معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۱:۳۳

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تلاش قرقیزستان برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان

عقیل بیـگ جبـاروف، نخست‌وزیر قرقیزسـتان اعلام کرد که کشورش بر بهبود روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان در بخش‌های مختلف تمرکز دارد. طبق گزارش اداره ملی آمار قرقیزستان، تجارت بین دو کشور در شش ماهه اول سال جاری نسبت به همین مدت در سال گذشته ۳۳.۶ درصد کاهش یافته است. در شش ماه اول سال گذشته میزان تجارت بین دو کشور بیش از ۱۳.۲ میلیون دلار بوده که در شش ماه اول سال جاری به بیش از ۸.۷ میلیون دلار کاهش یافته است. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/121850/

 بانک مرکزی: در یک سال ارزش افغانی در برابر دلار ۱۷.۲۵ درصد افزایش یافته است

بانک مرکزی افغانستان نرخ تورم در کشور را «۶.۶- درصد» اعلام کرد. به گفته مقامات این بانک نرخ تورم سال گذشته «۹.۱- درصد» بود.ه است. رییس سیاست پولی بانک مرکزی افغانستان، تأکید کرده که در یک سال گذشته ارزش پول افغانی در برابر دلار ۱۷.۲۵ درصد افزایش یافته و بیش از هفت میلیارد افغانی اسکنانس مندرس حریق شده و ۲۰۰۰ مجوز به صرافی‌ها اعطا گردیده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/central-bank-in-one-year-the-value-of-the-afghani-has-increased-by-17-25-against-the-dollar/

 افزایش صادرات نفت قرقیزستان به افغانستان

نهاد تحقیقی «آرگوس» گزارش داده که صادرات نفت از قرقیزستان به افغانستان در شش ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. از ماه ژوئن تا جولای سال ۲۰۲۴ 3700 تُن نفت از قرقیزستان به افغانستان وارد شده است. صادرات نفت قرقیزستان به افغانستان در زمان مشابه سال گذشته میلادی حدود ۵۰۰ تُن بوده است. طبق گزارش، این مقدار نفت در شمال و مرکز افغانستان به فروش رسیده است. در یک سال اخیر سه میلیون و ۷۸۷ هزار و ۴۱۵ تن مواد نفتی، گاز مایع و مشتقات آن از طریق بنادر وارد کشور شده  که ۱۲۸ هزار و ۸۱۱ تن مواد نفتی «خلاف استاندارد» تثبیت شده است. (روزنامه ۸ صبح)

https://8am.media/fa/kyrgyzstan-increases-oil-exports-to-afghanistan/

 اعزام کارمندان تاسیسات نفتی آمودریا به چین

لی وچین، رییس عمومی‌شرکت «اف چین» استخراج کننده نفت حوزه نفتی آمو دریا در دیدار با استاندار سرپل گفت فعالیت عادی و نرمال شرکت اف چین در حوزه نفتی قشقری بخصوص وانگوت جریان دارد. وی افزود که حدود 97 درصد کارگران و کارمندان شرکت اف چین افغانستانی هستند و در نظر داریم تا تعدادی از مهندسان و کارمندان افغانستانی مشغول در حوزه نفتی آمو دریا را جهت ارتقای ظرفیت و توانمندسازی به کشور چین دعوت کرده و زمینه فراگیری علوم و فنون را برای‌شان فراهم کنیم. روند افزایش استخراج نفت با بیش از 900 تُن روزانه وجود دارد و بزودی میدان استخراج نفت حوزه نفتی آمو دریا وسیع خواهد شد و حوزه تاسیسات نفتی نیز در این استان گسترش پیدا می‌کند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/296573/کارمندان-تاسیسات-نفتی-آمودریا-جهت-توانمندی-چین-می-روند

 

 وزارت صنعت و تجارت: صادرات افغانستان ۱۰ درصد کاهش یافته است

وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست، اعلام کرده که افغانستان در پنج ماه اول سال جاری خورشیدی به ارزش چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دادوستد بازرگانی با کشورها داشته است که از این مقدار حدود چهار میلیارد و ۹۱ میلیون دلار آن را واردات و ۵۰۹ میلیون دلار آن را صادرات تشکیل می‌دهد. میزان صادرات افغانستان در این بازه زمانی نسبت به زمان مشابه آن در سال قبل، ۱۰ درصد کاهش یافته ‌است. بیش‌ترین صادرات افغانستان به پاکستان، هند، امارات متحده‌ عربی، قزاقستان، ازبکستان، ایران، ترکیه، چین، عراق، قرقیزستان، ایالات متحده‌ امریکا، عربستان سعودی، اسپانیا، هلند، روسیه، آلمان، بلژیک، انگلستان و کانادا انجام شده است.  افغانستان در این سال بیشتر پنبه، انغوزه و بذر انغوزه، زغال‌سنگ، کشمش، نوشیدنی‌های غیرالکلی، زعفران، سنگ‌های معدنی، شمش سرب، آب‌میوه، مغز بادام، پیاز، دیگر گیاهان دارویی، زیره‌ سیاه و انجیر خشک، صادر کرده ‌است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/ministry-of-industry-and-trade-afghanistans-exports-have-decreased-by-10/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما