معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۶:۴۱

اخبار اقتصادی ماداگاسکار

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ماداگاسکار در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

تشریح دیپلماسی اقتصادی ماداگاسکار توسط وزیر امور خارجه این کشور :

وزیر امور خارجه ماداگاسکار با شرکت در اجلاس توسعه اقتصادی جنوب آفریقا در سال 2024 با اشاره به اینکه  ماداگاسکار، تحت رهبری رئیس جمهور، بطور فعال به دنبال مشارکت استراتژیک با شرکت های اقتصادی برای تقویت سیستم اقتصادی خود است و ارتقاء زیرساخت های آن برای برآوردن نیازهای رو به رشد انرژی ضروری است، به ویژه در شرایطی که خودکفایی غذایی در اولویت قرار دارد و از طریق توافق نامه راهبردی با سایر کشورها با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی ماداگاسکار را پی گیری نموده و این اجلاس امکان طرح موضوعات اساسی متمرکز بر سه بخش کلیدی انرژی، دیجیتال و کشاورزی را فراهم کرده و هدف دیپلماسی اقتصادی مالاگاسی مدرن کردن زیرساخت های موجود و تقویت خودکفایی غذایی است و در عین حال کشور را برای فرآیند اقتصاد دیجیتال آماده می‌کند. از جمله حوزه انرژی  ، بازسازی و نوسازی شبکه برق با سرمایه گذاری 177 میلیون دلاری بعنوان پروژه ای که برای اولین بار در 60 سال گذشته برای زیرساخت های انرژی ماداگاسکار به شمار می رود  و شامل نصب یک کابل 185 کیلومتری و ساخت 8 پست برق است و این ابتکار با هدف بهبود قابلیت اطمینان تامین برق بعنوان شرط ضروری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است و نوسازی شبکه انرژی به عنوان یک اهرم مهم در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند ظرفیت  های محلی را تغییر دهد و سرمایه گذاران ملی و بین المللی را جذب کند.

وی تاکید نمود دولت ماداگاسکار مصمم به اجرای پروژه‌های زیرساخت اقتصادی است تا ضمن تثبیت موقعیت خود در صحنه بین المللی، کشور را برای آینده دیجیتالی نیز آماده کند. و این نقطه عطف استراتژیک می‌تواند چشم اندازهای جدیدی را برای ماداگاسکار بگشاید، کشوری که از نظر منابع غنی است، اما باید بر چالش های ساختاری قابل توجهی برای تحقق ظرفیت کامل خود غلبه کند و با تقویت همکاری با شرکت بین المللی، ماداگاسکار خود را در نقطه عطفی در توسعه اقتصادی می‌بیند که امید را برای شهروندان خود به ارمغان می آورد.

برگزاری ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کشاورزی  در ماداگاسکار :

ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کشاورزی (FIA) به طور رسمی در مرکز نمایشگاهی Forello Expo Tanjombato در ماداگاسکار آغاز به کار کرد و در این رویداد پیشرفت ها و چالش های بخش کشاورزی را بررسی می‌کنند و در عین حال به دنبال تقویت نوآوری و همکاری بین موسسات مختلف در این زمینه است و بیش از 300 غرفه دار در فضای نمایشگاهی 12000 متر مربع، به عنوان یک پلت فرم ضروری برای توسعه کشاورزی، دامداری و ماهیگیری در مقیاس ملی و بین المللی با همکاری وزارت کشاورزی و دامداری و با هدف ترویج بخش کشاورزی رو به رشد در مادگاسکار برگزار گردید. 

همچنین با تاکید بر اهمیت این رویداد برای اقتصاد ملی، از وزارت امور خارجه درخواست شد تا سرمایه گذاران خارجی را جذب کند و هدف اصلی امسال تقویت بعد بین المللی نمایشگاه است. این استراتژی منجر به افزایش همکاری بین دولت و بازیگران خصوصی، با حمایت چندین وزارتخانه کلیدی، به ویژه وزارتخانه‌های شیلات و اقتصاد آبی، صنعتی سازی و تجارت، محیط زیست که منجر به مقابله با تمرکززدایی می‌شود و هدف نمایشگاه تحول اقتصادی به ویژه از طریق معرفی فناوری‌های جدید کشاورزی و شیوه‌های پایدار می‌باشد و مشارکت عمومی و خصوصی  در نمایشگاه  یک فرصت استراتژیک برای شرکت کنندگان است تا آخرین روندها در زمینه‌های مربوطه خود را ارائه دهند و بازار خود را گسترش دهند. بنابراین، مشارکت عمومی و خصوصی در نمایشگاه امکان به حداکثر رساندن هم افزایی و ایجاد فرصت هایی برای همکاری تجاری را فراهم می‌کند که به نفع کل بخش کشاورزی مالاگاسی خواهد بود. این نمایشگاه علاوه بر ترویج نوآوری‌ها، بر آموزش جوانان و مشارک آنها در بخش کشاورزی تاکید دارد و برگزارکنندگان نمایشگاه  حضور بیش از 20000 بازدیدکننده را ثبت نموده که نشان دهنده علاقه رو به رشد به این رویداد است.و با برگزاری کنفرانسها، کارگاههای آموزشی و نمایشهایی که در سراسر نمایشگاه برنامهریزی شدهاند، شرکتکنندگان قادر خواهند بود راهحلهای مشخصی برای بهبود بهرهوری کشاورزی و پاسخ به چالشهای زیستمحیطی کشف کنند. و فراتر از فعالیتهای کشاورزی سنتی بر صنعتیسازی این بخش و تشویق به پذیرش فناوریهای جدید، تمرکز دارد. این نمایشگاه با جذب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی به دنبال تبدیل کشاورزی به ستون تحول اقتصادی ماداگاسکار است. و به عنوان یک رویداد مهم  برای متخصصان این بخش برجسته است و در عین حال راه را برای فرصت های جدید برای آینده کشاورزی کشور باز می‌کند.

برگزاری نمایشگاه خودرو 2024 در مرکز نمایشگاه بین المللی ماداگاسکار 

برگزاری نمایشگاه خودرو در سال 2024 توسط گروه فروشندگان خودرو در ماداگاسکار (GCAM) سازماندهی و از تاریخ 10 تا 13 اکتبر 2024 در مرکز نمایشگاه بین المللی در ایواتو برگزار می‌شود. این رویداد که تحت نظر وزارت محیط زیست و توسعه پایدار، صنعت و تجارت و وزارت حمل و نقل برگزار می‌گردد بستری برای ترویج صنعتی شدن، نوسازی زیرساخت ها، مدیریت پایدار و حفاظت از منابع طبیعی از طریق معرفی وسایل نقلیه همسو با محیط زیست این کشور خواهد بود.

در این نمایشگاه بیش از بیست غرفه و نزدیک به صد برند اتومبیل را معرفی نموده و به بازدیدکنندگان آخرین فناوریهای خودرو به همراه وسایل نقلیه جدید، قطعات یدکی و همچنین نوآوری در تحرک پایدار ارائه خواهد شد. و علاوه بر تخفیف های استثنایی ارائه شده توسط شرکت ها، عموم مردم این فرصت را خواهند داشت که در کنفرانس های تخصصی با حضور کارشناسان صنعت شرکت کنند. ضمنا یکی از نکات برجسته نمایشگاه خودروی 2024 برگزاری قرعه کشی خواهد بود، و شرکت کنندگان در نمایشگاه می‌توانند برای برنده شدن یک ماشین جدید تلاش کنند. این رویداد همچنین فرصتی برای فروشندگان محلی است تا نقش کلیدی خود را در واردات وسایل نقلیه جدید و تحقق راه حل های حمل و نقل سبز را نشان دهند. و اکثر شرکت های خارجی نیز حمایت خود را از اهمیت این طرح برای توسعه اقتصادی و زیست محیطی کشور نشان داده اند.و نمایشگاه خودرو همچنان به فضایی برای تأمل و نوآوری برای بخش خودرو تبدیل می‌شود و در عین حال آگاهی در مورد مسائل پایداری در حمل و نقل را افزایش می دهد.

https://laverite.mg/economie/item/22369-salon-de-l%E2%80%99auto-2024-la-

برگزاری  اجلاس استراتژی جدید ملی در مبارزه با فساد در آنتاناناریوو

شهر آنتاناناریو در کشور ماداگاسکار بعنوان میزبان اجلاس استراتژی جدید ملی در زمینه مبارزه با فساد به مدت دو روز انتخاب و توسط کمیته راهبردی و با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) برگزار شده و موسسات مختلف محلی و استانی را برای جمع آوری نظرات و پیشنهادات خود گرد هم آمدند ونمایندگان مقامات محلی، بخش خصوصی، جامعه مدنی، رسانه‌ها، دانشگاهیان و همچنین کارشناسان در زمینه‌های مختلف، ایده‌ها و تجربیات خود را تبادل نمودند و هدف از برگزاری این رایزنی از یک سو، ارزیابی اقدامات انجام شده علیه فساد در سطح هر استان با شناسایی شیوه‌های خوب و درس های آموخته شده و از سوی دیگر توصیه‌های ملموسی برای تطبیق استراتژی جدید با واقعیت ها و نیازهای خاص در هر استان می‌باشد .

 رایزنی و مشاوره در آنتاناناریوو آخرین مرحله از مشاوره استانی در این کشور است که قبلاً در دیگر مراکز استان‌ها انجام شده است، به ویژه در ماهاجانگا (20-21 اوت)، تواماسینا (27-28 اوت)، فیانارانتسوآ (29-30 اوت)، تولیارا (03 - 03 - 04 سپتامبر) برگزار و این مشاوره برای تضمین یک استراتژی فراگیر و سازگار با ویژگیهای محلی بسیار مهم هستند. پس از این رایزنی‌ها، کارگاه‌های موضوعی از 23 سپتامبر تا 15 اکتبر 2024 با محوریت موضوعات کلیدی مانند اختلافات زمین، منابع معدنی، اعمال تحریم ها، مدیریت مالی عمومی و حقوق بشر برگزار می‌شود. و نهایتا کارگاه راهبرد ضد فساد ملی در تاریخ  24 اکتبر 2024 در آنتاناناریوو برنامه ریزی شده است.

همکاری  مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی آفریقا  با  وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی ماداگاسکار.

  مدیر منطقه ای مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی آفریقا طی ملاقات با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی ماداگاسکار  با تایید مجدد بر روابط و همکاری ایجاد شده در زمینه تحقیقات کشاورزی آن وزارتخانه که به مدت 40 سال ادامه دارد و این طول عمر گواه تعهد متقابل دو نهاد به همکاری برای توسعه علمی و اقتصادی ماداگاسکار است و پروژه‌های جاری و چشم اندازهای آینده مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خصوصا در بهبود بخش کاکائو و برنج در ماداگاسکار بصورت ویژه بررسی شده و هدف این طرحها نه تنها تقویت ظرفیتهای تولید، بلکه بهبود کیفیت محصول است که میتواند منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشور داشته باشد. علاوه بر این اعلام شد که کنفرانس بین المللی مبارزه با هاری در ماه اکتبر 2024 در ماداگاسکار برگزار خواهد شد. در این رویداد دانشمندان مشهور را گرد هم می آورد و توسط وزارت آموزش عالی حمایت می‌شود. این نوع کنفرانس برای به اشتراک گذاری دانش و توسعه راه حل هایی برای چالش های بهداشت جهان  ضروری است.

توافق شرکت صنایع سنگین چین با کشور ماداگاسکار

شرکت صنایع سنگین کشور چین بنام سانی)  (Sany که در زمینه تولید تجهیزات ساختمانی از جمله بولدوزر، جرثقیل، بیل مکانیکی، غلتکهای راهسازی، ماشینآلات پلسازی فعالیت میکند. علاقه خود را برای ایجاد یک پایگاه صنعتی در ماداگاسکار ابراز کرده است. و این رویکرد زمینه تغییر چشمانداز اقتصادی مالاگاسی را فراهم نموده و مزایای قابلتوجهی برای این کشور به ارمغان میآورد.

یکی از اصلی ترین مزایای مورد انتظار از شرکت فوق ایجاد هزاران شغل برای مردم مالاگاسی خواهد بود.که نه تنها منجر به کاهش نرخ بیکاری شده، بلکه فرصت های آموزشی و توسعه مهارت های منحصر به فردی را نیز ارائه می دهد و این شرکت  قصد دارد برنامه‌های آموزشی را برای تکنسین‌ها و مهندسان محلی با تمرکز بر عملیات، نگهداری و بهینه سازی ماشین آلات ساختمانی و همچنین سایر تجهیزات سنگین اجرا کند و با این ابتکارات کارگران مالاگاسی را قادر میسازد تا مهارتهای خود را تقویت کنند و راه را برای فرصتهای شغلی بینالمللی در بخشهای کلیدی صنعت سنگین و ساختمان هموار کنند.

حضور شرکت Sany در ماداگاسکار همچنین می‌تواند بخش صنعت محلی را نیز حمایت و تشویق کند. این کشورکه قبلاً به عنوان یک نقطه استراتژیک در آفریقا دیده می‌شد، می‌تواند به مرکز تولید تجهیزات ساختمانی تبدیل شود که برای صادرات به سایر کشورهای آفریقایی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این،شرکت Sany میتواند نقش مهمی در تامین زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه اقتصادی ماداگاسکار، از جمله جادهها، پلها و تأسیسات مرتبط با انرژی داشته باشد .

شرکت Sany  به دلیل مهارت حرفه ای خود در ساخت تجهیزات سنگین، خصوصا در انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه در زمینه انرژی باد و انتقال دانش فنی آن ظرفیت قابل توجهی برای ماداگاسکار ایجاد نموده و لذا همکاری با شرکت مذکور دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع کند و موقعیت این کشور را در این بخش تقویت کند و علاقه این شرکت به کشور ماداگاسکار نشان دهنده اعتماد سرمایه گذاران بین المللی به سیاست اقتصادی دولت فعلی است. اگر این پروژه به ثمر برسد، ماداگاسکار می‌تواند به یک مرکز صنعتی در آفریقا تبدیل شود و در نتیجه موقعیت خود را به عنوان یک پلت فرم منطقه ای برای تولید و صادرات کالاهای صنعتی تثبیت کند.

بورسیه تحصیلی دانشجویان مالاگاسی  توسط شرکت ایرتل آفریقا Airtel Africa

موسسه آموزشی  ایرتل در آفریقا از راهاندازی برنامه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان آفریقائی در مقطع کارشناسی بصورت بورسیه جهت افزایش اطلاعات اجتماعی-اقتصادی و هوش مصنوعی در موسسه فناوری هند در شهر زنگبار ثبت نام نموده و تعداد 10 نفر از  دانشجویان مالاگاسی برای این بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شده و شامل  14 کشور آفریقایی شامل نیجریه، کنیا، مالاوی، اوگاندا، زامبیا، تانزانیا، رواندا، کنگو، نیجر، چاد، کنگو ، گابن، ماداگاسکار و سیشل. این بورسیه برای دوره لیسانس چهار ساله در نظر گرفته شده است. یک فرصت برای کسانی که انتخاب می‌شوند زیرا 100٪ شهریه خود معادل12000 دلار آمریکا را مطابق با ساختار شهریه موسسه برای یک برنامه چهار ساله دریافت می‌کنند. علاوه بر این برای پوشش هزینه‌های زندگی 500 دلار آمریکا به همه دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شود.

موسسه آموزشی ایرتل آفریقا، که در سال 2024 ایجاد شد، ابتکاری است که چشم انداز آن پرورش دانشجویان آفریقایی است. و با تمرکز بر آموزش و حفاظت از محیط زیست اختصاص دارد. این بورسیه اولین ابتکاری است که برای افزایش فرصت های آموزشی دانش آموزان شایسته، به ویژه از مناطق محروم، درشهر  زنگبار- هند ثبت نام شده که تا جوانان آفریقایی فرصت دسترسی به آموزش با کیفیت و همچنین موضوعات مالی ، دیجیتالی و حفاظت از محیط زیست داشته باشند .

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما