معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۷- ۱۰:۳۳

کشاورزی در کنیا

قاره آفریقا به لطف منابع فراوان، زمین و آب کافی دارای پتانسیل عظیمی در بخش کشاورزی است. با این حال، به دلیل کمبود تجهیزات کشاورزی و الگوهای سنتی تولید در این بخش، دارای پایین‌ترین بهره‌وری در بین مناطق مختلف جهان است.

در آفریقا، 65 درصد نیروی کار در بخش کشاورزی شاغل هستند و 32 درصد از تولید ناخالص داخلی آفریقا را بخش کشاورزی تشکیل می دهد. در بخش کشاورزی قاره آفریقا نیازمند توجه به سه حوزه اصلی زیر برای رشد بالاتر و پایدار و ارتقای بهره‌وری تولیدات کشاورزی است:

  • تسهیل بازار و تجارت کشاورزی
  • بهبود بهره‌وری کشاورزی
  • سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های عمومی‌برای رشد کشاورزی

 در سال 2019 در کشور کنیا بخش کشاورزی 34.15 درصد در کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است. بخش کشاورزی کنیا بر عملکرد کلی اقتصادی این کشور از طریق سهم خود در تولید ناخالص داخلی به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد. دوره‌های رونق و رشد اقتصادی بالا در اقتصاد کنیا مترادف با افزایش رشد کشاورزی بوده است. بنابراین بخش کشاورزی مهمترین محرک اقتصاد کنیا است. مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی در کنیا عبارتند از: چای، قهوه، شکر، محصولات باغبانی، گلکاری، پنبه، آجیل ماکادمیا و غیره.

وجود مراکز تحقیق و توسعه، زیرساخت‌های کشاورزی، دانشگاه کشاورزی، حمایت دولت، ابتکار سازمان‌های غیردولتی و سایر انجمن‌ها، کنیا را به انتخابی منحصر به فرد برای چنین نمایشگاه بین‌المللی در زمینه فناوری‌های کشاورزی تبدیل کرده است.

با وجود اینکه کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی در کنیا است، کمتر از 8 درصد از زمین‌های موجود برای تولید محصولات کشاورزی و خوراک استفاده می‌شود و کمتر از 20 درصد آن برای کشت مناسب است. کنیا در تولید چای و قهوه پیشرو است و همچنین سومین صادرکننده بزرگ محصولات تازه مانند کلم، پیاز و انبه است. بخش کشاورزی در کنیا بسیار تحت تأثیر عوامل بیرونی مانند شرایط آب و هوایی و تحولات اقتصادی و مالی جهانی است. اهمیت بخش کشاورزی کنیا در بسیاری از استراتژی‌ها و سیاست های ملی منعکس شده است.

دولت کنیا در حال حاضر استراتژی احیای کشاورزی (SRA) را با هدف «تبدیل کشاورزی کنیا به فعالیت اقتصادی سودآور، تجاری و رقابتی بین‌المللی و منطقه‌ای که شغل سودآور با کیفیت بالا را برای کنیایی‌ها فراهم می‌کند» اجرا می‌کند.

حوزه‌های استراتژیک شامل:

  1. تسهیل چارچوب سیاستگذاری در بخش کشاورزی
  2. ایجاد محیط کسب و کار مناسب برای بخش خصوصی
  3. بهبود ارائه خدمات پشتیبانی
  4. ترویج بازاریابی، کشاورزی - پردازش و تجارت
  5. توسعه ارتباطات پسین و پیشین بخش کشاورزی در سایر بخش های
  6. تقویت چارچوب های اجرایی و نظارت نهادی

اقتصاد کنیا از نظر تولید ناخالص داخلی در شرق و مرکز آفریقا بزرگترین است. کشاورزی یک محرک اصلی برای این کشور است و این کشور به طور سنتی چای، قهوه و اخیراً گل های تازه را به اروپا صادر می‌کند.

 در حال حاضر کنیا در نظر دارد تا با "چشم انداز 2030" یک کشور رقابتی و مرفه در سطح جهانی با کیفیت زندگی بالا ایجاد کند. تقویت امنیت غذایی و کاهش اتکا به واردات بیشتر محصولات کشاورزی از اولویت های اصلی دولت کنیا در سیاستگذاری بخش کشاورزی است.

همه موارد مذکور قاره آفریقا را در موقعیت مناسبی برای جذب تکنولوژی‌های مفید و موثر در ارتقای بهره وری کشاورزی قرار می دهد. با توجه به وضعیت اقتصادی کنیا به عنوان نخستین اقتصاد شرق آفریقا و موقعیت آن به عنوان دروازه ورود به مرکز آفریقا حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه فوق از اهمیت بالایی برخوردار بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما