معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۹- ۰۸:۰۰

گزارش آماری کسب‌و‌کارها در اتحادیه اروپا

شرکت‌های بزرگ بیشترین ارزش افزوده را در اقتصاد تجاری اتحادیه اروپا در سال 2021 داشته‌اند (47.5 درصد) و پس از آن شرکت‌های خرد و کوچک (35.4 درصد) قرار دارند.

آژانس آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat) در گزارش ارقام کلیدی در حوزه کسب‌و‌کار با مروری بر اقتصاد تجاری در اروپا، شاخص‌هایی در 5 بخش صنعت، ساخت و ساز، تجارت، بازار خدمات و گردشگری را مورد توجه قرار داده و به جایگاه هر کشور در این موارد پرداخته است. وضعیت سوئد و دیگر کشورها در اروپا بر اساس آمار مندرج در این گزارش به شرح زیر می‌باشد:

ارزش افزوده

به طور کلی، شرکت‌های بزرگ بیشترین ارزش افزوده را در اقتصاد تجاری اتحادیه اروپا در سال 2021 داشته‌اند (47.5 درصد) و پس از آن شرکت‌های خرد و کوچک (35.4 درصد) قرار دارند. در سال 2021، شرکت‌های خرد و کوچک بیش از نیمی از ارزش افزوده اقتصادهای تجاری استونی و قبرس را به خود اختصاص دادند. در مقابل، شرکت‌های بزرگ دارای تقریباً نیمی از ارزش افزوده در اقتصادهای تجاری سوئد و لهستان، 51.5 درصد در آلمان و 55.9 درصد در فرانسه بودند. این سهم در ایرلند به 63.1 درصد رسید.

هزینه کرد شرکت‌های تجاری برای تحقیق و توسعه

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، شرکت‌های مختلف در سوئد، بلژیک، دانمارک، اتریش، آلمان و فنلاند در سال 2022 بیشترین میزان را به ازای هر فرد در تحقیق و توسعه (R&D) هزینه کردند. آنها همچنین دارای بالاترین سطح هزینه تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص داخلی بودند. مخارج شرکت‌های تجاری برای تحقیق و توسعه در اتحادیه اروپا به طور متوسط 525 یورو به ازای هر نفر در سال 2022 بود. این نسبت در سوئد به ازای هر نفر 1349 یورو بوده، اما در 11 کشور اتحادیه اروپا کمتر از 200 یورو به ازای هر نفر می‌باشد. کمترین نسبت در رومانی، لتونی و بلغارستان است.

هزینه تحقیق و توسعه داخلی در صنعت و ساخت و ساز

در دهه‌های اخیر، به دلیل جهانی شدن، هزینه‌های تحقیق و توسعه بیشتر و بیشتر بین‌المللی شده است. این امر می‌تواند برای اقتصادهای میزبان و همچنین برای شرکت‌های چند ملیتی که در خارج از کشور تحقیقات انجام می‌دهند، به ویژه از نظر انتقال دانش، مزایایی داشته باشد. در صنعت و ساخت و ساز، شرکت‌های خارجی بیش از نیمی از تمام هزینه‌های تحقیق و توسعه داخلی را در سال 2021 در 6 کشور اتحادیه اروپا، یعنی سوئد، رومانی، یونان، ایرلند، اسلواکی و چک به خود اختصاص دادند. در انتهای دیگر طیف، در صنعت و ساخت‌وساز، شرکت‌های ملی، اندکی بیش از چهار پنجم از هزینه‌های تحقیق و توسعه درون‌دولتی را در دانمارک، آلمان و کرواسی و بیش از همه لتونی (با سهم قابل‌توجه 96.2 درصدی) انجام داده‌اند،

شرکت‌های فعال در زمینه نوآوری

در کل اتحادیه اروپا، سهم شرکت‌های فعال در حوزه نوآوری در صنعت (54.5 درصد) و خدمات نوآوری اصلی (51.0 درصد) در سال 2020 تفاوت کمی نشان داد. در سال 2020، سهم شرکت‌های صنعتی که نوآور بودند به 76.5 درصد در بلژیک رسید. فنلاند، آلمان و یونان تنها کشورهای اتحادیه اروپا بودند که بیش از دو سوم این سهم را ثبت کردند. در مقابل، کمترین سهم مربوط به رومانی (10.8 درصد) بود. بالاترین سهم نوآوران در میان طبقه‌بندی شرکت‌ها به خدمات نوآوری اصلی در سال 2020 در یونان با 72.9 درصد بود. بالاترین سهم بعدی (همه در محدوده 63 درصد تا 68 درصد) در بلژیک، قبرس، سوئد، آلمان، فنلاند و استونی بوده است.

افراد شاغل در شرکت‌های فعال در زمینه نوآوری

سهم افراد شاغل در بنگاه‌های نوآورانه، حداقل تا حدی نشان‌دهنده تخصص و تمرکز فعالیت‌های اقتصادی خاص و ساختار اندازه شرکت‌ها در هر اقتصاد است؛ زیرا شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً نوآوران بیشتری دارند. در سراسر فعالیت‌های اصلی نوآوری، بیش از 80.0 درصد از افراد شاغل در سال 2020 در آلمان، بلژیک، یونان، فرانسه، فنلاند، سوئد و اتریش برای شرکتی کار می‌کردند که درگیر نوعی از فعالیت نوآوری بوده است. تقریباً در تمام کشورهای باقیمانده اتحادیه اروپا، بیش از نیمی از افراد شاغل در یک شرکت نوآورانه کار می‌کردند. استثنا رومانی بود، جایی که کمی‌بیش از یک پنجم کل افراد شاغل در شرکت‌های نوآورانه کار می‌کردند.

در بخشی از این گزارش آمده است: نرخ سرمایه‌گذاری که نسبت سرمایه‌گذاری ناخالص در دارایی‌های غیرجاری مشهود به ارزش افزوده است، سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در دارایی‌های مشهود مانند ماشین‌آلات را به ارزش افزوده‌ای که در طول فرآیندهای تولید کسب‌وکار ایجاد می‌شود، مرتبط می‌کند. نرخ بالای سرمایه‌گذاری می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شرکت‌ها قصد دارند امکانات تولید خود را بزرگ‌تر و/یا مدرن‌سازی کنند. برخی از بالاترین نرخ‌های سرمایه‌گذاری در سال 2021 مربوط به فعالیت‌های سرمایه‌بر بوده است. این امر به ویژه در مورد فعالیت‌های اصلاحی و سایر خدمات مدیریت زباله صادق بود. در زمینۀ جمع‌آوری، تصفیه و تامین آب و فاضلاب در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا، پرتغال دارای بالاترین نرخ سرمایه‌گذاری در بین فعالیت‌های صنعتی در سال 2021 بود که 553 درصد برای فعالیت‌های اصلاحی و سایر خدمات مدیریت زباله اختصاص داد. کرواسی (258 درصد) و سوئد (225 درصد) با بالاترین نرخ‌های بعدی در هر مورد برای جمع آوری، تصفیه و تامین آب قرار گرفتند.

در سال 2021، آلمان بیشترین سهم ارزش افزوده اتحادیه اروپا را برای 10 فعالیت از 11 فعالیت در بازار خدمات داشته در حالی که هلند بیشترین سهم را برای فعالیت‌های مالی و بیمه‌ای داشته است. فرانسه دارای دومین سهم ارزش افزوده را برای 8 فعالیت از 11 فعالیت می‌باشد و اسپانیا دومین سهم را برای آموزش و هنر، سرگرمی و تفریح داشته است. آلمان همچنین دومین سهم را برای فعالیت‌های مالی و بیمه‌ای داشت. آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و هلند در بین 5 کشور برتر از نظر ارزش افزوده برای 6 مورد از 11 فعالیت‌ها در سال 2021 قرار گرفتند. با این حال، ایرلند سومین کشور بزرگ در زمینه اطلاعات و ارتباطات بوده است. سوئد از نظر فعالیت‌های مالی و بیمه ای، فعالیت‌های املاک و مستغلات و آموزش چهارمین کشور بزرگ در این بخش بوده و بلژیک از نظر بهداشت انسان و فعالیت‌های مددکاری اجتماعی پنجمین کشور به شمار می‌رود.

نرخ ناخالص عملیاتی معیاری برای سنجش سودآوری است و به صورت ارزش افزوده منهای هزینه‌های پرسنل (که مازاد ناخالص عملیاتی است) تقسیم بر گردش کل تعریف می‌شود. تقریباً در تمام کشورهای اتحادیه اروپا، خدمات اطلاعات و ارتباطات نرخ عملیاتی ناخالصی را در سال 2021 بالاتر از میانگین اقتصاد تجاری ثبت کردند. هلند، استونی، ایرلند و سوئد تنها استثنا‌ها بودند. یونان و مالت در مقایسه با میانگین اقتصاد تجاری خود، 15.3 و 14.9 واحد درصد بالاتر، نرخ‌های بالایی برای خدمات اطلاعات و ارتباطات داشتند. به طور نسبی، این تفاوت در یونان بیشترین بود، زیرا نرخ عملیاتی ناخالص برای خدمات اطلاعات و ارتباطات 27.5 درصد بود که 2.2 برابر بالاتر از میانگین اقتصاد تجاری 12.3 درصدی است.

نسخۀ کامل این گزارش در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما