معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۳:۲۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رونق گردشگری در کرواسی  

در هشت ماهه اول سال 2024 ، 14.67 میلیون گردشگر خارجی وارد کرواسی شده اند که 3.4 درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. در همین مدت ورود مهمانان داخلی با افزایش 7.5 درصدی رو به رو شده و رقم آن  2.2 میلیون نفر بوده است. تعداد کل گردشگر (داخلی و خارجی) در هشت ماهه اول امسال، 16 میلیون و 870 هزار نفر بوده که 3.9 درصد افزایش داشته است. این تعداد در مجموع 89 میلیون و 360 هزار اقامت شبانه را به ثبت رسانده اند که 0.8 درصد نسبت به سال قبل بیشتر بوده  است. 15میلیون ورود و 85.7 میلیون اقامت شبانه در شهرهای دریایی به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه درصد در تعداد گردشگر و یک درصد در تعداد اقامت شبانه بیشتر بوده است. استان‌های ایستریا ، اسپلیت و پریمورجه-گورسکی کوتار، بترتیب بیشترین مناطقی بوده که با هجوم گردشگر روبرو بوده اند.

در ماه آگوست، کرواسی بیشتر بترتیب مورد بازدید آلمانی‌ها، شهروندان کروات، اسلوونیایی‌ها و اتریشی‌ها بوده است. با این حال، در این فصل، تعداد مهمانان ایتالیایی در مقایسه با سال 2023، پنج درصد در ورودی و هفت درصد در اقامت‌های شبانه کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، امسال شهر رووینج جذاب ترین شهر برای گردشگران خارجی و شهر کریکونیکا برای مردم محلی بوده است.  با توجه به تعداد کل ورودی‌ها و اقامت‌های شبانه از ابتدای سال تاکنون، رووینج با 3,417,198 اقامت شبانه در جایگاه اول و پس از آن شهرهای دوبرونیک، پورچ، اسپلیت و اوماگ قرار دارند.

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/66158/talijani-podbacili-sezonu-spasili-nijemci-hrvati-i-slovenci/news/

https://www.nacional.hr/statistika-ove-su-hrvatske-gradove-turisti-najvise-posjecivali/#google_vignette

سیاست های کنترل ورود تعداد گردشگر

کرواسی، همراه با برخی از کشورهای دیگر حاشیه دریای مدیترانه مانند اسپانیا و ایتالیا، با نقاط توریستی بیش از حد شلوغ دست و پنجه نرم می‌کند. شهر دوبونیک سالانه 1.2 میلیون گردشگر دارد که مساحت، امکانات و زیر ساخت های آن پاسخگو نیست. مقامات دوبرونیک به تبعیت از ونیز تصمیم گرفته اند که برای شهر هزینه ورودی در نظر بگیرند. البته این طرح هنوز اجرایی نشده است ، اما از مارس 2025 رزرو بازدید از موزه‌ها، دیوارهای شهر و سایر مناظر باید از قبل توسط گردشگران انجام شود. فقط افرادی که مجوز ویژه دارند می‌توانند وارد مرکز شهر شوند. نظرات در مورد این موضوع متفاوت است. در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند دریافت هزینه ورودی گردشگران، و کاهش تعداد گردشگر مفید است،  برخی دیگر معتقدند اجرای چنین تصمیمی‌برعکس باعث جذب گردشگران بیشتر می‌شود. همچنانکه این طرح در ونیز تعداد گردشگران را  کاهش نمی دهد.

https://www.nacional.hr/prekomjerni-turizam-u-hrvatskoj-kolike-mogu-biti-koristi-od-naplacivanja-ulaza/#google_vignette

https://www.seebiz.eu/trzista/kako-rijesiti-problem-overturizma-u-hrvatskoj/309757

سیاست های جدید مالیاتی مسکن در کرواسی

به گفته Maruška Vizek از موسسه اقتصاد در زاگرب، مشکل واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کرواسی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. وی در مورد اقدامات جدید سیاست مسکن، یعنی مالیات بر آپارتمان‌های خالی و مالیات جدی تر از آپارتمان‌ها، گفت: اینکه دولت تشخیص داده که بفکر معضل واحدهای مسکونی بلااستفاده باشد، خود اتفاق خوبی است. دلیل اصلی خالی بودن تعداد زیادی واحد مسکونی به دلیل عدم برخورد مناسب با آپارتمان‌های مورد استفاده برای اجاره کوتاه مدت و خانه‌های خالی جهت سرمایه گذاری است. بین سال‌های 2011 تا 2021، تعداد آپارتمان‌هایی که فقط برای سرمایه‌گذاری خریده شده اند، 220000 بوده اند.

مارکو پریموراک وزیر دارایی اخیراً از تغییرات مالیاتی بر املاک و مستغلات سخن گفت. طبق قوانین جدید،  کسانی که در  املاک و مستغلات خود زندگی می‌کنند و یا محلی را حداقل برای ده ماه در سال اجاره کرده اند، معاف از پرداخت مالیات هستند. بنابراین املاک یا مستغلات خالی و یا محلهای اجاره ای کوتاه مدت مشمول مالیات به ادارات محلی می‌شوند.  جنبه مثبت این اقدامات، این است که واحد های دولت های محلی قادر خواهند بود با وجوه جمع آوری شده از مالیات، در راستای توسعه جوامع بومی و محلی استفاده کنند. علاوه بر این، می‌توان صاحبان املاک رها شده یا رها شده را به احیای این مناطق تشویق کرد و از تعداد ساختمان‌های متروکه کاست.

سیاست مالیاتی بر املاک اساساً برای ایجاد مسکن ارزان قیمت و جلوگیری از رشد قیمت و اجاره بهای املاک و مستغلات معرفی شده است، با ذکر این نکته که کلیه آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی که برای مدت کوتاهی به اجاره داده می‌شوند مشمول این مالیات خواهند بود. وزیر مسکن خاطرنشان  می‌کند که با این مالیات دولت می خواهد رشد واحدهای مسکونی برای دادن اجاره کوتاه مدت متوقف شود، زیرا در حال حاضر 231000 واحد املاک و مستغلات برای اجاره کوتاه مدت در کرواسی وجود دارد. در سال جاری، بر اساس داده‌های وزارت گردشگری، 50 هزار واحد مسکونی جدید وارد چرخه خانه‌های  اجاره ای کوتاه مدت  شده اند. این مالیات بر املاک یک مالیات جدید نیست، بلکه یک مالیات محلی است که از قبل بر خانه‌های مورد استفاده برای فصل تعطیلات بازتعریف شده بود و تا کنون 94 واحد خودگردان محلی این مالیات را به دلیل اینکه الزامی نبوده است، وضع و اجرا نکرده اند. تعیین میزان مالیات از یک تا 10 یورو برای هر متر مکعب به عهده واحدهای خودگردان محلی برای هر واحد خواهد بود. با این حال، این مالیات برای املاک و مستغلات که محل سکونت خانواده‌ها هستند، املاکی که در آنها اجاره بلندمدت وجود دارد، خانه‌های آسیب دیده و آنهایی که قابلیت سکونت ندارند اعمال نمی‌شود.

https://www.nacional.hr/prenapucenost-maruska-vizek-u-svakom-trecem-kucanstvu-barem-jedan-clan-obitelji-spava-u-dnevnom-boravku/#google_vignette

https://forbes.n1info.hr/aktualno/hrvatska/strucnjak-analizira-novi-porez-bi-mogao-staviti-u-opticaj-nekretnine-koje-dugo-stoje-prazne/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/ministar-bacic-objavio-za-ove-stanove-placat-ce-se-porez-na-nekretnine-4454463

واردات گاز از آذربایجان

کرواسی در زمره کشورهایی چون ترکیه، گرجستان، ایتالیا، یونان، بلغارستان، رومانی، مجارستان، صربستان و اسلوونی قرار گرفت که از گاز آذربایجان استفاده می‌کند. اگرچه اطلاعات جدیدی در مورد میزان گاز عرضه شده در دست نیست، اما گروه MET و PPD این هفته اعلام کردند که از اول سپتامبر با همکاری شرکت آذربایجانی گاز خود را به بازار کرواسی عرضه می‌کنند. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در ماه ژوئیه اعلام کرد که این کشور صادرات گاز طبیعی به اروپا را در سال جاری به 13 میلیارد متر مکعب افزایش می دهد و این امر به اتحادیه اروپا برای جایگزینی واردات گاز روسیه کمک می‌کند. تا سال 2027، طبق توافقنامه امضا شده در جولای 2022، این میزان باید به 20 میلیارد متر مکعب برسد. با این حال، زیرساخت های چنین گسترش گسترده ای از صادرات گاز آذربایجان به اتحادیه اروپا هنوز آماده نیست.

علاوه بر تهیه گاز از سوکار و از طریق پایانه  LNG، PPD به عنوان مثال، تامین گاز را از طریق قراردادهای دوجانبه با بزرگترین شرکت های انرژی در منطقه و تجارت در بورس های اروپایی، به عنوان مثال در بورس TTF هلند، CEGH اتریش و PSV ایتالیا تضمین می‌کند.. علاوه بر این، PPD در بازارهای سهام کوچکتر در اروپای جنوب شرقی و مرکزی نیز فعال است. PPD در مورد مسیری که گاز آذربایجان از طریق آن می‌تواند به کرواسی برسد، توضیح داد که آذربایجان توانسته است ذخایر غنی گاز خود را از طریق شبکه پیچیده خطوط لوله گاز که از گرجستان می‌گذرد و از طریق اول خط لوله گاز TANAP ترکیه (ترانس آناتولی گاز) و سپس خط لوله گاز TAP (خط لوله ترانس آدریاتیک) به بازار اروپا متصل کند

https://forbes.n1info.hr/aktualno/hrvatska-je-10-zemlja-koja-uvozi-plin-iz-azerbajdzana-pitali-smo-kako-dolazi-do-nas/

 ادامه فروش نفت روسیه به مجارستان و حذف شرکت یاناف

گروه MOL مجارستان قراردادهایی را با تامین کنندگان نفت خام و اپراتورهای خط لوله منعقد کرده است تا از انتقال مداوم نفت خام از طریق خط لوله دروژبا از طریق بلاروس و اوکراین به مجارستان و اسلواکی اطمینان حاصل نماید. این اخبار پس از آن منتشر شد که MOL ، شرکت یاناف کرواسی را به افزایش قیمت برای ذخیره و حمل و نقل نفت متهم کرد و بدیهی بود که MOL در نهایت از معامله با یاناف خارج خواهد شد. مجارها توانستند تحریم های اروپا را دور بزنند و به واردات زمینی نفت روسیه از طریق اوکراین ادامه دهند. بسیاری گمانه زنی می‌کنند که پس از دیدار نخست وزیر مجارستان با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، این جریان نفت روسیه از اوکراین به مجارستان دوباره برقرار شد.

در تابستان، اوکراین عبور محصولات لوک اویل از مرز خود را ممنوع کرد و مجارستان و اسلواکی، کشورهایی که نفت روسیه را از طریق خط لوله از طریق اوکراین دریافت می‌کرند، احساس خطر کردند. اما الان مجددا شرکت انرژی روسی لوک اویل می‌تواند، نفت خود را به غول انرژی مجارستانی MOL از طریق اوکراین بفروشد.

https://www.poslovni.hr/strane/mol-dogovorio-transport-sirove-nafte-naftovodom-druzba-4454716

https://www.seebiz.eu/energetika/stern-o-mol-u-i-ruskoj-nafti-madari-su-ocito-uspjeli-s-lobiranjem-u-europi/309799/

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/66227/mol-dogovorio-transport-nafte-iz-rusije-usprkos-strozim-sankcijama-ukrajine/news/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما