه سال 2023)، 2.3 درصد بوده است. داده‌های نرخ تورم با استفاده از شاخص هماهنگی قیمت‌های مصرف‌کننده (HICP) محاسبه می‌شود؛ روشی که در سراسر اتحادیه اروپا برای ردیابی تغییرات قیمت برای ساکنان و گردشگران استفاده می‌شود.

https://cyprus-mail.com/2024/09/18/cyprus-inflation-hits-2-2-pe-cent-in-august-driven-by-recreation-and-hospitality/

توافق جمهوری قبرس با شرکت شورون برای توسعۀ میدان گازی آفرودیت

جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی قبرس اعلام نمود جمهوری قبرس و شرکت شورون توافق کرده‌اند در چهار ماه آینده برای دستیابی به توافق دربارۀ‌ توسعۀ میدان گازی آفرودیت بدون تأخیر بیشتر مذاکراتی را آغاز کنند. پاپاناستاسیو و فرانک کاسولو، معاون امور بین‌الملل بخش اکتشاف و تولید شورون، در هفتۀ جاری نشست‌هایی را در نیکوزیا در مورد میدان آفرودیت برگزار کردند. پاپاناستاسیو افزود که دولت همچنان بر ارتقای پروژه‌های مفید برای کشور متمرکز است و در عین حال از حقوق جمهوری دفاع می‌کند. کاسولو گفته شورون برای تعاملات سازنده خود با دولت قبرس ارزش قائل است و مشتاقانه منتظر است توسعۀ میدان آفرودیت آغاز شود. وی گفته این توافقنامه نشان می‌دهد شرکت بر این باور است که ضروری است همۀ طرف‌های ذینفع حول هدف و مسیر مشترک برای موفقیت در پروژۀ پیچیده‌ای مانند میدان گازی آفرودیت همسو شوند. شورون که اپراتور میدان آفرودیت است حدود 35 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. سهم سایر شرکا از جمله شل 35 درصد و نیومد انرژی نیز 30 درصد است.

https://cyprus-mail.com/2024/09/18/timeline-set-for-aphrodite-discussions

ثبت رکورد ورود گردشگران فرانسوی به قبرس

کوستاس کومیس معاون گردشگری قبرس گفته احتمالاً رکورد جدیدی از ورود گردشگران فرانسوی به قبرس ثبت خواهد شد. کومیس که برای شرکت در نمایشگاه گردشگری IFTM 2024 در پاریس به سر می‌برد، در ملاقات‌های خود با مقامات فرانسوی ازجمله نمایندگانی از سازمان‌های گردشگری و خطوط هوایی این کشور گفته که قبرس آماده است از پذیرش رقم 80 هزار گردشگر فرانسوی در سال گذشته پیشی بگیرد. نمایشگاه IFTM یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌های تجاری گردشگری است که سالانه در پاریس برگزار می‌شود و هزاران متخصص این حوزه را گرد هم می‌آورد. کومیس گفته ورود گردشگران از فرانسه به قبرس از ژانویه تا آگوست سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 با رشد 25 درصدی افزایش قابل توجهی داشته است. وی با یادآوری افزایش آمار بازدید گردشگران فرانوسی از قبرس ابراز امیدواری کرده با توجه به آمار دو سال گذشته، رکورد جدیدی در سال جاری ثبت شود.

https://cyprus-mail.com/2024/09/19/cyprus-set-for-record-breaking-french-tourist-arrivals/

حداقل دستمزد در قبرس ترک‌نشین بالاتر از جمهوری قبرس

پس از برگزاری جلسۀ کمیسیون تعیین حداقل دستمزد در بخش ترک‌نشین قبرس، حداقل دستمزد در این منطقه بالاتر از حداقل دستمرد در جمهوری قبرس تعیین شد. به این ترتیب، حداقل دستمزد ناخالص ماهانه 40436 لیر معادل (1066 یورو) و دستمزد خالص 35180 لیر معادل (927 یورو) تعیین شده است. چنانچه تغییری در این زمینه صورت نگیرد، این منطقه در رتبۀ نهم اتحادیه اروپا و بالاتر از جمهوری قبرس، یونان، لهستان و پرتغال قرار خواهد گرفت. گفتنی است حداقل خالص پرداختی ماهانه در جمهوری قبرس 885 یورو و حداقل ناخالص، 1000 یورو تعیین شده است. البته در منطقۀ ترک‌نشین قبرس این نگرانی وجود دارد که حداقل دستمزد جدید لغو شود.

https://cyprus-mail.com/2024/09/19/minimum-wage-in-north-now-higher-than-in-republic

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما