معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۲:۵۶

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دیدار نورداولت قیلی بای با مدیر شرکت مالی بین المللی(IFC)

نورداولت کیلی‌بای، استاندار منطقه مانگیستائو با هیئتی به سرپرستی ویبک شلمر، مدیر ترکیه و آسیای مرکزی شرکت مالی بین‌المللی (IFC) ملاقات کرد. در این دیدار هیئت IFC جهت گیری‌های اصلی فعالیت خود در قزاقستان و چشم انداز همکاری در منطقه مانگیستائو را ارائه کرد. در این نشست، خانم شلمر از اعلام آمادگی شرکت بین المللی جهت اجرای پروژه‌ها برای توسعه بخش های مختلف اقتصاد در منطقه مانگیستائو خبر داد.

نوردولت کیلی‌بای، رییس منطقه در سخنرانی خود ابراز اطمینان کرد که همکاری‌های دوجانبه فرصت‌های جدیدی را برای جذب سرمایه‌گذاری و رشد بیشتر اقتصادی منطقه باز خواهد کرد: پیشنهادات زیادی از سوی سرمایه گذاران خارجی در خصوص احداث آب شیرین کن‌ها و توسعه صنایع دیگر دریافت می‌کنیم. این نشان دهنده پتانسیل توسعه پایدار منطقه است. البته ما برنامه‌های خودمان را برای حل مسائل جاری داریم. با این حال، درهای ما همیشه به روی کسانی که می خواهند در منطقه مانگیستائو سرمایه گذاری کنند باز است. من معتقدم که شرکت مالی بین المللی فرصت های جدیدی را در این مسیر فراهم خواهد کرد.

https://otpannews.kz/ru/news/828

بررسی علل و پیامدهای کم عمقی خزر در قزاقستان

وزارت محیط زیست و منابع طبیعی اصلاحیه ای را برای فعالیت های موسسه تحقیقاتی قزاقستان دریای خزر آماده کرده است. بر اساس سند منتشر شده در پورتال مقررات حقوقی باز، بررسی علل و پیامدهای کم عمقی دریای خزر به فعالیت های اصلی این موسسه اضافه شده است. علاوه بر این، این مؤسسه در بخش قزاقستان دریای خزر برای حفاظت و بازتولید منابع طبیعی به نظارت و تحقیقات محیطی مشغول است. این سند تا 24 سپتامبر برای نظر عمومی ارسال می‌شود.گفتنی است طرح ایجاد این موسسه در سال 2023 بعد از پیدا شدن لاشه فوک های مرده مورد بحث قرار گرفت و در ژوئن 2024، ایجاد موسسه تحقیقات دریای خزر در قزاقستان تصویب شد.

https://ulysmedia.kz/news/37614-prichiny-i-posledstviia-obmeleniia-kaspiia-izuchat-v-kazakhstane/

اهمیت و امکان سنجی ساخت نیروگاه هسته ای

 در مانگیستائو جهت حمایت از ساخت نیروگاه هسته ای ستاد مردمی تشکیل شده است. در اولین جلسه،خانم انار شمشادینووا معاون حزب امانات و آقای نوربک کاراسایف، رییس ستاد، وظایف و اهداف اصلی را تشریح کردند.همچنین کییکبای ژائولین، استاد علوم سیاسی و ارتباطات دانشگاه یسه نوف آکتائو و مارات مولداگلوف مدیر بخش نیروگاه راکتور مایاک  BN-350 در مورد اهمیت و امکان سنجی ساخت یک نیروگاه هسته ای به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

مولداگولف، گفت: ساخت نیروگاه هسته ای بهره وری اقتصاد و پتانسیل انرژی کشور را افزایش داده و سهم انرژی هسته ای در تراز انرژی این کشور را تا سال 2035 به 12 درصد افزایش می‌دهد. در عین حال، سهم انرژی تولید شده توسط زغال سنگ از 61 درصد فعلی به 40 درصد کاهش خواهد یافت. یعنی ساخت نیروگاه‌های هسته ای نه تنها برای تضمین امنیت انرژی قزاقستان ضروری است، بلکه راه را برای گذار جهانی به اقتصاد کم کربن نیز باز می‌کند. این امر همچنین توسعه پایدار را در آینده تضمین خواهد کرد. نیروگاه‌های هسته ای محیط زیست را با مواد - دود، خاکستر و فرآورده‌های نفتی آلوده نمی‌کنند. حجم زباله‌های نیروگاه‌های هسته ای در مقایسه با سایر زباله‌های صنعتی و حتی بیشتر از آن زباله‌های نیروگاه‌های حرارتی کم است. در طول بهره برداری از نیروگاه‌های هسته ای، به ازای هر 1 گیگاوات ظرفیت نصب شده، سالانه حدود 50 متر مکعب زباله رادیواکتیو تولید می‌شود که در طی 60 سال فعالیت، 3600 تن تولید می‌شود. تجارب چندین ساله استفاده از نیروگاه‌های هسته ای در کشورهای مختلف جهان تایید کرده است که این نیروگاه‌ها به مردم و طبیعت آسیبی نمی رساند. لازم به ذکر است اعضای این ستاد جهت جلب رضایت نیروهای تاثیرگذار منطقه تا کنون با متخصصان بندر دریایی تجاری آکتائو و گروه جوانان دیدار کرده اند.

https://otpannews.kz/ru/news/797

بالاترین سطح مصرف گوشت جمهوری قزاقستان در استان‌های مانگیستائو و آتیرائو

اداره ملی آمار قزاقستان به بالاترین سطح مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی در مناطق مانگیستائو و آتیرائو اشاره و بولتنی در مورد مصرف مواد غذایی در خانوارهای کشور برای سه ماهه دوم سال 2024 منتشر کرد. بیشترین سهم هزینه‌های خرید مواد غذایی در مخارج مصرف کننده خانوارها مانند سال های گذشته مربوط به گوشت و فرآورده‌های گوشتی (17.2 درصد)، محصولات نانوایی و فرآورده‌های غلات (7.9 درصد) است. این وزارتخانه گفت که بیشترین میزان مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی در مناطق مانگیستائو و آتیرائو و کمترین آن در شیمکنت مشاهده شده است. مصرف گوشت در این دو  منطقه به ازای یک نفر به طور متوسط 24.3 کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های گوشتی و در شیمکنت 13.8 کیلوگرم می‌باشد. در ماه می سال جاری، منطقه مانگیستائو در میان پیشتازان افزایش قیمت برای گوشت اسب بوده است.

به طور متوسط، در سه ماهه دوم سال 2024، مصرف سرانه برخی از انواع محصولات غذایی به شرح زیر است:

محصولات نانوایی و غلات - 30.4 کیلوگرم؛

گوشت و فرآورده‌های گوشتی - 20.2 کیلوگرم؛

میوه‌ها - 16.5 کیلوگرم؛

شکر، مربا، عسل، شکلات، شیرینی - 10.6 کیلوگرم؛

شیر و محصولات لبنی - 57.9 کیلوگرم؛

تخم مرغ - 50.6 قطعه؛

ماهی و غذاهای دریایی - 3.5 کیلوگرم.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/128011-mangistaustsev-priznali-glavnymi-miasoedami-kazakhstana.html

افزایش تولید نفت در قزاقستان و کاهش قیمت جهانی

بر اساس بررسی S&P Global Commodity Insights، تولید نفت قزاقستان در اوت 2024 به 1.45 میلیون بشکه در روز رسید. تا اوت، سهمیه تولید نفت قزاقستان تحت توافق اوپک پلاس 1.45 میلیون بشکه در روز می‌باشد، بنابراین، قزاقستان سهمیه اوپک پلاس را در ماه اوت بدون تولید مازاد برآورده کرد. در جولای 2024، قزاقستان 120 هزار بشکه در روز از سهمیه اوپک پلاس فراتر رفت و به جای 1.45 میلیون بشکه در روز، 1.57 میلیون بشکه در روز تولید کرد. این در حالی ست که قیمت نفت در بازارهای جهانی به کم ترین مقدار خود از ابتدای مارس2023 رسیده است.

انتظارات ضعیف تقاضای نفت در بزرگترین اقتصادهای جهان: ایالات متحده و چین و همچنین اقدامات اوپک پلاس برای افزایش تولید تا پایان سال منجر به کاهش قیمت نفت به سطح 70 دلار در هر بشکه شد. واضح است که میانگین قیمت سالانه نفت برای اقتصاد و بودجه قزاقستان مهم است، اما قیمت فعلی و دورنمای ضعیف رشد ممکن است در میان مدت بر درآمدهای این کشور فشار وارد کند. این امر به ویژه از آنجایی اهمیت دارد که انتظار می رود تولید در قزاقستان در سال آینده از 90 میلیون تن در سال به 97.2 میلیون تن در سال 2025 افزایش یابد.

https://azh.kz/ru/news/view/106124

تاسیس یک شرکت دولتی در قزاقستان جهت  پاکسازی نشت نفت

دولت قزاقستان قطعنامه ای در تاریخ 29 اوت 2024 "در مورد ایجاد شرکت سهامی "Teniz Zhasagy" به تصویب رساند. در این سند آمده است: " شرکت سهامی "Teniz Zhasagy" با مشارکت 100٪ دولت در سرمایه مجاز خود را ایجاد کنید." موضوع اصلی فعالیت این شرکت اجرای اقدامات عملیاتی برای رفع نشت نفت بوده و ارزش تخمینی تشکیل سرمایه مجاز شرکت 187108331 تنگه می‌باشد.

https://www.zakon.kz/pravo/6447874-v-kazakhstane-sozdaligoskompaniyu-kotoraya-budet-likvidirovat-razlivy-nefti.html

موافقت قزاق گاز و NCOC با عرضه گاز مایع کاشاگان به بازار داخلی قزاقستان

شرکت ملی قزاق‌گاز و کنسرسیوم شرکت بهره‌برداری شمال خزر (NCOC) که در حال توسعه میدان کاشاگان است، قرارداد خرید و فروش گاز مایع (LPG) برای تحویل به بازار داخلی قزاقستان را امضا کردند. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی قزاقستان، در این قرارداد آمده است که گاز ال‌پی‌جی کاشاگان تا پایان سال 2025 با حداکثر ظرفیت طراحی سالانه بیش از 700 هزار تن عرضه خواهد شد که این ظرفیت تا سال 2027 پس از تکمیل زیرساخت‌ها به دست خواهد آمد. در حال حاضر قزاق گاز در حال طراحی و ثبت سفارش تجهیزات فنی لازم برای اطمینان از دریافت، ذخیره سازی، حمل و نقل و تفکیک گاز ال پی جی کاشاگان است. این منابع قرار است به نفع وضعیت اجتماعی و اقتصادی در مناطق قزاقستان، کاهش کسری LPG و ارتقای توسعه صنعت شیمیایی گاز در این کشور باشد.

https://astanatimes.com/2024/09/qazaqgaz-ncoc-agree-to-supply-kashagan-liquefied-petroleum-gas-to-kazakhstans-domestic-market/

راه حل های فن آوری جدید برای صنعت نفت و گاز قزاقستان

در تاریخ 5-6 سپتامبر2024، سمیناری جهت توسعه وظایف فناوری Embamunaigas بزرگترین دارایی شرکت KazMunayGas در"دانشگاه نفت و گاز اتوبایف" آتیرائو برگزار شد. وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان گزارش می دهد که Embamunaigas دارای 35 میدان است که بخش قابل توجهی از تولید نفت و گاز در کشور را تامین می‌کند. همچنین  در این جلسه فعالیت های تحقیقاتی و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه نفت و گاز و همچنین شاخه مهندسی KMG آتیرائو نیز مورد بررسی قرار گرفت.

این رویدادها با هدف حل مشکلات کاربردی شرکت های صنعتی انجام می‌شود و نقش مهمی در ایجاد راه‌حل های فناورانه برای کسب و کار ایفا می‌کند. هدف اصلی این جلسه بحث در مورد چالش های فعلی و چشم انداز توسعه برای شرکت بود. دانشمندان و کارشناسان نظرات خود را در مورد وضعیت صنعت نفت و گاز به اشتراک گذاشتند و مشکلات کلیدی را شناسایی و راه‌هایی برای حل آنها پیشنهاد دادند.نتیجه این جلسه بیش از 20 راه حل پیشنهادی همراه با اجرای عملی این پروژه‌ها بود. مؤثرترین پیشنهاد ها تأمین مالی شده و در حوزه‌های اولویت دار کمک مالی وزارت آموزش و پرورش و علوم جمهوری قزاقستان قرار گرفتند.

https://azh.kz/ru/news/view/106038

125 سال پیشرفت: سفر قزاقستان برای تبدیل شدن به یک نیروگاه جهانی نفت و گاز

در سال 2024، صنعت نفت و گاز قزاقستان صد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، نگاهی گذرا به این سفر پرماجرا:

- تاریخچه نفت قزاقستان در سال 1899 با اکتشاف در چاه نفت کاراشونگول در آتیرائو آغاز شد، جایی که 17 حلقه چاه حفر گردید. در مجلات آن زمان، نفت کاراشونگول به عنوان «بسیار سبک، شفاف و سرشار از گاز» توصیف شده بود.

- نفت قزاقستان در سال 1911 با کشف یک میدان نفتی بزرگ در دوسور به رسمیت شناخته شد. ترکیب شیمیایی نفت دوسور حتی بهتر از باکو، پایتخت نفتی امپراتوری روسیه در آن زمان بود.

- به دنبال این کشف، شرکت هایی مانند «جامعه نفتی غرب-اورال»، «انجمن مرکزی اورال-کاسپین» و «کمپین نفت خزر شمال» که سرمایه گذاران انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و سوئیسی در اوراق قرضه آنها سرمایه گذاری کردند، تولید نفت را در قزاقستان آغاز کردند.

- شرکت نوبل که در تولید نفت باکو نقش داشت، اولین نفت خود را از میدان ماکات در سال 1915 به دست آورد. در سال های 1914-1915، تولید نفت در قزاقستان به 200000 تن رسید که با تولید باکو در آن سال ها برابری می‌کرد.

- جنگ داخلی، توسعه صنعت نفت قزاقستان را متوقف کرد.

- در اواسط دهه 1920 استخراج نفت با استفاده از پمپ های عمیق و کمپرسورها آغاز شد.حفاری چرخشی در میادین امبا باعث افزایش عمق چاه‌ها و سرعت عملیات حفاری گردید.

- در طول جنگ جهانی دوم، تولید نفت قزاقستان 39 درصد افزایش یافت. تقاضای سوخت در زمان جنگ نیز باعث توسعه صنعت استخراج نفت شد.

دوران استقلال

- در سال 1992، قزاقستان به همراه روسیه و عمان کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) را برای انتقال نفت از میدان تنگیز به بندر نووروسیسک در دریای سیاه تأسیس کردند. این تصمیم گام مهمی در جهت ادغام بین المللی صنعت نفت جمهوری بود.

- در همان سال قزاقستان قراردادی را با شرکت ایتالیایی Agip و شرکت انگلیسی British Gas برای توسعه میدان نفت و میعانات گازی کاراچاگانک امضا کرد که نشان دهنده آمادگی این کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی برای توسعه منابع غنی خود بود.

- در سال 1993، قراردادی با شرکت آمریکایی شورون امضا شد که به عنوان "قرارداد قرن" شناخته می‌شود. اهمیت این قرارداد در همکاری 40 ساله است که نماد اعتماد شرکت های بین المللی به فضای سرمایه گذاری قزاقستان می‌باشد.

- در سال 1993 کنسرسیوم بین المللی برای انجام اکتشافات زمین شناسی در فلات دریای خزر ایجاد شد. مشارکت بازیگران جهانی مانند بریتیش پترولیوم، توتال و شل بر اهمیت ذخایر خزر تاکید کرد.

- در سال 1995، رییس جمهور نورسلطان نظربایف فرمان "درباره نفت" را امضا کرد که هدف آن جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز بود. بعد از آن شرکت ملی نفت و گاز «قزاقویل» و شرکت حمل و نقل نفت «کاز ترانس اویل» تأسیس شد.

- آغاز خصوصی‌سازی در سال 1997 مرحله جدیدی را برای صنعت نفت رقم زد، زیرا شرکت‌های خارجی شروع به خرید سهام کنترلی در شرکت‌های قزاقستان کردند.

- در سال 2001، نفت شروع به پمپاژ به سیستم CPC  کرده و تنگیز را به نووروسیسک متصل نمود. این خط لوله به یکی از مسیرهای اصلی صادرات نفت قزاقستان تبدیل شد.

- از اکتشافات مهم در سال 2000 ، میدان کاشاگان در شمال خزر بود که یکی از بزرگترین میدان‌های جهان است.

- از سال 2002، کنترل دولتی بر دارایی‌های نفت و گاز با ایجاد شرکت ملی "KazMunayGas" تقویت شد. این گام مهمی در جهت تضمین امنیت انرژی و حفاظت از منافع اقتصادی کشور بود.

- در اواخر دهه 2000، قزاقستان با انجام معاملات برای به دست آوردن دارایی‌های عمده مانند Mangistaumunaigas و Batumi Industrial Holdings، موقعیت خود را در صحنه بین المللی مستحکم و کنترل مسیرهای حمل و نقل مهم را تضمین کرد.

- در سال 2018، نوسازی سه پالایشگاه بزرگ نفت به پایان رسید. نوسازی در سال 2010 آغاز شد و پالایشگاه‌های Shymkent، Atyrau و Pavlodar را تحت پوشش قرار داد. در نتیجه نوسازی، تولید بنزین در قزاقستان یک سوم افزایش یافت و به کسری بازار داخلی پایان داد.

https://en.inform.kz/news/125-years-of-progress-kazakhstans-journey-to-becoming-a-global-oil-and-gas-powerhouse-32e7f2/

 تکمیل خط فیبر نوری ترانس خزر تا سال 2025

توکایف، رییس جمهور قزاقستان در سخنرانی ملی خود گفت در سال 2025، قزاقستان پروژه بزرگی را برای ایجاد خط ارتباطی فیبر نوری در سراسر دریای خزر نهایی خواهد کرد. وی افزود: این توسعه برای تقویت زیرساخت دیجیتال و اتصال به کریدورهای داده بین المللی بسیار مهم است. توکایف بر اهمیت پیشرفت شبکه‌های مخابراتی، مراکز داده، استانداردهای جهانی امنیت سایبری و مهارت های تخصصی تاکید کرد.

این پروژه که شامل سرمایه گذاری مشترک بین AzerTelecom و قزاقستان تلکام بوده، یک جزء کلیدی از "راه ابریشم دیجیتال" است که کریدور دیجیتال جدیدی بین اروپا و آسیا ایجاد می نماید. خط فیبر نوری ترانس خزر (TCFO) از آکتائو قزاقستان تا سیازان آذربایجان و با یک کانال ذخیره اضافی از کوریک تا بوزونا اجرا خواهد شد. هدف از این طرح، ایجاد یک مسیر انتقال داده با ظرفیت بالا از طریق دریای خزر، تقویت ارتباط بین آذربایجان و آسیای مرکزی است.

https://www.azernews.az/business/230681.html

حضور سرمایه گذاران عرب در توسعه بخش آب قزاقستان

نورژان نورژیگیتوف، وزیر منابع آب و آبیاری قزاقستان با سلطان عبدالرحمن المرشاد، مدیر عامل صندوق توسعه عربستان سعودی و عبدالحمید الخلیفه، مدیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، چشم انداز همکاری مشترک و پروژه‌های بالقوه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. نورژیگیتوف درباره ساخت و بازسازی تأسیسات مدیریت آب منطبق با برنامه جامع توسعه بخش آب برای سال‌های 2024-2028 به ارائه نظرلت خود پرداخت. وی همچنین از سرمایه گذاران دعوت نمود تا مشارکت های بالقوه در اتوماسیون و دیجیتالی کردن صنعت آب، مدیریت آب های زیرزمینی، بازسازی خطوط لوله آب و آموزش متخصصان را بررسی کنند. طرفین در مورد بهبود پایه مادی و فنی مؤسسه تحقیقات علمی اقتصاد آب قزاقستان، مرکز اطلاعات و تحلیلی منابع آب و خدمات ملی هیدروژئولوژیکی بحث و گفتگو کردند.

سرمایه گذاران تمایل خود را برای مشارکت در پروژه‌های این وزارتخانه اعلام نموده و توافق کردند که گفتگوها را در گروه‌های کاری مشترک ادامه دهند. پیش از این، گروه هماهنگی عرب برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و اجتماعی به ارزش 7 میلیارد دلار در قزاقستان ابراز علاقه کرده بود.

https://astanatimes.com/2024/09/arab-investors-to-partner-with-kazakhstan-in-water-sector-development/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما