معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۵:۴۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افزایش تولید ناخالص داخلی کرواسی

به لطف رشد مصرف و سرمایه‌گذاری، تولید ناخالص داخلی کرواسی در سه ماهه دوم سال جاری 3.3 درصد رشد کرد. این چهاردهمین سه ماهه متوالی است که اقتصاد کرواسی رشد کرده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اداره مرکزی آمار، سبد مصرف خانوارها که بزرگترین مولفه تولید ناخالص داخلی یک کشور است، در سه ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش داشته است. واردات کالا و خدمات 5.2 درصد رشد داشته، در حالی که صادرات کالا و خدمات 1.3 درصد کاهش داشته است. رشد اقتصاد داخلی کرواسی در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا بسیار سریعتر است. بر اساس گزارش یورواستات، اقتصاد اتحادیه اروپا تنها 0.3 درصد نسبت به سه ماهه قبل رشد داشته است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/bdp-u-hrvatskoj-u-drugom-kvartalu-porastao-za-3-3-posto-158697

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/65381/hrvatski-bdp-u-drugom-kvartalu-porastao-33-posto/news/

https://www.nacional.hr/pad-izvoza-usluga-hrvatskoj-je-bdp-porastao-za-33-posto-u-odnosu-na-isto-lanjsko-razdoblje/

تاثیر کاهش رشد اقتصادی اروپا بر اقتصاد کرواسی

کاهش رشد اقتصادی اروپا و جهان قطعاً یکی از خطرات اصلی برای تداوم رشد اقتصادی کرواسی، به‌ویژه در بخش تولید صنعتی و صادرات کالا‌هاست. آلمان با کاهش 1.6 درصدی صادرات و کاهش واردات تا 6.2 درصد در نیمه اول سال مواجه است. اقتصاد آلمان بیشترین مشکلات را در بخش‌های کلیدی تولید خودرو، قطعات خودرو، ماشین‌آلات و محصولات شیمیایی دارد. از آنجایی که صنعت ساختمان در آلمان نیز تحت تأثیر این بحران قرار گرفته است، احتمالا کرواسی باید انتظار بازگشت بسیاری از کارگران کروات را در بخش ساختمان از آلمان به کشور داشته باشد.

نظر به اینکه کرواسی مانند آلمان از صنعت توسعه یافته‌ای برخوردار نیست، لذا کرواسی از این بحران آسیب کمتری خواهد دید. ثابت شده است که گردشگری که مهمترین و سودآورترین شاخه اقتصادی در کرواسی است در زمان رکود کمترین آسیب را می‌بیند. حساس‌ترین صنایعی که بحران آلمان ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد، صنایع چوب و صنایع برق و مکانیک هستند. اقتصاد آلمان قطعا بر صادرات کرواسی تأثیر می‌گذارد، همان طور که بر صادرات ایتالیا، صادرات مجارستان و همه صادرات در اتحادیه اروپا تأثیر می‌گذارد، زیرا این کشورها همگی در اجزای زنجیره تأمین، بسیار به هم گره خورده‌اند. کندی اقتصاد آلمان بیشترین ضربه را به صنعت چوب کرواسی و هر آنچه مربوط به بخش ساخت‌وساز آلمان است، وارد خواهد ساخت.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/njemacka-je-u-velikoj-krizi-strucnjak-objasnjava-kako-ce-to-utjecati-na-hrvatsku-4452903

https://www.nacional.hr/recesija-pred-vratima-njemacko-gospodarstvo-usporilo-posljedice-ce-osjetiti-i-hrvatska-evo-tko-je-najvise-na-udaru/

مالیات بر املاک و مستغلات در کرواسی

وزیر دارایی جمهوری کرواسی، مارکو پریموراک، از قوانین جدید مالیات املاک و مستغلات در کرواسی سخن گفت. تغییر از مالیات نیروی کار به مالیات بر املاک و مستغلات، یکی از اهداف مالیاتی است که کرواسی آرزوی دستیابی به آن را داشته است. این مالیات در درجه اول بر املاک و اماکن توریستی که در ایام تعطیلات به طور کوتاه‌مدت، اجاره داده می‌شوند، تأثیر می‌گذارد. مالیات بر املاکی که مردم در آن زندگی می‌کنند و آنهایی که به صورت بلندمدت اجاره داده می‌شوند، تعلق نمی‌گیرد. کسانی که حداقل 10 ماه در سال ملکی را اجاره می‌کنند، این مالیات را نیز پرداخت نمی‌کنند. بر اساس اطلاعات غیررسمی، سقف بالای مالیات بر املاک و مستغلات می‌تواند از مقدار فعلی 5 یورو در هر متر مربع، به 10 یورو در هر متر مربع برسد.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/primorac-uvodi-se-porez-na-nekretnine-158727

https://www.poslovni.hr/hrvatska/primorac-otkrio-kako-ce-izgledati-porez-na-nekretnine-i-tko-ce-ga-sve-placati-4453312

https://www.poslovni.hr/hrvatska/ekonomski-strucnjak-porez-na-nekretnine-je-poruka-svima-nemojte-stedjeti-nemojte-imati-4453381

شرایط جدید برای کارگران خارجی در کرواسی

کرواسی بر اساس قانون جدیدی که به زودی معرفی خواهد شد، قوانین مطلوب‌تری را برای کارگران خارجی در این کشور اتخاذ خواهد نمود. مارین پیلتیچ وزیر کار اعلام کرد، کرواسی قصد دارد مدت اعتبار مجوزهای اقامت و کار را برای کارگران خارجی از یک سال به سه سال افزایش دهد. تمدید مجوزها به منظور تسهیل انتقال از یک موقعیت شغلی به موقعیت دیگر و ساده‌سازی تغییر کارفرمایان است. اگرچه هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که خارجی‌ها مشاغل کارگران داخلی را اشغال می‌کنند،، وزیر پیلتیچ تأکید کرد که کارگران خارجی کمک بزرگی برای مقابله با کمبود نیروی کار که تأثیر منفی بر اقتصاد داشته است، داشته‌اند.

داده‌های موسسه بیمه بازنشستگی کرواسی نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود 1432 هزار کارگر خارجی در کرواسی مشغول به کار هستند که بیشتر آنها از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مانند بوسنی و هرزگوین، صربستان، مقدونیه شمالی، کوزوو و آلبانی آمده‌اند. وزارت کشور اعلام کرد که از ژانویه تا جولای امسال بیش از 85 هزار مجوز اقامت صادر و حدود 32 هزار مجوز تمدید شده است. رشد تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی نیز ناشی از افزایش تعداد کارگران خارجی در بازار کار کرواسی در سال‌های اخیر بوده است. سه سال پیش حدود 80 هزارنفر، سال گذشته حدود 170 هزار نفر بودند و امسال طبق برخی برآوردها این تعداد می‌تواند به 200 هزار نفر برسد.

https://www.nacional.hr/strani-radnici-predsjednik-sabora-produzit-cemo-radne-dozvole-na-tri-godine/#google_vignette

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/65566/ministar-piletic-najavljuje-povoljnija-pravila-i-dulje-radne-dozvole-za-strane-radnike-u-hrvatskoj/news/

فصل گردشگری در کرواسی

گردشگران در هفت ماهه نخست سال جاری سه درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته از کرواسی بازدید کرده‌اند. اقامت شبانه آنها نیز یک درصد بیشتر رشد داشته است. با این وجود، داده‌های مربوط به ماه جولای نشان می‌دهد که 144 هزار گردشگر کمتر از ماه مشابه سال قبل آمده است. بیشترین کاهش مربوط به مناطق ایستریا و کوارنر بوده است و علت آن هم غیبت بیشتر مهمانان سنتی در این منطقه، یعنی آلمانی‌ها (هشت درصد کمتر) و ایتالیایی‌ها (هفت درصد کمتر) بوده است. به گفته مدیر انجمن گردشگری کرواسی، بزرگترین برندگان در صنعت گردشگری در کرواسی در این فصل، هتل‌ها و مدیران آن‌ها بوده‌اند. آنها نه تنها پیش فصل بسیار خوبی داشتند، بلکه در اوج فصل نیز نتایج خوبی کسب کردند. هتل‌های پنج ستاره در اوج فصل 96 درصد، کمپینگ‌های پنج ستاره 100 درصد و هتل‌های چهار ستاره 93 درصد اشغال هستند.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/pobjednici-ove-sezone-su-hoteli-i-kampovi-s-najskupljim-smjestajem-158715

آمار بخش صنعت کرواسی

مجموع گردش مالی بخش صنعت در کرواسی، در ژوئن نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.8 درصد کاهش داشته است. بر اساس آمار گروه‌های صنعتی اصلی کرواسی، در ژوئن 2024 نسبت به ژوئن 2023، مجموع فروش در بخش انرژی 21.3 درصد، کالاهای سرمایه‌ای 14.8 درصد، کالاهای بادوام مصرفی 6 درصد، کالاهای واسطه‌ای 1.5 درصد و کالاهای مصرفی غیر بادوام 0.3 درصد کاهش داشته است. در ماه ژوئن، کل تولیدات صنعتی فصلی در جمهوری کرواسی 3.7 درصد نسبت به ماه مه 2024 کاهش داشته است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/industrijski-promet-pao-58-u-odnosu-na-lipanj-2023-4453352

https://www.poslovni.hr/hrvatska/susnjar-priprema-novu-industrijsku-strategiju-4453241

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما