معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۲:۳۳

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ذخایر گندم در قزاقستان بیش از 6 میلیون تن است

 اداره آمار ملی گزارش داد که در آغاز ماه سپتامبر، ذخایر غلات در قزاقستان 8.2 میلیون تن بود که از این میزان گندم بیش از 6.2 میلیون تن را تشکیل می داد. از کل حجم غلات، ذخایر غذایی بیش از 6.4 میلیون تن، بذر 208 هزار تن و علوفه 1.5 میلیون تن است. حدود 5.4 میلیون تن گندم خوراکی در انبار ذخیره شده بود، 134 هزار تن در صندوق بذر و 743 هزار تن علوفه است.

بر اساس گزارش آژانس آمار، بیش از 2.8 میلیون تن غلات در انبارهای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، بیش از 2.2 میلیون تن در آسانسور، بیش از 1.4 میلیون تن در مزارع و بیش از 155 هزار تن در عمده فروشی‌ها وجود دارد. میزان موجودی کارخانه‌های آردسازی 814 هزار تن و در سایر اشخاص حقوقی 578.6 هزار تن بوده است.

ذخایر جو از 1.3 میلیون تن فراتر رفت: 631 هزار تن جو خوراکی، تقریباً 689 هزار تن جو خوراکی و تقریباً 49 هزار تن بذر. علاوه بر این، ذخایر ذرت در قزاقستان 59 هزار تن، برنج - 31 هزار تن، چاودار - تقریبا 41 هزار تن، جو - 113 هزار تن، گندم سیاه - 44 هزار تن است.

https://eldala.kz/novosti/zerno/20104-zapasy-pshenicy-v-kazahstane-prevyshayut-6-mln-tonn

 بیش از نیمی از بازار کودهای نیتروژن و فسفر قزاقستان وارداتی است

در ژانویه تا ژوئیه سال جاری، حجم تولید کود نیتروژن در قزاقستان به 219.2 هزار تن رسید؛ تنها 0.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023. یک سال قبل از آن، کاهش 13.6 درصدی در حجم تولید مشاهده شد. تولید کودهای فسفره با رشد 60 درصدی در طول سال به 14.6 هزار تن در ژانویه تا ژوئیه 2024 رسید. شایان ذکر است: یک سال قبل، حجم تولید 13.9 برابر کاهش یافت.

بر اساس نتایج ژانویه تا ژوئن 2024، کارخانه‌های شیمیایی داخلی تقاضا برای کودهای نیتروژن (فروش در بازار داخلی به اضافه صادرات) را 42.2 درصد برآورده کردند که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 (41.5 درصد) بیشتر است. حجم واردات کود نیتروژن طی سال با 5.3 درصد کاهش به 257.3 هزار تن رسید. در عین حال صادرات کودهای ازته با 4 برابر افزایش به 126.2 هزار تن و فروش در بازار داخلی با 26.4 درصد کاهش به 319.3 هزار تن رسید.

تولیدکنندگان داخلی 99.5 درصد از تقاضای کودهای فسفر را در مقایسه با 99 درصد در سال گذشته برآورده کردند. واردات کودهای فسفره با 8.3 درصد کاهش در سال جاری به تنها 73 تن و صادرات با 34.3 درصد افزایش به 2.6 هزار تن رسیده است. حجم فروش در بازار داخلی تقریبا دو برابر شد و به 11.3 هزار تن رسید.

صادرات کود در خرداد ماه امسال 2.8 درصد افزایش قیمت داشت. یک سال قبل، قیمت صادرات 3.4 درصد کاهش یافت.

افزایش قیمت ناشی از بخش کود فسفر بود که قیمت آن 21.3 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت برای تحویل صادرات کودهای نیتروژنی، برعکس، 0.4 درصد کاهش یافت.

طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، بیشترین میزان مصرف کود نیتروژن در سال 2022 در مصر به ثبت رسیده است: 328.2 کیلوگرم در هکتار زمین قابل کشت و پس از آن ترکمنستان (309.4 کیلوگرم) و چین (191.4 کیلوگرم) قرار دارند. . ازبکستان و ایرلند نیز حجم قابل توجهی را نشان دادند: 187.2 کیلوگرم و 176.6 کیلوگرم.

کودهای فسفر در حجم کمتری نسبت به کودهای نیتروژنی استفاده می‌شوند. بیشترین میزان مصرف کود فسفر در سال 2022 در بنگلادش مشاهده شد: 120.6 کیلوگرم در هکتار زمین زراعی و پس از آن کویت (105.8 کیلوگرم) و برزیل (90.5 کیلوگرم). حجم قابل توجهی نیز در چین (75.4 کیلوگرم) و ژاپن (74.5 کیلوگرم) مشاهده شد.

قزاقستان در مقایسه با کشورهای پیشرو عملاً از کود استفاده نمی‌کند. بر اساس گزارش فائو، در هر هکتار زمین قابل کشت در قزاقستان در سال 2022 تنها 2.4 کیلوگرم کود نیتروژن و 1.3 کیلوگرم کود فسفر وجود داشت که این میزان از کمترین میزان در جهان، قابل مقایسه با سطح کره شمالی و همچنین سودان و یمن جنگ‌زده است.

در میان کشورهای آسیای مرکزی و EAEU، قزاقستان آخرین جایگاه را در استفاده از کودهای نیتروژن و فسفر به خود اختصاص داد. در عین حال، ترکمنستان و ازبکستان در سطح مصرف کودهای نیتروژنی پیشرو بودند. از نظر حجم مصرف کود فسفر در بین کشورهای آسیای مرکزی و EAEU، بلاروس (17.3 کیلوگرم)، ترکمنستان (17.2 کیلوگرم) و ازبکستان (12.1 کیلوگرم) پیشتاز بودند.

https://energyprom.kz/articles-ru/markets-ru/bolee-poloviny-rynka-azotnyh-i-fosfornyh-udobrenij-v-strane-sostavlyaet-import/

 بررسی مشارکت بازارهای مالی کشورهای آسیا و اقیانوس آرام و آسیای مرکزی در آلماتی

 برای اولین در بار تاریخ قزاقستان، 26مین جلسه عمومی سالانه انجمن سپرده گذاران مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) در تاریخ 9 تا 12 سپتامبر 2024 در آلماتی برگزار شد.

 سازمان دهنده آن، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار جمهوری قزاقستان ( KCSD) است. تیمور سلیمانوف رئیس بانک ملی قزاقستان به پتانسیل بالای سرمایه گذاری منطقه آسیا و اقیانوسیه و قابلیت اطمینان قزاقستان به عنوان کشوری برای سرمایه گذاری اشاره کرد که بیش از 450 میلیارد دلار در طول سال های استقلال سرمایه گذاری جذب شده است. بو لی معاون صندوق بین المللی پول (IMF) ، به نوبه خود گفت که اقتصاد این مناطق با وجود شوک های مختلف اقتصادی، به طور پیوسته در حال توسعه است. وی همچنین بر رشد پایدار اقتصاد منطقه و تاثیر فناوری‌های نوین بر صنایع مختلف تاکید کرد. وی همچنین اشاره کرد که سرمایه گذاری در مهارت های دیجیتال برای توسعه هوش مصنوعی مهم است. مدینه ابوالقاسمووا رئیس آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی قزاقستان در مورد توسعه پویای بازار سهام قزاقستان صحبت کرد، جایی که سرمایه گذاری سهام 70 میلیارد دلار است و تعداد سرمایه گذاران خرد به 3 میلیون رسیده است. مارک جام رئیس کمیته ریسک سپرده گذاری بین المللی Clearstream ، در سخنرانی خود اشاره کرد که بازارهای مالی منطقه آسیا و اقیانوسیه و آسیای مرکزی باید متحد باشند. وی ضمن تاکید بر اینکه سپرده گذاری مرکزی قزاقستان با ایفای نقش به عنوان پل ارتباطی بین غرب و شرق، به رسالت خود عمل می‌کند، همچنین به خطرات و چالش های فزاینده مرتبط با ژئوپلیتیک و تغییرات اقلیمی اشاره کرد. در شرایط در حال تغییر بازار جهانی، عادل محمدجانوف رئیس سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار قزاقستان (KCSD)، حوزه‌های کلیدی برای همکاری موثر را نام برد: دیجیتالی سازی و فن آوری‌های جدید (استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کارایی و امنیت بازار)؛ سرمایه پایدار، ادغام معیارهای زیست محیطی ، اجتماعی و مدیریتی (ESG) در فعالیت های مبارزه با تغییرات آب و هوایی (تنظیمات پیچیده-محیط قانونی).

https://ru.sputnik.kz/20240911/partnerstvo-finrynkov-aziatsko-tikhookeanskikh-stran-i-tsentralnoy-azii-obsudili-v-almaty-46992857.html 

 ساخت کارخانه تولید پلی اتیلن در غرب قزاقستان آغاز شد

 سهامدار آن سیبور روسیه است. این کارخانه در استان آتیرائو واقع شده و سالانه 1.25 میلیون تن پلی اتیلن تولید خواهد کرد. رئیس جمهور توقایف این پروژه را برای قزاقستان بی نظیر خواند.

کل هزینه ساخت آن 7.7 میلیارد دلار خواهد بود. تکمیل ساخت و ساز آن برای سال 2029 برنامه ریزی شده است. این پروژه توسط شرکت Silleno اجرا می‌شود و سهامداران آن 40% کازمونای‌گاز، 30% هلدینگ سیبور و 30%  شرکت سرمایه‌گذاری فرادریای چینی سینوپک می‌باشند.

 https://t.me/sputnikKZ/54972

 کشورهای ساحلی اقیانوس هند همکاری‌های صنعتی را در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی خواهند کرد

بخیتجان ساگینتایف رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا در مقر EAEU با سلمان الفارسی دبیرکل انجمن همکاری‌های منطقه ای کشورهای ساحلی اقیانوس هند (ARCIO) دیدار کرد. ساگینتایف تاکید کرد: " کمیسیون اقتصادی اوراسیا به توسعه گفت و گو با انجمن‌های کلیدی منطقه ای و بین دولتی ادامه می دهد".

 https://t.me/sputnikKZ/54950

 کمبود فضای انبار کالا در آسیای مرکزی به دنبال توسعه تجارت در کریدور میانی

 آسیای مرکزی این روزها اغلب با کمبود به شکل بدی همراه است؛ کمبود گرما و برق، شغل و شاید نگران‌کننده‌تر از همه، کمبود آب. اما حداقل یک کسری در آسیای مرکزی وجود دارد که می‌تواند به عنوان یک توسعه مطلوب تلقی شود - کمبود فضای انبار.

 کمبود فضای ذخیره سازی موجود به این معنی است که تقاضا زیاد و تجارت در حال گسترش است. همچنین به این معنی است که هزینه‌های انبارداری در ازبکستان و قزاقستان بیشتر از دبی و سایر مراکز ترانزیتی مستقر در بندر است. گزارشی که توسط نشریه Uzdaily به نقل از یک کارشناس تدارکات محلی منتشر شد، اشاره می‌کند که میانگین نرخ اجاره انبار برای هر متر مربع در سال در تاشکند و آلماتی بیش از 150 دلار است. در همین حال، نرخ در قرقیزستان به طور متوسط حدود 114 دلار در هر متر مربع در سال است، هزینه ای که در بسیاری از مکان‌های اتحادیه اروپا قابل مقایسه است.

 علاقه به گسترش مسیر تجاری موسوم به کریدور میانی که آسیا و اروپا را از طریق آسیای مرکزی به هم متصل می‌کند، از زمانی که کرملین حمله بی دلیل خود به اوکراین را در سال 2022 آغاز کرد، به سرعت افزایش یافته است: تحریم ها علاقه به مسیر تجاری کریدور شمالی روسیه را به شدت کاهش داده است. یک چارچوب تجاری تحت حمایت ایالات متحده برای آسیای مرکزی، موسوم به B5+1، به ایجاد شتاب تجاری در منطقه و به طور بالقوه سرمایه گذاری خارجی کمک می‌کند.

 کمبود انبارداری رونق ساخت و ساز را تشویق می‌کند. اما گزارش Uzdaily بیان می‌کند که عجله برای ساخت، خطر ایجاد اشباع را به همراه دارد. همچنین اشاره می‌کند که ساخت زیرساخت‌های مرتبط، مانند بهبود جاده‌ها، در حال حاضر از تلاش‌ها برای ایجاد فضای ذخیره‌سازی بیشتر عقب مانده است.

 https://eurasianet.org/shortage-keeping-warehousing-costs-high-in-central-asia

 قزاقستان آماده عرضه 30 هزار تن گوشت به عراق است

تولیدکنندگان کشاورزی قزاقستان آمادگی دارند تا 30 هزار تن گوشت گاو و بره را به عراق عرضه کنند و همچنین مواد اصلاحی را برای بهبود کیفیت پرورشی و تولیدی گاو فراهم کنند. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی، ارمک کنژخانولی معاون وزیر کشاورزی این کشور در دیدار با جابر عبدالله التمیمی، کاردار عراق در قزاقستان اظهار داشت.

ارمک کنژخانولی خاطرنشان کرد: در سال 2023، گردش تجاری محصولات کشاورزی بین قزاقستان و عراق بالغ بر 1 میلیون دلار و در ژانویه تا ژوئیه 2024 - 672 هزار دلار بوده است. صادرات قزاقستان به عراق در ژانویه تا جولای 2024 بیش از 640 هزار دلار بوده است. پیاز، برنج، آرد، گاو و چربی گاوهای کوچک عمدتاً به عراق صادر می‌شود.

 در پایان این دیدار، طرفین بر تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه کشاورزی توافق کردند.

 https://eldala.kz/novosti/zhivotnovodstvo/20103-kazahstan-gotov-postavlyat-v-irak-do-30-tys-tonn-myasa

 افتتاح "مرکز تجارت جیانگ سو – آسیای مرکزی" در شهر نانجینگ چین

مرکز تجارت جیانگ سو – آسیای مرکزی در شهر نانجینگ چین افتتاح شد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان، این مرکز یک پلت فرم چند منظوره برای استقرار و بهره برداری شرکت هایی از کشورهای آسیای مرکزی است.

 در مراسم افتتاحیه این مرکز، غرفه نمایشگاهی با محصولات صادراتی از قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به مهمانان اهدا شد. به طور خاص، حدود 50 شرکت از قزاقستان محصولات خود را در اینجا ارائه کردند. فقط در یک ساعت، محصولات غذایی قزاقستان در سکوی Douying به قیمت 15 هزار دلار در مرکز فروخته شد.

 همچنین مؤسسه ملی توسعه و ترویج صادرات (کازترید) و شرکت سوهو توافقنامه نظارت مشترک بر این مرکز را امضا کردند که بر اساس آن شرایط استقرار نمایندگان شرکت‌ها و مؤسسات مالی ملی، جوامع تجاری تعیین شد و مورد توافق قرار گرفت.

 طرفین همچنین در مورد راه اندازی یک مرکز چند منظوره مشابه در آستانه گفتگو کردند. با این پروژه جامع، نمایندگان بازرگانی می‌توانند با شرکای بین المللی قرارداد منعقد کنند، مذاکرات تجاری را انجام دهند، خدمات مالی و مشاوره ای دریافت کنند و معاملات تجاری را رسمی‌کنند.

 همانطور که آرمان شکالیف، وزیر تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان در افتتاحیه این مرکز اشاره کرد، جیانگ سو سالانه محصولاتی به ارزش بیش از 266.8 میلیارد دلار، عمدتاً کالاهای صنعتی و کشاورزی وارد می‌کند. قزاقستان آمادگی دارد تا برای بسیاری از اقلام حیاتی وارداتی این استان کالاهای باکیفیت ارائه کند.

 به نوبه خود، فرماندار این استان، خو کونلین، خاطرنشان کرد که از همکاری استراتژیک با قزاقستان حمایت کامل می‌کند و برای این منظور، زیرساخت هایی در نانجینگ ایجاد شده است که تقویت تجارت و سرمایه گذاری با قزاقستان را تسهیل می‌کند.

 به گفته وزارت بازرگانی، رشد پویا گردش تجاری با چین در سال جاری ادامه دارد. بر اساس نتایج هفت ماهه تجارت متقابل با 2.8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 16.8 میلیارد دلار رسید. حجم مبادلات تجاری بین قزاقستان و استان جیانگ سو طی این مدت 2.4 برابر افزایش یافت و از 723.3 میلیون به 1758.1 میلیون دلار رسید.

 https://eldala.kz/novosti/kazahstan/20100-v-kitayskom-nankine-otkryt-torgovyy-centr-dlya-raboty-s-centralnoy-aziey

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما