معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پنج روند تجاری در اتصال میان کشورهای آسیای مرکزی

این گزارش که در سایت آستانه تایمز جمهوری قزاقستان با عنوان"پنج روند تجاری در اتصال میان کشورهای آسیای مرکزی" منتشر گردیده است به بررسی نتایج همایش مجمع بین المللی آستانه (19-18 خرداد 1402) می پردازد، به اتصال تجاری در میان کشورهای آسیای مرکزی و نقش فزاینده آن در تجارت جهانی اشاره و تاکید دارد کشورهای این منطقه با پنج روند حیاتی ذیل در همکاری‌های منطقه ای و رشد تجارت، شامل تقویت تجارت درون منطقه ای؛پیگیری تجارت بدون کاغذ و دیجیتالی شدن؛ادغام آسیای مرکزی در تجارت جهانی؛توسعه تجارت و ارتباطات حمل و نقل در آسیای مرکزی و نهادینه سازی توسعه صادرات مواجه اند.

همکاری‌های روسیه و آسیای مرکزی در اقتصاد جدید جهانی

تحولات جاری و تغییرات جهانی فعلی تا حدی بر گسترش تجارت و سرمایه گذاری متقابل بین کشورهای آسیای مرکزی و روسیه تأثیر خواهد گذاشت.

همایش ارتقاء نیروگاه‌های حرارتی در آسیای مرکزی

همایش " ارتقاء نیروگاههای حرارتی در منطقه آسیای مرکزی" در تاریخ 15 و 16 فوریه 2023 (26 و 27 بهمن 1401 در محل هتل هیلتون شهر تاشکند برگزار شد.

مبادلات تجاری ازبکستان با سایر کشورهای آسیای مرکزی

بر اساس آمار منتشره از سوی خبرگزاری جمهوری ازبکستان مورخ 24 سپتامبر 2022 (2 مهر 1401) به نقل از مرکز تحقیقات و اصلاحات اقتصادی این کشور حجم تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی از ژانویه تا آگوست 2022 با افزایش 15.6 درصدی به 4.6 میلیارد دلار رسیده است که 14.2 درصد از کل تجارت خارجی این کشور را شامل می‌شود.