معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۲- ۰۸:۰۰

گشایش ایستگاه جدید مرزی میان چین و قرقیزستان

ایستگاه جدید مرزی میان چین و قرقیزستان بنام ایستگاه مرزی بدل افتتاح شد. این سومین ایستگاه میان دو کشور است که پس از طروگارت و ایرکشتم، دروازه جدیدی را برای توسعه حمل و نقل ، لجستیک و صنعت گردشگری فراهم می آورد.

علاوه بر این ایستگاه مرزی،  یک بزرگراه بین المللی جدید نیز از باراسکون تا شهرهای اوچتوفان و آکسو در چین در حال ساخت است که طول آن 685 کیلومتر خواهد بود.  58 کیلومتر از این مسیر از باراسکون تا گردنه بدل در سمت قرقیزستان قرار دارد. برای مقایسه، طول جاده کشکر - توروگارت - بیشکک 1160 کیلومتر است. طبق اطلاعات رسمی، جاده چین از طریق گذرگاه بدل 430 کیلومتر کوتاهتر از توروگارت خواهد بود.   تقریبا تمامی‌کالاهایی که وارد قرقیزستان می‌شوند در داخل چین و در بخش جنوبی این کشور تولید می‌شوند اما حمل و نقل و واردات آنها از طریق دو منطقه در سین کیانگ انجام می‌شود. در طی 10-15 سال گذشته، منطقه اکسو در منتها الیه غرب چین رشد و توسعه سریعی را تجربه کرده است. صنعت کشاورزی در آکسو: از رشد پنبه تا تولید پارچه‌های تمام شده، از رشد انواع توت ها و میوه‌ها تا تولید فرآوری، صنعت ساخت و ساز نیز در حال توسعه است. صنعت تولید نفت و پتروشیمی وجود دارد، پالایشگاه‌های نفت ساخته شده و گردشگری توسعه یافته است. با گشایش این گذرگاه مرزی، عملا دروازه ای از اکسو در غرب چین به کشورهای آسیای میانه گشوده شد.

سهم چین در گردش مالی تجارت خارجی قرقیزستان 42 درصد است. در سال 2023، این رقم 34.2 درصد بود. از این تعداد 98 درصد واردات و 2 درصد صادرات است. قرقیزستان عمدتاً کالاهای صنعتی سبک، محصولات غذایی، تجهیزات مختلف تولید، خودرو و قطعات آنها را از چین وارد می‌کند. اخیراً واردات تجهیزات و قطعات یدکی که قبلاً به ندرت در کشور استفاده می‌شد، افزایش یافته است. بیشتر آنها دوباره به روسیه یا سایر کشورها صادر می‌شوند.  به دلیل مشکلات روسیه و موانع در قزاقستان، اهمیت جاده‌های ترانزیتی که از قرقیزستان عبور می‌کنند افزایش یافته است. حجم زیادی از کالاها از ایستگاه  های توروگارت و ایرکشتام در مرز قرقیزستان و چین عبور می‌کند. علاوه بر این، ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان آغاز شده است.

 https://rus.azattyk.org/a/33115880.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما